Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3088
Har aap, men skulle gjerne fått en engangs nødssum iogmed at jeg ikke kommer til å ha penger på 14 dager grunnet at alt jeg får inn skal til husleia. Noen som har peiling om jeg fucker opp den nåværende aap'n min om jeg søker om økonomisk krisehjelp? Evt hva burde jeg søke og er det noe jeg burde tenke over så jeg slipper å sitte uten inntekt og tak over huet?
Har du søkt om støtte fra husbanken til husleie?
Nødhjelp påvirker ikke arbeidsavklaringspengene dine negativt, men du bør snakke med veilederen din om der er andre støttemuligheter du ikke drar nytte av.
Nødhjelp er et krisetilbud du Evt får oppå de ytelser du allerede har. Det vil ikke forandre noe på lang sikt. Det eneste du må dokumentere er saldo på konto.
Det kan være at du får rekvisisjon på en spesifikk sum som må brukes på en spesifikk butikk siden du allerede får ytelser og er kan hevde at du har "disponerings problemer". Husker den første(og forhåpentligvis siste) gangen jeg søkte dette. 7-8 år siden, det kan jo ha forandret seg siden den gang. Da fikk jeg rekvisisjon på den Rema 1000 butikken som var i andre enden av byen, mens det var minst 5-6 andre butikke å velge mellom og alle lå nærmere adressen jeg var registrert på. Kom frem og fikk beskjed om at HELE rekvisisjonsbeløpet MÅ brukes på en gang, ellers mister jeg resten av summen som ikke brukes. Blei jo 4 fulle bæreposer som måtte bæres og busses rundt hele byen. Jævlig praktisk for meg, men man har nok ikke stort man skulle ha sagt når man tross alt "får penger", og jeg veit jo ikke hvordan jeg skulle greid meg uten. Tenk om jeg hadde bodd i statene... Smart nok for det er jo ikke noe man satser på å gjøre igjen i nærmeste fremtid.
ts, søk nødhjelp i første omgang. Det skal normalt behandles i løpet av 24 timer. Kanskje noe lengre tid nå slik ting er nå. Men det er det kjappeste. Så kan du ta møte med saksbehandler og undersøke om det er andre ting du kan søke på. Bostøtte, grunnstønad, hjelpestønad, osv. Du kan også søke supplerende livsopphold hos nav om du har lav inntekt og høye faste kostnader, feks til behandling eller medisiner.

@knert1 Ja hva om du bodde i statene? Da ville vel nødhjelpen bestått i matkuponger om du kvalifiserte til den type stønad. Nødhjelp og sosialhjelp er ikke unikt kun for norge, usa har også en form for hjelp for de som lite har, bare at de feks får betalingen i matkuponger, samt at når eller om de får jobb så kan de måtte tilbake betale all den støtten de har fått. Håpløs regel, om noen har gått lenge syke, også blir friske så er det kanskje lettere å leve på lite, som de jo da har blitt vant til, enn å jobbe kanskje på minstelønn pga flereårig hull i cv samt ha svær gjeld til delstaten eller byen du bor fordi du har vært syk og ute av stand til å forsørge deg selv.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nødhjelp er et krisetilbud du Evt får oppå de ytelser du allerede har. Det vil ikke forandre noe på lang sikt. Det eneste du må dokumentere er saldo på konto.
Det kan være at du får rekvisisjon på en spesifikk sum som må brukes på en spesifikk butikk siden du allerede får ytelser og er kan hevde at du har "disponerings problemer". Husker den første(og forhåpentligvis siste) gangen jeg søkte dette. 7-8 år siden, det kan jo ha forandret seg siden den gang. Da fikk jeg rekvisisjon på den Rema 1000 butikken som var i andre enden av byen, mens det var minst 5-6 andre butikke å velge mellom og alle lå nærmere adressen jeg var registrert på. Kom frem og fikk beskjed om at HELE rekvisisjonsbeløpet MÅ brukes på en gang, ellers mister jeg resten av summen som ikke brukes. Blei jo 4 fulle bæreposer som måtte bæres og busses rundt hele byen. Jævlig praktisk for meg, men man har nok ikke stort man skulle ha sagt når man tross alt "får penger", og jeg veit jo ikke hvordan jeg skulle greid meg uten. Tenk om jeg hadde bodd i statene... Smart nok for det er jo ikke noe man satser på å gjøre igjen i nærmeste fremtid.
Vis hele sitatet...
Haha ekke lett å værra blakk! Takk skal du ha for svar, jævlig godt å føle at man ikke er alene om slitet

Sitat av _abc_ Vis innlegg
ts, søk nødhjelp i første omgang. Det skal normalt behandles i løpet av 24 timer. Kanskje noe lengre tid nå slik ting er nå. Men det er det kjappeste. Så kan du ta møte med saksbehandler og undersøke om det er andre ting du kan søke på. Bostøtte, grunnstønad, hjelpestønad, osv. Du kan også søke supplerende livsopphold hos nav om du har lav inntekt og høye faste kostnader, feks til behandling eller medisiner.
Vis hele sitatet...
Best å søke nødhjelpa digitalt el? Tenkte hvis jeg gikk opp på kontoret dems å flexa de 40 kronene på sparebanken så kunne jeg fått litt å rutte med, skal brukes på mat så om det blir en lapp eller hard cash hakke så mye å si, bare jeg slipper å flare byen frem og tilbake slik som @knert1 måtte.

btw, Har støtte fra husbanken men det blir jo ikke utbetalt før om en 10-12 daar.
Sist endret av lakser293123; 8. februar 2021 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter min erfaring lønner det seg mest å søke digitalt, jeg får fortere hjelp da.

Det går helt fint an å søke økonomisk sosialhjelp selv på AAP eller dagpenger.

skal det til husleie må kontrakt der sum per måned står legges ved. Gjelder omtrent uansett hva du søker om egentlig, en eller annen dokumentasjon på det du trenger hjelp med å betale må legges til i søknaden.

Har du veileder/kontakt i nav? Hør med den personen om hva du kan søke om, kanskje det er en stønad du kunne fått du ikke vet om?
Det du må legge ved iirc er kontoutskrift siste 3 måneder, suppler gjerne med utskrift fra nettbanken som viser saldo per dags dato. Så må du legge ved kopi av leiekontrakten, samt underlig nok så krever de også ligningstall så sleng på de tre siste ligningene så slipper du å få søknaden i retur med beskjed om at noe mangler.

@EvilSink er dessverre ikke alltid veileder/kontaktperson på nav har oversikt over hva som kan søkes, eller de vil kanskje ikke opplyse om det? Tror faktisk en kommer lengre med å ta opp slikt i en tråd på freak, også bare søke på alt som folk nevner. Da jeg havnet på aap og trengte ekstra hjelp fra nav fikk jeg lite til ingen hjelp før jeg søkte råd andre plasser og fikk oversikt over hva jeg kunne søke. Dessverre har jeg også hørt andre som har samme opplevelsen hos nav.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2021 kl. 01:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.