Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5885
Etter en restart i forbindelse med oppdatering av AutoCad så vil ikke windows boote. Ender opp i BIOS hver gang jeg prøver å starte pcn på nytt. Har prøvd å sette bios til "default" uten hell.

Disken jeg booter fra (Samsung 950PRO 512GB M.2) er synlig i boot-menyen og når jeg velger den manuelt kommer windows-logoen opp, men der blir den bare stående å prøve.

PCn ble kjøpt for 3-4 år siden, og jeg har ikke hatt lignende problemer tidligere.

CPU: Intel i7-5930k
SSD: Samsung 950PRO 512GB M.2
GPU: MSI GeForce 980Ti
RAM: HyperX Predator 3GHz 32GB DDR4
PSU: Corsair AX850
HK: ASUS X99-PRO Socket 2011-3
OS: Windows 10

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette? Eventuelt tips til hva som kan være galt?
Man bruker alltid å få en error code når win i starter eller så står det noe annet hvis windows systemfiler har kræsja slik at win ikke starter opp.
Det kommer ikke opp errorkode. Ser kun slik ut:
Kan være mange feil dette. Som oftest irriterende windows 10 software feil som skjer med jevne mellomrom på visse PC-er.
Ellers ville jeg sjekket smartstatus på harddiskene og sjekket om de fungerer som de skal.
Boot opp i safe-mode og se om det fungerer. Fungerer ikke dette kan du prøve å tilbakestille BIOS og sjekke igjen da.
Fungerer ikke det kan du prøve å trekke ut f.eks en og en harddisk og starte opp.

Det kan være alt for mange feil som forårsaker dette, så her blir det eliminieringsleken.
Takk for tips om å sjekke smart status. Fikk faktisk en feilmelding under boot i dag, som sa noe om at det var problemer med en av diskene som står i RAID, men dette bør vel egentlig ikke hindre windows fra å boote? OS er på en helt egen ssd.

Går det an å boote win10 i safe-mode uten å ha en minnepinne med installasjonsfila på? Mener å huske det gikk an før, men får det ikke til nå.

ANYWAYS, fikk tak i en minnepinne med installasjonsfila i dag, så bootet opp med denne og kjørte reparasjon av win10. Det fungerte, så nå fungerer PCn. Noen tips til andre tester enn SMART jeg bør kjøre?