Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2345
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Har ruset med på det meste fra jeg var 14år frem til 25.
Etter dette har det stort sett gått i oxy, svake benzo og hasj.
Er nå i tidlig 30årene.

Har nå gått av oxy, benzo, og godt på vei ferdig med hasjen på egen hånd, men behovet for en rus vil nok alltid være der.
Så nå sitter jeg hjemme med sprit eller øl hver dag etter jobb.
Dette har bare pågått et par uker.

Er i full jobb, legen vet nada om problemene.
Jeg vurderer å kontakte legen når hasjen er ute av urin, for å be om urinprøver da det er mindre sjans for tilbakefall.
Samtidig er jo kong alko mye hardere for kroppen og jeg har ingen ønsker om å bli alkis.

Hvordan er det å gå på antabus i disse dager, hvor antibac er nærmest påkrevd før man tar i noe? Vil jeg reagere om jeg tar i håndtaket på kjøleskapet dersom noen har lagt igjen litt antibac der?

Har lappen, og trenger den i jobbsammenheng.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis legen tar PETH-prøve av deg og verdien er over 0,3, så er han forpliktet til å begynne å pirke i førerkortet ditt. For de fleste skal de ikke mye drikking til å komme over0,3. Halveringstiden på PETH er ca 5-7 dager, så du er ikke clean før etter 5-6 uker.
Nei, det er så ekstremt lite av den alkoholen, som trekker seg inn igjennom huden. Husk at det også blir produsert mikroskopiske doser med etanol (alkohol) og metanol i kroppen naturlig. Men dette er ikke i merkbare mengder, men de kan måles om en har bra utstyr. Om du får litt sprit på hendene, så er denne eksponeringen så kortvarig og fordampningsraten så høy, at konklusjonen over står.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anbefaler antabus. Nei det har ikke noe å si at du tar i et håndtak med antibac eller bruker antibac gjennom dagen. Det går jo ikke i magesekken
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle fyllekjørere kunne vel sluppet unna med den unnskyldningen at de var veldig nøye med smittevern hvis spriten kunne absorberes gjennom huden i den grad at det har noe å si.
Antabus kan fungere, men føler det blir litt å kamuflere ett problem som burde blitt behandla på flere måter enn medisinering.
Men absolutt en start!
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok, takk!
En kompis på antabus blir dårlig bare av lukten, og tåler ikke antibac på hendene.
Men det er nok bare han som er litt ekstra ømfintlig.

Ja, klart det er lurest å ta problemene på annen måte, som psykolog osv, men jeg er av dem som kun fortrenger problemene.
Å snakke om det, frykter jeg kan gjøre vondt verre.
Skål!
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det å fortrenge problemer, det er etter min erfaring det som virkelig skaper problemer. Hva kan bli verre av å snakke om dette? Ja det blir tungt å feie opp gammel drit du har fortrengt. Men det er jo slik at uten at du har fått akseptert livet sålangt og finner deg en måte å forholde deg til fortiden på så vil alt det du har fortrengt stadig banke på og komme til overflaten. Kanskje blir du da å løse det med rus igjen, eller så finner du ubevisst et substitutt for rusen. Det kan bli ting du nesten ikke kan forestille deg. Spisefortstyrrelse, ubeskyttet homosex i skogen med fremmede, fartsorgier på offentlig vei, kriminalitet eller vold. Eller litt mindre skadelige varianter, du må dytte på med så store mengder underholdning for å ikke kjenne på det som presser seg fram at du bli lenket til gamingriggen og klarer ikke gå på jobb. Eller kjører så mange og lange youtube og tiktok økter at du ikke lengre har noe til liv. Alt det du fortrenger må du klare å forholde deg til for at du skal få et bra og balansert liv. Om du fortsetter i samme lei med å fortrenge så vil bare rusen bli byttet ut med noe annet, eller du får på en så kraftig russmell at du ikke klarer slutte.
Antabus er et flott steg på veien, det er ikke en medisin som kamuflerer symptomer, eller erstatter det med noe annet, det er kun et legemiddel som hjelper en å komme gjennom cravingen ved å gjøre videre alkoholforbruk umulig.

Det er få grunner til ikke å bruke det om man vet man sliter med å holde deg edru og er tilbøyelig for relaps.

Det er selvfølgelig ikke noe som erstatter annen form for hjelp og terapi.
Sist endret av Picard; 14. februar 2021 kl. 04:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du er seriøs så driter du i antabus, det er bare tull, kan slutte med det og drikke et par dager etter (planlagt bursdag, ferie, etc.).

Hvis du stoler på legen din, si at du er bekymra for drikkinga di og trenger en motivasjon til å slutte. Be om PETH prøver hver 2-3 uke, og si at han må ta fra deg lappen hvis du feiler eller ikke tar den.

Da har du noe å tape, ergo en grunn til å holde deg edru. Det er som sagt viktig å ha en lege du stoler på så han ikke bare røsker fra deg lappen, for mange gjør det hvis du drikker mye. Men igjen er det viktigere å få kontroll på rus enn å kunne kjøre bil, så man må alltid velge et bedre liv framfor et transportmiddel.

Har heldigvis flaks med min lege. Han ba meg skjule rusbruk for andre så jeg ikke sku miste lappen, og ga meg tips til hvordan jeg kan ta kokain uten at det skal fucke livet (kort fortalt, ikke så ofte og få i deg mat og vann, men er ikke så skadelig som alkohol sa han som alle her vet). En real ekte fyr som forstår hva som er hva, er klar over at hasj og coke ikke er så skadelig som alko og gjerne vrir på systemet for å hjelpe pasienter. Alle leger burde være sånn. Da hadde ikke folk hatt noia for å dra til legen for hjelp.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, takk!
En kompis på antabus blir dårlig bare av lukten, og tåler ikke antibac på hendene.
Men det er nok bare han som er litt ekstra ømfintlig.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det kommer til de forskjellige løsningene i forskjellige butikker så er det mange som har valgt bedre antisomething enn andre.
Værste sorten (synes jeg) er den som gjør henda klissete og som inneholder klumper, den er så ekkel å ta på at jeg heller står over eller finner ett bedre alternativ.

Sprayer henda i det du går inn i butikken, under hele handleturen vil du bare åpne en pakke dopapir og tørke henda og så fort du kommer hjem etter sånn 10-15 min så er fortsatt henda sticky og ekle.

Litt off topic kanskje, men virker som det er store forskjeller fra butikk til butikk med hva de bruker som desinfeksjon..
Har enda til gode å se de vaske/desinfisere kurver/vogner også, som er noe alle tar på i butikken, de gjør det ikke synlig i noen av butikkene her i allefall, blir bare satt rett på plass igjen som om det er ubrukt... Kjempe teit...

Edit: så nå at tråden handlet om å drikke desinfeksjon, ikke desinfeksjon generelt... My bad.
Sist endret av Flaffersen; 14. februar 2021 kl. 07:23.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Brukte antabus under corona, går greit det. Bare å sprite fingrene, skjer absolutt ingenting.

Ettersom diskusjonen sporet av på om antabus er bra eller ikke, kan jeg også komme med mitt innspill: jeg brukte det noen mnd når jeg sluttet å drikke. Jeg er 100% sikker på at jeg hadde drukket om jeg IKKE hadde tatt det i starten. Ja, du kan slutte på den og drikke etter noen dager, men poenget er at en sprekk ofte er impulsiv. Hvis du skal sprekke på antabus må du vente noen dager, og da rekker de fleste å ta til fornuften og slenge i seg en tablett til i mellomtiden. Antabus er en god medisin, men fortsatt bare en krykke. For meg var den, sammen med peth, helt avgjørende for at jeg ikke fortsatte å drikke videre. Motivasjonen var bare sånn middels, og langt inne i hjernebarken et sted ønsket jeg nok å bare late som jeg sluttet for så å fortsette i smug som før. Antabus og peth gjorde det umulig, og nå er det et par år siden siste slurk, drikker ikke alkoholfritt øl en gang. Dette klarer du, lykke til!