Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 10462
Hei.

Jeg videreformidlet hypotesen til en spesialist til en annen spesialist. Eller det jeg tenkte var hypotesen hans ut ifra det han sa muntlig. Jeg har enda ikke fått kopi av epikrisen.

Problemet er at jeg føler at hypotesen var basert på en misforståelse, dette er jo litt av grunnen til at jeg gikk til en ny spesialist og ønsket en objektiv second opinion. Ny spesialist ville ikke blande seg inn i det som var blitt tenkt og sa seg på den måten bare enig. Henviste meg til en behandling hvor han bare videreformidlet tanken til den første spesialisten slik som jeg hadde formidlet det til han.

Jeg føler meg veldig nedkjørt av dette. Jeg sa egentlig også litt feil i den forstand at det bare var en hypotese som ble nevnt muntlig fra den første legen og ikke en diagnose som jeg har fått på papiret. Han tolket det som at det var en offisiell diagnose. Så egentlig så ble bare diagnosen ubegrunnet (uten ytterligere undersøkelse fra han) forsterket der.

Har dere noen råd?

Jeg kan kanskje fortelle han om at jeg sa feil til han, men jeg er usikker på om han tror på meg. Hva gjelder veien videre så har han lovet å ikke sende noe epikriser ut direkte.

Han skulle henvise meg til nerveblokader og hadde også bedt om at jeg ble prioritert. Jeg har veldig mye hodepine og måtte betale 3500 for konsultasjonen.

Jeg kan sannsynligvis be han om å fjerne teksten om den hypotetiske diagnosen som jeg er usikker på, eller presisere at den ikke er fastsatt enda (som er sant tror jeg). Han virker medgjørlig som lege. Jeg føler litt ubehag ved å gjøre dette dog. Tenkte på å si ifra i konsultasjonen, men klarte det ikke da heller. Vil ikke være til bry egentlig eller bli sett på som en kranglete pasient.

Alternativer er å få en ny henvisning av en annen nevrolog eller allmennlege.

Jeg gikk til nevrolog fordi jeg tror at henvisning fra allmennlege ikke vil bli like prioritert.

Det er mulig å få rask time til nevrolog gjennom allmennlege, bare vanskelig. Man må ha 'røde flagg'. Ved status migrenosus så skal man i utgangspunktet få raskt hjelp, men da må henvisningen vise tydelig at man er et helt klassisk tilfelle. Sjeldnere problemer og uvanlige presentasjoner blir ikke prioritert fordi det ikke ringer noen bjeller hos legen og da vet de heller ikke at det er en hastesak. Sterke smerter som er vanskelige å lindre er dessverre bare en indikasjon for raskere (innen 4 uker) hjelp dersom smertetilstanden er avklart og skyldes alvorlig sykdom.

Jeg kan be om henvisning til smerteklinikk for subakutt uavklart smertetilstand med veiledende frist på 4 uker. Tviler dog på at sykehuset vil følge veiledningen.

Det finnes i tillegg ikke så mange private nevrologer i Norge.

Hva synes dere jeg bør gjøre?

Noen råd?

Føler meg veldig dårlig angående dette. Det var viktig for meg å få en 'ny' vurdering uten å bare drasse med den andre diagnosen og det toget er jo kjørt hos den nevrologen iallefall. Hodepinen er et stort problem, så det er ikke et valg for meg å bare ikke få noe oppfølging. Kan kanskje se om jeg klarer meg med medisiner jeg kan få gjennom fastlege, evt.be om Paralgin Forte.

Jeg er redd for å sende henvisningen videre pga noe misvisende opplysninger og den diagnosen. Det blir jo enda et sykehus/nevrolog som jeg ikke kan få 'ny' vurdering hos og bidrar til spredning av diagnoser og informasjon som ikke egentlig er fastsatt og som jeg også er usikker på.

Det er ekstremt vanskelig å få rettet opp i tidligere diagnoser selv om man får en second opinion som er uenig, i beste fall så kan man etter flere grundige vurderinger få et stempel på at man er frisk, men har man fortsatt hodepine så blir det svært vanskelig å si at den diagnosen var feil, selv om en annen har sagt at hodepinen forklares bedre av annen tilstand. Det er også veldig, veldig vanskelig å få rettet opp i misvisende eller ukorrekte opplysninger i journalen.

Jeg tror det er noen mindre misvisende opplysninger rundt symptomer også.
Klimafiendtlig troll
Dersom en lege har misforstått, eller du har tråkka skikkelig feil er det vanskelig å rette opp dette i utgangspunktet. Epikrisen din blir nok stående.

Er det en misforståelse, eller du har tråkka feil: Send en mail til legens avdeling, eller henvend deg til kontor/sykehus for å spørre hvor du kan sende en forklaring eller klage der du forklarer. Sannsynligvis vil det sendes ut ny epikrise hvis den første ser ut som helvete.

Litt avhengig av hvor dette er, kan du evt printe ut forklaringen din og merke konvolutten din med hans navn der du var på time. Du kan sjekke noe av journalen din hos helsenorge, men mye av journalen din vil ikke være synlig der.

Med det sagt, så er leger godt vant med at folk flest gjør en del research på egenhånd. Om de legger mye i dette, eller om vedkommende gir fullstendig blaffen i det er vanskelig å spå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bruk Pasientombudet, spør om råd.
Mas, mas, mas. Til slutt gir de seg.

På den andre siden- tenk nøye om, om dette er en kamp du vil orke å kjempe.
Utifra hva jeg har lest, så er dette vanskelig for deg, og gjør deg sykere mentalt.

Velg kamoene dine. Men gi alt