Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2183
Hei!

Har nylig blitt ansatt i et bemanningsbyrå og leid ut til en annen bedrift. Her har jeg 200 kr i timen, mens de jeg arbeider hos har 250 i timen. Har lest litt og snakket litt med de. Og ut fra det så mener vi at jeg ikke blir betalt det jeg har krav på. Men er litt usikker hva reglene sier for dette. Jeg har fagbrev på lik linje med de andre. Så lurer på om noen her har et svar på dette for meg? og hvem burde jeg eventuelt tatt dette opp med? Bemanningsbyrået eller bedriften jeg er utleid hos? Men vil gjerne ha faktaen på bordet før jeg eventuelt tar dette opp.

På forhånd takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva meiner du at du har krav på? 200,- er på ingen måte er påfallande dårlig lønn med fagbrev, og at andre tener bedre enn deg er fint for dei. Forskjellsbehandling er lov, med mindre det er på grunn av kjønn, etnisitet, religion etc.
Sånn er det å jobbe via bemanningsbyrå. Bemanningsbyrået skal ha sin del av kaka de også, så lønnen vil ofte være dårligere.

Du er ansatt i bemanningsbyrået, så eventuelle problemer du har med lønn må du ta opp med de, men jeg tviler på at du har krav på noe mer. Mitt tips er å gjøre en god jobb og håpe på fast ansettelse i firmaet du er utleid i. Det medfører som regel et hopp i lønn.
Sist endret av danielsk; 5. mars 2016 kl. 17:08.
Du har ikke automatisk krav på noe som helst, alt kommer ann på avtalen du har med din arbeidsgiver (som her er bemanningsbyrået). Om du har sagt ja til lønn på 200/time så er det nettopp det du har krav på. Man kan selvfølgelig prøve å forhandle bedre lønn om man mener at arbeidsgiver gir for lite - men det er ikke noe automatikk i det.
Trådstarter
10 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva meiner du at du har krav på? 200,- er på ingen måte er påfallande dårlig lønn med fagbrev, og at andre tener bedre enn deg er fint for dei. Forskjellsbehandling er lov, med mindre det er på grunn av kjønn, etnisitet, religion etc.
Vis hele sitatet...
I mitt yrke ligger fagarbeidere normalt på 240-250kr i timen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jabbadooo Vis innlegg
I mitt yrke ligger fagarbeidere normalt på 240-250kr i timen
Vis hele sitatet...
Javel, då burde du ikkje takka ja til ein arbeidsavtale med 200,- i timelønn.
Trådstarter
10 0
Sitat av etse Vis innlegg
Du har ikke automatisk krav på noe som helst, alt kommer ann på avtalen du har med din arbeidsgiver (som her er bemanningsbyrået). Om du har sagt ja til lønn på 200/time så er det nettopp det du har krav på. Man kan selvfølgelig prøve å forhandle bedre lønn om man mener at arbeidsgiver gir for lite - men det er ikke noe automatikk i det.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, jeg har jo sagt ja til og ha den timelønnen. Men de jeg arbeidet med mente at de ikke hadde lov til å gi meg mindre en det som en fagarbeidene selv hadde i firmaet ifølge arbeidsmiljøloven.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Javel, då burde du ikkje takka ja til ein arbeidsavtale med 200,- i timelønn.
Vis hele sitatet...
Bedre enn å gå på nav. Er ikke det at jeg ikke er fornøyd, jeg er bare glad for å komme meg ut i arbeid i disse rolige tider. men om jeg har krav på noe mer, så vil jeg jo selvfølgelig det.
Sist endret av Jabbadooo; 5. mars 2016 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jabbadooo Vis innlegg
I mitt yrke ligger fagarbeidere normalt på 240-250kr i timen
Vis hele sitatet...
lønn er fortsatt noe du og arbeidsgiver har avtalt, hvor dere ble enige når du ble ansatt. Typisk står lønnen definert i arbeidsavtalen både du og arbeidsgiver signerte.

Hva andre får i lønn har egentlig ikke noe å si, da lønn kun handler om hva du og din arbeidsgiver avtalte. Men du kan fint bruke det som er argument i eventuelle lønnsforhandlinger og se om de er villige til å øke lønna. (noe de ikke nødvendigvis må, og da må du velge om du vil si opp eller bare godta tilbudet de gir deg)

Sitat av Jabbadooo Vis innlegg
Det er jeg klar over, jeg har jo sagt ja til og ha den timelønnen. Men de jeg arbeidet med mente at de ikke hadde lov til å gi meg mindre en det som en fagarbeidene selv hadde i firmaet ifølge arbeidsmiljøloven.
Vis hele sitatet...
de tar feil. Arbeidsmiljøloven sier utrolig lite om lønn. Det er som oftest tariffavtaler som definerer lønn for ulike yrkesgrupper. Men det er da gitt at din arbeidsgiver følger tariff, noe ikke alle gjør.
Sist endret av etse; 5. mars 2016 kl. 17:30.
Det stemmer vel dersom du hadde vært ansatt i firmaet, og ikke i bemanningsbyrået.
Som sagt tidligere, arbeidsmiljøloven sier fint lite om lønn. Det kollegane prater om er nok om tarifflønn, men det er optil hver enkelt arbeidsgiver å følge, og om de ansatte er organiserte. Noe som hjelper deg lite, da det går gjennom bemanningsbyrå. Du har mest sannsynligvis gidt over grunnlønn, uten at eg vet hva du jobber med. At dine kollegaer har såpass høy lønn, er nok også pga endel tillegg. Så hør hva grunnlønna dens er først og frems. For min del så utgjør vel tilleggene ca 40-50 kr
Vett at i mitt firma, som forsåvidt er ett bemanningsbyrå..
Så har vi rett på samme overtidsbetalt som på den plassen vi jobber på.
Feks på den ene plassen vi jobber ofte er det:
1600-2100 50%
2100-0600 - 100%

Men ifølge kontrakten min har eg ingen overtid på på di tidspunktene.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Her kommer det mange feilaktige påstander. Slike forhold skal i utgangspunktet ikke være lov da det strider med likebehandlingsprinsippet som ble vedtatt med vikarbyrådirektivet. Likebehandlingsprinsippet skal sikre utleide samme arbeid og lønnsvilkår som de ansatte i innleiebedrift.

§ 14-12 a.Likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved utleie fra bemanningsforetak

(1) Bemanningsforetaket skal sørge for at utleid arbeidstaker minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, når det gjelder:
a) arbeidstidens lengde og plassering,
b) overtidsarbeid,
c) varighet og plassering av pauser og hvileperioder,
d) nattarbeid,
e) feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager, og
f) lønn og utgiftsdekning.

(2) Arbeidstaker som blir leid ut, skal ha samme tilgang til felles goder og tjenester hos innleier som virksomhetens egne arbeidstakere, med mindre objektive grunner tilsier noe annet.

(3) Departementet kan i forskrift bestemme om og i hvilken utstrekning bestemmelsene om likebehandling kan fravikes ved tariffavtale. Den generelle beskyttelse av arbeidstakerne må i alle tilfelle respekteres.
Vis hele sitatet...
.

Er du med i en fagforening? Hvis ikke bør du melde deg inn å snakke med de om hva du bør gjøre. Å gå i konflikt med vikarbyrået kan føre til at du ikke får fornyet kontrakten senere. Så det kan være smart å gå litt forsiktig frem.