Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2810
Hei.
Jeg rad med tall som går fra B4:AT4.
Målet er å summere de 5 høyeste verdiene i hver fjerde celle i denne raden.
Trenger også formel for å summere de 5 laveste verdiene i hver fjerde celle i denne raden.

Er det noen som har noen gode tips?
Litt usikker på om jeg forstår helt hva du er ute etter.

Du har flere rader med forskjellige verdier i hver kolonne? Og så skal du summere topp 5 og bunn 5 i hver rad?

I første omgang tenker jeg at det kanskje er lettest å snu rundt på kolonner og rader, og deretter sortere fra høyeste til laveste i hver kolonne.
Deretter summere øverste og nederste 5 felt.
Lær deg vba, så kan du forholdsvis enkelt løse dette.

Jeg ville laget en loop som henter ut hver fjerde(eller femte) celleverdi og lager en ny liste med disse. Så sorterer du lista og summerer de fem høyeste(eller laveste).
Sist endret av Herr potet; 19. august 2020 kl. 00:18.
I see you...
NAPse's Avatar
Om jeg har forstått det rett tror jeg disse formlene er det du ønsker.

Kode

=SUM(LARGE(FILTER(B4:AT4,IF(MOD(COLUMN($B4:$AT4)-1,4)=0,$B4:AT4,0)),{1,2,3,4,5}))
=SUM(SMALL(FILTER(B4:AT4,IF(MOD(COLUMN($B4:$AT4)-1,4)=0,$B4:AT4,0)),{1,2,3,4,5}))
Offset i MOD() funksjonen (-1) kommer an på hvor du skal begynne å telle cellene fra.
Sist endret av NAPse; 19. august 2020 kl. 01:55. Grunn: Endret A4 til B4
Skal knækkes
Golder's Avatar
Trådstarter
Sitat av NAPse Vis innlegg
Om jeg har forstått det rett tror jeg disse formlene er det du ønsker.

Kode

=SUM(LARGE(FILTER(B4:AT4,IF(MOD(COLUMN($B4:$AT4)-1,4)=0,$B4:AT4,0)),{1,2,3,4,5}))
=SUM(SMALL(FILTER(B4:AT4,IF(MOD(COLUMN($B4:$AT4)-1,4)=0,$B4:AT4,0)),{1,2,3,4,5}))
Offset i MOD() funksjonen (-1) kommer an på hvor du skal begynne å telle cellene fra.
Vis hele sitatet...
Dette ser ut som noe, ja.
Men jeg får feilmeldinger. "... problem with this formula.". Så markerer den alle delene av formelen med komma. Tips?
I see you...
NAPse's Avatar
Det kan være du må endre noen av kommaene til semikolon. Jeg tror det er litt forskjellig syntax ifht. hvilken versjon av Excel man kjører.
Formelen fungerer hos meg.

Jeg tror Excel skal vise hvorvidt man skal bruke komma eller semikolon når man hover over argumenter i funksjonene.
Sist endret av NAPse; 19. august 2020 kl. 17:17.
Excel kan slite med ulike språk. På norsk brukes semikolon til å skille de ulike leddene i formelen. Formler er også oversatt til ulike språk, så du bør enten endre språk i innstillinger i Excel, eller oversette formelen til norsk.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Trådstarter
Jeg har lagt excel-arket opp på Drive, så får dere se hva jeg trenger.
Det er en cup (golf) som går gjennom sommerhalvåret. Poeng og slag har blitt logget uke for uke, og nå skal det summeres. Fem beste på front og fem beste på back er gjeldende.

https://drive.google.com/file/d/1kfh...ew?usp=sharing

Fikk den bedre til nå, NAPse, men går det ann å få den til å ingorere tomme felt også?
Sist endret av Golder; 19. august 2020 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I see you...
NAPse's Avatar
FILTER delen skal ignorere tomme felter så vidt jeg kan se. Et problem er at det er ikke alle som har 5 høyeste/laveste tall.
Noen har 4 tilfeller og noen har til og med ingen. Dermed er det en dårlig løsning å alltid plukke ut de 5 høyeste/laveste verdiene (med {1,2,3,4,5}).
En løsning som jeg ikke vet om er ønskelig er å kun summere de 5 verdiene hvis det finnes 5 verdier, ellers summer alle.

Kode for sum av (5 eller ferre) poeng front for første rad:

Kode

=IF(COUNT(FILTER(C4:AT4,IF(MOD(COLUMN(C4:AT4)-3,4)=0,C4:AT4,0)))=5,SUM(LARGE(FILTER(C4:AT4,IF(MOD(COLUMN(C4:AT4)-3,4)=0,C4:AT4,0)),{1,2,3,4,5})),SUM(FILTER(C4:AT4,IF(MOD(COLUMN(C4:AT4)-3,4)=0,C4:AT4,0))))
Sist endret av NAPse; 19. august 2020 kl. 18:23.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Trådstarter
Det stemmer at det ikke skal summeres dersom det ikke er 5 verdier. Ser ut som om det nærmer seg noe!