Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1261
Anonym bruker
"Reflektert Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2016, ung og dum og ble lurt med på mange ting.

Noen år senere endte jeg opp med 1.5 år / 375 timer samfunnsstraff, lang sak.

Har nå gjennomført cirka halve tiden og halvparten av timene, aldri fått varsel eller reaksjoner - eksemplarisk oppførsel.

Dog 7 måneder siden hadde jeg et trafikkuhell der jeg ble siktet for ruspåvirket kjøring. Den er siden frafalt, og bare siktet for uaktsom kjøring og bruk av rus som ble funnet i blodet, dog ikke ruset.

I forbindelse med første siktelse, som jo er langt mer alvorlig, ble samfunstraffen "avbrutt" og sendt anmodning om fullføring av subsidær samfunnstraff. Er ikke så veldig bekymret for at det skjer, siden jeg aldri har gjort noe dumt under straffen, alltid møtt opp osv, og det skal jo en del til for at man må sone fengsel istedenfor.

Men det jeg lurer på - hvor lenge kan de ha det her på vent? Trafikksaken min har stått stille i 7 måneder snart, uten noe nytt. Og det samme har da samfunnstraffen. Jeg kunne vært ferdig med alle timene og gjennomføringstiden nå, og vært ferdig med hele straffen. Men istedenfor har jeg dette hengende over skuldrene. Noen råd?
Anonym bruker
"Orange Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bidrar egentlig ikke med noe, men ville bare fortelle:
Jeg soner samfunnstraff akkurat nå.
På grunn av korona-pandemien har det vært vanskelig å finne noe jeg kan gjøre for å sone timene.
Nå er det bare et par måneder igjen, og ca. 290 timer igjen av straffen min. Jeg rekker ikke å bli ferdig.
Kriminalomsorgen har bestemt at vi som soner samfunnstraff under Korona-pandemien skal få godskrevet timene som ikke ble fullført når tiden har gått ut

Jeg har bare sonet XX antall timer, mens jeg totalt skulle sonet ca. 290 timer.
Yes! Jippi! Hurra!

Synd for deg som ikke kunne sone nå under Korona-pandemien da, for da ville du sluppet unna med mye

Du kommer til å måtte sone den subsidiære straffen uansett, dessverre. Korona-pandemien kommer nok til å forsinke dette enda mer, så jeg foreslår at du prøver å glemme dette og lever som normalt helt til du får høre noe. Ikke noe godt å ha dette hengende over skuldrene sine.
Anonym bruker
"Reflektert Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bidrar egentlig ikke med noe, men ville bare fortelle:
Jeg soner samfunnstraff akkurat nå.
På grunn av korona-pandemien har det vært vanskelig å finne noe jeg kan gjøre for å sone timene.
Nå er det bare et par måneder igjen, og ca. 290 timer igjen av straffen min. Jeg rekker ikke å bli ferdig.
Kriminalomsorgen har bestemt at vi som soner samfunnstraff under Korona-pandemien skal få godskrevet timene som ikke ble fullført når tiden har gått ut

Jeg har bare sonet XX antall timer, mens jeg totalt skulle sonet ca. 290 timer.
Yes! Jippi! Hurra!

Synd for deg som ikke kunne sone nå under Korona-pandemien da, for da ville du sluppet unna med mye

Du kommer til å måtte sone den subsidiære straffen uansett, dessverre. Korona-pandemien kommer nok til å forsinke dette enda mer, så jeg foreslår at du prøver å glemme dette og lever som normalt helt til du får høre noe. Ikke noe godt å ha dette hengende over skuldrene sine.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor du får fra at jeg må sone subsidiær fengsel "uansett"? Jeg er ikke så bekymret over det, det skal svært mye til før man blir sendt i buret istedenfor.

Kan jeg spørre hva som stod i evt brev du fikk om å få godsskrevet timer?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg fikk siste rest av fortiden innhentet i starten av pandemien, i form av 270 timer samfunnsstraff.

Jeg har ikke fått noe avslag på timer eller redusert straff. Vært samme opplegg hele veien.

Snakk med kriminalomsorgen, er ganske mange tilbud de kan gi som får ned timene.
Anonym bruker
"Orange Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke helt hvor du får fra at jeg må sone subsidiær fengsel "uansett"? Jeg er ikke så bekymret over det, det skal svært mye til før man blir sendt i buret istedenfor.
Vis hele sitatet...
Jeg gjetter, basert på hva min kontaktperson i kriminalomsorgen har sagt i møter osv., ikke ta det jeg sier for god fisk, men ikke forvent at det går bra, det er alltid kjedelig å glede seg til noe, men bli skuffet. Bedre å forvente å bli skuffet, men bli glad!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jeg spørre hva som stod i evt brev du fikk om å få godsskrevet timer?
Vis hele sitatet...
Dette var en del av en epostsamtale jeg hadde med kontaktpersonen min, den er personlig, så jeg vil ikke dele, men det stod noe sånt som:

"Dessverre er det ikke mulig å gjennomføre alle timene dine innen fristen på grunn av situasjonen vi er i idag, men dere møter likevel opp en gang i uka fremover og gjør XXXX, for å i det minste gjøre noe. Når tiden din er over, vil dere få godskrevet alle timene."
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kan også slenge meg inn her, gjennomfører program mot ruspåvirket kjøring.
Det har ikke møtt på kontoret på måneder, de ringer ca hver 14. dag og spør hvordan det går, og avtaler tidspunkt for neste telefonsamtale. Hver samtale tar 2-5 minutter. Har ikke startet på selve kurset eller gruppesamlingene enda, spent på hvordan det blir avviklet, er ikke så lang tid igjen av mine 10 måneder. Følger denne tråden da jeg er spent på videre utvikling!
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke helt hvor du får fra at jeg må sone subsidiær fengsel "uansett"? Jeg er ikke så bekymret over det, det skal svært mye til før man blir sendt i buret istedenfor.

Kan jeg spørre hva som stod i evt brev du fikk om å få godsskrevet timer?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke svært mye til for å måtte sone i fengsel når du fortsetter å bryte loven under samfunnsstraff nei. Men trafikksaker er så å si mildest på skalaen så det er en mulighet for at du slipper fengsel.