Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1406
Hei,

Jeg er nå kommet så langt i livet at jeg er nødt å ta viktige valg. Jeg har hoppa meg gjennom VGS fra linje til linje og ender nå opp med en generell studiekompetanse. Linjene jeg har tilbakelagt er Medier og Kommunikasjon 1 med fordypning i foto, IKT-Servicefag 2 og snart Påbygg.

Det vil si at mange dører er åpne, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet bare hva jeg vil bli, og det er fotograf. Egentlig vet jeg ikke helt hvilken type fotograf, men kanskje artistfotograf/fotojournalist eller noe. Sannsynligvis ikke en type fast studiofotograf. Tror ikke jeg vil gro fast i å ta konfirmantbilder og familiebilder resten av livet.

Har lyst på variasjon og gjerne en jobb der jeg kan reise og oppleve action. Spørsmålet er da hvilken utdanning jeg bør ta. Jeg kan det grunnleggende om foto. Jeg er eier av et Canon EOS 450D og kan stort sett kameraet ut og inn teknisk sett. Det jeg mangler er kreativitet, erfaring og inspirasjon. Hvilke råd kan dere gi? Har tenkt på NKF og Norsk Fotofagskole. Håper dere kan gi meg noen gode råd. Gjerne ut i fra egen erfaring. Google har jeg nemmelig selv. Takk for hjelp!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Fotojournalistikk ved HiO kan være et alternativ? Virker som studieprogrammet gir en god kombinasjon av akademisk kunnskap og praktisk kunnskap. Ingen personlig erfaring med linja, men har snakket med personer som har gått MK på HiO og likte seg godt der.

http://studiekatalog.hio.no/content/view/full/181
Sist endret av ticks; 26. november 2009 kl. 03:24.
Om jeg har forstått det rett så har du gått VG1 på MK og VG2 IKT? Ble litt forvirret, uansett så kan det jo kanskje være en ide å gå i lære hos fotograf? Tror du lærer mye og får en god del inspirasjon, pluss at du får fagbrev etter to år i lære. Men det forutsetter at man har gått vg1 og vg2 på MK tror jeg.
Sitat av ticks Vis innlegg
Fotojournalistikk ved HiO kan være et alternativ? Virker som studieprogrammet gir en god kombinasjon av akademisk kunnskap og praktisk kunnskap. Ingen personlig erfaring med linja, men har snakket med personer som har gått MK på HiO og likte seg godt der.

http://studiekatalog.hio.no/content/view/full/181
Vis hele sitatet...

har kompiser på både første og andreåret og etter hva jeg har forstått er det meget bra. selvfølgelig mye å gjøre, en del skriving, men generelt over bra.


et annet forslag kan være folkehøgskole.
gikk selv 2 år på AFR (http://www.afr.fhs.no/) og det har vært gull verdt.
gikk førsteåret på foto og et påbygningsår på media 2, som er fotojournalistikk. mye reising og MYE erfaring. vi var i ghana, frankrike, libanon, israel, syria og jordan. i tillegg var vi på fotoustillinger, reiste lokalt i norge og var med på Dok08. i frankrike var vi på visa pour l'image en fotojournalist"festival" med årets bilde osv. utstillinger og foredrag med flere magnumfotografer Jeg fikk jobb som fotograf rett etter skolen, andre gikk videre på HiO andre fortsatte med noe helt annet, så folkehøgskole blir hva du gjør det til.
har ikke militæret noe sånt? ikke typ journalist, men du kan sikkert reise litt og oppleve action?
http://www.mil.no/felles/fms/start/s...ticleID=110464 noe sånt sel om jeg bare skumleste siden..
Man trenger forsåvidt ikke noe utdanning for å bruke tittelen "Fotograf".
Slik jeg har forstått yrket, så baserer det å få seg jobb mye mer på kontakter og en feit å god portfolio.
Jeg gikk rett fra videregående til fotojournalistutdanningen på HiO, og går når tredjeåret. Jeg anbefaler det på det aller sterkeste. Det fokuseres ikke på kamerateknikk eller photoshop og slikt, men hvordan historien kan fortelles på best mulig måte gjennom fotografier. Det er mye journalistikk og etikk som læres som er godt å ha med seg videre når man går ut i arbeid.

Vil du lære å fotografere tror jeg du bør satse på Idéfagskolen eller Fotofagskolen eller en folkehøgskole.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Kan også nevne Bilder Nordic (link)

Og ja, militæret tar inn 1-2 fotografer vært år for å jobbe i Forsvarets Mediesenter. En i klassa mi som jobbet der et år før han begynte på HiO. Men det er et trangt nåløye. Mange som vil bruke førstegangstjenesten sin til å ta bilder.
Sist endret av Joey; 26. november 2009 kl. 14:09.
Du må nesten gå inn på hjemmesidene til skolene og sjekke om undervisningsformen de fører passer for deg. Har kompiser på både Fotofagskolen og HiO, og begge er kjempefornøyde med skolene, men de er to ganske forskjellige typer. Har du ingen interesse av å f.eks. jobbe i studio og å lære deg analogt så er Fotofagskolen neppe noe for deg. Hater du å skrive og vil bare ta bilder så er HiO neppe noe for deg. Ingen av skolene gjør deg til noen konfirmantfotograf altså.
Coptercat
Trådstarter
Noen som har vært borti NKF foto her? Jeg synes det ser svært interessant ut. Kontaktet forresten millitæret angående foto-stillingen. Kan være aktuelt det også, men vurderer å ta det etter fotostudier siden nåløyet øker betraktelig med CVen og portofolien.
Jeg går selv 3. året MK på VGS, og vil ta en form for fotoutdanning. Lurer egentlig på det samme som unify!

Har venner som går på NKF i Oslo, de trives godt, men for meg er ikke dette så veldig aktuelt. Tror de har ganske store klasser på NKF (uten at jeg skal si noe sikkert), noe som jeg ikke ser på som så veldig positivt. Tror det er bedre med mindre klasser, selv om de har fordeler med at de kan samarbeide med andre på huset.

Norsk Fotofagskole har jeg bare hørt positivt om, og det samme gjelder Nordic.
Et folkehøyskoleår hadde kanskje ikke vært så dumt, for å få mer erfaring, om man har penger til det.

Noen som vet hva nivået for å komme inn på de forskjellige skolene ligger på?
Dama mi går medier og kommunikasjon med foto som fordypning. Hu har tenkt å gå grafisk design etterpå, da får hu bruk for fotokunnskapene, photoshop-skillsa og kreativiteten sin. Som fotojournalist tar man bilder i forhold til saken du skriver om, innenfor grafisk design kan man f.eks velge å jobbe med å lage reklamer. Ta bilde, photoshoppe og lage en fengende setning eller ordtak som fenger målgruppen produktet er rettet til. Grafisk design har fler jobbmuligheter enn bare reklame, det er ganske mye faktisk.
Det er langt bedre å være en god journalist, fotograf eller grafisk designer enn å kunne en del av alt. I journalistyrket vil man få bruk få en bred kompetanse, men å være en jack of all trades, master of none tar deg ikke noen steder uten solid kompetanse innenfor minst ett felt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
NKF har jeg hørt en del negativt om, dessverre uten at jeg husker mer enn det.

Jeg går på Film- og fotolinjen på Pasvik Folkehøgskole nå, som anbefales på det sterkeste.

Kravene er ganske lave, noe som selvfølgelig ikke betyr at de som går her er dårlige. Det er veldig mye det du gjør det til selv, og mulighetene er ganske mange. Vi har studio, og masse flott natur rundt omkring, som for eksempel elg. I tillegg har vi fotografert med Bjarne Riesto, som veiledet oss og ga oss råd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Coptercat
Trådstarter
Jeg tror ikke det blir aktuelt å gå FHS siden det er dyrt i forhold til hva jeg får av "papirer". Jeg har lyst på en ordentlig utdannelse innenfor fotografi enkelt og greit.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Papirer har vel lite eller ingen ting å si når det kommer til å jobbe som fotograf.