Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2465
Noen som har tips for noe man kan få en energiboost av i mørketiden?
Sånn som solarium, D vitamin ginseng etc. etc. har det noen effekt?
For min del så sover jeg 7- 8 timer om natten, og føler meg frisk. Men er mye trøtt. Kanskje ta en tur til legen og sjekke D vitamin nivået?
Selv sverger jeg til isbading!
Jeg bruker å ta Gerimax Instant Energy, i mørketiden. Får mye mer energi, og føler meg ikke så trøtt, etter noen dager
Sist endret av TidensTann; 13. november 2020 kl. 09:11.
Sitat av Fairie51 Vis innlegg
Noen som har tips for noe man kan få en energiboost av i mørketiden?
Sånn som solarium, D vitamin ginseng etc. etc. har det noen effekt?
For min del så sover jeg 7- 8 timer om natten, og føler meg frisk. Men er mye trøtt. Kanskje ta en tur til legen og sjekke D vitamin nivået?
Vis hele sitatet...
Jeg sjekket d-vitamin hos lege, hadde manko og fikk resept på en pakke med sykt mye mer d-vitamin enn de tablettene på butikken. Skulle ta en tablett hver tredje dag og det funka som bare pokker!

Ellers ha en fin helg freaks!
Joggetur funker for meg.
Bruker selv omega-3 tabletter med D-Vitamin, ellers så synes jeg wakeup-light funker veldig godt for min del
Dvit er et av vitaminene som man ikke skal ha for mye av, så ikke ta hestedoserav av av det uten påvist mangel.

Jeg slår et slag for å komme seg litt ut mens det er lyst, om man så må gjøre det i lunsjen. Frisk luft og dagslys er undervurdert.
R.i.p 23.04.2021
MMORPG!
Uvaksinert 👍
Ja, D vitamin fungerer. B12 også hvis man mangler det, og Jern. Men sjekk med en blodprøve.
D vitamin tilskudd får du kjøpt på apoteket uten resept. Gjør stor forskjell for meg hvertfall!

Å stå opp tidlig å få seg noen timer dagslys er også viktig!
*pi ? Hestedose ? Definisjon please ?
"ADEK er fettløselig og kan derfor være livsfarlig" fikk jeg høre på videregående.
Jeg spiser 5000IU (125uq) daglig, sommer som vinter - samt at jeg tar solarium for forfengeligheta sin skyld en gang i uka - og ligger likevel bare på "tilfreddsstillende nivå" (midt på treet) og 5000IU er vel godt over det som norske myndigheter anbefaler som tilskudd på vinteren...?

Skulle hatt hyperkalsemi for lenge siden jeg mao.
På en god sommer-dag med minimalt av klær på seg kan kroppen (huden) lage opptil 600ognoe uq har jeg lest en plass - likevel overlever folk.

Vet jeg spora av fra ts sitt spørsmål nå - men fuck jah ; D-vitamin. Helst kjøpt fra iherb eller lignende siden det er ganske lave verdier på de tilskuddene i Norge.
Og en måling nå kan godt være innafor normalen siden adek lagres i fettvev og hvis ts var en del ute i sommer uten å gå i kjeledress - så kan verdiene være "normale" (skrape på grensa også og være "normale")

Men jeez kalsiferol (D3) er undervurdert og har pokker så mye å si for den mentale velværen altså - jeg har ikke følt solhunger på senvinteren siden før jeg begynte med tilskudd og jeg har ei heller følt meg energiløs, trøtt, smågretten og grå på vinteren siden da.

Så lenge før jeg hadde anbefalt guarana, ginseng, rosenrot eller noe anna jungeldop hadde jeg sjekka basisen. Og ja, enig i at en blodprøve er greit for å sjekke, men lær dere referanseområdene så dere skjønner om dere skraper på nedre del-normalt eller om det faktisk er normalt.

Og som en merknad, jeg er ikke av de tullingene som tror "bare jeg spiser 10x med vitaminer og mineraler så blir jeg 200" - da hadde det vært litt vel ironisk at jeg tror i meg drugs sporadisk isåfall
Hver vinter er det minst én venninne som sier det samme, at hu er slapp osv, og jeg sier dette hver gang, har hatt rett til nå.
Korrekt som den over meg skriver også siden dagslys bryter ned Melatonin, så lys er kjekt.

Så jah, sjekk av på basisen De ts <3
Takker for mange gode tips her.
Jeg gikk til legen og fikk målt D vitamin. Han syntes det var bare tull, men jeg fikk tatt blodprøven likevel. Da svaret kom kastet han seg på telefonen, jeg hadde alvorlig mangel. Nå tar jeg dunderdråper med svært høyt innhold av vitamin D . Jeg er mørk i huden, selv om jeg er norsk, men med denne sommeren og slutt på sydenturer har jeg fått alvorlig mangel.
Klem fra Betty
Variert kost, kaffe og kos er viktig for å holde motet oppe gjennom de mørke vinterene vi har her oppe i Norge
- Microdose LSD
- Panax Ginseng
- Racetams / Phenylpiracetam

Ikke noe jeg anbefaler hvis du ikke er villig til å ta konsekvensen av det, men:

TRT-doser med testo / gel.
Kan være greit for noen å en hver å få sjekket D vitamin nivået. Har brukt en kostbar variant på resept som het divisun eller noe slikt. Etterhvert ble den trappet ned til 4000 ie daglig fra 8000 ie. På apoteket så de da til meg at jeg kunne bruke heller bruke en D vitamin som ikke er på resept til halve prisen, den har 3200 ie d vitamin og tror den er far nyco plus eller noe slikt. Har måtte ta d vitamin hele året de siste årene, selv om jeg forsøker å få sol på kroppen om sommeren.

Sitat av Koldun Vis innlegg
Selv sverger jeg til isbading!
Vis hele sitatet...
Kan du si noe om vanntemperatur og hvordan det føles på kroppen i det du hopper uti?

For noen år tilbake så tapte jeg et veddemål og da skulle jeg ta sjøbad i 6 uker fra september engang. Iirc så var vel sjøtemperaturen nede i 7-8 grader på det laveste. Når tempen tippet under 10 - 12 grader så ble det rimelig utrivelig. Prikket på huden og når hodet kom under vann så så kjentes det som det vacuum i lungene. Ble bare par tre svømmetak hver gang og hodet under også opp igjen. Jeg gjennomførte som avtalt og om det bare var tilfeldig eller ei så hadde jeg ikke influensa eller var forkjøla den vinteren.

Kanskje verdt å forsøke igjen og holde koken utover hele vinteren?
Sist endret av _abc_; 14. november 2020 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kosthold er også viktig for hvor trøtt/opplagt du føler deg. Når jeg spiser mye karbohydrater er jeg ofte trøtt på dagen, har behov for en nap på ettermiddagen og sover lenge på morgen. På keto (low carb) våkner jeg tidlig og er opplagt på morgenen og er aldri trøtt på dagtid.

D vitamin, sol og wakeup light er også gode tips i mørketiden som mange skriver.