Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3266
Overrasket over å ikke finne noen tråd her rundt hva folk tenker om politiets råd om å avlyse alle Pride arrangement.

Altså, jeg forstår godt at politiet er nødt for å advare om de er berettiget redde noe skal skje, på en annen side er det forunderlig.

Ekstrmister som profetens Uhmma, og SIAN virker å kunne protestere som de vil, uten fare for hendelser, mens Pride virker å være vanskeligere å beskytte?

All den tid politiet rutinemessig i årevis har hatt som rutine å ulovlig anholde/ransake rusavhengige, virker det vanvittig at se ikke engang var kontroll på mistenkte terrorister?

Min manglende tillit til politiet skinnener nok gjennom her, men det er altså ikke det jeg ønsker å diskutere.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av aleksstaner Vis innlegg

Ekstrmister som profetens Uhmma, og SIAN virker å kunne protestere som de vil, uten fare for hendelser, mens Pride virker å være vanskeligere å beskytte?
Vis hele sitatet...
Det har da absolutt vært fare for voldelige hendelser under de siste SIAN-markeringene, selv om kasting av frukt, stein og møbler ikke har samme skadepotensiale som skyting med våpen.
SIAN er vel ikke stor mer enn en håndfull mennesker som gjerne uttrykker tullet sitt mens de står i ro på ett sted, og det er mye lettere å beskytte disse mot vold, enn en gruppering på mange tusen mennesker som beveger seg over et stort område.

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
All den tid politiet rutinemessig i årevis har hatt som rutine å ulovlig anholde/ransake rusavhengige, virker det vanvittig at se ikke engang var kontroll på mistenkte terrorister
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt relevansen i denne sammenligningen.
Ransakelser utføres som oftest av den jevne politibetjent Bastian, mens det er PST sin oppgave å overvåke personer som KAN tenkes å ville utføre terror.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Overrasket over å ikke finne noen tråd her rundt hva folk tenker om politiets råd om å avlyse alle Pride arrangement.
Vis hele sitatet...
Det var bra du lagde tråden da, slik at vi har en :-D

Jeg mener at når en avlyser arrangementene ETTER at det har skjedd noe, har jo mobben vunnet, og fått skeivisene vekk fra bybildet. Hva mener dere andre?
At de _anbefaler_ å avlyse arrangementer bare dager etter en masseskyting, syns jeg ikke er spesielt rart. Det er nok flere ting bak den anbefalingen ikke vi kjenner til, og ikke de har gått ut med enda.

Jeg ville sagt at det hadde vært enda merkeligere dersom de _ikke_ hadde anbefalt å avlyse, når de mener det er ett uavklart trusselbilde og det nettopp har vært en masseskyting.

FRI Agder uttaler selv dette her, etter ett møte med politimesteren i agder feks.
Sitat av Åge Bjelland, FRI Agder
Vi har fått en god redegjørelse av vurderingsgrunnlaget til politiet i Agder og PST. Rådet fra dem har vært at vi ikke arrangerer noen markering i kveld. Basert på den informasjonen vi har fått, høres det fornuftig ut å la være, sier leder i FRI Agder, Åge Bjelland, til Fædrelandsvennen etter møtet.

[..]

– Liv og helse er prioritet nummer én og vi ønsker ikke å være med på sette liv og helse i fare.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Jeg ser ikke helt relevansen i denne sammenligningen.
Ransakelser utføres som oftest av den jevne politibetjent Bastian, mens det er PST sin oppgave å overvåke personer som KAN tenkes å ville utføre terror.
Vis hele sitatet...
Tanken var vel at Politiet virker å ha en praksis hvor de bruker de maktmidler de ønsker, ergo burde de ha tilstrekkelig med maktmidler til å holde oversikt over de grupperingene de mener er til fare for Pride. Det kan da ikke være mer enn noen titalls mennesker?


@Ivar: jeg er enig i at terroristene da gis makt, men skjønner godt politiet ikke kan la være å si noe om de har mistanker.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Tror dilemma til media og "systemet" i dette tilfelle er at de gjør alt for å dysse ned at gjerningsmannen er muslim og innvandrer, og at det å skulle ha masse flyktinger fra forskjellige kulturer, samtidig som vi veiver med regnbueflaggene og hyller transer, pedoer og andre seksuelle avvikere (stort sett) ikke blir en bra match.. Men ja, må jo bare gi stående applaus her.
Vis hele sitatet...
Jeg skal innrømme at jeg blir forundret når profilerte politikere kort tid etter angrepet ganske bastant uttaler at dette ikke har noen ting med religion å gjøre. Spesielt med tanke på den infoen som har kommet om gjerningsmannen.

Men resten av det du skriver her er beint ut patetisk, anser du virkelig det å feire Pride som å "hylle pedoer"???

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Tanken var vel at Politiet virker å ha en praksis hvor de bruker de maktmidler de ønsker, ergo burde de ha tilstrekkelig med maktmidler til å holde oversikt over de grupperingene de mener er til fare for Pride. Det kan da ikke være mer enn noen titalls mennesker?
Vis hele sitatet...
Det er i utgangspunktet svært vanskelig å ha full kontroll på hvor en person oppholder seg, uten å benytte seg av elektronisk sporing.
Og ingen av oss vet hvor mange mennesker som kan tenke seg å utføre vold mot folk som feirer Pride. Jeg, med mine smått misantropiske tendenser, vil gjette på at det fort kan være noen hundretalls, enn noen titalls
Sist endret av Dialogisk; 28. juni 2022 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det var bra du lagde tråden da, slik at vi har en :-D

Jeg mener at når en avlyser arrangementene ETTER at det har skjedd noe, har jo mobben vunnet, og fått skeivisene vekk fra bybildet. Hva mener dere andre?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde samme tankegang frem til en kompis sa noe jeg ikke hadde tenkt på. Det er ofte etter en sånn hendelse at copycats "melder seg på" og det var mest sannsynlig det de var redde for. Da ser jeg at det ikke er så lett å passe på tusenvis av folk som er spredt og at de ikke klarte å stille mannsterke nok til markeringen på Rådhusplassen.
Politiet vet ting vi ikke vet, og i følge denne artikkelen har PST gjort etterforskningsskritt mot flere personer.
Jeg tror desverre ikke de er så få som vi liker å tro. For bare en uke siden møtte jeg en med samme ekstreme holdninger, og han ble aggressiv og lidenskapelig når vi kom inn på temaet og var klinkende klar på at homofile og lesbiske var noen gud ville ha vekk fra jorda. Om akuratt han hadde vært villig til å drepe for saken kan jeg ikke anta noe om, men at han ville støtta eller hvertfall ikke vist motstand mot noen som gjorde det tviler jeg ikke på. Sett i lys av det som skjedde i helgen er det forståelig at politiet tenker at det kunne være en mulighet for at andre ble aktivert eller inspirert. Disse holdningene er ikke enkeltpersoner, men utbredt i flere miljøer. Tidligere har både islamister, jøder og høyreekstreme begått hatrettet terrorangrep og drap mot LGBTQ. Så nær oss som Ungarn og Polen er det ulovlig å være homofil, og homofobien er sterk verden over.

Det er såklart synd at både den offisielle Pride paraden ble avlyst og at den offisielle støttemarkeringa på mandag ble avlyst. Men begge dagene var det alikevel tusenvis på plass.
Det var en uoffisiell parade på lørdag samme tid og samme løypa som den offisielle var planlagt, mye tårer og alvor men også mye styrke og hjertelig samhold. På Rådhusplassen på mandag var det også over tusen fremmøtte. Må si jeg reagerte litt på at det var ganske lite synlig politi i forhold til omstendighetene og hva jeg hadde forberedt meg på, men jeg så flere sivilpoliti og regner med det var mange fler av dem både i crowden og rundt og oppe på utsiktsspots oppe i selve rådhuset for å følge med på og kartlegge om det dukket opp noen risikopersoner.
Politiet hadde en lastebil stående lenger bort med utstyr tilfelle det værst tenkelige så de var beredt virka det som, men samlingen var ikke preget av frykt eller politikontoll på noen måte.
Tror kanskje de hadde håpa på at ikke så mange møtte opp og at den offentlige avlysningen kunne sende et signal til eventuelle gjerningspersoner om at det ikke var vits å slå til og/eller at de ble fulgt med på.

Politiet gjør mange blemmer og å avfeie trusselfare hos han duden her var en av dem, men det er ikke sikkert det er så lett å vite heller. Man kan selvsagt diskutere overvåkning og bruk av ressurser på det, at det er mer samfunnsnyttig å overvåke en potensiell terrorist enn noen som selger hasj, men så kommer jo dette med personvern, juss og skjellig grunn til mistanke også inn i bildet. Kan tenke meg de kanskje har hatt litt for lett for å undervurdere enkeltpersoners og miljøer handlingskraft akuratt som jeg gjorde med han homofoben jeg møtte forrige uke. Samtalen eskalerte fort fra at han syns det ble for mye med regnbuer overalt til at homofile og lesbiske var onde og ikke hadde rett til å være i verden, det han kalte ulovlig etter guds ord. Tanken streifa meg ikke engang at han kunne være en terrortrussel, men nå tenker jeg at det er mulighet for det siden det er et ekstremt tankegods. Det er vel det politiet har tatt forbehold om også nå i etterpåklokskapen, når de valgte å avlyse arrangementene.

Er enig at høres litt ironisk og sært at politiet har nok ressurser til å beskytte SIAN som holder, men så er de tja hvor mange 6 stk? Som noen antirasister hiver tomater mot og ikke et terrormål fra organiserte grupper og ikke 10.000 stk som er et terrormål for ekstremister.
Det er tryggere med en demo hvor det værste som skjer er at en kar blir slått ned eller kasta frukt på, enn en demo med tusenvis av mennesker på et stort og åpent område som politiet vurderte at i værstefall kunne være et terrormål. Så jeg klandrer ikke politiet eller arrangøren for avlysningen, selvom jeg syns det er utrolig synd at det eksisterer en sånn fare så det vurderes tryggere å bukke under for hatefulle holdninger.
Myndighetene setter sikkerhet først, men det var godt å se at tusenvis av andre valgte å ikke bukke under og møtte opp i solidaritet. Mobben vant ikke og den vil aldri vinne så lenge folket samles og står opp mot uretten sammen.
Sist endret av celtseus; 29. juni 2022 kl. 15:45.