Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8219
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla freaks!

Jeg begynner og bli irritert over at Apple "Raner oss"

1. De reduserer størrelsen på iPhone Bokser og slutter og inkludere Lader Boksen og selger det utenom, og Apple sin grunn er at de vil beskytte Miljøet fordi de produserer mindre plastikk ved og ikke inkludere det. I min mening er dette bare tull og de selger det utenom for 300kr ekstra for og tjene mere penger på det.

2. De fjerner AUX inngangen på iPhone fordi de vil ha ekstra vanntette Telefoner. Og selger Lightning adapter utenom for 250kr som ikke tåler noe og blir ødelagt lett etter vanlig bruk. Jeg tror de laget de for og bli ødelagt så at folk skal kjøpe nye adaptere, Jeg tror de også fjernet det for at folk skal kjøpe de Overprisa AirPodsa som ble lansert samme dag som de fjernet AUX inngangen.

Dette er helt tullete!

De gjør jo en bra jobb i å selge og reklamere produktene sine og få folk til og kjøpe de, men det går en grense synes jeg.

Produktene demmers er altfor dyre og de fjerner mere ting fra Produktene sine og selger det ved siden av for og tjene mere penger og gir latterlige grunner.
Jeg er på kanten til og bytte til android for å unngå disse kjøpene.

Hva tenker dere om Apple sine taktikker og hva tror dere de kommer til og fjerne neste gang?
De har jo alltid sagt at de ønsker å være et premium brand for de med litt ekstra penger. Lite å gjøre med det når salget går så det suser. De har sikret seg en status som gjør at folk godtar det - bra for dem.

Jeg synes de kan holde på som de vil. Jeg liker at det er high end og premium, selv om jeg ikke bruker iPhone selv. Jeg er den fødte Android mannen og kommer nok aldri til å bytte, men bruker Mac og er veldig fornøyd med det. Jeg er defor overhode ikke noe Apple hater eller fanboy i noen av retningene. Kun preferanser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Eg har anslagsvis eit tosiffra tal USB-ladere heime. Kvifor skal eg få ein ny med alle dingser eg kjøper? Eg har mange nok. Det gjeld antakeleg dei fleste andre og.

2: Eg har aldri brukt anna enn bluetooth på mine to siste telefoner. Eg har brukt headset dagleg, via bluetooth. Eg er neppe den einaste.

Folk hylte når diskettstasjonen forsvann frå PCer på tidleg 2000-tal, men ingen saknar det i dag.
Har mye jeg skulle sagt om Apple men at de ikke inkluderer ladekloss og fjernet AUX-inngangen for mange år siden er ikke noe jeg har store problemer med. Apple er innovatører og pusher hele tech spacet framover og skaper konkurranse som til syvende og sist er bra for alle. Det som derimot er helt forkastelig i mine øyne er deres holding til Right to Repair og dette gjør at jeg av prinsipp aldri kan eie et Apple produkt.
Sist endret av Herr potet; 10. mai 2021 kl. 20:12.
Så og si alle andre store leverandører har fjernet 3,5 inngangen.... Alle klaga på busslomma til Apple, gjett hva nå har så og si alle andre det også.

Nå i dag så ødelegger man skjermen nesten på 12 når man skal bytte den, jeg savner lettheten i å reparere en iphone 6-X
Kjøpte meg faktisk en iPhone 12 mini i dag
og fyren bak kassa spurte om jeg ikke trengte en ekstra ladekloss
Jeg prøvde å formidle gjennom munnbinnet at jeg hadde en gamel fra iPhone SE (1.gen) og usb-c til macen min,
men han mente det ikke var bra nok så jeg så meg nødt til å kjøpe en ny
Jeg klandrer ikke Apple for å spare miljøet, men var det nødvendig å kjøpe den?
Sist endret av Gloss; 10. mai 2021 kl. 21:34.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Kjøpte meg faktisk en iPhone 12 mini i dag
og fyren bak kassa spurte om jeg ikke trengte en ekstra ladekloss
Jeg prøvde å formidle gjennom munnbinnet at jeg hadde en gamel fra iPhone SE (1.gen) og usb-c til macen min,
men han mente det ikke var bra nok så jeg så meg nødt til å kjøpe en ny
Jeg klandrer ikke Apple for å spare miljøet, men var det nødvendig å kjøpe den?
Vis hele sitatet...
nei, var ikke nødvendig, han ville nok bare selge deg flere ting
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg klandrer ikke Apple for å spare miljøet, men var det nødvendig å kjøpe den?
Vis hele sitatet...
Nei. Og du kunne gått på ikea og kjøpt kvalitetslader for ein hundrelapp. Den er litt meir klumpete enn Apple sin 29W-lader, men den er trygg og støtter det dei påstår.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Gloss Vis innlegg
men han mente det ikke var bra nok så jeg så meg nødt til å kjøpe en ny
Vis hele sitatet...
Får ikke selgere i den bransjen ofte provisjon?
Steder som Elkjøp og Power har i hvert fall det.
Takk for svar
Har ikke tatt den i bruk, så godt mulig jeg bytter tilbake
mm. fattern er vil ha gamle iPhonen min, da trenger jeg muligens begge
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Får ikke selgere i den bransjen ofte provisjon?
Steder som Elkjøp og Power har i hvert fall det.
Vis hele sitatet...
I kles- og elektronikkbransjen er det ofte iallefall et "pålegg" om såkalt mersalg. Å prakke på kunder ting de ikke trenger. "Trenger du nye sokker også kanskje? Vi har tilbud på 10-pakk til 200kr".

Har flere venninner som har opplevd å måtte hatt møter med sjefen grunnet salg av kun én ting om gangen.
Heldigvis finnes det mye å velge mellom og som forbruker står du fritt til å velge et hvilket som helst annet merke. Selv er jeg Samsung fan-boy og kjøper alt fra dem, men ikke noen Apple-hater av den grunn. Til tingene du nevner som eksempler:

1) Akkurat her er jeg enig med deg at grådighet er en faktor. De sparer ikke bare på å ikke legge den med, men logistikk-kostnadene går også ned en hel del da man kan frakte fler per container. Men, dette er fremfor alt en del av en utfasning av kabellading og bruk av porter generelt. En del i tech-communitien mener at Apple etterhvert kommer til å lansere portløse telefoner og at alt tilbehør skal virke sømløst trådløst. Lanseringen av magsafe er jo et tydelit steg i den retningen.

2) Utfasingen av AUX har kommet langt, og er med dagens tilbud av trådløse headphones helt logisk. Som Vidarlo skriver over: ingen savner floppy-disk stasjonen og vi kommer heller ikke til å savne AUX.

Hva gjelder pris er det ikke bare Apple som har skrudd opp prisene voldsomt på de aller beste modellene.Flaggskipene fra de fleste leverandører i markedet ER dyre, og sammenligner man med en toppmodell for 5-10 år siden er prisnivået et helt annet. Men det er også produktet! Med dagens toppmodeller brukes mye dyrere komponenter samt at man har mye høyere R&D-kostnader. Kravene fra markedet er mye høyere hva gjelder byggkvalitet, skjerm, chipset, tilkoblingsmuligheter etc. Det er derfor mer naturlig å sammenligne prisnivået på toppmodellene før med dagens midrange-telefoner. Gjør man det ser man at ting ikke har blitt spesielt mye dyrere. Iphone SE koster eksempelvis ca 5000 kroner, mens iPhone 12 mini koster fra 8700. Når iphone 4s kom for 10 år siden kostet den ca 6000. Regner man inn inflasjon så er ikke dagens telefoner dyrere. Utvalget av modeller har blitt større og de beste modellene har blitt MYE mer premium, men man får en skikkelig bra iPhone til samme pris som før alikevel. Man får bare ikke det aller beste som tilbys og som forbruker har man heldigvis valget.
Sist endret av WhiteCollar; 10. mai 2021 kl. 22:39.
For meg har design/utseende veldig mye å si så jeg kjøper Apple selv om det kanskje er mer for penga i en Android. Jeg savner ikke Android i det hele tatt. Jeg hadde en iPhone 4 før jeg kjøpte meg Android. Nå har jeg iPhone igjen og føler det er mer meg
Min første smarttelefon var en iPhone 5, det er vel ca 7-8 år siden, når den slutta å funke etter ca 5 år så kjøpte jeg iPhone X. Har vært veldig fornøyd med begge. Dama var mer opptatt av å bytte telefoner hele tiden, jeg prøvde så vidt noen av dem, men de som var nyere enn min lægget på Candy Crush. Da tenkte jeg at det er bedre betale litt ekstra for noe som funker som det skal.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
De fleste punktene rundt innpakking, interfacer og pris ser ut til å ha bli dekket, så jeg tenker å ta for meg noen flere og andre punkter for hvorfor jeg velger Apple sine produkter fremfor Android-produkter. En del av punktene er ganske cherry-picked for å fremheve poengene mine, men det er de poengene jeg verdsetter høyest.

De fleste solgte telefoner i Norge (2019) er Samsung, Huawei og Apple, så jeg tar utgangspunkt i Samsung vs. Apple (flertallet av kjøpere), selv om jeg vet at man kan skaffe Pixel (gråimport), OnePlus eller telefoner med Android One.

OS-support
I følge Forbrukerkjøpsloven i Norge skal en mobiltelefon vare i 5 år fra kjøpetidspunkt. Hva innebærer dette for meg? Hardware skal fungere fint og software/OS skal være oppdatert. I Android-markedet er det dessverre slik at flertallet av leverandører har OS-støtte i 2-3 år (sikkerhetspatcher er noe lengre) fra lanseringstidspunkt. Dette betyr at med tiden så vil apputviklere gå over på høyere Android API-nivå, som gjør at "eldre" versjoner av Android ikke lenger er støttet med gitte apper eller at apper ikke får nødvendige oppdateringer.
Apple på sin side har iOS-støtte (historisk sett) i ca 6 år, som er mer enn det forbrukerkjøpsloven forventer av levetid til en telefon og som er over dobbelt så lenge som en vanlig Android-leverandør. I bransjen så pleier apputviklere for iOS å støtte operativsystem inntil 2 versjoner bak nåværende, så en iPhone vil i teorien være fullt brukbar i 8 år med OS-støtte og oppdatert app-støtte.
Dette betyr at du i teorien skal skifte ut din iPhone-enhet sjeldnere og du får mer verdi for pengene du bruker. Godt for miljø og lommebok.

OS, hard- og mjukvare
Flaggskipmodellene er ofte i tet med hverandre F.eks. S21 Ultra vs 12 Pro Max og det er svært lite som skiller dem både i pris og benchmarking, men legg merke til at S21 Ultra ligger $100 høyere i pris med "bedre" og mer hardware uten at det gir noe utslag for sluttbruker.
Samsung og andre Android-leverandører har ett stort konkurransefortrinn, og det er at de ikke lager sitt eget OS. De har sitt eget brukergrensesnitt oppå Android, så deres utviklingskostnader er vesentlig lavere enn for Apple. De må dog betale en lisenskostnad til Google på $5-$40 per enhet solgt avhengig av spesifikasjoner. Dette reflekteres ikke i prisen for deg som kunde.

Personvern
For å oppnå iPhone-nivåer av personvern ut av boksen, må du flashe Android-telefonen din med CopperheadOS, LineageOS eller GrapheneOS. Har du Facebook-appen installert, så er du like langt uansett. At det finnes guider som The Ultimate Guide To Android Privacy er meg riv rakende likegyldig. Personvern skal være standard, ikke et valg.
Hvis produsenten av telefonen min skal selge dataen min, så skal enten telefonen være billigere eller så skal jeg få betalt for at denne dataen blir brukt og solgt. Hvis man ved kjøpetidspunktet hadde fått beskjed om at "Ved kjøp, så godtar du at produsenten lagrer og selger informasjon om ditt bruksmønster, seksualvaner, spisevaner, nettleserhistorikk og kjøpshistorikk", så tror jeg de fleste hadde snudd i døra. Ting er blitt bedre med GDPR, men det er ikke perfekt. Til de som kommer til å arrestere meg på dette punktet; Apple er ikke perfekte - de bruker dataen min, men de selger i alle fall ikke dataen min videre til ukjente parter. Det er stor forskjell på å bruke data i en generalisert sammenheng hvor du som person ikke er direkte eksponert og selge konkret data om deg.
Sist endret av M72; 11. mai 2021 kl. 10:38.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Jeg vet så klart det er opp til oss apple brukere og kjøpe telefonen men vanskelig og gå ifra apple da jeg har vokst opp med operativsystemet dems.

Homescreenen på apple føler jeg er så mye mere ryddig enn android der det er så jævla rot på skjermen til android og andre telefoner føler jeg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Får ikke selgere i den bransjen ofte provisjon?
Steder som Elkjøp og Power har i hvert fall det.
Vis hele sitatet...
Nja, de får ikke direkte provisjon på solgte produkter. Men om resultatet blir bra får de ansatte en bonus (som i de fleste andre bransjer)
Er det verdt å gå for svitsj fra IPhone 11 til iPhone 12 nå? Eller er det store oppgraderinger som gjør det verdt å vente på IPhone 13?
Nå har du jo den nye Xiaomi telefonen til 1200$ som knuste både toppmodellen til Apple og Samsung, så at iphone er bedre kan vel diskuteres.
Nei Apple raner ikke kundene sine. At de ikke gir med lader lenger er jo fordi at alt er på vei inn i en trådløs verden.

Har også prøvd å sette opp egen pc med tilsvarende specs mot iMac etc. og prisen er faktisk ofte identisk med prisene til Apple...

Samsung S21 koster over 16.000 for 512 GB

Når vi som forbrukere ser listepris må man også skjønne at det er litt RnD kostnader som såklart blir lagt inn i prisen på produktet...

Og sikkerheten er mye bedre enn for eks Android, prøv å fjern låsekoden på en iPhone med Find my phone aktivert


Det eneste jeg misliker sterkt med Apple er deres inkompetente evne til å gi ut deler til rep av produktene sine.

Med samsung så kan man faktisk bestille deler gjennom Samsung Club og få orginale deler!

Jeg mener det burde være opp til forbruker å anse om man klarer å reparere produktet, og om man vil si fra seg garantien

Sitat av Brillert Vis innlegg
Nå har du jo den nye Xiaomi telefonen til 1200$ som knuste både toppmodellen til Apple og Samsung, så at iphone er bedre kan vel diskuteres.
Vis hele sitatet...
Vel, mye av grunnen til at jeg liker iPhone over noe annet er IOS, og hater android
Sist endret av 420master; 11. mai 2021 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.