Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2817
Fikk bare lyst til å poste denne... sitter her seint oppe og går igjennom gamle meldinger på Facebook. Og innser egt hvor lite jeg husker fra fortiden, ting som er skrevet virker så jævla fjernt! Forskjellige hendelser som er beskrevet i forskjellig meldinger, som jeg ikke klarer å plassere i det hele tatt, nesten litt skummelt!

Hvor mye husker dere egt fra fortiden? Er det normalt at man f.eks bare husker ett få tall av hendelser som skjedde på barneskole/ungdomsskole/videregående??
Jeg husker mye fra barndommen, men senere ungdomstid (16-2* år) husker jeg mindre fra. Men har en kompis som kan feks: huske hva vi spiste på en restaurant i Stockholm når vi var 21, og hva lunchen også var. (begynner å nærme meg 40)
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Jeg husker mye fra barndommen, men senere ungdomstid (16-2* år) husker jeg mindre fra. Men har en kompis som kan feks: huske hva vi spiste på en restaurant i Stockholm når vi var 21, og hva lunchen også var. (begynner å nærme meg 40)
Vis hele sitatet...
Ja ikkesant, er vell veldig individuelt, og regner ikke med at det er noe fasit på spørsmålet mitt... men begynner å lure på om jeg husker litt for lite fra den tiden?? Om det kan være noe med hukommelsen min som ikke stemmer...

Så du husker mye fra barndommen, er det da barneskolen? Eller helt tilbake til barnehagen liksom?
Hva legger du i å huske mindre fra ungdomskole årene? Tenker ikke på hva du hadde på brødskiva i friminuttet liksom, men heller spesielle fester etc etc... Fordi jeg husker nada svada...
Husker noe småting fra barneheage, barneskole og litt mere fra u. skole. Men den tida fløy fort forbi så tror ikke det er unormalt og huske lite fra den tida.
BRAND ∞ STRONG
Husker en del, men kan ikke tidfeste det i år og i hvert fall ikke i dager.
Noe kan jeg plassere innenfor ca. +-1 til 4 år fordi det er knyttet opp mot alder og bosted.
Før jeg begynte med rus hadde jeg klisterhjerne. Nå husker jeg ikke i nærheten like mye. Men jeg har erfart at det er korttidshukommelsen og ikke langtidshukommelsen som er mest berørt av alt dette.

Jeg så en video på youtube tidligere, som forklarte godt det med hukommelse. Konklusjonen i videoen er at man som regel husker viktige hendelser i livet. Hvis man ikke har hatt noen viktige hendelser i livet sitt de siste åra, er det ikke like vanlig å huske detaljer fra dette.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Husker en del, men kan ikke tidfeste det i år og i hvert fall ikke i dager.
Noe kan jeg plassere innenfor ca. +-1 til 4 år fordi det er knyttet opp mot alder og bosted.
Vis hele sitatet...


Skjønner skjønner, så du husker en del fra u skolen? Men f.eks ikke om det skjedde i 8ende klasse eller 10ende?

Jeg husker jo noen besøk fra rektors kontor liksom... men f.eks en del fester fra 10ende klasse og til 2-3 året på vgs som jeg ikke husker i det hele tatt... Og ut i fra meldingene , så burde jeg ha husket de... Det som fikk meg til å tenke igår

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Før jeg begynte med rus hadde jeg klisterhjerne. Nå husker jeg ikke i nærheten like mye. Men jeg har erfart at det er korttidshukommelsen og ikke langtidshukommelsen som er mest berørt av alt dette.

Jeg så en video på youtube tidligere, som forklarte godt det med hukommelse. Konklusjonen i videoen er at man som regel husker viktige hendelser i livet. Hvis man ikke har hatt noen viktige hendelser i livet sitt de siste åra, er det ikke like vanlig å huske detaljer fra dette.
Vis hele sitatet...

Ja, det jeg også føler... at korttidshukommelsen er så og si helt ødelagt... men tjaa, jeg veit ikke for å være helt ærlig... Føler langtidshukommelsen min også er ganske skjært! Jeg begynte med hasj røyking i 8ende klasse, føler at d kan være en sammenheng?

Stemmer, skulle jo tro det at de viktige hendelsene brenner seg fast... Og noen av de har forsåvidt gjort det, men føler også at en del viktige hendelser har blitt borte for meg.... Så vanskelig og si..
Sist endret av Duveitikkehvem; 24. juni 2021 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Duveitikkehvem Vis innlegg
Ja, det jeg også føler... at korttidshukommelsen er så og si helt ødelagt... men tjaa, jeg veit ikke for å være helt ærlig... Føler langtidshukommelsen min også er ganske skjært! Jeg begynte med hasj røyking i 8ende klasse, føler at d kan være en sammenheng?

Stemmer, skulle jo tro det at de viktige hendelsene brenner seg fast... Og noen av de har forsåvidt gjort det, men føler også at en del viktige hendelser har blitt borte for meg.... Så vanskelig og si..
Vis hele sitatet...
Det kan ha litt å si ja. Jeg startet å røyke fast som 24 åring som var selvmedisinering for nattesøvn, grunnet noe annet jeg tok som jeg ikke fikk sove av. Det har ikke skjedd så veldig mye nytt i livet mitt siden da, så kanskje ikke så rart jeg ikke husker hva jeg gjorde "den eller den" sommerferien osv.

Da jeg var 24 år, var jeg allerede ferdig med utdanning, fikk meg min første bolig, dame osv. Så perioden siden da har for det meste vært eat, sleep, work, repeat.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Duveitikkehvem Vis innlegg
Skjønner skjønner, så du husker en del fra u skolen?
Men f.eks ikke om det skjedde i 8ende klasse eller 10ende?
Vis hele sitatet...
Stemmer.

En annen ting når det kommer til minner er att de lages i etterkant.
Dermed gjenspeiler de ikke situasjonen eksakt, men blir en slags blanding av
faktiske detaljer og hvordan du helst ville at de skulle vært samt hvordan du har fått de beskrevet av andre.

I tillegg så må mann tenke att det er filtrert gjennom din nåværende alder.
F.eks. så kan du som voksen tenke på noe som skjedde når du var 14, men du kan ikke huske det med en 14 åring sine følelser.
Er vell derfor en diskusjon mellom foreldre og barn kan ende i att barnet skriker " DERE FORSTÅR INGEN TING!!"
Husker det meste fra jeg var ca 4 - 5år. Ikke i perfekt detalje men om jeg jobber litt med minnet så kan jeg huske ganske mye.

I tillegg var jeg gjennom en ganske traumatisk akebrett tur når jeg var litt over 1 år (traumatisk for foreldre og besteforeldre da jeg sansyneligvis ikke skjønte så mye). Men minnet av dette sitter på en vag måte igjen, som om at det er et mareritt jeg husker fra jeg var liten. Anser dette som et av mine første minner, resten starter med noen ferieminner fra Mallorca som 4åring.
Husker at mamma byttet bleie på meg og litt diverse da jeg var yngre enn 5, blant annet at mamma klikka på pappa da han for første gang hentet meg etter å ha skilt seg fra henne og flyttet ut (han var utro med fysioterapeuten til mamma).

Husker også barnehagen, første skoledag, den dagen jeg lærte pluss og minus i matte, den dagen jeg glemte å trykke på stopp-knappen på bussen slik at bussen kjørte forbi der jeg skulle av og jeg ble fortvilet …

Husker en del fra skolen generelt. Etter andre året på videregående er det svært lite frem til min første dag på jobb, og så absolutt ingenting helt til jeg kuttet ut rusmidler ca 8 år senere (rusen startet litt senere etter første dag på jobb)
Tror de minnene som sitter igjen sterkest er mareritt jeg hadde da jeg var yngre. Hadde et om en pedofil dverg som tok lillebroren min hehe. den sitter godt igjen. Det er veldig rart for jeg husker mye fra jeg var >10 år men mellom 10-16 husker jeg ikke så mye.
Virker som de fleste husker mere fra barndommen enn f.eks ungdomsårene! Noe som er det samme i mitt tilfelle.... Kan være at det rett og slett er sånn i de fleste tilfeller, eller at d har en sammenheng med rus og alkohol... Kanskje en kombo av de 2 tingene sammen...

Syntes fortsatt at d er merklig at jeg ikke husker de syke strand festene vi var på, natt til 1 det året man fylte 16 etc etc.... Men jaa, thats life iguees
New generation
colakork's Avatar
Husker alle ligg, husker alle gangene "venner" gjorde noe avslørende.

Husker alle "ahha" øyeblikkene. De er knyttepunktene til min opprinnelse i nåtid.

Husker den blå fine spaden jeg fikk som 5åring fra barndommen.. Masse smått som til sammen lager meg og mine teorier.

Ingen kan vel huske tilbake minutt til minutt? Men det som betydde noe uansett hva du har gjort nå, ligger trygt i minnene. Tror jeg da.
Jeg husker minimalt fra barndommen.

Men jeg husker noe fra jeg var yngre som aldri skjedde. Faren min bodde i Paris og vi kjørte hjem fra syd Frankrike samme dagen som concorde-ulykken. Jeg har et klart minne av at vi kjørte forbi flyplassen og at jeg så røyk fra ulykka. Problemet er bare at vi hadde kjørt forbi et par timer før ulykken skjedde. Helt merkelig. Så begynner å lure på hvor mye jeg husker som ikke stemmer.
Som hestpåpinne ovenfor hinter til så tror mange at du husker men i realiteten er det fabrikerte minner - eller en kombinasjon.

Det er en grunn til at menneskers hukommelse angående selv nylige hendelser er ikke alltid står sterkt som bevis i rettsaker der minner om hendelseforløpet kan ha forandret seg med nyere informasjon.
Jeg har en god hukommelse, det skal jeg ha. Kortidsen har dog fått seg en real støkk etter noen år med røyking men jeg er en kronisk mimrer og husker fortida godt, akkurat nå f.eks. ser jeg på XLTV på NRK nett TV, og selvom jeg var akkurat litt for liten til å catche det så er (var) det en av mange grunner til at jeg er en nittitallsentusiast av rang i dag. Den frie tidsånden jeg blant annet fikk serverte gjennom MTV og P3 allerede før jeg begynte på skolen har jeg alltid hatt en fjern drøm om å kunne ha opplevd som litt eldre, fortrinnsvis tenåring eller ung voksen. For å bedre ha oversikt over mine egne minner har jeg et autistisk oppheng i å kategorisere alt i forhold til hvilket år det skjedde i, men jeg merker at 2016 og 2017 smelter litt i hverandre av en eller annen grunn, ikke som de foregående eller årene som kommer.

TLR, jeg husker godt gitt, og kan ramble om sånt i timevis så jeg stopper her.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg husker sånt fryktelig dårlig. Jeg har en hukommelse for fakta som jeg er ganske fornøyd med, men det "biografiske" minnet mitt er ikke noe å skrive hjem om. Ting jeg absolutt burde huske, men som bare er vekk. Aldri skjønt greia eller fått noen forklaring på hvorfor.
Uff, der er det mye som er blåst bort gitt... prøver å ikkje tenke på det, blir deppa av alt som er ruset bort osv..

Er fullt normalt å huske minimalt fra fortiden vis du har levd litt hardt ja,hehe
Sist endret av Tøys; 26. juni 2021 kl. 08:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.