Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3444
Hei

Det ble i mars en stilling ledig på min arbeidsplass jeg er både kvalifisert til og kunne tenkt meg, jeg snakket med sjefen og fikk beskjed om at det ville bli "konkurranse" om stillingen og at det skulle bli bestemt i Juni hvem som fikk den. Nå har jeg funnet ut at kun 2-3 uker etter jeg snakket med sjefen om dette at han har ansatt en ny til stillingen uten å si noe til meg...

Har jeg noe sak på dette eller er dette helt lov for en arbeidsgiver å gjøre?

Takk for hjelp
NRK
Se kapittel 14 i arbeidsmiljøloven. På visse vilkår (som deltidsansatt, midlertidig ansatt mv) kan du ha fortrinnsrett på stilling under forutsetning at du er kvalifisert mv. Er du fast ansatt i heltidsstilling ligger nytilsettinger innenfor arbeidsgivers styringsrett med mindre bedriften er bundet av tariff eller annet som innskrenker arbeidsgivers kompetanse til å foreta frie ansettelser.
K93
K93's Avatar
Trådstarter
Er deltidsansatt ja

Det er snakk om akuratt samme stilling, bare heltid
Sist endret av K93; 21. juni 2016 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NRKotika Vis innlegg
Er deltidsansatt ja

Det er snakk om akuratt samme stilling, bare heltid
Vis hele sitatet...
Er det slik at den som er ansatt ikke har noe med selskapet å gjøre per idag?
Likevel om du er deltidsansatt og søkt på en jobb som er for en heltidsstilling i samme selskap så kan du bli utkonkurrert av eksterne søkere som ikke har noe med selskapet å gjøre per idag. Arbeidsgiver trenger ikke begrunne ovenfor deg hvorfor han valgte en annen person annet enn at du da ikke nådde helt opp kanskje på bakgrunn av arbeidserfaring osv.
K93
K93's Avatar
Trådstarter
Han er helt ny ja, aldri jobbet her før

Jeg jobber 80%, og har meldt interesse for flere timer men har fått nei pga økonomiske grunner, så ble det en 100% av samme stilling ledig
Sist endret av K93; 21. juni 2016 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NRKotika Vis innlegg
Jeg jobber 80%, og har meldt interesse for flere timer men har fått nei pga økonomiske grunner, så ble det en 100% av samme stilling ledig
Vis hele sitatet...
Gitt at det er samme stilling har du soleklart fortrinnsrett. Om du er fagforeiningsmedlem kontakter du fagforeininga di. Om ikkje bør du informere arbeidsgjevar på sakleg vis, og vurdere om du bør kontakte advokat.
Jeg har vært ute for det samme selv tidligere i jobblivet, to ganger. Om du ikke er registrert i et LO så gjør du dette first-thing i morgen. Det er hverken skummelt eller farlig og går rimelig fort for seg. Om du jobber for en salgskjede som ICA, COOP osv. kan ringe HK (Handel & Kontor) på tlf. 23061180. Basically hva disse gjør er å kjempe for dine saker som du mener er feil på din jobbplass. Det koster noen hundre i måneden (~450) og kan trekkes automatisk fra lønningen din. Du kan se på dette som unødvendige utgifter, men man kan aldri understreke hvor viktig det er å være organisert om man er i arbeid.

Når sant skal sies tror jeg du har en sterk sak. Samle sammen lønnsslippene dine og jobb-kontrakten din så ordner du et møte med en saksbehandler i HK hvor du legger frem saken din. Hvor lenge du har vært ansatt vil være en sterk faktor. Du kan velge mellom å ha dette møtet etter jobb eller mens du er på jobb. Om du velger sistnevnte vil du få betalt for møtet som vil tilsvare en liten time med din saksbehandler. Du kan velge å føre møtet på en offentlig/privat plass, men de ser helst at møtet blir holdt i jobb-lokalet hvis mulig, av åpenbare grunner. Saksbehandleren din er der for å hjelpe deg så godt h*n kan =)

Om du vil lese litt mer om dine fordeles som medlem i Handel & Kontor kan du lese om dette her. Forsikring inngår i prisen om jeg ikke husker feil.