Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3155
Ser det blir nevnt i flere tråder at rotløse nordmenn kan ha nytte av en jobbperiode utenlands, f.eks ved et callsenter i Portugal/ på Malta, hvor man etterspør arbeidere som prater flytende norsk og er gode i engelsk.

Grunnlønna der nede er ofte lav i forhold til her i Norge, men så er leveomkostningene tilsvarende lave.
MEN de av dere som selv har hatt/ kjenner noen norske som jobber slik;
hva kan dere fortelle om muligheten for å legge seg opp noen kroner/
spare til den dagen man er ferdig med Sør-Europa og vil hjem igjen til gamlelandet...??

Er det fortrinnsvis "ungdommer" slike callsentre ansetter fra Norge?
Kan "gæmlisser" midt oppi 40-års midtlivskrise også "rømme landet"
og enkelt få seg en Malta-/ Syden-jobb i noen måneder/ år,
og attpåtil klare å spare noen tusenlapper hver mnd av lønna si...???
Nå kan ikke jeg snakke for spesifikt Portugal eller Malta, men jeg jobbet på call-center i Irland, men det er jo også sør-europa i forhold til Norge.

Når jeg så etter slike jobber så lå årslønna på rundt 20.000 Euro + bonus dette ble utbetalt ca 1200 Euro i mnd så det er ikke så ille, dette var ren kundebehandling svare på epost \ telefon og fylle ut saks papirer \ web-skjema, så har du de som jobbet med teknisk support for 1.linje stillinger hadde du samme lønnsnivå og 2 \ 3 linje lå mellom 25 - 30.000 Euro i året + bonuser

Det var et veldige blandet miljø mange unge men en del eldre også

Jeg ville ikke anbefale dette hvis du er ute etter å kun tjene godt, men dette kan være greit hvis du trenger å komme deg bort en periode, eventuelt trenger å tette non hull på cven og fylle på med arbeidserfaring, ellers så er dette en fin måte å se verden på uten å få hull på cven jobbe 6mnd her så flytte på seg og jobbe 6mnd der osv

Alt blir til hva du gjør det til sjøl

Hvis du ønsker mer type sol, strand og syden jobb så kan du jo ta en av disse populære bartender skolene og jobbe på en av turist utestedene i sesongen og jobbe i call-center i vinter sesongen, da man pleier å få et veldig unikt nettverk av kjente på sånne steder, så hvis man er ung så har du ingen ting å tape på å gjøre dette
Kan snakke spesifikt for Portugal, Lisboa.

Lønnen var 1000 euro etter skatt. For denne lønnen kan du ikke ha egen leilighet i Lisboa, men du må dele med andre. Jeg hadde et rom med andre studenter i en stor leilighet.

Mange av de andre fra jobben 50% ca bodde sammen da de ankom samtidig.

I Portugal bestod det av folk fra 20-45 år. Mest folk fra 30-45 (hvorfor vet jeg ikke), og de likte og møtes etter jobb på en lokal pub/bar og drikke øl.

Bortsett fra at du ikke kan ha egen leilighet så lever du fint der for de pengene. Kan spise ute hele tiden og nyte øl til 1 euro. Jeg personlig klarte ikke spare en eneste euro (mulig det var fordi jeg gikk ut og festa hver helg?). Men en som startet samtidig som meg som var rundt 40 år sparte rundt 100-200 euro i mnd (han drikker ikke).

Nå jobber jeg i Manila i Filippinene (call senter) å må si det er lettere og spare penger her. 125 000 peso i mnd. Egen 2 etasjes leilighet med 2 bad og 1 soverom i et av de fineste strøkene i hele byen. Holder på og starte opp et eget firma med 2 andre fra jobben hvor vi får hjelp av advokater som gjør alt av papirarbeid for oss (for 105 000 peso).

Forresten så snakka jeg med en kollega som jobbet i Hellas før, der sa han at de fikk råd til egen leilighet for lønnen de hadde (men er ikke sikker på hvor mye lønnen var på).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg brukte i all hovedsak: http://www.multilingualvacancies.com/
Utover dette så søkte jeg en del på google: "spain"+"jobs" for jobb annonser i spania osv for de landene jeg var interessert å jobbe i

Hvis du ikke finner noen aktive annonser i de landene man ønsker så kan du sjekke ut tidligere utlyste stillinger å se om det er rekrutterings byråer som utlyser dem og deretter sende de en mail med at du er interessert i en jobb i det landet og ta det derifra

Samt at både NAV.no og Finn.no har fått valg for utlandsjobber nå ser jeg