Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5491
Er det bortkastet å ta et studie på privat høyskole, som f.eks Bjørknes, høgskolen Kristiania eller Atlantis?
Du betaler en del selv. Støttes av Lånekassen, men det er bare en liten del av det. Har ikke diskutert det med så mange, men kjenner rett og slett ikke særlig mange som gjør det.

En jeg kjenner som har studert ved UiO sier at det er litt «tull» å studere på skoler der du betaler deg inn selv. Og at du vil stille bakerst i kø på jobbsøkermarkedet. Er det sant? Hvem velger privat skole foran offentlig?
Lol, betale for utdannelse i Norge? Neeei, det gidder man ikke om det ikke er noe veldig spesielt.
Tja BI har vel 15-20 000 studenter? NHH har 3-4000 studenter, selv om en kan studere økonomi og ledelse også på offentlige høgskoler og universitet. Så ja det er jo faktisk svært mange som velger private høgskoler. Så er det jo også mange private i mer kreative retninger. Typ kunst, musikk etc. uten at jeg kjenner særlig til de. Studier er en investering i fremtiden. Det er ikke bortkastede penger. Studer de fag eller ved den høgskolen/universitet som tiltaler deg mest. Og blås i hva det koster. Du investerer i en bedre fremtid og i deg selv. Og det er du faktisk verdt og fortjener.
Sist endret av _abc_; 27. mai 2020 kl. 01:28.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja BI har vel 15-20 000 studenter? NHH har 3-4000 studenter, selv om en kan studere økonomi og ledelse også på offentlige høgskoler og universitet. Så ja det er jo faktisk svært mange som velger private høgskoler. Så er det jo også mange private i mer kreative retninger. Typ kunst, musikk etc. uten at jeg kjenner særlig til de. Studier er en investering i fremtiden. Det er ikke bortkastede penger. Studer de fag eller ved den høgskolen/universitet som tiltaler deg mest. Og blås i hva det koster. Du investerer i en bedre fremtid og i deg selv. Og det er du faktisk verdt og fortjener.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke alle studier som gir jobb særlig lett da, så jeg vil si det er bortkastet om du ikke består , det ikke er det du trodde eller noe som gjør deg attraktiv på markedet
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja BI har vel 15-20 000 studenter? NHH har 3-4000 studenter, selv om en kan studere økonomi og ledelse også på offentlige høgskoler og universitet. Så ja det er jo faktisk svært mange som velger private høgskoler. Så er det jo også mange private i mer kreative retninger. Typ kunst, musikk etc. uten at jeg kjenner særlig til de. Studier er en investering i fremtiden. Det er ikke bortkastede penger. Studer de fag eller ved den høgskolen/universitet som tiltaler deg mest. Og blås i hva det koster. Du investerer i en bedre fremtid og i deg selv. Og det er du faktisk verdt og fortjener.
Vis hele sitatet...
NHH er en offentlig høyskole.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja BI har vel 15-20 000 studenter? NHH har 3-4000 studenter, selv om en kan studere økonomi og ledelse også på offentlige høgskoler og universitet. Så ja det er jo faktisk svært mange som velger private høgskoler. Så er det jo også mange private i mer kreative retninger. Typ kunst, musikk etc. uten at jeg kjenner særlig til de. Studier er en investering i fremtiden. Det er ikke bortkastede penger. Studer de fag eller ved den høgskolen/universitet som tiltaler deg mest. Og blås i hva det koster. Du investerer i en bedre fremtid og i deg selv. Og det er du faktisk verdt og fortjener.
Vis hele sitatet...
[halvseriøst]
Man går bare BI om man ikke kommer inn på NHH eller om man skal studere et sånn jalla-studie som feks. Reiselivsledelse som gir et heftig studielån uten jobbmuligheter. [/halvseriøst]
Men for real, finnes et par studieretninger som man må betale for, det er klart. Men å betale for et studie som finnes gratis ved offentlige universitet eller høgskoler, det er dust. Var vel heller det jeg mente, men ser at det ikke kunne være altfor lett å se.
Reiselivsledelse er ikke et jalla studie. Man har jo utrolig mange muligheter etterpå, du kan og få jobb i utlandet så slipper man å leve i triste Norge resten av sitt liv.
Er ikke stor fan av BI, men BI Oslo er en av de bedre skolene for økonomi og ledelse.

Ikke gått der selv, men mange jeg kjenner har tatt master der. Og må si at jeg er imponert over forelesere og godt opplegg.

Vurderer nå og ta noen studier der i forbindelse med jobb.

Men BI andre steder er ofte ikke like bra, rotete forelesninger og dårlig organisering.

På offentlig utdannelse er det og noen gode og noen dårlige, men man slipper og betale for det.

Så gjør grundige undersøkelser før du betaler for ett studie.
Ingen studier er tull hvis du greier å benytte deg av kunnskapen du har tillegnet deg, men forskjellen er den at i mange bransjer så er erfaring vel så viktig som presist innhold i graden din. Utdannelse er bare et papir på at du kan lære.

Studier som folk ofte kaller tull er gjerne av typen hvor du får en veldig spisset kompetanse, som ikke nødvendigvis gjør deg mer attraktiv på markedet, typ reiselivsledelse. Eller en veldig bred kompetanse som det også kan være vanskelig å få anvendt, typ. statsvitenskap.
Begge to er bra studier hvis du er en kompetent fyr som greier å smi sammen en CV som gjør at graden blir et godt kompliment til erfaringen din. Hvis du er av typen som må betale bare for å komme inn på høyere studier er nok ikke dette tilfellet.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Reiselivsledelse er ikke et jalla studie. Man har jo utrolig mange muligheter etterpå, du kan og få jobb i utlandet så slipper man å leve i triste Norge resten av sitt liv.
Vis hele sitatet...
Nei ikke vet jeg. Utlandet er drømmen min. Hater tanken på stabilt liv men fast hus og faste rutiner!
Nytt land ofte hadde vært fint.
Blir ikke mye motivert når jeg ser hva de skriver om reiselivsledelse her..

Psykologi og sosiologi er også alternativet.
Fikk 6 på vitnemålet i psykologi. Føles tryggere mtp jobb. Føler det gjør deg litt mer attraktiv, men det er kanskje litt allrounder dette også pm du ikke tar profesjon? Jeg tror ikke jeg er skikket til å være psykolog!
Sosiologi er er litt lettere studie? Bedre mtp jeg ikke finnes teoretisk anlagt. Men hva blir du liksom?! Jeg vet ikke hvem som passer meg best.
Skulle gjerne lest noen svar fra folk som har gått privat høyere utdanning selv. Jeg har selv gratis, offentlig utdanning og er fornøyd med det, men må innrømme jeg har siklet over flere av utdanningene som tilbys, f.eks. på Noroff og HK. Synes de ser spennende ut, men det er vanskelig å vite før man har prøvd, og det koster jo styggmye å prøve... Begynte på et nettstudium ved et annet, gratis universitet som så spennende ut, men som viste seg å være meget skuffende. Det må være ekstra kjipt å få den opplevelsen om man har betalt 70 000,– i tillegg!

Det er ofte lettere å sammenligne offentlige universiteter, da det er mange som har gått på to eller flere (meg selv inkludert), og dermed har et slags sammenligningsgrunnlag. Jeg vet derimot ikke om én eneste () som både har gått på offentlig universitet, og betalt for privat utdanning. Skulle gjerne hørt fra noen av disse.

Merk at jeg ikke har prøvd selv, så det følgende er bare spekulasjon.
Jeg ser for meg at privat utdanning kvalitetsmessig er litt som offentlig utdanning. Noen studier er gode, noen studier er ikke så gode. Noen har gode professorer/formidlere, noen har ikke det.

Man skulle tro at en privat høyskole som koster flesk, hadde råd til å ansette de beste underviserne, men det er ikke alltid tilfelle. Jeg har vært med venner i forelesning på BI, og det var noe av det mest parodiske jeg har sett i akademisk sammenheng. Det var en mildt sagt dårlig foreleser. Så har jeg også vært innom NHH og sett en av de beste formidlerne jeg har opplevd. Denne samplesizen er naturligvis mikroskopisk, og ikke statistisk representativ, men det viser uansett at skyhøy semesteravgift langt i fra er noen garanti for å få et godt produkt. Jeg håper jo imidlertid at dette bare var enkelte dårlige opplevelser, og at betalte høyskoler i snitt har bedre undervisere enn det offentlige klarer å hoste opp. Om det er slik, vet jeg ikke, men man kan jo håpe.

Så, hvis det finnes både gode og dårlige privatstudier, akkurat som offentlige – hva er da problemet?
Vel, de koster jo høyrearmen og en stortå. Om man betaler opp mot 100 000 kr for et år, og studiet viser seg å være dårlig, så er det jo helt fullstendig krise. Og om man punger ut for et bra studie, så vil jo fremdeles spørsmålet henge i luften; «Var dette så mye bedre enn offentlig utdanning, at det var verdt 300 000 kroner for den bachelorgraden?»
Kanskje? Kanskje ikke. Vanskelig å si når man ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Jeg har i alle fall vært veldig skeptisk til å prøve. Isolert sett finnes det nok mange gode private studier, men om det er verdt alle de hundretusenvis av kronene det koster når man har gode, gratis alternativer? Njæ. Hvis du tvinger meg til å gjette, så tipper jeg «nei».

Så er det jo ikke alle som har karakterene til å konkurrere om plass på de offentlige skolene. Da står kanskje valget mellom privat utdanning eller ingen utdanning. I disse tilfellene så stiller jo saken seg litt annerledes. Her tror jeg at det kan være verdt det. Da blir plutselig de seks sifrene en fornuftig investering i en fremtid som kan gi deg en jobb du trives i, og høyere lønn, så utdanningen over tid betaler seg selv. Må bare be til høyere makter om at studiet du kjøper deg inn på faktisk er bra!

Som sagt, jeg har selv siklet over flere av disse privatutdanningene, til tross for at jeg har offentlig utdanning, så jeg skulle gjerne hørt erfaringer fra noen som har gått disse selv! Jeg tror det er mye bias ute og går, både hos oss som kun har gått offentlig, og hos de som kun har kjøpt privat, så det er alltid vanskelig å si, men det er bare en fordel om flere stemmer kommer til bordet!

Jeg tenker altså:
Kan du gå gratis, offentlig, så bør du gjøre det. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan gå offentlig, så bør du gå privat, om du har økonomien til det. Hvis du har sett deg ut et fagfelt eller yrke du har lyst til å vie livet ditt til, som du trenger utdanning til, så må du jo bare gjøre det som kreves for å komme dit!
Støtter Realist1.

Er enorme sprik i kvaliteten også innenfor samme institusjon. Jeg har gått på universitetet i Norge, på kontinentet og hatt et års utveksling til et høyt rangert amerikansk universitet.

Hver eneste gang kom det utelukkende an på foreleser. Jeg hadde noen gode og noen dårlige hver gang. Helt umulig å finne noe mønster som tilsa at dette var en god institusjon.
Ikke dermed sagt at enkelte steder ikke kan være spesielt gode på et felt, og særlig på master-nivå er det mye mer interessant hvor man går, men det er ingen grunn til å anta noen direkte sammenheng mellom studieavgift og kvalitet. Hvis de tilbyr samme retning hadde jeg valgt offentlig uten å blunke.

Foreleser er alt. Med forebehold om at det kommer litt an på området, så er de jo først og fremst ansatt som forskere. Undervisning er bare en bigeskjeft. Noen velger å ta det seriøst, da blir det bra. Andre gir faen. Da blir det ræva-



Hvor gammel er du TS? Høres ut som du egentlig burde snakke med veileder på skolen din. Få hjelp til å finne litt mer info om hva de forskjellige studiene går ut på. Hvis du ikke er spesielt teoretisk anlagt så tviler jeg på at sosiologi er noe for deg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har vært med venner i forelesning på BI, og det var noe av det mest parodiske jeg har sett i akademisk sammenheng. Det var en mildt sagt dårlig foreleser. Så har jeg også vært innom NHH og sett en av de beste formidlerne jeg har opplevd. Denne samplesizen er naturligvis mikroskopisk, og ikke statistisk representativ, men det viser uansett at skyhøy semesteravgift langt i fra er noen garanti for å få et godt produkt.
Vis hele sitatet...
Jeg har verken studert ved NHH eller BI, men har lest noe persumlitteratur og kompendier fra begge. Det var mildt sagt klasseforskjell. Så du kan legge denne mikroskopiske observasjonen til ditt statistiske grunnlag.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har verken studert ved NHH eller BI, men har lest noe persumlitteratur og kompendier fra begge. Det var mildt sagt klasseforskjell. Så du kan legge denne mikroskopiske observasjonen til ditt statistiske grunnlag.
Vis hele sitatet...
Når vi først er ute med anekdotiske sammenligninger, vet jeg at flere av foreleserne ved NHH også foreleser i de samme emnene ved BI, og har samme opplegg der. Og tilsvarende med UiO og BI nydalen, så de er nok ganske sammenlignbar når det kommer til opplegg sånn sett.
Sitat av Skepty Vis innlegg
NHH er en offentlig høyskole.
Vis hele sitatet...
Ja var jo det jeg skrev jo, det jeg forsøkte å få frem er at det er langt flere som ønsker å studere økonomi enn det er plass til ved NHH. Og dermed velger mange BI som er privat. Selv om mange høgskoler tilbyr eller har tilbudt økonomi så er det vel kun NHH og høgskolen i Bodø som har har vært ansett som de beste for feks siviløkonomier. Dermed måtte mange ta "til takke" med Bi Sandvika. Fordi presset på offentlig skole var høyt. Merk at revisorer fra BI Sandvika var prestisje, det er et tøft studie og vel ansett i markedet.

Men nå er jo Bi langt mer enn BI Sandvika. Der er kanskje mer korrekt å si at BI er merkantile fag. Eller var nå det tidligere i det minste.
Sist endret av _abc_; 27. mai 2020 kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Når vi først er ute med anekdotiske sammenligninger, vet jeg at flere av foreleserne ved NHH også foreleser i de samme emnene ved BI, og har samme opplegg der. Og tilsvarende med UiO og BI nydalen, så de er nok ganske sammenlignbar når det kommer til opplegg sånn sett.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har ingen grunn til å tro at det er dårlige forelesere. Det var mer de faglige kravene som fremsto ganske annerledes. Men jeg vet ikke om det har så mye å si for jobbmuligheter i praksis, om man ikke sikter på prestisjejobber. Isåfall er jo BI å anbefale hvis mitt inntrykk stemmer, hvis man vil gjøre det litt lettere for seg selv. Det er vel også det som har vært ryktet på byen.

Men igjen, min erfaring er ganske marginal til og med som anekdote å regne, og dessuten lenge siden.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja var jo det jeg skrev jo, det jeg forsøkte å få frem er at det er langt flere som ønsker å studere økonomi enn det er plass til ved NHH. Og dermed velger mange BI som er privat. Selv om mange høgskoler tilbyr eller har tilbudt økonomi så er det vel kun NHH og høgskolen i Bodø som har har vært ansett som de beste for feks siviløkonomier. Dermed måtte mange ta "til takke" med Bi Sandvika. Fordi presset på offentlig skole var høyt. Merk at revisorer fra BI Sandvika var prestisje, det er et tøft studie og vel ansett i markedet.

Men nå er jo Bi langt mer enn BI Sandvika. Der er kanskje mer korrekt å si at BI er merkantile fag. Eller var nå det tidligere i det minste.
Vis hele sitatet...
Du skrev at NHH var en privat høyskole, uten at det er vits å kverulere videre på det. Jeg har aldri hørt høyskolen i Bodø i sammenheng med de beste økonomiutdannelse i Norge før du nevnte det nå.
Sist endret av Skepty; 28. mai 2020 kl. 09:05.
til ts
hvis du er intresserti psykologi så kan dette studiet være noe?
https://www.bi.no/studier-og-kurs/ma...E&gclsrc=aw.ds

igjen anekdotisk, men 3 av mine venner tok dette og vel 2 jobber i utlandet for store selskaper og en i Norge for ett stort selskap. Tjener bra. Var også dette studiet jeg var med på et par forelsninger i når jeg besøkte de.

Veien til dette studiet gikk gjennom å ta en bachelor i psykologi ved ett offentlig univeristet, Tromø;bergen og Oslo også tok de denne masteren.

Jeg er ingen motstander mot private høyskoler, men endel har jo slitt opp gjennom åra med og ta for mye betalt, ikke levert på undervisningen og ellers lovt gull og grønne skoger. SÅ igjen research før man søker.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Du skrev at NHH var en privat høyskole, uten at det er vits å kverulere videre på det. Jeg har aldri hørt høyskolen i Bodø i sammenheng med de beste økonomiutdannelse i Norge før du nevnte det nå.
Vis hele sitatet...
Da har dysleksien spilt meg et puss, ikke alltid jeg får formidlet det jeg egentlig ønsker å formidle, og jeg kan se meg blind på det og ikke oppdage manglende ord eller feilplasserte ord i setninger selv om jeg leser over flere ganger

Uansett var jo differansen mellom ant. studenter på BI og NHH som var viktig, for å få frem poenget om at svært mange velger merkantile fag på BI selv om det er offentlige alternativer.

Ja nei jeg vet ikke helt hvorfor du nevner det at du ikke har hørt om økonomi studier ved høgskolen i Bodø, for hvorvidt du har hørt om deres vel ansette utdannelse endrer vel ikke saken den ene eller andre veien? Jeg har nær null kjennskap til utdannelser innen film, musikk, teater osv. Fordi jeg aldri tenkte på å søke den veien. Kanskje er det slik for deg, at du ikke er økonom, at du aldri tenkte på siv.øk studier eller tok deg bryet med å sjekke hvilke alternativer som fantes til Bi Sandvika eller NHH?
Sist endret av _abc_; 28. mai 2020 kl. 12:31.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Da har dysleksien spilt meg et puss, ikke alltid jeg får formidlet det jeg egentlig ønsker å formidle, og jeg kan se meg blind på det og ikke oppdage manglende ord eller feilplasserte ord i setninger selv om jeg leser over flere ganger

Uansett var jo differansen mellom ant. studenter på BI og NHH som var viktig, for å få frem poenget om at svært mange velger merkantile fag på BI selv om det er offentlige alternativer.

Ja nei jeg vet ikke helt hvorfor du nevner det at du ikke har hørt om økonomi studier ved høgskolen i Bodø, for hvorvidt du har hørt om deres vel ansette utdannelse endrer vel ikke saken den ene eller andre veien? Jeg har nær null kjennskap til utdannelser innen film, musikk, teater osv. Fordi jeg aldri tenkte på å søke den veien. Kanskje er det slik for deg, at du ikke er økonom, at du aldri tenkte på siv.øk studier eller tok deg bryet med å sjekke hvilke alternativer som fantes til Bi Sandvika eller NHH?
Vis hele sitatet...
Poenget er vel heller at det ikke er spesielt anerkjent om jeg ikke har hørt om det, uten at du trenger å ta deg nær av det da du åpenbart må ha studert der selv.

Forøvrig finnes vel ikke BI Sandvika lengre? De flyttet vel til Nydalen for godt over 10 år siden.

I det store og det hele er det nok i hovedsak NHH og CBS som er anerkjent i Norden, men i Norge er det ikke spesielt stort fokus på hvor du har graden din ifra, men heller hvilken linje og hvilke karakterer. Selv om det nok sikkert er en fordel med en økad grad fra enten BI eller NHH da de fleste næringslivslederne selv har utdannelse derfra.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
til ts
hvis du er intresserti psykologi så kan dette studiet være noe?
https://www.bi.no/studier-og-kurs/ma...E&gclsrc=aw.ds

igjen anekdotisk, men 3 av mine venner tok dette og vel 2 jobber i utlandet for store selskaper og en i Norge for ett stort selskap. Tjener bra. Var også dette studiet jeg var med på et par forelsninger i når jeg besøkte de.

Veien til dette studiet gikk gjennom å ta en bachelor i psykologi ved ett offentlig univeristet, Tromø;bergen og Oslo også tok de denne masteren.

Jeg er ingen motstander mot private høyskoler, men endel har jo slitt opp gjennom åra med og ta for mye betalt, ikke levert på undervisningen og ellers lovt gull og grønne skoger. SÅ igjen research før man søker.
Vis hele sitatet...
Kom inn i Tromsø for 5 år siden. Men takket nei, for hadde nettopp fått meg en jobb jeg var veldig glad for. Og veldig fint sted å bo. Ville ikke bare gå av og si opp leiligheten med en gang. Tromsø er en veldig fin by, men jeg vet ikke om jeg vil takle mørketiden. Den er ille nok «her nede». Det skjer virkelig noe med meg i slutten av november og ut januar. Selv om jeg kan ha bra dager er det noe som ikke helt stemmer. Går liksom i en egen verden.
Litt sønn i søvne.

Kjenner noen som studerer der nå og han trives.
Litt rart å tenke på at om jeg hadde valgt det da så hadde jeg vært 1 år over han. Var forelsket i han tidligere og vi ble nesten sammen. Da bodde vi i samme by, men han kom ikke inn der vi bodde. Jeg valgte den andre veien.

Men det er årsstudiet jeg kommer inn på. Tror ikke de lenger har muligheten for videre til profesjon da?
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Kom inn i Tromsø for 5 år siden. Men takket nei, for hadde nettopp fått meg en jobb jeg var veldig glad for. Og veldig fint sted å bo. Ville ikke bare gå av og si opp leiligheten med en gang. Tromsø er en veldig fin by, men jeg vet ikke om jeg vil takle mørketiden. Den er ille nok «her nede». Det skjer virkelig noe med meg i slutten av november og ut januar. Selv om jeg kan ha bra dager er det noe som ikke helt stemmer. Går liksom i en egen verden.
Litt sønn i søvne.

Kjenner noen som studerer der nå og han trives.
Litt rart å tenke på at om jeg hadde valgt det da så hadde jeg vært 1 år over han. Var forelsket i han tidligere og vi ble nesten sammen. Da bodde vi i samme by, men han kom ikke inn der vi bodde. Jeg valgte den andre veien.

Men det er årsstudiet jeg kommer inn på. Tror ikke de lenger har muligheten for videre til profesjon da?
Vis hele sitatet...
Nei, fra og med neste år er opptak gjennom årsstudium til profesjon avviklet ved alle studiestedene i Norge, slik at det i stedet går gjennom samordna opptak.
Jeg har brent meg noe jævlig på å betale skjønner dere. Først tok jeg Folkeuniversitetet, for der kunne du få studentbevis fra UiO når du meldte deg til eksamen. Du kunne også ta eksamen på UiO.

En annen gang skulle jeg forbedre fag, og meldte på Sonans. 2 fag tenkte jeg ville mestre og hadde 70% jobb. Fikk etter hvert 100%. Trakk meg fra ene faget for det stod i kontrakten at jeg kunne det innen en viss tid. De skrøt jo så av at lærerne var så flinke, men det var som å være på en helt vanlig videeegående! Og mye sykemeld på lærerne. Kom i krangel med ei som jobbet der fordi de hadde fått meg til å misforstå. Men jeg fikk fri fra det ene faget og pengene tilbake. Fikk ikke pengene tilbake for det andre. Så dårlige erfaringer gjør at jeg ikke tør slik privat. Samme skjedde med Folkeuniversitetet. 15.000 for ingenting

HVa skjer egentlig? La oss si jeg tar psykologi på Bjørknes eller Kristiania. Så består jeg ikke... ?
Kommer jo til å bli gjeldsslave for resten av livet da.

Jeg skjønner meg heller ikke på omveiene. Min venn valgte et studie på UiO han kom inn på. Fordi han mente at etter en bachelor kunne han gå videre på profesjon de siste årene. Men dette gikk ikke så han måtte starte på 1.året i Tromsø.

Altså, hva er forskjellen på å ta er årstudie, bachelor og master? Mange steder står det at du kan gå videre til bachelor, master osv...
Hvorfor ikke bare lage flere plasser til et studie i stedet da? Hvis årsstudie tilsvarer første året Bach, master osv så kunne de vel bare heller laget flere plasser?
Sist endret av Dreamliner91; 28. mai 2020 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke hovedsaklig briljante forelesere som skal få deg gjennom høyere utdanning. Jeg er redd du kommer til å gå på flere smeller hvis du tror det.

Problemet med noen private aktører er at det har vært uproft opplegg, plutselige avlysninger av fag, litt sånn lureri med fancy titler som egentlig ikke er ordentlige grader osv. Så jeg ville sjekket grundig før jeg betalte for utdanning på en ikke spesielt kjent eller anerkjent institusjon. Særlig hvis de lover et opplegg som er så unikt bra at du klarer å lære deg ting der som du ikke ville klart på en offentlig skole. Å lære seg et fag handler først og fremst om din innsats, og er ikke noe du kan betale deg til.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg skjønner meg heller ikke på omveiene. Min venn valgte et studie på UiO han kom inn på. Fordi han mente at etter en bachelor kunne han gå videre på profesjon de siste årene. Men dette gikk ikke så han måtte starte på 1.året i Tromsø.

Altså, hva er forskjellen på å ta er årstudie, bachelor og master? Mange steder står det at du kan gå videre til bachelor, master osv...
Hvorfor ikke bare lage flere plasser til et studie i stedet da? Hvis årsstudie tilsvarer første året Bach, master osv så kunne de vel bare heller laget flere plasser?
Vis hele sitatet...
Hvilke omveier? for å bli psykolog? For å kunne praktisere som psykolog i Norge må du enten gjennomføre profesjonsstudiet i psykologi, eller ta graden i utlandet. Det kan også gjøres ved å ta en bachelor her, så en klinisk master i utlandet, eller en hel mastergrad i klinisk psykologi i utlandet. (Kan være greit å avvente med Ungarn/Polen osv frem til de er avklart med ESA). Tidligere har du kunne søkt opptak til profesjonsstudiet gjennom karakterene dine på årsstudiet, dette har nå blitt(blir) avviklet på alle studiene, så det utelukkende går gjennom samordna opptak.

Et årsstudium er ett år, en bachelor er tre år og kan kvalifisere til en master om du har riktig fagkombinasjon og gode nok karakterer. En mastergrad er fem år.

Årsaken for at det ikke er flere plasser har med økonomi og etterspørsel å gjøre, samt at de må drive utdanningene forsvarlig, med for eksempel nok praksisplasser. Om du spør spesifikt for psykologstudiet er årsaken at det må være et stort apparat rundt profesjonsstudiet for praksis, veiledning, oppfølging osv, dermed er det kostbart å drive.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Poenget er vel heller at det ikke er spesielt anerkjent om jeg ikke har hørt om det, uten at du trenger å ta deg nær av det da du åpenbart må ha studert der selv.

Forøvrig finnes vel ikke BI Sandvika lengre? De flyttet vel til Nydalen for godt over 10 år siden.

I det store og det hele er det nok i hovedsak NHH og CBS som er anerkjent i Norden, men i Norge er det ikke spesielt stort fokus på hvor du har graden din ifra, men heller hvilken linje og hvilke karakterer. Selv om det nok sikkert er en fordel med en økad grad fra enten BI eller NHH da de fleste næringslivslederne selv har utdannelse derfra.
Vis hele sitatet...
Javel? Jobber du med rekruttering av økonomer eller revisorer? Er du selv økonom, eller økonomi bakgrunn? Om du ikke har det er det vel ingen god grunn til at du skal være oppdatert på hva som gjelder der? Det er vel stort bare disse og de som evt. vurderer akkurat den retningen som er oppdatert på slikt?

At jeg nevnte høgskolen i Bodø var fordi den var regnet som en av de beste innen økonomi i den tiden jeg startet på min utdannelse, så jeg vurderte da et studieløp i Bodø men pga at Bodø er på feil kant av landet valgte jeg å ikke studere der.

*Hvor jeg tok graden min er ikke viktig for diskusjonen så jeg lar den ligge*

NHH og CBS? Vel da glemte du HHS i Stockholm. Svært anerkjent den også.
Sist endret av _abc_; 28. mai 2020 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.