Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1390
Jeg har i det siste opplevd en stor endring i opplevelsen av å røyke weed, selv om jeg sjeldent har gjort det oftere enn et par ganger i måneden. Mens jeg tidligere ble avslappet og rolig til sinns uansett, kan jeg nå få et mer negativt tankekjør om livet mitt og alt som kanskje ikke går som jeg skulle ønske.

Mens jeg før kunne avslutte en dårlig og lite produktiv dag med å ta en bønne og glemme alt om dagen, vil det nå bare gi en svak angst og urolighet, der jeg hakker på meg selv for hvor lat jeg har vært og planlegger masse om hvordan jeg må endre ting i livet for å gjøre det bedre. Jeg kan også få skikkelig angst av ting i filmer, f.eks. hvis noen dør kan tanken på at jeg en dag skal oppleve mitt eget dødsøyeblikk gi en følelse av at hjertet imploderer til et sort hull.

Dette skjer ikke alltid, men jeg må være svært nøye på set og setting for å få den behagelige high'en vi alle kjenner. Jeg så nylig en video på "PsychedSubstance" hvor han beskriver noe lignende etter å ha trippet på DMT, og innså plutselig at disse endringene gradvis har sneket seg inn det siste året, hvorpå jeg har begynt å utforske mye med høye doser LSD. Tankene som oppstår rundt filosofiske spørsmål og om selvrealisering er egentlig veldig like, og behovet for å gjøre det i riktig set og setting er slående.

Er det noen andre her som har opplevd noe lignende etter å ha prøvd et psykedelisk stoff? Har endringen gått tilbake over tid eller blitt permanent?
Dette er helt vanlig. Det går sålangt jeg har skjønt ikke over. Men man er jo forskjellig fra andre, selv foretrekker jeg weed rusen post psykedelika.
Sist endret av Relevant; 29. januar 2021 kl. 09:07.
Vær takknemlig for økt selvinnsikt og innlevelsesevne. Se på det som en invitasjon til å ta tak i ting. Å bruke rusmidler til å flykte, til å glemme, til å fortrenge, er lite produktivt i lengden.

Et tips er å lære seg avstressingsteknikker ala meditasjon, pusteøvelser m.m. Disse fungerer veldig mye bedre på sikt enn å justere tankekjør gjennom å kontrollere setting.
Anonym bruker
"Selvforsynt Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er som oftest permanent endring når man først har fått det sånn. Det er hjernen din som sier fra at det har blitt for mye inntrykk, stimuli og kjemiske utløsninger. Noen kan komme til det punktet av kun hasj og andre kommer til det punktet pga andre rusmidler som kjører hjernen mye, slik som psykedelika gjør.

Det er hvertfall ikke bra å fortsette å røyke og ruse deg. La hjernen få en lang pause 1+år og prøv evn igjen, er effekten den samme så legg fra deg rus for godt. Faren ved å fortsette å trigge og utfordre hjernen er at den klikker for godt og følelsen du får fjern blir en mer permanent følelse som ødelegger psyken og livet ditt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er hjernen din som sier fra at det har blitt for mye inntrykk, stimuli og kjemiske utløsninger. Faren ved å fortsette å trigge og utfordre hjernen er at den klikker for godt og følelsen du får fjern blir en mer permanent følelse som ødelegger psyken og livet ditt.[/b]
Vis hele sitatet...
Hvor har du de 2 påstandene fra egentlig? Jeg er genuint nysgjerrig.

Cannabis er litt psykedelisk fra før, etter bruk av klassisk psykedelika blir denne egenskapen forsterket. Gud forby å oppleve intens selvrefleksjon, kan bli gæren av mindre

TS, jeg sier ikke at du skal kjøre på og røyke mer, det får være opp til deg, men etter min erfaring forsvinner den sterke psykedeliske effekten når man får litt toleranse (blir passe innrøkt).
Anonym bruker
"Selvforsynt Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hvor har du de 2 påstandene fra egentlig? Jeg er genuint nysgjerrig.

Cannabis er litt psykedelisk fra før, etter bruk av klassisk psykedelika blir denne egenskapen forsterket. Gud forby å oppleve intens selvrefleksjon, kan bli gæren av mindre

TS, jeg sier ikke at du skal kjøre på og røyke mer, det får være opp til deg, men etter min erfaring forsvinner den sterke psykedeliske effekten når man får litt toleranse (blir passe innrøkt).
Vis hele sitatet...
Lege og erfaringer til meg selv og andre. Som du sier er cannabis i seg selv et psykoaktivt stoff og både cannabis og psykedelika utløser unormale store mengder dopamin og kjemikalier i hjernen. Se for deg en basketball man(her hjernen) har kontroll på som spretter og man spretter ned igjen, men en dag når basketballen får skikkelig fart og trøkk så sprettern ut av kontroll og fucker opp reseptorene. Når den skaden er gjort er det bare logisk å la ballen ligge og ikke fortsette å utsette hjernen for mer sprett siden reseptorene er mer sårbare nå.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg har det også slik, enten så tar du en liten pause, eller så røyker du mindre, det hjelper meg. I tillegg så har jeg blitt mer kresen på type, og røyker nesten eksklusivt indica. For min del har det blitt svakere med tiden. Men, som Koldun skriver, så er det positivt også. Etter at jeg begynte å få disse effektene har jeg hatt flere aha-opplevelser etter en rev; noen holder jeg like kjært som en moderat fleintur, mens andre er glemt...
Sist endret av Mekkern; 29. januar 2021 kl. 16:38.
Sitat av Fusejonny Vis innlegg

Mens jeg før kunne avslutte en dårlig og lite produktiv dag med å ta en bønne og glemme alt om dagen, vil det nå bare gi en svak angst og urolighet, der jeg hakker på meg selv for hvor lat jeg har vært og planlegger masse om hvordan jeg må endre ting i livet for å gjøre det bedre.
Vis hele sitatet...
Så bra! Følger du det opp i etterkant?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lege og erfaringer til meg selv og andre. Som du sier er cannabis i seg selv et psykoaktivt stoff og både cannabis og psykedelika utløser unormale store mengder dopamin og kjemikalier i hjernen. Se for deg en basketball man(her hjernen) har kontroll på som spretter og man spretter ned igjen, men en dag når basketballen får skikkelig fart og trøkk så sprettern ut av kontroll og fucker opp reseptorene. Når den skaden er gjort er det bare logisk å la ballen ligge og ikke fortsette å utsette hjernen for mer sprett siden reseptorene er mer sårbare nå.
Vis hele sitatet...
Cannabis utløser en del dopamin, ja, og mindre mengder serotonin. Det er den dopaminerge virkningen til cannabis som er den største årsaken til at enkelte opplever trigging av psykose.

Klassisk psykedelika utløser hverken dopamin eller serotonin, de etterligner, i hovedsak, serotonin og binder seg dermed til serotoninreseptorer. LSD binder seg til dopaminreseptorer også, men utløser ikke dopamin. Derfor skaper ikke psykedelika avhengighet - de er ikke "utløsere". Cannabis kan derimot forårsake avhengighet, fordi det er en "utløser".

Problemet mitt med din påstand om at det er "hjernen din som sier fra at det har blitt for mye inntrykk, stimuli og kjemiske utløsninger" er at den ikke har noe vitenskapelig dekning. Det kan like så greit være tilfelle at hjernen rett og slett har endret strukturen sin slik at cannabis virker annerledes (kraftigere) på serotoninreseptorene som vi begynner å bli rimelig sikre på er ansvarlige for den psykedeliske virkningen. Det sier ingenting om at hjernen er i ferd med å bli ødelagt. Den bare reagerer annerledes.

Det å sammenligne hjernen med en basketball er så forenklet at det rett og slett blir feil.
Anonym bruker
"Selvforsynt Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det kan like så greit være tilfelle at hjernen rett og slett har endret strukturen sin slik at cannabis virker annerledes (kraftigere) på serotoninreseptorene som vi begynner å bli rimelig sikre på er ansvarlige for den psykedeliske virkningen. Det sier ingenting om at hjernen er i ferd med å bli ødelagt. Den bare reagerer annerledes.
Vis hele sitatet...
Det er også en måte å si det på. Samme poenget
Hadde det sånn en periode etter LSD bruk også, men det har gått helt over nå. Tok meg ca 5 - 6 måneder.
Anonym bruker
"Selvforsynt Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var ikke hjernen jeg sammenlignet med en basketball forresten, men reseptorenes aktivitet i hjernen som sender signaler frem og tilbake, og som når reseptorene eller strukturen om du vil er forandret er de i tilfeller som dette mer sårbare for virkningen psykoaktivt stoffer og påkjenninger har for hjernen.
Anonym bruker
"Selvforsynt Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er en animasjon som viser hvordan reseptorene sender neuroner og signaler mellom reseptorene https://youtu.be/hgSXFLJaDrU videoen forteller også litt om virkningen thc har på disse reseptorene og hvordan det påvirker alt fra angst til hukommelse.
Det går an å forklare hjernens sending av signaler og hvorvidt de er normale (kontrollert basketball/neuroner som sendes forsiktig frem og tilbake mellom reseptorene) eller overstimulert (når ballen hopper ut av banen og ikke blir tatt i mot av reseptoren på samme kontrollerte måte som før) på legespråk og det går an å forklare i mer folkelige sammenligningslag som en basketball som var slik legen min valgte å forklare det til meg når jeg hadde tatt for mye drugs og hjernen ikke tålte det mer og gikk i psykose.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her er en animasjon som viser hvordan reseptorene sender neuroner og signaler mellom reseptorene https://youtu.be/hgSXFLJaDrU videoen forteller også litt om virkningen thc har på disse reseptorene og hvordan det påvirker alt fra angst til hukommelse.
Det går an å forklare hjernens sending av signaler og hvorvidt de er normale (kontrollert basketball/neuroner som sendes forsiktig frem og tilbake mellom reseptorene) eller overstimulert (når ballen hopper ut av banen og ikke blir tatt i mot av reseptoren på samme kontrollerte måte som før) på legespråk og det går an å forklare i mer folkelige sammenligningslag som en basketball som var slik legen min valgte å forklare det til meg når jeg hadde tatt for mye drugs og hjernen ikke tålte det mer og gikk i psykose.
Vis hele sitatet...
Leste feil i ditt forrige innlegg, beklager. Videoen er grei nok, men hvilken relasjon har det til hvordan psykedelika endrer cannabisrus og din påstand om at den endrede rusen er et signal om at hjernen er i ferd med å bli ødelagt? Når det ikke finnes dekning for at hjernen blir "overstimulert" av psykedelisk rus slik som er tilfelle med cannabis, amfetamin og en rekke andre stoffer. Deler av den, sånn som Default Mode Network, blir faktisk hemmet.

Jeg er ikke sikker på at den endringen av cannabisrus etter psykedelika er det samme som den endringen som skjer hos enkelte som kun røyker cannabis og til slutt røyker på seg panikkanfall og lignende. Sistnevnte går jeg med på kan skyldes overstimulering.
Trådstarter
17 9
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Så bra! Følger du det opp i etterkant?
Vis hele sitatet...
Tja, men edru meg synes jeg er relativt produktiv fra før. Går master på BI og gjør det brukbart der (B-snitt), samt er aktiv med trening. Men noen helgedager kan bli slappe og nå tillater ikke cannabisrusen meg å få koblet av på slike dager. I stedet skaper det et nærmest urimelig behov for å bli enda bedre, som gir en uro i hele kroppen. Eller kanskje det bringer frem en underbevisst tanke om at jeg ikke maksimerer potensialet mitt, som jeg burde ta tak i og følge opp i etterkant...

Jeg røyker i hvert fall mye sjeldnere nå, og gjør det nå kun dersom jeg får det tilbudt av venner og på dager som har vært produktive.
Sitat av Fusejonny Vis innlegg
Tja, men edru meg synes jeg er relativt produktiv fra før. Går master på BI og gjør det brukbart der (B-snitt), samt er aktiv med trening. Men noen helgedager kan bli slappe og nå tillater ikke cannabisrusen meg å få koblet av på slike dager. I stedet skaper det et nærmest urimelig behov for å bli enda bedre, som gir en uro i hele kroppen. Eller kanskje det bringer frem en underbevisst tanke om at jeg ikke maksimerer potensialet mitt, som jeg burde ta tak i og følge opp i etterkant...

Jeg røyker i hvert fall mye sjeldnere nå, og gjør det nå kun dersom jeg får det tilbudt av venner og på dager som har vært produktive.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer det å belønne deg selv de dagene du har vært produktiv, istedenfor å avslutte de dårlige og uproduktive dagene med å røyke?