Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1998
Høres sikkert ut som et utrolig dumt spørsmål, men er det uheldig å drikke varmt vann fra dusjhodet?
Har relativ ny varmtvannsbereder
Grunnen til at jeg spør er fordi det hadde vært pratisk å bruke det til skylling når jeg brygger øl
Sist endret av Gloss; 3. juni 2021 kl. 12:03.
Aner ikke om det hendig eller ikke, men jeg ville nok vasket dusjhodet først.. legger seg ofte mye dritt innimellom "porene" i et dusjhode
I den tempen så har diverse bakterier og virus gode leve forhold, f eks legionella.

En annen ting er hva slags rør du har,, har for eksempel gamle kobberrør så vil varmt van frakte med seg kobber i ukjent mengde og du kan over tid bli forgiftet, kaldt vann gjør ikke det samme.

Til alt av mat og drikke lønner det seg og koke opp kaldt vann og la det kjøle seg ned, da tar du knekken på de fleste uhumskheter.

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-dri...gen-1.13699631
Sist endret av tearz83; 3. juni 2021 kl. 12:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Høres sikkert ut som et utrolig dumt spørsmål, men er det uheldig å drikke varmt vann fra dusjhodet?
Har relativ ny varmtvannsbereder
Grunnen til at jeg spør er fordi det hadde vært pratisk å bruke det til skylling når jeg brygger øl
Vis hele sitatet...
Hva skal du skylle? Er det ting du har vasket med et vaskemiddel og deretter skylle det i vann? I så fall ville jeg ha brukt kaldt vann.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Til alt av mat og drikke lønner det seg og koke opp kaldt vann og la det kjøle seg ned, da tar du knekken på de fleste uhumskheter.
Vis hele sitatet...
Det finnes kanskje steder i Norge med dårlig springvann, men for de fleste er kaldtvann rett ut av springen av god kvalitet.
Samme i Sverige og Danmark, selv om smaken kan variere.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Høres sikkert ut som et utrolig dumt spørsmål, men er det uheldig å drikke varmt vann fra dusjhodet?
Har relativ ny varmtvannsbereder
Grunnen til at jeg spør er fordi det hadde vært pratisk å bruke det til skylling når jeg brygger øl
Vis hele sitatet...
Om du tenker på skylling av mesk så er du langt fra den første som gjør det og vørteren skal jo kokes så ingenting overlever.

Det jeg har lest at de som gjør dette tipser om, er å fylle et glass med den temperaturen du skyller oftest med og fyller kaldt vann i et annet glass. Sett så begge glassene i kjøleskapet med plastfolie eller noe i et døgn, gjør så en visuell og smakstest
Sist endret av Kloakk; 3. juni 2021 kl. 13:31.
Stiller du varmtvannsberederen inn på 70 grader (eller høyere) bør du være relativt trygg. Normalt har du og en blandeventil så du kan stille inn for å få litt kaldtvann sammen med varmtvannet. Sørg for at du blander inn nok kaldtvann så det ikke er skoldingsfare selv om du setter krana på det varmeste.

Om det er til å skylle en gjæringskar etter du har vasket det ville jeg som Taxidriver sier bare skyldt det i kaldt vann uansett. Du har jo vasket den i varmt vann og vaskemiddel.
Sist endret av etse; 3. juni 2021 kl. 13:37.
Jeg har aldri hatt noe problem med å bruke varmt vann i bryggingen både til skylling og rett i div. siruper etc. Pleier å ta av dusjhodet fordi det såpass mye krinkler og kroker dritt og bakterier kan sette seg i og spyle rett i fra slangen. Dypper bare tilkoblingeni Star San etter jeg har skrudd av dusjhodet og spyler på.

Sikkert som å banne i kirken, men har fungert helt fint for meg.
Gloss's Avatar
Trådstarter
Tenker på å skylle maltsengen ja, så skal kokes etterpå uansett
Er da mest tungmetaller og "usmak" jeg tenker på..

Kult å se så mange svar
Sist endret av Gloss; 3. juni 2021 kl. 15:13.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Tenker på å skylle maltsengen ja, så skal kokes etterpå uansett
Er da mest tungmetaller og "usmak" jeg tenker på..

Kult å se så mange svar
Vis hele sitatet...
Som sagt, om du har vanlig norsk blødt vann ville jeg ikke vært så bekymret for metaller, men det er jo klart at uten å vite tilstanden innvendig på både varmtvannsbereder og innsiden av vannrør kan det hende at flere metaller løsner ved høyere temperatur.

Kjør vanntesten. Og i teorien skal jo de fleste metaller felle ut under rask nedkjøling. Merker du ingen forskjell på glassene i testen vil jeg heller ikke tro du merker det i ølet.

Gjær, spesielt lagergjær, kan produsere noe mer H2S om de må kvitte seg med tunge metaller, men om det er et problem vet jeg ikke, kan du ikke sette et lite brygg og teste?

Sitat av Gloss Vis innlegg
Tenker på å skylle maltsengen ja, så skal kokes etterpå uansett
Er da mest tungmetaller og "usmak" jeg tenker på..

Kult å se så mange svar
Vis hele sitatet...
Evt. kan du jo prøve å skylle sakte med kaldt vann å se om det går ut over effektiviteten, kanskje er det så lite at det er verdt det?
Sist endret av Kloakk; 3. juni 2021 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gloss's Avatar
Trådstarter
Skyller allerede med kaldt vann så kan jo prøve neste gang med en «test batch» som du sier og se om det er verdt det ;-)
Sist endret av Gloss; 3. juni 2021 kl. 15:38.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Skyller allerede med kaldt vann så kan jo prøve neste gang med en «test batch» som du sier og se om det er verdt det ;-)
Vis hele sitatet...
Hva brygger du på? Var nettopp å handlet ny kjøler og tautalje og brygger EBIAB, på en alt for tungvindt måte, men det har bare utviklet seg sånn og i går brygget jeg en ris lager og fikk hele 96,49% meskeeffektivitet