Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2783
Har rundt 150000 som jeg tenker å sette i indeksfond. Burde jeg velge 1 fond, eller flere forskjellige? Isåfall, tips til portefølje?

Har sett på enten DNB global indeks eller DNB teknologi a
Kan være smart å spre midlene dine noe.
Morningstar.no har en fin toppliste du bør sjekke ut.
Med 150k vill jeg spredd det litt utover.
Sett mesteparten i et billig indexfond, DNB's Global Index er bra det. Men, jeg ville kanskje spredd sparingen over et år, så slipper du å treffe for eksempel 21 februar 2020. Hadde du satt inn alt da hadde du fortsatt vært godt i minus den dag i dag, mens hadde du spredd det utover med en fast sum i mnd ville du vært i pluss.
DNB Teknologi er også fint, men vill kanskje valgt enda ett i tillegg da teknologi er en ganske rettet bransje. Spre risikoen til enda en retning imho. DNB har et par andre rettede fond; sjekk ut Healtcare eller Miljøinvest for eksempel, eller en av de andre dem tilbyr.
Sist endret av moret; 13. august 2020 kl. 16:30.
Sitat av moret Vis innlegg
Med 150k vill jeg spredd det litt utover.
Sett mesteparten i et billig indexfond, DNB's Global Index er bra det. Men, jeg ville kanskje spredd sparingen over et år, så slipper du å treffe for eksempel 21 februar 2020. Hadde du satt inn alt da hadde du fortsatt vært godt i minus den dag i dag, mens hadde du spredd det utover med en fast sum i mnd ville du vært i pluss.
DNB Teknologi er også fint, men vill kanskje valgt enda ett i tillegg da teknologi er en ganske rettet bransje. Spre risikoen til enda en retning imho. DNB har et par andre rettede fond; sjekk ut Healtcare eller Miljøinvest for eksempel, eller en av de andre dem tilbyr.
Vis hele sitatet...
hvor mange plasser bør en spre pengene sine? ved f.eks 500k?
Å hva er det som gjør at en fortsatt ville vært godt i minus den dag i dag om en hadde satt in alt kontra spre de hvor en hadde gått i pluss? :-)
Den viktigste spredningen er ikke over flere fond, men å spre over tid. Det vil alltid være noe ustabilitet i fond - mens trenden er oppover. Setter du alle pengene inn på en gang kan du være veldig heldig og treffe på et punkt før det gjør et hopp, eller du kan være uheldig å treffe et punkt før et større fall. Noe av poenget med å spare i indeksfond er jo at det er mye tryggere enn annen aksjesparing, og for å få den tryggheten er det beste om man sprer ting utover i tid for å redusere risiko.

Så om du f.eks. ønsker å investere 500k i indeksfond. Ville jeg heller kjøpt for 25k over 30 måneder enn å kjøpe alt på en gang. Du kan og f.eks. spre det over flere år for å redusere risikoen enda mer.

Indeksfond er og langsiktig sparing. Så om du bruker 1-2 år på å kjøpe deg opp burde ikke gjøre noe. Da man gjerne burde ha en tidshorisont på minimum 5-10 år på sparingen. (for min del er fast kjøp av indeksfond en del av min faste sparing - nesten en form for pensjonsparing bare at banken ikke har låst pengene)
Sist endret av etse; 14. august 2020 kl. 00:16.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av HectorX Vis innlegg
hvor mange plasser bør en spre pengene sine? ved f.eks 500k?
Å hva er det som gjør at en fortsatt ville vært godt i minus den dag i dag om en hadde satt in alt kontra spre de hvor en hadde gått i pluss? :-)
Vis hele sitatet...
Hele børsen krasjet i februar, og de fleste fondene har enda ikke kommet opp på det nivået de var på før krakket.