Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2243
Hei!

fyller snart 18år og dermed kommer en del spørsmål angående hva jeg har krav på av lønn ved jobb

jeg jobber som lyd/lys teknikker på en sommerrevy. I fjor jobba jeg 6 dager i uka (tirsdag - søndag), fra klokken 15.00 til ca 03.00 på natta. ca 12timer hver dag i 6 uker. pluss en del dager før med opprigg osv. jeg veit dette er litt mer enn jeg har lov til.

så har jeg prøvd å søke rundt på nettet etter hva man burde ha som lønn, men har ikke funnet det noe sted. Er det noen som veit litt om lover og regler rundt dette? i fjor jobba jeg for 120kr timen, men jeg ville håpa på at jeg fikk en lønn på rundt 200kr timen i år. kunne trengt litt info over hva jeg i det minste har krav på med overtidsbetaling og kanskje noe helge tilleg?

takker for alle tips, setter stor pris på om dere kan oppgi kilder
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
For det arbeidet som kvalifiserer til overtid er satsen minimum 40% hvertfall.

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/...egler-gjelder/

Arbeidstilsynet har også noe å komme med i den forbindelse: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Sitat av Marre92 Vis innlegg
Hei!

fyller snart 18år og dermed kommer en del spørsmål angående hva jeg har krav på av lønn ved jobb

jeg jobber som lyd/lys teknikker på en sommerrevy. I fjor jobba jeg 6 dager i uka (tirsdag - søndag), fra klokken 15.00 til ca 03.00 på natta. ca 12timer hver dag i 6 uker. pluss en del dager før med opprigg osv. jeg veit dette er litt mer enn jeg har lov til.

så har jeg prøvd å søke rundt på nettet etter hva man burde ha som lønn, men har ikke funnet det noe sted. Er det noen som veit litt om lover og regler rundt dette? i fjor jobba jeg for 120kr timen, men jeg ville håpa på at jeg fikk en lønn på rundt 200kr timen i år. kunne trengt litt info over hva jeg i det minste har krav på med overtidsbetaling og kanskje noe helge tilleg?

takker for alle tips, setter stor pris på om dere kan oppgi kilder
Vis hele sitatet...
Om du fikk 120 som 17 åring så tror jeg neppe du får 200 kr i timen bare fordi du er blitt 18.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Om du fikk 120 som 17 åring så tror jeg neppe du får 200 kr i timen bare fordi du er blitt 18.
Vis hele sitatet...
tror han sirka går opp noen kroner ( sirka 155 kr) pr time.

Men det er ingen ting å klage over azz.


Brodz
Tviler på at de holder seg til noen tariff heller. Du har nok ikke noe håp enn å bare avtale og forhandle frem lønnen din. Hør hva andre får, snakk med arbeidsgiver.
Hadde de holdt seg til tarriff ville du fått mye tillegg for ubekvem arbeidstid, men det gjør de - som Matthiesen nevner - helt sikkert ikke. Forresten er det ofte en relativt godt oppgang i lønn fra å være 17 til å bli 18 år. Du blir som nevnt nøtt til å bli enig med din arbeidsgiver, og forhandle deg til en god arbeidskontrakt/avtale.

Hadde jeg vært deg ville jeg nevnt tariff om lønnen ble for lav, si at du kan godta kutt i ubekvem arbeidstid, men at du ønsker 100% overtid og rundt 150,- timen. Samtidig, hvor mye du kan forhandle deg til avhenger av hvor viktig du er for selskapet du jobber for. Men med så sene vakter og så mye jobb bør du minimum få 150,- i timen.