Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4030
Marcus Aurelius
punk4life's Avatar
2 0
Hei.
Jeg har et spørsmål som dreier seg om inndragelse av førerkort. Hatt lappen I 20 år, aldri kjørt rusa, aldri fått trafikkbot eller vært innvolvert I ulykke, aldri eid bil.
Så skjedde dette:

Jeg ble stoppet av politiet for 5 år siden, i en større aksjon de hadde på stedet jeg var. Jeg hadde ingen innbefatning med den aktuelle saken, men jeg kan si at det var en stoor narkotika-relatert aksjon. Jeg ble stoppet av sivilpoliti på en lørdag kl 12, midt I gågata.

Jeg ble tatt med 1 gram hasj og 1 gram amfetamin..

De tar meg inn å tar fingeravtrykk igjen og DNA.. I avhør med en litt yngre politibetjent, kommer de frem at jeg røyker hasj.. Dum og ærlig som jeg er innrømmer jeg bruk. (doh) Får ransaka kåken uten at de finner noe, slipper ut samme kveld med forelegg på 2500.

Jeg får så brev I posten 2 uker senere om at jeg må levere førerkort pga MISTANKE OM KJØRING I RUSPÅVIRKET TILSTAND. De skriver for å få lappen tilbake må jeg levere reine urinprøver 2 ganger i måneden I vanligvis 1 år. Det meste jeg har klart er 4 måneder (veit jeg er svak) Er dog på ny runde med 3 måneder bak meg.

Spørsmålet mitt er om noen har lignende historie, som forhåpentligvis har endt bra? Som i at de bare gir meg lappen tilbake feks uten 1 år med prøver?

De kan faktisk bare ta lappen på indisier?

Har jeg no sjangs rettslig?
Denne evinnelige debatten om hva edruelighet i førerkortsammenheng betyr. Sivilombudsmannen har også uttalt noe i sakens anledning. Kort oppsummert er politiet fullstendig på bærtur i hvordan de håndterer disse sakene, men det betyr ikke nødvendigvis at du får rett. Det kan være verdt å bruke noen tusenlapper på en kompetent advokat.
Spørsmålet mitt er om noen har lignende historie, som forhåpentligvis har endt bra? Som i at de bare gir meg lappen tilbake feks uten 1 år med prøver?

De kan faktisk bare ta lappen på indisier?

Har jeg no sjangs rettslig?
Vis hele sitatet...
I tittelen skriver at du mistet lappen pga mistanke om hasjbruk. I din sak var det jo ikke mistanke, du ble fersket med stoff og innrømmet hasjbruk. Da er det ikke lengre "kun på indisier". For de har innrømmelsen. Og at du ble tatt med brukerdoser. Det er en vesentlig forskjell der.

Vel - akkurat åssen de har formulert seg i din sak vet jeg jo ikke. Men du ble tatt med amfetamin og hasj, og innrømmet bruk av hasj. Da har egentlig politiet - fra andre saker - nok til å hevde at "det er tvil om din edruelighet" som jo er et krav for å ha lappen. Det er altså ikke et krav i loven om at du må ha blitt tatt for å kjøre ruset for å miste lappen. I din sak og mange andres så ryker lappen på "manglende edruelighet". Du har jo faktisk innrømmet bruk, fått bot og helt sikkert betalt boten så at du har noe særlig til juridisk sak tror jeg ikke, men jeg svarer jo utifra hva jeg har lest om andre saker. Er ingen jurist og du bør jo uansett snakke med en advokat, om de mener saken er håpløs så er det nok en god indikator på at du må finne andre måter å få tilbake lappen på.

Den enkleste og sikreste måten å få igjen lappen på er vel pisseprøver tross alt?

Uttalelsen fra sivilombudsmannen har jo per idag ikke endret praksisen til politiet på dette området. Og det er jo folk som har mistet lappen kun pga at de festet i helgene, slik det var i Egersund for noen år tilbake. Vi snakker lovlig rusmiddel, ung mann i fast jobb som håndverker som trengte bil i jobb, som ikke var tatt for eller hadde innrømmet bruk av ulovlig rus. Men han festet med alkohol i helgene som andre ungdommer, og det var nok. Den saken fikk jo massiv oppfølging i avisene og det ble skrevet om saken og den ble omtalt på nyhetene. Men det endret såvidt jeg kan huske ikke på utfallet, at den unge mannen forble uten lappen. Husker ikke hvor lenge han mistet lappen eller kravene for å få den tilbake - regner med det ble hans oppgave å bevise sin edruelighet feks med peth prøver over en viss tid.
Sist endret av _abc_; 22. juli 2020 kl. 01:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Marcus Aurelius
punk4life's Avatar
Trådstarter
2 0
Det var good enough svar for meg, brutalt ærlig og direkte der ABC - Takker for det.
Bite tenna sammen og holde meg nykter 9mnd til da. -_-
Hadde ikke hørt om den saken I Egersund der, horribel praksis men kanskje nødvendig og.. Folk som kjører rusa burde jo seff ikke ha lappen, bare føles så jævla urettferdig, men sånn er vel verden en gang.

På en sidenote er det også digg å få reven litt på avstand.
Du trenger rene prøver i 6 mnd. Etter det vil du få innvilget førerkort i 1 år av gangen de neste 3 årene, forutsatt at du leverer rene prøver hvert kvartal. Når de tre årene har gått får du midlertidig førerkort i 5 år. Blir du tatt med noe i løpet av disse 8 årene så er det rett tilbake til start. Etter 8 år kan du søke om å få førerkortet tilbake for godt.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjipt å høre! I LA der jeg har familie er det nærmest normalt å kjøre i skev tilstand for da er man hypersensitiv på omgivelsene og tar aldri dumme sjangser.

Ble forresten tatt for en ørliten mengde hasj som tenåring og ble nektet inngang til militæret. Jeg som hadde så lyst til å forsvare fedrelandet
Sitat av Leietaker Vis innlegg
Kjipt å høre! I LA der jeg har familie er det nærmest normalt å kjøre i skev tilstand for da er man hypersensitiv på omgivelsene og tar aldri dumme sjangser.

Ble forresten tatt for en ørliten mengde hasj som tenåring og ble nektet inngang til militæret. Jeg som hadde så lyst til å forsvare fedrelandet
Vis hele sitatet...
Pppffrtt... Du blir absolutt ikke hypersensitiv i hasjrus.