Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2558
Hei jeg lurer på hvor mye jeg kan kreve i lønn.. Situasjonen er som følger:

Jeg jobber i et bilutleie firma som ekstrahjelp. Jeg har skrevet kontrakt på at jeg jobber der og har fast jobb 3 dager i uka. Arbeidstiden varier etter hvor mye det er å gjøre. Jeg er klargjører så jobben er ikke så altfor bra.

Lønnen er kr. 120,- pr time, i tillegg til 19kr etter klokken 17:00 og 39kr i helgene. Jeg mener dette er ganske lavt. Jeg er student, men yrket krever ingen utdanning. Hva synes dere? Dette selskapet følger lønnsregler fra USA. altså ikke 100% på søndager og helligdager. Jeg føler jeg jobber ganske hardt når jeg jobber i forhold til de andre ansatte som får bedre betalt. Jeg har straks jobbet der 1 år.. Synes dere jeg bør kreve mer ettersom jeg har jobbet der såpass lenge?
Dårlig betalt ja..

Er vell bare å snakke med sjefen?
Vi kan jo ikke bestemme hvor mye du skal ha i lønn.
Hva lønna di er kommer an på skolegang og jobberfaring, også kalt ansinitet (er ikke helt sikker på hvordan det skrives). Relevante kurs og diverse andre ting som har tilknytning til yrket kan også dra ansiniteten opp.
Søk om lønnshøyning i form av skriftlig søknad til skjefen din, på den måten kan han bare opfatte deg seriøst, ikke vær objektiv, ikke nedlatende mot noen andre, ikke si at " men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ; alle andre får så mye mer penger enn meg OMG LISSM! " , litt mer i tonen "Jeg søker lønnsøkning da jeg mener jeg har vært en stabil ansatt hos _firmaX_, og jeg har hatt den samme lønnen fra jeg startet å arbeide her.", er jo ikke værre enn at du hører på hva han har å si som et resultat av brevet, om det er helt uaktuelt så er det vel bare å lete jobb elsewhere, eller hva?

Umulig for oss som sitter her å peke på hvor lønna di burde ligge, da du bare poster om sånn ca. generelt hva du driver med, ikke mye mer enn det.
Sist endret av blueshift; 30. desember 2009 kl. 04:21.
Vell, er jo ganske ok lønn du har og du jobber ikke så mange dager i uka og når du ikke har utdanning og er student[syns jeg]. Vent til etter nyttår og spørr du om du kan opp i lønn, skader ikke å spørre
Sist endret av eskil2k; 30. desember 2009 kl. 04:21.
har hatt en fin lønn på ca. 5000-7000kr utbetalt i mnd. dette er ganske greit, men kan fortsatt være noe høyere.. Men en skriftlig søknad eller ett lite pip til sjefen er ikke å forakte

Takk for tips!
er ikke dette en fastsatt tariff da?
Jeg er 18 og jobber 10-timersdager når jeg først jobber. Har jobbet der et halvt år. Jobber nesten utelukkende lørdag og søndag fra 13:30 til 23:30, men også litt om kveldene på hverdager. Jeg har FAST 110 kr timen. Ingen tillegg, ingenting. Uansett når jeg jobber, så er det 110 kroner i timen. Selve jobben er sykt chill. Veldig avslappende og noe som passer meg midt i blinken. Dog litt irriterende av og til. Jeg er klar over at lønnen er dårlig. Men har jeg KRAV på høyere lønn? Har ikke klart å sette meg helt inn i dette. Sorry at jeg kupper tråden, trenger bare helt kort svar.

Finner meg sannsynligvis ny arbeidsplass snart uansett, men hadde vært veldig greit å høre.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er 18 og jobber 10-timersdager når jeg først jobber. Har jobbet der et halvt år. Jobber nesten utelukkende lørdag og søndag fra 13:30 til 23:30, men også litt om kveldene på hverdager. Jeg har FAST 110 kr timen. Ingen tillegg, ingenting. Uansett når jeg jobber, så er det 110 kroner i timen. Selve jobben er sykt chill. Veldig avslappende og noe som passer meg midt i blinken. Dog litt irriterende av og til. Jeg er klar over at lønnen er dårlig. Men har jeg KRAV på høyere lønn? Har ikke klart å sette meg helt inn i dette. Sorry at jeg kupper tråden, trenger bare helt kort svar.

Finner meg sannsynligvis ny arbeidsplass snart uansett, men hadde vært veldig greit å høre.
Vis hele sitatet...
Hva går jobben din ut på? Og så lenge du ikke har signert noen kontrakt der det står punktlig at du ikke skal ha mer enn 110kr timen så tror jeg du skal kunne spørre om lønnsøkning.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Hva går jobben din ut på? Og så lenge du ikke har signert noen kontrakt der det står punktlig at du ikke skal ha mer enn 110kr timen så tror jeg du skal kunne spørre om lønnsøkning.
Vis hele sitatet...
Sjåfør. Sitter enten og ser på tv og duller med mobilen, eller er ute på veien og kjører bil. Problemet er at ALLE som jobber der får 110 kr timen fast. Selv de voksne som har jobbet der i 7 år. Så jeg får nok ikke lønnsøkning sånn uten videre, uten å kunne dunke i bordet med noen paragrafer. Litt jalla sted det der. Uansett. Noen som vet?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Sjåfør. Sitter enten og ser på tv og duller med mobilen, eller er ute på veien og kjører bil. Problemet er at ALLE som jobber der får 110 kr timen fast. Selv de voksne som har jobbet der i 7 år. Så jeg får nok ikke lønnsøkning sånn uten videre, uten å kunne dunke i bordet med noen paragrafer. Litt jalla sted det der. Uansett. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Så det er bare å ringe deg når jeg skal til byen alså?
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Så det er bare å ringe deg når jeg skal til byen alså?
Vis hele sitatet...
Hehe, kan da vel forsøke å stille opp for en fellow freak.

Men du vet vel ikke om noen paragrafer? Tenkte at du kanskje hadde peiling siden du spurte hva jeg jobbet med.

Forresten litt teit. Chill jobb, men det er jo likevel en jobb. Fri er mer chill. Drar jo inn mye mer cash på nettpoker enn på jobben. Egentlig latterlig at jeg gidder å jobbe. Det er vel faktisk mest for å slippe maset fra familien som sier at poker ikke er noe ordentlig jobb, at det ikke går an å leve av det i lengden. De har sikkert rett, men når månedslønnen er 4 ganger større på pokeren enn på lønnslippen, så må jeg si jeg himler litt med øynene inni meg.
Du kan jo ta en titt på disse linkene og se om du blir noe klokere:

http://www.dinside.no/377138/krev-45...ts-lonnsokning
http://www.aftenposten.no/jobb/guide/article2851127.ece

Desverre er ikke jeg noe kløpper i Norges Lov, da jeg bryter den nesten hver dag , og er uenig med mye som står der.
Men jeg prøvde i alle fall.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Lønna er en grei standard for deltidsarbeid som ikke krever yrke.
Men du SKAL ha UB tilleggene dine. Fagorganiser deg ASAP og ta kontakt. Søndag eller ikke, her i Norge skal en betales ekstra for ubelleiglig arbeidstid.

Selv tjener jeg 124.50kr timen. 20kr ekstra etter klokken seks, noe ekstra etter 51 timer i måneden og 100% på noen helligdager med flere tillegg.

altså ikke 100% på søndager og helligdager.
Vis hele sitatet...
Sitat av lovdata.no - Arbeidsmiljøloven
§ 10-10. Søndagsarbeid

(1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.
Vis hele sitatet...
Jobber du fra 08-18 på en søndag eller annen helg skal du ha tillegg.
Sjekk for øvrig ut: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6

Jeg er ikke i form beklager. Kommer tilbake sterkere med bedre lover og forklaringer enn "sjekk ut denna loven!" i morgen. Er stupetrøtt . . .
Sist endret av Sio; 30. desember 2009 kl. 05:19.
Du har ingenting du skulle sagt trådstarter. 120 timen er ikke noe du kan klage på. Selv om du har en drittjobb som ingen vil ha.
Sitat av skolms Vis innlegg
Du har ingenting du skulle sagt trådstarter. 120 timen er ikke noe du kan klage på. Selv om du har en drittjobb som ingen vil ha.
Vis hele sitatet...
Er ganske enig..! 120ish er ganske standard lønn for de jeg kjenner på denne alderen.
Kapittel 10. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6
Arbeidstid på lovdata.no Gjelder dette for alle eller bare di som er medlem av feks LO?
Sitat av tøffel Vis innlegg
Kapittel 10. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6
Arbeidstid på lovdata.no Gjelder dette for alle eller bare di som er medlem av feks LO?
Vis hele sitatet...
Lovdata er de norske lover, som gjelder alle i Norge.

Er du medlem av LO eller lignende, eller har skrevet egen kontrakt, så kan du ha bedre avtaler, men ingen har lov til ha å noe dårligere enn det som er bestemt i loven.
Sist endret av Grimdoc; 30. desember 2009 kl. 16:38.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg er ikke i form beklager. Kommer tilbake sterkere med bedre lover og forklaringer enn "sjekk ut denna loven!" i morgen. Er stupetrøtt . . .
Vis hele sitatet...
Hei.
Har kommet frem til at du egentlig har det bra.

Helligdager er ikke særlig lovregulert at det gjør noe, skaff deg en tariffavtale ved hjelp av en fagorganisasjon.
Helgetillegg har du. Skaff en tariffavtale ells
Jobber du etter klokken 18 på en søndag så skal dette arbeidet ikke finne sted.

Jeg fant ut at min bedrift ligger under en tariffavtale fra før av og gir meg 100% på helligdager og 40% på helgearbeid.