Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3487
skulle gjerne hatt litt hjelp med å tolke korona reglene for viken (hovedsak Hemsedal)

Casen er at jeg har leid en hytte i Hemsedal med noen venner. Totalt vil vi være 9 pers fra 3 forskjellige husstander.
Alle er innstilt på å dra så lenge vi ikke bryter reglene å risikerer å få bot.

jeg har søkt litt rundt og funnet litt forskjellig info.

etter søk på lovdata skjønner jeg det som at regelen med 10 inne og 20 ut er det som gjelder i viken.

Tok også kontakt med Hemsedal kommune, der fikk jeg beskjed om at de fulgte viken sine tiltak men at reglen var at man kun hadde lov til å ha 5gjester.

Er det noen som kan hjelpe meg å tolke, om vi har lov til å dra på hytteturen eller ikke?

Dette er mitt første innlegg så håper jeg har gjort alt rett
Trådstarter
6 0
Takk for svar!

Har vært innom siden tidligere men blir ikke helt klok. Da det står at de følger anbefalinger for viken.




I denne linken står det jo klart og tydelig forbud mot private sammenkomster med mer en 5 gjester

https://www.hemsedal.kommune.no/site...gistrering.pdf

På regjeringen sin nettside blir ikke dette nevnt i punkt 5A som gjelder viken

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...factbox2835775

Så sliter litt med å skjønne hvem av disse som gjelder. Neste seg blir vel kanskje å kontakte lensmannen/politet i Hemsedal, er jo trossamfunn de som skal håndheve det
Sist endret av skarpsnooken; 22. mars 2021 kl. 14:47. Grunn: Emoji ble feil
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av skarpsnooken Vis innlegg
På regjeringen sin nettside blir ikke dette nevnt i punkt 5A som gjelder viken

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...factbox2835775
Vis hele sitatet...
Dette blir nevnt da:
"Alle bør unngå besøk hjemme og sammenkomster i eget hjem."
samt:
"Bosatte i kommunen kan dra til fritidsbolig, men bare sammen med personer i egen husstand. Gjør alle innkjøp i egen kommune før avreise. Ikke oppsøk butikker, serveringssteder eller møteplasser med mange mennesker i hyttekommunen."
Reglene kan endres fra dag til dag, så jeg blir ikke helt klok på dem selv heller. Selv forholder jeg meg til reglene her i Oslo.
I oslo har du vel nå kun lov til å ha 2 stk på besøk. Så hvis ts bor der så skal vel de samme reglene leves etter på hytter også.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis man dropper regelrytteriet og i stedet ser på tiltenkt hensikt, oppdatert corona-statistikk osv. er det vel egentlig ikke så lett å forsvare avgjørelsen om å dra på hytta med 9 pers.

Jeg mener, du er jo ikke politiker...
Sunn fornuft er jo lov. Hvis dere kjenner hverandre blir jo dette et arrangement (ref Erna- casen).
Sitat av https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-paskeparty-ute-av-kontroll/73558179
- Vi oppfordrer alle til å følge de nasjonale rådene om ikke å ha besøk. Så har vi i tillegg fått på plass en lokal forskrift som forbyr mer enn fem gjester. Dette for å kunne slå ned på private fester, noe vi for så vidt frykter det kan bli en del av under påska, sier Hemsedal-ordfører Pål Rørby til Børsen.
Vis hele sitatet...
Der har du vel gjerne svaret ditt?
Sist endret av pinkrabbitz; 22. mars 2021 kl. 22:46.
Det er vel grunn til å minne på hvor smitten virkelig fikk fotfeste sist vinter og hvor de første tilfellene ble infisert før de drop hjem og spredde smitten lokalt.
Sist endret av _abc_; 23. mars 2021 kl. 09:47.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Der har du vel gjerne svaret ditt?
Vis hele sitatet...
Kan du vise meg hvor det står at hvis man leier en hytte, så telles hver person som en gjest i den hytta(?)

Og hvorfor er ikke leie av hytten et privat arrangement?
Trådstarter
6 0
4stk av de som skal være med på turen bor i samme hus. Så viss resterende 5 anser oss selv som deres gjester er vi jo faktisk innafor.
Skjedd litt siden du startet denne tråden. Nå er anbefalingen to gjester, og folk fra steder med høyt smittetrykk bør ikke overnatte eller ha overnattingsbesøk (vil tro overnatte på felles hytte hører logisk inn der). Alle unødvendige reiser frarådes, og eneste unntak som er nevnt er til fra arbeid dersom hjemmekontor ikke er praktisk mulig, studenter som skal hjem og hyttetur med kun egen husstand.

Ser ved første øyekast ikke ut som du bryter en nasjonal regel som kan gi deg bot her, men absolutt alt taler for at du skal utsette denne turen.
Da bør det være klart hva som er (ikke) anbefalt, og hva som er lov. Så er det opp til deg selv hva dere gjør.
Sist endret av Superspurv; 23. mars 2021 kl. 19:52.
Trådstarter
6 0
Ja det som er dilemma, er enig med flere her at det å gjennomføre turen nå ikke er helt ideelt.

Men har nesten ikke noe valg, da jeg var så god troende og dum å leide hytte fra skistar(med avbestilling forsikring) uten å lese avbestillings vilkår. fra dem sin side virker det som at så lenge jeg får lov å dra er det ikke grunnlag for avbestilling. Noe jeg syntes er helt latterlig, da jeg så klart ikke hadde bestilt en hytte med plass til 12 pers.viss det bare var jeg og dama som skulle på tur.
Men den kampen får jeg ta i morgen.
Sitat av skarpsnooken Vis innlegg
Ja det som er dilemma, er enig med flere her at det å gjennomføre turen nå ikke er helt ideelt.

Men har nesten ikke noe valg, da jeg var så god troende og dum å leide hytte fra skistar(med avbestilling forsikring) uten å lese avbestillings vilkår. fra dem sin side virker det som at så lenge jeg får lov å dra er det ikke grunnlag for avbestilling. Noe jeg syntes er helt latterlig, da jeg så klart ikke hadde bestilt en hytte med plass til 12 pers.viss det bare var jeg og dama som skulle på tur.
Men den kampen får jeg ta i morgen.
Vis hele sitatet...
Ta en test, så vips! er du i karantene og kan ikke dra
Det virker å være et veldig greit loop hole Pi. For det tar jo opp mot en uke å få svar på testen, og kanskje lengre tid nå mtp på påskeferie, røde dager og kanskje ekstra mange tester akkurat nå før påske. Om man mistenker at man er smittet så skal en jo ikke reise men holde seg hjemme til en har fått svar på testen. Det er sikkert også innenfor i forhold til forsikringen.
Sist endret av _abc_; 23. mars 2021 kl. 21:12.
Trådstarter
6 0
Godt forslag! Men dessverre står i vedlegget at, kun karantene pga nærkontakt med smittet eller påvist korona er gyldig grunn.
Skistar er vanvittig enkle å ha med å gjøre når man skal bestille. Om det dukker opp noe som gjør at du blir nødt til å endre tidspunkt eller avbestille, er de ditto mer vanskelige.

Løsningen er å få en legeerklæring fra fastlege på at du er syk. Da kan du bruke avbestillingsforsikringen.
Sitat av skarpsnooken Vis innlegg
4stk av de som skal være med på turen bor i samme hus. Så viss resterende 5 anser oss selv som deres gjester er vi jo faktisk innafor.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil ikke være innafor. Du har leid ei hytte for 4 stykker, da kan dere ha _besøk_ av 1 person slik jeg tolker det, dere kan ikke komme med at "neinei de bor egentlig ikke her lol denne er bare for 4).
Trådstarter
6 0
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Nei, det vil ikke være innafor. Du har leid ei hytte for 4 stykker, da kan dere ha _besøk_ av 1 person slik jeg tolker det, dere kan ikke komme med at "neinei de bor egentlig ikke her lol denne er bare for 4).
Vis hele sitatet...
Tja spørs jo hvordan man tolker det. Reglene sier jo 5gjester å da antar jeg at vertskapet ikke teller som gjester.
men igjen så spørs det om det er forskjell på gjester og overnattings gjester.
Plassen skal ikke være no problem da hytta egt er beregnet for 12 pers.
Jeg ville iallefall dratt dersom jeg hadde vært i din situasjon. Så kan heller de som ikke vil være hjemme, og man må ikke ha en annonse i lokalavisa at man skal på hyttetur med guttegjengen.

Sånn. Da har jeg bidratt med mitt.
Sist endret av Superspurv; 24. mars 2021 kl. 17:43.
BRAND ∞ STRONG
Jævlige mye mas om fjellet.
Har folk glemt by-påske?

Beste påske minnene jeg har var å komme stadig nærmere hjem
etter fjelltur å se bar asfalt. Ta ut sykkelen og gå i t-skjorte alt for tidlig,
fordi April var jo "litt" sommer.
Sitat av skarpsnooken Vis innlegg
Tja spørs jo hvordan man tolker det. Reglene sier jo 5gjester å da antar jeg at vertskapet ikke teller som gjester.
men igjen så spørs det om det er forskjell på gjester og overnattings gjester.
Plassen skal ikke være no problem da hytta egt er beregnet for 12 pers.
Vis hele sitatet...
Den husstanden som bestiller hytten er den som regnes som vertskap. Uavhengig av hvor mange det er plass til, hvor mange toaletter og hvor mange trær det er på tomta.
Hvis en går ut i fra anbefalningene med kun 2 stk på besøk, så kan en ikke ha besøk av 6? Blir en sett stygt på hvis en har 6 stk på besøk?

Jeg tror kanskje en ikke skal henge seg opp i hvem og hvor, bare sluttsummen blir den samme. Blir ganske bak mål hvis vi her hjemme som er 5 stk ikke kan besøke en som har større plass men snudd om kan vi få besøk av den samme personen pluss en til.