Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4900
Hei, jeg har nylig blitt ferdig med bachelor i dataingeniør hos HiØ.
Jeg skal ta en master, og har fått tilbud fra NTNU om å ta en master i datateknologi som var hovedopptaket mitt. Jeg har dessuten fått tilbud om å sette meg på venteliste på studiet som heter Ledelse av teknologi.
Dersom jeg setter meg på venteliste og jeg får plass, vil jeg automatisk miste datateknologi plassen.
Derfor lurer jeg på om det er noen som kan veilede meg hvilken studier som lønner seg mest å ta, gitt at jeg trives å jobbe med begge av delene. Ledelse av teknologi var bare et studie jeg søkte, bare for å søke. Har derfor ingen kjennskap til dette studiet kan være nyttig for dataingeniører. Har prøvd å kontakte noen rådgivere, men alle er på ferie!
Setter pris på alt svar jeg kan få!
Ledelse av teknologi: https://www.ntnu.no/studier/oamlt
Datateknologi: https://www.ntnu.no/...ier/midt/opptak
Hei, ikke akkurat relatert til spørsmålet ditt, men hvordan var dataingeniør hos hiØ? vurderer å gå dataingeniør selv, men er i venteliste på forkurs ingeniør atm.
Trådstarter
9 0
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hei, ikke akkurat relatert til spørsmålet ditt, men hvordan var dataingeniør hos hiØ? vurderer å gå dataingeniør selv, men er i venteliste på forkurs ingeniør atm.
Vis hele sitatet...
Jeg var aldri noe flink i matte, men må si gjennom forkurset de hadde i Sommer 2013 så ble jeg faktisk ganske erfaren og klarte å få A i matte 1 vs Hiof. Jeg anbefaler iallefall å ta det forkurset, men den er ganske intens.

Studiet synes jeg egentlig er helt grei, er ikke altfor glad i studentmiljøet...
Sitat av Lekowski Vis innlegg
Jeg var aldri noe flink i matte, men må si gjennom forkurset de hadde i Sommer 2013 så ble jeg faktisk ganske erfaren og klarte å få A i matte 1 vs Hiof. Jeg anbefaler iallefall å ta det forkurset, men den er ganske intens.

Studiet synes jeg egentlig er helt grei, er ikke altfor glad i studentmiljøet...
Vis hele sitatet...
okey, takk for svar. Er ingen reser i matte derfor jeg valte 1 års forkurs. Tenker å ta dataingeniør utdanningen i Gjøvik så er spent på studentmiljøet der.
Trådstarter
9 0
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
okey, takk for svar. Er ingen reser i matte derfor jeg valte 1 års forkurs. Tenker å ta dataingeniør utdanningen i Gjøvik så er spent på studentmiljøet der.
Vis hele sitatet...
Gjøvik er vell NTNU nå? Er ganske sikker på at det er mye bedre der!
Du får nok mye mer ut av datateknologi enn teknologiledelse. Nå visste ikke jeg at teknologiledelse var en linje en gang, men mye av pensumet i teknologiledelse-fagene på NTNU blir regnet som abstrakt svada av de fleste studentene.
Sitat av Assios Vis innlegg
Du får nok mye mer ut av datateknologi enn teknologiledelse. Nå visste ikke jeg at teknologiledelse var en linje en gang, men mye av pensumet i teknologiledelse-fagene på NTNU blir regnet som abstrakt svada av de fleste studentene.
Vis hele sitatet...
Du kan jo sjekke ut linken i førstepost før du skriver slik. Det er veldig stor forskjell på emnet Teknologiledelse og det 2-årige masterprogrammet Ledelse av Teknologi.
Trådstarter
9 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du kan jo sjekke ut linken i førstepost før du skriver slik. Det er veldig stor forskjell på emnet Teknologiledelse og det 2-årige masterprogrammet Ledelse av Teknologi.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Jeg har allerede sjekke, og jeg ser at datatek er mer teknisk, mens ledelse er mindre teknisk. Men lurer egentlig på hva som kan være lønnsomt, med tanke på ettertraktet på arbeidsmarkedet og lønnsmessig.
Sitat av Lekowski Vis innlegg
Takk for svar!

Jeg har allerede sjekke, og jeg ser at datatek er mer teknisk, mens ledelse er mindre teknisk. Men lurer egentlig på hva som kan være lønnsomt, med tanke på ettertraktet på arbeidsmarkedet og lønnsmessig.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker, men vil tippe at siv.ing i datateknologi burde være det beste valget dersom du tenker å ha en solid grad med høyt kompetansenivå innen systemutvikling.

Ledelse vil vel være et bedre valg om du ønsker mer administrerende arbeidsoppgaver?
Trådstarter
9 0
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker, men vil tippe at siv.ing i datateknologi burde være det beste valget dersom du tenker å ha en solid grad med høyt kompetansenivå innen systemutvikling.

Ledelse vil vel være et bedre valg om du ønsker mer administrerende arbeidsoppgaver?
Vis hele sitatet...
Sant nok det du sier... Men lønnsmessig hva tror du tjener best og er lettest å få jobb?
Sitat av Lekowski Vis innlegg
Sant nok det du sier... Men lønnsmessig hva tror du tjener best og er lettest å få jobb?
Vis hele sitatet...
IT-bransjen er bunnsolid for tida. Ta en titt. Mange datastudenter fra NTNU ender opp som konsulenter, og da tjener man som du ser en god del. Ellers er lønna som vanlig utvikler også svært god.
Sitat av Lekowski Vis innlegg
Sant nok det du sier... Men lønnsmessig hva tror du tjener best og er lettest å få jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at datateknologi vil være det safeste. Er visst mange som går datateknologi og ender opp med lederstillinger (etter litt erfaring) senere, etter det jeg har hørt.

Men jeg vet ikke helt (har ikke gått der selv). Hva du vil tjene mest med er det umulig å si, da det sikkert kommer an på hvilket firma du jobber i, stilling osv. Jeg ville heller sett på fagene og bestemt meg for hva som ser mest interessant ut. Hvis du er veldig usikker burde du forhøre deg med skolen.

PS: Har sendt deg en privat melding
I bedriften jeg jobber i (250+ ansatte og 500+ bedriftskunder) er det de med en form for ledelsesutdanning som blir typisk "managers", da gjerne med større fokus på administrativt arbeid samt kundemøter, i retning blå-skjorte altså. De jobber en del med forbedringer av rutiner og eskalering av saker internt, samt salgbarhet av produktet vi leverer. De tekniske kan også bli ledere men i større grad som teamleder (hvilket jeg er), teknisk sjef for en avdeling etc, altså den med den dype tekniske forståelsen og arbeid. Førstnevnte vil nok gi en høyere lønn, men i mine øyne en mye kjipere jobb. Det høres ikke kult ut å jobbe som "Service Level Manager" og alt man gjør er å definere arbeidsflyten til å passe ITIL-rammeverket og følge opp SLA mot kunder, samtidig vil man uansett være involvert i en teknologi-bedrift, noe som er superfett, så her er det nok avhengig av hvilken bedrift du ender opp i.

Kort og godt: er du en geek? Gå for det tekniske! Er du en ledertype med god skriftlige og muntlige evner og excel-skills? Gå blå-skjorte.
Trådstarter
9 0
Sitat av Kyrios Vis innlegg
IT-bransjen er bunnsolid for tida. Ta en titt. Mange datastudenter fra NTNU ender opp som konsulenter, og da tjener man som du ser en god del. Ellers er lønna som vanlig utvikler også svært god.
Vis hele sitatet...
Den linken du sendte, hva skal jeg se etter for det studiet jeg har valgt? Datateknologi?

Sitat av flexx Vis innlegg
I bedriften jeg jobber i (250+ ansatte og 500+ bedriftskunder) er det de med en form for ledelsesutdanning som blir typisk "managers", da gjerne med større fokus på administrativt arbeid samt kundemøter, i retning blå-skjorte altså. De jobber en del med forbedringer av rutiner og eskalering av saker internt, samt salgbarhet av produktet vi leverer. De tekniske kan også bli ledere men i større grad som teamleder (hvilket jeg er), teknisk sjef for en avdeling etc, altså den med den dype tekniske forståelsen og arbeid. Førstnevnte vil nok gi en høyere lønn, men i mine øyne en mye kjipere jobb. Det høres ikke kult ut å jobbe som "Service Level Manager" og alt man gjør er å definere arbeidsflyten til å passe ITIL-rammeverket og følge opp SLA mot kunder, samtidig vil man uansett være involvert i en teknologi-bedrift, noe som er superfett, så her er det nok avhengig av hvilken bedrift du ender opp i.

Kort og godt: er du en geek? Gå for det tekniske! Er du en ledertype med god skriftlige og muntlige evner og excel-skills? Gå blå-skjorte.
Vis hele sitatet...
Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg er om jeg skal være helt ærlig ahaha. Jeg vurderte indøk hos UiA, før jeg faktisk kom inn i Trondheim.

Er egentlig glad i begge deler, men hvor flink jeg er i det tekniske vet jeg ikke. Er vell helt grei regner jeg med. Har iallefall minst 3.8 i snitt fra høgskolen, da poenggrensen var 3.8 i år. Men da mener du ledelse av teknologi er et bedre studie dersom du ønsker en bedre lønn

kunne du sendt meg en pm med hva du tjener som teamleder??
Sist endret av Lekowski; 16. juli 2016 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ledelse av Teknologi kommer fra "gamle HiST". Datateknologi er en siv.ing.-utdanning fra "gamle NTNU". Siv.ing.-utdanningen fra "gamle NTNU" har en status i Norge som gir deg et godt utgangspunkt den dagen du skal ut i jobb. NTNU og linjeforeningene ved siv.ing-studiene har en kontaktflate mot næringslivet som få andre i Norge kan måle seg ved. Uavhengig av hva universitetets rådgivere kan si så ER det faktisk en forskjell på hvilket studiested/campus du har din utdannelse fra. En mastergrad er altså ikke bare en mastergrad.

Jeg ville ikke vært så fokusert på lønn om jeg var deg, det er umulig å spå uansett. Hvilken jobb du velger og hvordan du velger karriere kommer til å spille en langt større rolle enn eksakt hvilken utdanning. Mener siv.ing'er gjerne starter rundt halvmillionen i privat sektor nå, og derfra er alle muligheter åpne.

Personlig ville jeg ikke vært i tvil, skaff deg et solid teknisk fundament først dersom du drømmer om å gjøre karriere innen en teknisk bransje. Ledelsesfag kan du alltids bygge på med eller kurse deg i etterhvert. Du skal neppe rett inn i en skikkelig lederjobb som nyutdannet uansett. Når det er sagt finnes det langt dårligere mastergrader å ta enn masteren i Ledelse av Teknologi, så jeg fraråder deg ikke å ta den, for all del, men alternativet ditt med Datateknologi spiller nok én divisjon høyere.