Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2509
Hei.

Det har seg slik at jeg har landet en jobb hvor jeg må reise frem og tilbake til jobb med bil hverdag. Jeg har ikke bil sertifikatet, men jeg har bil. Kjøreturen er på ca 20 minutter en vei, det går ingen busser dit jeg skal. Jeg er godt voksen, kan trafikkreglene og mestrer kjøringen godt, tenker da å kjøre bare til jobb, ingen andre steder inntil jeg får lappen.

Om jeg skulle havnet i en kontroll, eller bli stoppet av politiet - hva burde jeg gjøre? Skjønner jo at jeg kan få utsettelse på lappen og bot, men i en samtale med politiet burde jeg legge alt på bordet med en gang? Også, vil det være protokoll for politiet å spørre meg om urinprøve om de oppdager jeg ikke har lappen? Kan jeg nekte på urinprøve? Jeg røyker 1-2 ganger i måneden, så om jeg har uflaks kan det forstatt sitte i urinen.

Er bare å moralisere i vei, men jeg setter pris på svar som dreier seg om spørsmålene mine.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Du har lov å lyge og de kan sjekke om du har førerkort eller ikke, tar dem 5min.

Men så har jeg har kjørt noen turer uten kort og sluppet billig å fått svi kraftig, løy til konstablene som stoppet meg uten førerkort, de lot meg ALLE sammen kjøre videre etter å ha blitt servert en fet løgn, men det biter deg i ræva tiden etter, for min del endte det hele med at 6mnd uten førerkort ble til 18mnd uten kjørkort.
Så om du ikke har planer om å ta førerkort så anbefales det fra min side, tut å kjør, det verste de kan gjøre er å konfiskere bilen din og bøtelegge deg, men du skal bli stoppet et par ganger før de faktisk tar bilen din, jeg ble stoppet fire ganger på ca tre måneders tid uten gyldig kjørkort og siste gangen sa de at de blir nødt til å ta bilen min neste gang, kjørte ikke noe mer etter det, men det endte med saftig bot på nærmere 20k og 18mnd utsettelse på kjørkortet som opprinnelig bare var 6mnd.

Om det er sant som du sier at du faktisk kan kjøre bil så er det et regnestykke du må gjøre opp selv, er det verdt det? fordi her kan slippe skikkelig billig unna, fikk engang bare tilsnakk og beskjed om å ikke kjøre mer før kortet var i behold, men så har du de politimennene som tar jobben sin like seriøst som tekst meldinger fra moren sin og da ender du som meg og blir permanent fotgjenger så lenge retten ser det passende.

De skal ikke ha rusprøve med mindre de misstenker at du er rusa.
Sist endret av Trollanon; 21. juni 2018 kl. 03:50.
Dette er så tilfeldig. Har kjørt i Trondheim i 10 år og ALDRI blitt stoppet eller måttet vise førerkort. (Med lappen altså)

Tenker at man må ha uflaks for å bli tatt så lenge man følger trafikkreglene.
Sist endret av Squid; 21. juni 2018 kl. 09:20.
La oss si du havner i et uhell da. Du sier du kan kjøre, men det er ganske mange rundt på veiene som ikke kan det. Du blir påkjørt, eller enda verre, kjører på noen unger selv. Personskade, materiell skade.
Når Politiet da finnet ut du ikke har lappen, vil straffen bli MYE hardere.

Ta lappen som oss andre, eller få deg en El-sykkel
Du kan teste positiv på urinprøve mye lenger enn spytteprøve. Så om du lar det gå ca 4 dager etter du har røyka canabis bør spytteprøve være negativ.

du burde tenkte engang til hvilke muligheter du har for å komme deg på jobb.
du har kanskje en kolega som kjører forbi og kan stoppe i 10 sekunder for å plukke deg opp?
du har kanskje en kompis med lappen og bil, uten egen jobb. som gledelig skulle kjøre deg for en slant.

hvorfor har du ikke lappen da?
Hvis det er i Oslo området trenger du ikke lappen. Det er bare idioter i trafikken, jeg har aldri måtte vise sertifikat. Ikke engang i promillekontroll. Her er politiet opptatt an andre ting, trafikklovbrudd håndheves ikke.
Trådstarter
Sitat av magnet Vis innlegg
du burde tenkte engang til hvilke muligheter du har for å komme deg på jobb.
du har kanskje en kolega som kjører forbi og kan stoppe i 10 sekunder for å plukke deg opp?
du har kanskje en kompis med lappen og bil, uten egen jobb. som gledelig skulle kjøre deg for en slant.

hvorfor har du ikke lappen da?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt, jeg har tenkt over disse mulighetene. Jeg tar også i bruk disse mulighetene, men å få en kompis til å kjøre meg hver eneste dag frem og tilbake til jobb er vanskelig og dyrt. Det er flere årsaker til at jeg ikke har lappen, en av årsakene er at jeg har vært utenlands over lengre tid uten å ha noe grunn for å ta bil lappen.
Halvt års utsettelse og 8k i bot av erfaring, dobbles til 16k blir du tatt igjenn
Ikke fortell noen at du ikke har lappen i hvertfall. Så slipper du at noen tipser politiet...
Største problemet er ikke om du kjører uten gyldig førerkort og blir tatt av politiet. Det er om du skulle komme ut for en ulykke. Du vil ikke ha gyldig ansvarsforsikring og dersom du er i en ulykke hvor noen påføres personskade eller død, vil du fort bli gjeldsslave for resten av livet.
Sist endret av dadyd; 22. juni 2018 kl. 13:27.