Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7151
Hei, Hei
Nå skal jo snart nesten alle 10. klassingene i Norge begynne å søke skoleplass. Jeg kan være enig i det at det faktisk er noen måneder til, men jeg liker å ha planer klare og vite det meste hva faget innebærer.
Jeg skal gå 2 år på skole som er obligatorisk (vg1 grunnkurs og vg2 elektrofag) og så blir det jo to og et havlt år i lære, men så kommer det som jeg lurer litt på! Jeg skal ta to fagbrev, elektriker og energimontør, hvilket yrke skal jeg først søke lærlings plass hos, elektriker og energimontør?
Når du går har lerlingsplass hos/som energimontør får du jo en god del sertifikater blandt annet sikkerhets kurs og EL sertifikat+++++.

Gode svar blir belønnet men KP!
Ikke forutse at du kommer til å få lærlingplass, det er særdeles få som får det i forhold til hvor mange som trenger det.
Men det er jo lov å håpe!

Støtt lovfestet rett til lærlingplass!
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Ikke forutse at du kommer til å få lærlingplass, det er særdeles få som får det i forhold til hvor mange som trenger det.
Men det er jo lov å håpe!

Støtt lovfestet rett til lærlingplass!
Vis hele sitatet...
Lærlingplass= no problemo for meg!
YOUrådgiver på den videregående skolen du kommer inn på kan nok hjelpe deg bedre enn noen her =)
"Jeg skal ta to fagbrev, elektriker og energimontør, hvilket yrke skal jeg først søke lærlings plass hos, elektriker og energimontør?"

Det er ett fedt ettersom man kan velge hva man vil ta først.

Men jeg ville valgt først elektrikker og deretter energimontør ettersom da begynner du på lav volt og deretter jobber deg opp til høyspent/energi motør dette vil jeg annbelfale fordi da får du kunnskap om alle ledd fra energiverket til stikkontakt.


"Når du går har lerlingsplass hos/som energimontør får du jo en god del sertifikater blandt annet sikkerhets kurs og EL sertifikat+++++."


ja du får aus kurs osv.. men ponget er at du ikke får alle sertifikateten du trenger for å bli elektrikker , (det er jo en grunn til at man kan velge to...)

:P
Sist endret av noobpower; 16. november 2009 kl. 22:22.
Hei. Jeg er elektriker lærling for øyeblikket og må si det er bra du har planene klare. Men det er en liten ting jeg lurer på. Hvorfor ta begge fagbrevene, og hvilke fordeler får man ved å ha begge sertifikatene?

Jeg er veldig usikker på hvordan det ligger an med læreplasser, men når jeg søkte for to år siden var det ikke noe stress å få.

En liten sisste ting er om du har vurdert ingeniør?
Har du vurdert millitær utdanning innenfor elektrofaget når den tid kommer?
Har du vurdert heismontør/automatiker?
Søk deg inn på grunnkurs du, så finner du nok fort ut hva du liker.
Det er ikke noe problem med lærling plass så lenge du møter opp på skolen og har lite og dkoumentert fravær og få anmerkinger og nada stryk i fag.
Jeg tror du skal vente med det problemet til du sitter på vg2 og skal søke læreplass=)

Jeg selv var i mange år sikker på at jeg skulle bli "vanlig elektriker" (gruppe L). Men etter jeg hadde gått på grunnkurs en stund og skulle søke videre, var det automatikerfaget som fristet mest=) Jeg går nå vg3 automasjon, og storkoser meg det.

Det jeg prøver å si, er at selv om du er sikker på hva du vil nå, kan du fort endre mening når du lærer litt om de forskjellige fagene=)
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Jeg tror du skal vente med det problemet til du sitter på vg2 og skal søke læreplass=)

Jeg selv var i mange år sikker på at jeg skulle bli "vanlig elektriker" (gruppe L). Men etter jeg hadde gått på grunnkurs en stund og skulle søke videre, var det automatikerfaget som fristet mest=) Jeg går nå vg3 automasjon, og storkoser meg det.

Det jeg prøver å si, er at selv om du er sikker på hva du vil nå, kan du fort endre mening når du lærer litt om de forskjellige fagene=)
Vis hele sitatet...
Enig, bare prøv og vær utplasert(du blir utplassert på skolen) som i en elektrikkerbedrift et par uker så finner du fort ut at du kansje vil gjøre noe annet resten av livet ditt, eller så finner du ut at du elsker det


Edit: bare måtte, innlegg 400
Sist endret av noobpower; 16. november 2009 kl. 22:47.
Eg ville valgt enerimontør fyst som er to år i lære og ikkje 2 og eit halvt. So kan du begynne som "hjelpegutt" eller kva det heiter hjå eit installatørfirma i eit år ca. so får du muligheit til å gå opp til fagprøve. Då får du to fagbrev på 3 år istadenfor 3,5.
Sist endret av Hatred; 16. november 2009 kl. 22:53.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Eg ville valgt enerimontør fyst som er to år i lære og ikkje 2 og eit halvt. So kan du begynne som "hjelpegutt" eller kva det heiter hjå eit installatørfirma i eit år ca. so får du muligheit til å gå opp til fagprøve. Då får du to fagbrev på 3 år istadenfor 3,5.
Vis hele sitatet...
Lærlingtida er 2,5 år som energimontrør og elektriker. Men når man skal begynne på det andre fagbrevet har man bare 1,5 år som lærling.
Sist endret av theroadrunner; 16. november 2009 kl. 22:56.
Ser ikke vitsen med både sterk og svak strøm?
Du vil ca aldri få brukt for det i en og samme bedrift..
Og om du nå skal, så sats på sterkstrøm først. Lettere å ta Gruppe L etterpå så.

Skal du nå ha 2 fagbrev, så sats heller på automatiker og svakstrøm. Det er en kombo som gir meget godt betalt i arbeidslivet.
Ja, på jobbfeber står det 2år læretid men ser at det er feil. Når det gjeld fagbrev nummer to har eg snakka med ein som har gjort det slik eg skreiv, han jobba som "hjelp" hjå eit installatørfirma med 90% av tariff og fekk muligheita til å gå opp til fagprøve etter eit år.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser ikke vitsen med både sterk og svak strøm?
Du vil ca aldri få brukt for det i en og samme bedrift..
Og om du nå skal, så sats på sterkstrøm først. Lettere å ta Gruppe L etterpå så.

Skal du nå ha 2 fagbrev, så sats heller på automatiker og svakstrøm. Det er en kombo som gir meget godt betalt i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Ehh.. jo man kommer og vil få bruk for det i en og samme bedrift.

En med fagbrev i både automatikker og svakstrøm som du nevner er meget etterspurt i arbeidslivet i dag, det er også elektrikker med fagbrev i energimontør. sådetså (ja jeg er barnslig)
Sist endret av noobpower; 16. november 2009 kl. 23:07.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Ja, på jobbfeber står det 2år læretid men ser at det er feil. Når det gjeld fagbrev nummer to har eg snakka med ein som har gjort det slik eg skreiv, han jobba som "hjelp" hjå eit installatørfirma med 90% av tariff og fekk muligheita til å gå opp til fagprøve etter eit år.
Vis hele sitatet...
Jeg er nå lærling som energimontør. Har en på jobben som tok fagbrevet som elektriker og gikk deretter 1,5 år som energimontør lærling.
Hadde sommerjobb hos et elektrikerfirma som jeg egentlig hadde tenkt til å ta lærlingtida mi i, og dem mente jeg kunne få god skrevet på lærling tida det jeg gjorde som sommerhjelp. Så skal kanskje tro det er mulig og gjøre det som du sier.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Ehh.. jo man kommer og vil få bruk for det i en og samme bedrift.

En med fagbrev i både automatikker og svakstrøm som du nevner er meget etterspurt i arbeidslivet i dag, det er også elektrikker med fagbrev i energimontør. sådetså (ja jeg er barnslig)
Vis hele sitatet...
Nevn 1 bedrift som har både sterk og svakstrøm..

Stortsett (ikke alltid..) kraftlag som styrer med sterkstrøm. Og kraftlagene har minimalt med svakstrøm å gjøre
Greit å ha begge fagbrevene på oljeplattform hvor det er mye 1000V
Sist endret av theroadrunner; 16. november 2009 kl. 23:16.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nevn 1 bedrift som har både sterk og svakstrøm..

Stortsett (ikke alltid..) kraftlag som styrer med sterkstrøm. Og kraftlagene har minimalt med svakstrøm å gjøre
Vis hele sitatet...
Offshore, skipselektrikkere, officerer i automatiserte annlegg, ingenører osv.

bedrifter? statoil hydro, leif hôeg, teeekay osv osv osv.

Men ja du har rett i at vanlig trikker bedrifter ofte bare gjør sterkstrøm, men mange gjør også svakstrøm og høyspent(opp til 1k v ).
Sist endret av noobpower; 16. november 2009 kl. 23:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av noobpower Vis innlegg
Men ja du har rett i at vanlig trikker bedrifter ofte bare gjør sterkstrøm, men mange gjør også svakstrøm og høyspent(opp til 1k v ).
Vis hele sitatet...
Opp til 1kV er lavspent.

120V-1kV = LV
1-50kV = MV
50-> = HV

Forøvrig er skip meir og meir i ferd med å gå over til 6-15kV til thrustere og slikt, fordi kortslutningsstraumane vart jævla store når en skulle ha et par megawatt ellers...
Sist endret av vidarlo; 17. november 2009 kl. 08:06.
Du ville bli elektromontør (klasse L) og Energimontør? Du vil ta begge rett etter hverandre?

Søk deg lærlingplass hos et energiverk, som Energimontør lærling. Pass på at i arbeidet som Energimontør så gjør du en del vanlig elektrikerarbeid. Når har avlagt ferdig fagprøve som energimontør, kan du søke om å få ta ny, som klasse L elektriker (montør), og grunne søket med at i to år har du drevet masse med elektrikerarbeid.

Jeg går på Automasjon, ene læreren er elektriker, tavlemontør, energimontør og automatiker. Han gjorde det på denne måten, så det skal fungere