Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5249
Hei, har fagbrev som bilmekaniker men ettersom jeg sliter med sykdom i form av hodeverk ved fysiske anstrengelser og stress så må jeg nå begynne å tenke på andre ting jeg kan gjøre.

Trenger da tips til hva som kan være aktuelt for meg og gjøre da jeg sliter veldig med å finne noe som kan passe i forhold til helsa og interessen min.

Er åpen for å ta ny utdanning da med en sikker og stabil inntekt da jeg sitter med hus og barn. Så tenker ca 500k/året som et slags krav.

Har interesse for datamaskin i form av gaming og sette sammen datakomponenter (bygge gamingpc). Så har sett litt på dataelektronikk men lest rundt at det kan være alt i fra og sette opp printere, legge inn programvare til og bygge datamaskiner, droner, osv.

Lurer derfor på hva jeg kan gjøre uten for mye fysisk anstrengelse kanskje innenfor data/mekanikk. Men også åpen for andre ting! Gjerne sleng med et eksempel på en vanlig arbeidsdag i hva du tipser til!

Takker for alle svar!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hva med maskiningeniør-utdanning? En kollega tar det nå; din praktiske erfaring hjelper veldig, og du slipper utplassering (vet ikke om dette er praksis ved alle skoler). Det kan tas via y-veien hvis du ikke har generell studiekompetanse.
Sist endret av Mekkern; 24. mai 2021 kl. 20:07.
Kommer helt ann på hva du selv liker å drive med, men innen nettverk så er det ganske enkelt å få godt betalte stillinger for tiden (og har vært det ganske lenge da nettverk som fagfelt ikke er like gammelt som IT-drift og utvikling. Uansett om du går for egne sertifiseringer eller Bachelor så er du rimelig garantert å få en godt betalt jobb (i alle mulige bransjer).

Men det er som alt annet, du bør først finne ut hva du liker å drive på med. Målet ditt bør være en jobb som du ikke tenker på som jobb, men som du gleder deg til å drive på med hver eneste dag (og kanskje til og med på fritiden).
ZycoN
zycon's Avatar
Trådstarter
2 0
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hva med maskiningeniør-utdanning? En kollega tar det nå; din praktiske erfaring hjelper veldig, og du slipper utplassering (vet ikke om dette er praksis ved alle skoler). Det kan tas via y-veien hvis du ikke har generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Maskiningeniør hørtes interessant ut! Har ikke studiekompetanse så måtte isåfall blitt y-veien. Vet du hvordan arbeidstidene pleier og være i sånne jobber? eller er det veldig forskjellig ut ifra hvor du jobber?

Takk for svar!

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Kommer helt ann på hva du selv liker å drive med, men innen nettverk så er det ganske enkelt å få godt betalte stillinger for tiden (og har vært det ganske lenge da nettverk som fagfelt ikke er like gammelt som IT-drift og utvikling. Uansett om du går for egne sertifiseringer eller Bachelor så er du rimelig garantert å få en godt betalt jobb (i alle mulige bransjer).

Men det er som alt annet, du bør først finne ut hva du liker å drive på med. Målet ditt bør være en jobb som du ikke tenker på som jobb, men som du gleder deg til å drive på med hver eneste dag (og kanskje til og med på fritiden).
Vis hele sitatet...
Det jeg ikke vet helt selv Liker å mekke, men har innsett selv at jeg må prøve noe annet pga helsa.. Utenom det så er jeg interessert i data, men mer oppbyggingen av en datamaskin enn programmering og koding visst du skjønner

Så visst "nettverk" menes med å sette opp servere, programmere, koble opp rutere osv, så vet jeg ikke om det er helt det jeg er ute etter. Men har ikke satt meg selv så veldig inn i hva de forskjellige tingene er da det finnes så mange forskjellige ting innenfor det faget.

Var litt vanskelig og skjønne seg på med å google, så om du eller noen kunne forklart litt mer på en enkel måte hva det går ut på så hadde det vært veldig fint! Syntes spilldesign så morsomt ut, men var en veldig dårlig betalt jobb med mindre en er heldig og slår på stortromma.

Takk for svar!
Sist endret av zycon; 25. mai 2021 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hva med maskiningeniør-utdanning? En kollega tar det nå; din praktiske erfaring hjelper veldig, og du slipper utplassering (vet ikke om dette er praksis ved alle skoler). Det kan tas via y-veien hvis du ikke har generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Kan også tas med realkompetanse. Litt usikker på om mekaniker er innafor, men ville undersøkt det.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Med tanke på maskiningeniør-tipsen: Om du ikke er så sterk i realfag, så kan fagskole være noe (de har også maskinlinje).
Hovedforskjellen på fagskole og høyskole er at fagskolen er mer som videregående (vanlig med klasseromsundervisning og mer en-til-én hjelp av læreren). Pluss at fagskolen er litt mer praktisk rettet.

Du må fortsatt ha litt matte, fysikk, og kjemi, men nivået er litt lettere enn på høyskole/universitet. Her skal du bruke formlene, og ikke dykke veldig ned i hvorfor de er slik.
Og så får du så klart bruk for realfagspensum i videre fag, der du må regne på krefter, energi osv.

Og om det viser seg at du har teft, eller fikk sansen, for realfag, så kan du fint gå videre på høyskole/universitet og kanskje få fritak for en del fag (ikke realfag, men kanskje materiallære, tilvirkningsteknikk osv).
Sist endret av Grimdoc; 25. mai 2021 kl. 09:14.
Vet at de på elkraft har noe som kalles 2+2, noe som vil si 2 år på fagskole deretter 2 år på høyskole, som gir deg ingeniørtittelen. Ville tatt og snakket med studieveileder på din nærmeste høyskole. Jeg opplevde at datautdannelse kan bli i overkant teoretisk så vil fort tro maskiningeniør vil være mer passende om du har hatt jobb som mekaniker tidligere.
Sitat av zycon Vis innlegg
Så visst "nettverk" menes med å sette opp servere, programmere, koble opp rutere osv, så vet jeg ikke om det er helt det jeg er ute etter. Men har ikke satt meg selv så veldig inn i hva de forskjellige tingene er da det finnes så mange forskjellige ting innenfor det faget.
Vis hele sitatet...
Servere går som regel under applikasjonsforvaltning/drift, men med nettverk så menes det alt som bærer kommunikasjon fra a til b. Med andre ord alt ifra å sette opp routere og switcher og sende de ut til lokale teknikere som installerer de (eller erstatter en som allerede er installert som trengere å bli byttet av forskjellige grunner), til de som spleiser fiberkabler, til de som setter opp radiolinjeutstyr, til de som designer (nettverksarkitekter) som planlegger hvordan store stamnett/kjernenettverk skal se ut for å forbinde mange små mindre lokale nettverk.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av zycon Vis innlegg
Maskiningeniør hørtes interessant ut! Har ikke studiekompetanse så måtte isåfall blitt y-veien. Vet du hvordan arbeidstidene pleier og være i sånne jobber? eller er det veldig forskjellig ut ifra hvor du jobber?
Vis hele sitatet...
Ingen anelse... jeg er kun bilmekanikerlærling, men jeg skal spørre studenten om det.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Med tanke på maskiningeniør-tipsen: Om du ikke er så sterk i realfag, så kan fagskole være noe (de har også maskinlinje).
Hovedforskjellen på fagskole og høyskole er at fagskolen er mer som videregående (vanlig med klasseromsundervisning og mer en-til-én hjelp av læreren). Pluss at fagskolen er litt mer praktisk rettet.

Du må fortsatt ha litt matte, fysikk, og kjemi, men nivået er litt lettere enn på høyskole/universitet. Her skal du bruke formlene, og ikke dykke veldig ned i hvorfor de er slik.
Og så får du så klart bruk for realfagspensum i videre fag, der du må regne på krefter, energi osv.

Og om det viser seg at du har teft, eller fikk sansen, for realfag, så kan du fint gå videre på høyskole/universitet og kanskje få fritak for en del fag (ikke realfag, men kanskje materiallære, tilvirkningsteknikk osv).
Vis hele sitatet...
Interessant.

Jeg har funnet tre relevante retninger hos fagskolen Østlandet: Maskinteknikk, maskinteknisk drift, og mekanisk automatisering (dette kan passe for deg TS).

Siden det virker som du har peiling på temaet (Grimdoc); har det noe å si for CV'en om man er utdannet ved fag- eller høyskole, eller er hovedforskjellen at fagskolen appellerer til fagarbeidere og høyskolen dem med studiespes.?
Sist endret av Mekkern; 25. mai 2021 kl. 21:58.
Hvordan er arbeidssituasjonen din nå? Kanske du kunne fortsatt som bilmekaniker om du byttet arbeidsmiljø?

Eksempelvis kunne du startet opp selv med arbeid på motorsykler eller biler i eget tempo. Averterer du riktig kan du fort få deg lojal kundebase. Eksempelvis motorsyklister vil gjerne ha en fast person de kan stole på for service.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Ingen anelse... jeg er kun bilmekanikerlærling, men jeg skal spørre studenten om det.



Interessant.

Jeg har funnet tre relevante retninger hos fagskolen Østlandet: Maskinteknikk, maskinteknisk drift, og mekanisk automatisering (dette kan passe for deg TS).

Siden det virker som du har peiling på temaet (Grimdoc); har det noe å si for CV'en om man er utdannet ved fag- eller høyskole, eller er hovedforskjellen at fagskolen appellerer til fagarbeidere og høyskolen dem med studiespes.?
Vis hele sitatet...
Man blir ikke ingeniør av bare fagskole, da får man bare fagbrev. Må gå et par år på høyskole for å få ingeniørtittelen, eller siden den ikke er beskyttet så blir det vel heller kalt bachelor i ingeniørfag. Som jeg nevnte tidligere så er 2+2 en fin løsning her.
Ofte er det minimumskrav på stillinger som krever bachelor grad og da hjelper det lite med bare et fagbrev. Du stiller derimot mye sterkere med både fagbrev og en bachelor versus en med bare bachelor.
Landmåling kan være noe for deg. Mye fysisk arbeid og utetid særlig i sommerhalvåret men mye stillesitting om vinteren. Godt betalt og du kan faktisk slippe unna med kun ett årsstudium selv om det foretrukne er bachelorgrad for de fleste arbeidsgivere. Du får også muligheten til å kose deg med moderne høyteknologisk utstyr for geografisk datafangst. Overordnet landmålerfaget har du jo Geomatikk som er mer på informasjonsbehandlingsdelen av geodata

https://www.ntnu.no/studier/bigeomat/landmaling

https://www.ntnu.no/studier/aarland
Sist endret av dödskadaver; 25. mai 2021 kl. 23:59.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jorg Vis innlegg
Man blir ikke ingeniør av bare fagskole, da får man bare fagbrev. Må gå et par år på høyskole for å få ingeniørtittelen, eller siden den ikke er beskyttet så blir det vel heller kalt bachelor i ingeniørfag. Som jeg nevnte tidligere så er 2+2 en fin løsning her.
Ofte er det minimumskrav på stillinger som krever bachelor grad og da hjelper det lite med bare et fagbrev. Du stiller derimot mye sterkere med både fagbrev og en bachelor versus en med bare bachelor.
Vis hele sitatet...
Du tar en del feil..

Før ble man "tekniker" etter å ha fullført fagskole, men nå blir man "fagskoleingeniør".

Fagbrev får du fra videregående etter du har fullført læretiden.
Du trenger vanligvis fagbrev eller svennebrev for å komme inn på fagskole.


Sitat av Mekkern Vis innlegg
Siden det virker som du har peiling på temaet (Grimdoc); har det noe å si for CV'en om man er utdannet ved fag- eller høyskole, eller er hovedforskjellen at fagskolen appellerer til fagarbeidere og høyskolen dem med studiespes.?
Vis hele sitatet...
Det er opp til arbeidsgiveren, men flere og flere får opp øynene for fagskolen (og at den fins).
Det er ikke noe i veien for å søke på jobber der det kreves bachelor. Det verste som skjer er at du ikke får jobben.

Se svaret mitt over angående inntakskrav.

Fagskoleingeniører og ingeniører med bachelor kan ofte jobbe med det samme, men fagskoleingeniøren har ofte ikke like mye teoretisk grunnlag. Og han har gått ett år mindre på skole også.
Lønnsmessig er jeg usikker, men tror ikke det er så stor forskjell.
Styrken til fagskoleingeniøren er at han har minimum to år med praksis i bunn, mens ingeniøren med bachelor i teorien aldri har trengt å ta i et verktøy.
Sist endret av Grimdoc; 26. mai 2021 kl. 07:39.
Høgskoleingeniør (og sivilingeniør) er forøvrig en beskyttet tittel. Ingeniør er ikke beskyttet tittel.