Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2881
Tok i fjor høst inn et firma for Forliksrådet. Årsaken er irrelevant, da problemstillingen her er prinsipiell.

Min motpart møtte opp i Forliksmøtet med en kollega/forretningspartner. Dette ble ikke opplyst om i forkant, men i starten av møtet - noe jeg aksepterte. Utover i møtet ble følelsen en litt annen. Denne personen satt og jugde oss alle andre rett opp i trynet, og de tre personene fra Forliksmøtet slukte alt som ble sagt.

Tre uker senere fikk jeg brev om at min motpart var frikjent, og at jeg måtte betale rettsgebyret. Men da jeg leste i rapporten fra Forliksrådet var det flere ting jeg stusset over - blant annet at det stod oppført at motpart stilte med prosessfullmektig. Dette ble jeg aldri opplyst om i forkant (krav om minst 1 ukes varsel skriftlig), det var ikke gjengitt riktig i møtereferatet/oppsummeringen, og de åpenbare løgnene fra min motpart har veid tungt i avgjørelsen. Disse løgnene har jeg motbevist allerede før saken ved å legge ved god dokumentasjon og begrunnelse for min sak. Dette virker til å nærmest være kastet på sjøen, etter motpartens "prosessfullmektig" forklarte saken.

Saken er at her har det forekommet en grov saksbehandlingsfeil fra Forliksrådet, med tanke på at de tok inn min motpart sin prosessfullmektige uten å varsle. I tillegg satt denne mannen og løy så det rant etter., som tydeligvis Forliksrådet forelsket seg i, til tross for mine dokumenterte påstander som beviste denne løgnen. Denne mannen er også kriminell, og lever av blant annet forsikringssvindel - noe som forsåvidt er irrelevant i denne saken, men verdt å nevne.

Siden jeg ikke vant frem i saken, så har Forliksrådet sendt meg faktura for rettsgebyret. Denne har jeg nektet å betale av prinsipp, da dette forliksmøtet ikke ble avholdt i hht norske lover som beskriver hvordan slike møter skal avholdes. Blant annet med varsling om prosessfullmektige. Dette er en såpass graverende feil av Forliksrådet, at jeg mener jeg ikke skal betale for denne saken. Jeg har på grunn av denne personen (som egentlig ikke skulle vært der), mistet muligheten til å få en rettferdig gjennomgang i Forliksrådet, da det ikke finnes noen muligheter for å få en ny vurdering av saken. Eneste vei er gjennom domstolene.

Nå har Statens Innkrevingssentral startet innkrevingen av beløpet, og de nekter å lenger utsette å kreve inn. Hvis jeg ikke betaler rettsgebyret innen 5. mai, så går de til tvangsinnkreving.

Spørsmålet er hvordan jeg kan få stoppet denne galskapen?

Jeg bestilte mekling i Forliksrådet for å få en nøytral og rettferdig gjennomgang av min sak, også ender det opp med en sakbehandlingsfeil som ødelegger hele muligheten - også muligheten for å ta opp igjen saken på ny. Synes det er meget merkelig at de da kan kreve at jeg betaler rettsgebyret, når det åpenbart er blitt gjort en feil fra Forliksrådet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så lenge saka er rettskraftig avgjort må du betale. Sakshandsamingsfeil må du evt. angripe i form av anke.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...KAPITTEL_2-1-2
Mot et alminnelig tvangsgrunnlag kan det under tvangsfullbyrdelsen ikke settes fram andre innvendinger enn at

(a) grunnlaget ikke skriver seg fra en domstol eller en annen instans som kan fatte en avgjørelse av den aktuelle art,
(b) grunnlaget er tvetydig eller selvmotsigende, eller at det for øvrig på grunn av sitt innhold ikke kan fullbyrdes.
Mot et krav som er fastslått i et alminnelig tvangsgrunnlag kan det bare gjøres gjeldende innvendinger som støtter seg til omstendigheter som er oppstått så sent at de ikke kunne ha vært påberopt før avgjørelsen.
Vis hele sitatet...
Forliksrådet har kompetanse til å ilegge deg omkostninger.
En anke er sendt for lenge siden. Denne blir aldri behandlet. De blir kun tatt imot, og videre behandling blir skjøvet til side. Denne får man ikke en gang svar på.

Klarer ikke forstå at dette er riktig og rettferdig.

Jeg ble fortalt at jeg kunne sende inn en anke, men at denne aldri ville bli vurdert det dithen om det ville være grunnlag for omgjørelse eller gjenopptak av saken. En anke ville kun føre til at Forliksrådet ville få en "intern ripe i lakken".

Dette er ord som kom fra Forliksrådet selv.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 20. april 2021 kl. 12:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei anke kan overprøve forliksrådet sitt resultat, inkludert saksomkostninger.

For status må du kontakte tingretten og be om informasjon.

I mellomtida må du faktisk betale fakturaen du har fått. Det er ikkje frivillig, sjølv om du meiner resultatet er feil. Du kan ikkje gjere noko for å få stoppa det, men du må åpenbart krevje beløpet dekt av motparten din om/når saka kjem opp for tingretten.

Forøvrig bør du kontakte advokat. Det er åpenbart at du ikkje kjenner til jussen på området, når du ikkje er kjent med virkninga av anke.
Det du henviser til nå, er Tvangsfullbyrdelsesloven. Jeg mener at jeg ikke er kommet dit. Saken er på et tidligere stadie. Saken er fortsatt hos Forliksrådet, og det er dit jeg har sendt en klage/anke.

Jeg ser på Forliksrådet som en tjeneste man kan betale for, for å forsøke å mekle til enighet. I dette tilfellet førte ikke meklingen frem, og Forliksrådet gjorde en beslutning basert på feilbehandling fra deres side. Da betaler ikke jeg for dette.

Ifølge det du skriver, er domstolene eneste måte å overprøve dette? I såfall helt sykt.

En kuriositet er at Forliksrådet har innrømmet ovenfor meg per telefon at det veldig ofte skjer saksbehandlingsfeil hos de som setter saksøker/saksøkte i slike situasjoner, men at det aldri vil eller kan få konsekvenser for Forliksrådet.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 20. april 2021 kl. 12:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kamma Vis innlegg
Jeg ser på Forliksrådet som en tjeneste man kan betale for, for å forsøke å mekle til enighet. I dette tilfellet førte ikke meklingen frem, og Forliksrådet gjorde en beslutning basert på feilbehandling fra deres side. Da betaler ikke jeg for dette.
Vis hele sitatet...
Du bommer fundamentalt her. Forliksrådet kan avsei dom om dei finn det forsvarleg. Du kan ikkje velje å ikkje forhalde deg til ein dom - det er ein risiko du tar når du initierer ei sak for domstolane. Om du misliker resultatet er det like fordømt bindande for deg. Du kan anke saka.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du bommer fundamentalt her. Forliksrådet kan avsei dom om dei finn det forsvarleg. Du kan ikkje velje å ikkje forhalde deg til ein dom - det er ein risiko du tar når du initierer ei sak for domstolane. Om du misliker resultatet er det like fordømt bindande for deg. Du kan anke saka.
Vis hele sitatet...
Risikoen jeg tar, er ikke knyttet til totalt hodeløs saksgjennomgang. Den forventer man skal bli gjort grundig og korrekt. Her har det derimot ikke vært tilfelle. Hadde dette vært på plass, så hadde jeg vært inneforstått med, og ikke hatt problemer med at dommen er rettskraftig.

Poenget her, er at jeg ikke anser saken som behandlet i noe Forliksråd, før alt det formelle som Forliksrådet selv har en plikt til å overholde, blir overholdt.

Den saken jeg ønsket å ta opp til mekling, har aldri funnet sted under de forutsetninger som skal ligge til rette for en rettferdig mekling. Det møtet kan umulig være rettskraftig gyldig. Da er det helt hinsides at jeg må gamble med å ta dette til domstolene, for så å selvfølgelig få avslag på anken der. Det er da man snakker risiko.

Forliksrådet sitter jo selv på alle notater og journaler ifbm møtet. De har selv beklaget for feilen. Men hva hjelper det? Man står jo igjen uten noe som helst seøv om de beklager. Denne saken hvor de selv har ødelagt, slenger de bare inn i arkivet sitt, sammen med alle de andre sakene sine som er feilbehandlet. Det skjer jo ingen endring. Som sagt, innrømmet de at slike feil dessverre er vanlig, og at det er uheldig. Men det er ingenting å gjøre noe med. Hva er dette for et system?
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 20. april 2021 kl. 13:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Rettsgebyret skal du i utgangspunktet betale på forskot, så kvifor det ikkje har skjedd er jo litt rart. Men uansett, du har ikkje ei sak her. Staten vil tvangsinndrive kravet, om du ikkje betaler. Alt du oppnår er at det kostar deg meir pengar.

Uansett så er fasiten at sakshandsamingsfeil ikkje fritek deg frå å betale rettsgebyret, men vil vere eit viktig moment i ein anke. At du ikkje anser saka som handsama i forliksrådet er mildt sagt irrelevant.

Frå lov om rettsgebyr:
§ 7.For behandling av en sak ved forliksrådet betales 1,15 ganger rettsgebyret selv om forliksklagen senere blir trukket tilbake eller avvist. Dersom samme sak bringes inn for forliksrådet på ny etter å ha vært behandlet i utenrettslig tvistenemnd som omhandlet i tvisteloven § 6-2 annet ledd bokstav c, betales ikke nytt gebyr.
Vis hele sitatet...
Saka har vore oppe, uomtvisteleg. At du ikkje er nøgd med resultatet er i så måte irrelevant.
Sist endret av vidarlo; 20. april 2021 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva ønsker du egentlig å oppnå med kverruleringen her Kamma? Det fremstår rimelig åpenbart at du er pliktig å betale basert på fremstillingen din her. Det fremstår også som du ikke har hatt nok kunnskap om hva forliksrådet er, eller hvilke regler som gjelder. Dette er relativt lett tilgjengelig informasjon. F.eks her:

https://www.politiet.no/tjenester/na...det/#undefined

I noen tilfeller kan du anke avgjørelser i forliksrådet til tingretten.

Det gjelder

hvis du er uenig i en avgjørelse om sakskostnader, rettsgebyr eller salær
hvis du mener at forliksrådet feilaktig har rettet en avgjørelse
hvis du mener det er gitt en tilleggsavgjørelse som forliksrådet ikke har rett til å gi
Fristen for å anke er én måned fra avgjørelsen ble gjort kjent for partene.

Du kan ikke få overprøvd andre avgjørelser i tingretten.

Rettskraftig dom eller rettsforlik
At en dom er rettskraftig vil si at saken er endelig avgjort. Partene kan ikke ta ut en ny sak for domstolene om det samme kravet.

En dom er rettskraftig når fristen for å anke har løpt ut.
Et rettsforlik er rettskraftig fra det er underskrevet.
Har fristen løpt ut? Da kan du i noen tilfeller be om såkalt oppfriskning for fristoversittelse. Da sender du en begjæring om oppfriskning til tingretten. Tingretten avgjør om vilkårene for oppfriskning er oppfylt og om du kan få overprøvd avgjørelsen.
Vis hele sitatet...
Mine uthevinger.


At du ikke "anser" at saken er behandlet faller nok for rimelig døve ører både her og i rettsvesenet.
Sist endret av Cikey; 20. april 2021 kl. 13:52.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva ønsker du egentlig å oppnå med kverruleringen her Kamma? Det fremstår rimelig åpenbart at du er pliktig å betale basert på fremstillingen din her. Det fremstår også som du ikke har hatt nok kunnskap om hva forliksrådet er, eller hvilke regler som gjelder. Dette er relativt lett tilgjengelig informasjon. F.eks her:

https://www.politiet.no/tjenester/na...det/#undefined



Mine uthevinger.


At du ikke "anser" at saken er behandlet faller nok for rimelig døve ører både her og i rettsvesenet.
Vis hele sitatet...

Absolutt ikke ment som kverulering. Tvert imot, jeg synes Vidarloo sine svar var gode, selv om jeg var delvis kritisk. Jeg var usikker på om han helt hadde fått med seg alt jeg skrev.

Du påstår at jeg ikke har kunnskap, da må det vel være lov å oppsøke kunnskap da? Det er som sagt lite informasjon om nettopp slike caser. Hvordan forliksrådet fungerer, vet jeg veldig godt, og det er ikke det dette handler om i bunn og grunn.

Dette føles urettferdig, og min rettferdighetssans synes fortsatt dette ikke er ok. Som sagt har jeg prøvd en påstand om at møtet burde vært ugyldiggjort og blitt tatt opp på nytt. Men jeg har nok forstått at det bare er å betale. Det er ikke beløpet på 1300 kr som er problemet. Det er prinsippet.

Jeg kunne sikkert ha vinklet det første innlegget mitt annerledes, og stilt spørsmål om hva jeg ellers kan gjøre.

Dette er et tema som det står lite om på nett, så jeg hadde kanskje et håp om at det skulle dukke opp noen her som har vært i samme situasjon.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 20. april 2021 kl. 15:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forliksrådsdommer kan angripast på to måter:
1. Du kan ta ut søksmål ved domstolen. Då vert heile saka handsama på nytt.
2. Du kan anke over eit par ting, m.a. kostnadsfordelinga. Då vert kun det teke opp på nytt.

Andre måter finst ikkje for å angripe det på. Og det er eit alminneleg prinsipp i rettspleien; er eit forhold avgjort så er det avgjort, og du kan ikkje krevje omkamp - utover ved å bringe det opp for ein høgare domstol.

Hugs at rettssaker stortsett alltid oppstår fordi to parter er ueinige. Implisitt: begge meiner dei har rett. Om du kunne krevje omkamp ville jo det vore eit mekka for kverulanter!

No er jo kvaliteten på forliksråd eit tema som er oppe frå tid til anna, og di sak er gjerne eit eksempel på at kvaliteten er for dårleg - men det endrar ikkje at regelverket er slik det er, og du må betale rettsgebyret, sjølv om du er ueinig.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Absolutt ikke ment som kverulering. Tvert imot, jeg synes Vidarloo sine svar var gode, selv om jeg var delvis kritisk. Jeg var usikker på om han helt hadde fått med seg alt jeg skrev.

Du påstår at jeg ikke har kunnskap, da må det vel være lov å oppsøke kunnskap da? Det er som sagt lite informasjon om nettopp slike caser. Hvordan forliksrådet fungerer, vet jeg veldig godt, og det er ikke det dette handler om i bunn og grunn.

Dette føles urettferdig, og min rettferdighetssans synes fortsatt dette ikke er ok. Som sagt har jeg prøvd en påstand om at møtet burde vært ugyldiggjort og blitt tatt opp på nytt. Men jeg har nok forstått at det bare er å betale. Det er ikke beløpet på 1300 kr som er problemet. Det er prinsippet.

Jeg kunne sikkert ha vinklet det første innlegget mitt annerledes, og stilt spørsmål om hva jeg ellers kan gjøre.

Dette er et tema som det står lite om på nett, så jeg hadde kanskje et håp om at det skulle dukke opp noen her som har vært i samme situasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver for så vidt ikke at du ikke har kunnskap, men at det fremstår som at du ikke har nok forståelse. Det er selvsagt helt greit å søke informasjon, men jeg opplever det som at du får svært gode og utfyllende svar, for så å kverrulere med Vidarlo uten at det gir mye mening.

At du opplever det urettferdig forstår jeg til en viss grad, men samtidig er prosessen rimelig rett frem etter hva jeg kan forstå. Du kan anke saken videre, gitt at du er innen fristen. Du kan også få utvidet fristen etter gitte kriterier.

Basert på hva du skriver antar jeg at fristen for å anke er gått ut, og i så fall er det vanskelig å se at du har en sak. Forutsatt at du har mottatt den informasjonen du skal.