Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3204
Situasjon:

Jobben krever ikke utdannelse (dette er sjekket opp i med LO). Men en person er nå ansatt, og mente han hadde rett på lønn etter utdannelsen. Daglig leder viste ikke at personen ikke hadde krav på lønn etter utdannelse, og gav han det. Daglig leder gav beskjed om han trodde dette var riktig lønn (da tatt hensyn til utdannelsen).
Men- denne jobben krever jo ikke utdannelse. Er det da noen mulighet for å sette ned den lønna, slik at den stemmer i henhold til det han egentlig skal ha?
Det er ikke skrevet noen kontrakt på lønna. Men første lønn er allerede mottat.

(ble kanskje litt innviklet, men spør hvis noe er uklart. )
skal man ikke ha fagbrev tillegg uansett om du ikke har bruk for det i arbeidet ditt?
Trådstarter
5 0
I følge LO hadde ikke denne personen krav på noe mer enn alle andre i bedriften.
dette vil si at vedkommende er overkvalifisert og skal i bunn og grunn ikke ha denne jobben med denne lønnen.
det var han som var så ''dum'' at han tok denne jobben med tanke på andre alternativer innenfor høyere stillinger.

ergo:

han skal ikke ha mere løn en andre i bedriften.
Sist endret av Azure; 23. september 2009 kl. 02:15.
Trådstarter
5 0
Ja, denne personen har denne jobben mens han søker på andre jobber.
(Bedre med en jobb som er litt mindre betalt, enn ingen jobb)

Men så lenge personen allerede har fått en lønn, kan han da settes ned?
Det skjer jo hele tiden?
F.eks vurderer de nå å sette ned lønnen til flere fotballspillere i diverse klubber pågrunn av økonomiske problemer.
Jeg tipper at man kan bli satt ned i lønn, men at det må skje i en dialog. Altså, om noen sier at du blir satt ned i lønn,
innebærer det også en mulighet for å si opp jobben, antageligvis basert på hva slags kontrakt man har.
Dette blir mest sansynelig fratrekk på den neste lønningen, vist du klarer å bevise at han får for mye betalt.
tviler på at han kan settes ned i løn.
egentlig skulle vedomende ha betalt etter arbeidskontrakten mellom han og arbeidgiver.


sorry for rot,men er stup-trøtt
Sist endret av Azure; 23. september 2009 kl. 02:28.
Trådstarter
5 0
I kontrakten er han ikke ansatt etter utdannelse, men som alle oss andre på "gulvet".
Og kontrakt på lønn er ikke skrevet enda.

Men daglig leder har jo gjort den bommerten og ikke sjekke skikkelig opp i det. Og dermed sagt han trodde det var riktig lønn. Trodde. Så personen må jo egentlig være klar over at dette kan være feil lønn.

Men igjen, litt kjipt hvis det blir sak ut av dette. Hvis man ikke kan sette personen ned i lønn

(vi er flere som er trøtte, så håper jeg skriver forståelig. På en annen side har jeg jo ikke lyst til å utlevere mer enn nødvendig )
Tror denne saken ender med at du får to valg av arbeidsgiver:

a: Si opp jobben grunnet endring i kontrakten.
b: Godta endringen, og fortsette i jobben.
dette er vel egentlig ganske enkelt.
Vist han ikke er ansatt etter utdannelse,skal han heller ikke ha mere løn en andre i bedriften.

arbeidsgiver er vell pålaggt å sjekke dette tar jeg ikke helt feil.

vist vedkommende ikke har arbeidskontrakt vil jeg ikke si at man setter han ned i løn.

Uansett vil jeg synest det er rart vist arbeidsgiver ikke sjekker dette i og med at han muligens sparer bedriften penger på dette:P
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tror denne saken ender med at du får to valg av arbeidsgiver:

a: Si opp jobben grunnet endring i kontrakten.
b: Godta endringen, og fortsette i jobben.
Vis hele sitatet...

Sånn var det her jeg jobber, så er vel sånn det vanligvis ender..

eks: vi har 3 avdelinger med en bas på hver, men grunnet innsparinger så velger de å kalle dem Linjeleder, å ender opp med å miste bas-tillegget..
Men de blir å gjøre akkurat samme jobben som en bas.

Men, Etter mye krangling med NNN og ledelsen så får de et tillegg på 2.50kr timen. Bas-tillegget var på litt over 8kr timen.

Skal sies at de fikk tilbud om å gå tilbake som vanlige produksjonsarbeidere, som de takket ja til.. Mest av prinsipp, men er ikke verdt den ekstra jobben for 2.50kr mer i timen.

Sliter også med å finne nye "linjeledere"

hmm.. ble langt, mye på hjertet!! får ikke sove....
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tror denne saken ender med at du får to valg av arbeidsgiver:

a: Si opp jobben grunnet endring i kontrakten.
b: Godta endringen, og fortsette i jobben.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke bare å si opp personer i Norge da... Det blir rettsaker av slikt. Usaklig oppsigelse heter det. Får å få rett til å si opp noen må de ha gjort gjentatte grove feil eller det må være sterke økonomiske grunner til det. (at firmaet holder på å gå konkurs)

Lønn er som regel åpen for forhandlinger, og det er naturlig at en med f.eks lengre erfaring eller relevant utdanning, kan forhandle seg fram til høyere lønn.
Det nytter ikke med sivilingeniør utdannelse og gå bud med posten for så å skrike etter mer i lønn.
Er det da noen mulighet for å sette ned den lønna, slik at den stemmer i henhold til det han egentlig skal ha?
Vis hele sitatet...
ja
Men så lenge personen allerede har fått en lønn, kan han da settes ned?
Vis hele sitatet...
ja
Sikkerhetsklarert
Hvilken side av saken vil du høre. Er det du som har fått denne lønnen og er redd for at du blir satt ned, eller er du en kollega og er sur for at noen får for mye betalt?

Om det er det sistnevnte så kommer du ingen vei, har hatt akkurat samme situasjon selv, der noen med bachelor fikk 1.linje support jobb. Fikk betalt etter bacheloren, men den trengtes jo ikke for å si "hallo" i tlf. Vi klaget det inn til fagforeningen (lo) Men fikk til svar at sjefen kan lønne folk så mye man vil.
Trådstarter
5 0
Sitat av Azure Vis innlegg
Uansett vil jeg synest det er rart vist arbeidsgiver ikke sjekker dette i og med at han muligens sparer bedriften penger på dette:P
Vis hele sitatet...
Her er det daglig leder som har gjort en dårlig jobb, desverre. Daglig leder er jo interessert i å spare mest mulig penger.

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hvilken side av saken vil du høre. Er det du som har fått denne lønnen og er redd for at du blir satt ned, eller er du en kollega og er sur for at noen får for mye betalt?

Om det er det sistnevnte så kommer du ingen vei, har hatt akkurat samme situasjon selv, der noen med bachelor fikk 1.linje support jobb. Fikk betalt etter bacheloren, men den trengtes jo ikke for å si "hallo" i tlf. Vi klaget det inn til fagforeningen (lo) Men fikk til svar at sjefen kan lønne folk så mye man vil.
Vis hele sitatet...
Jeg er på en måte ingen av delene. Jeg er assisterende daglig leder. Og prøver egentlig å finne ut av om daglig leder kan sette ned i lønn.
Og tror kanskje ikke den ansatte er interessert i å bli satt ned i lønn.
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Sånn var det her jeg jobber, så er vel sånn det vanligvis ender..

eks: vi har 3 avdelinger med en bas på hver, men grunnet innsparinger så velger de å kalle dem Linjeleder, å ender opp med å miste bas-tillegget..
Men de blir å gjøre akkurat samme jobben som en bas.

Men, Etter mye krangling med NNN og ledelsen så får de et tillegg på 2.50kr timen. Bas-tillegget var på litt over 8kr timen.

Skal sies at de fikk tilbud om å gå tilbake som vanlige produksjonsarbeidere, som de takket ja til.. Mest av prinsipp, men er ikke verdt den ekstra jobben for 2.50kr mer i timen.

Sliter også med å finne nye "linjeledere"

hmm.. ble langt, mye på hjertet!! får ikke sove....
Vis hele sitatet...
Jeg tror bedriften har ganske rett i at de kan gjøre dette. For tilleggene kan settes ned, men ikke lønna (med mindre det virkelig er behov).
Et tillegg er jo som sagt i tillegg til lønna, og det er kun lønna han har krav på etter kontrakten sin vil jeg tro?

En sjef kan som sagt lønne som han vil. Om han ser/vet at noen har kompetanse som de KAN får bruk for senere, så kan han selvfølgelig lønne denne personen mer for å beholde han i bedriften.