Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3700
Har bachelorgrad, mastergrad og videreutdanning fra London innenfor klassisk musikk. Har jobbet masse frilans i orkestre og operahus, men det er få faste stillinger, og man vet aldri hvilken by eller land man ender opp i. Merker at jeg gjerne vil over i noe hvor det er lettere å selv bestemme hvor man vil jobbe, og gjerne primært på dagtid. IT virker lokkende! Lønna må gjerne være minst det samme som en fast orkesterstilling (ca 550k).

Brukte all fritiden på ungdomsskolen til å lage nettsider (HTML/PHP/css, fikk aldri lært meg noe særlig JavaScript) og litt design i Photoshop. Har siden drevet en del med foto, men synes jobb som fotograf nok kommer til å ha mange av de samme ulempene som musiker.

Har kikket på frontend på Kristiania/Noroff, men ser det har en del dårlig omtale. Hører mange si det er lurt med en hel bachelor minst. Er en stund siden jeg har skrevet kode, men merker jeg lærer fort hvis jeg setter meg litt inn i det. Vil helst ganske fort ut i ny jobb, kan godt tjene litt mindre i starten, hvis man kan bygge seg oppover. Har barn, og synes tre+ år utdanning ovenpå 10års studier virker litt umotiverende. Så litt på GetAcademy, kan det anbefales?

Er mine grader i musikk noe som betyr noe i ansettelsesprosessen?
Sist endret av tyttebærkjekk; 15. juni 2022 kl. 12:07.
Du har ikke hatt muligheten til å jobbe med lydeffekter og musikk til filmer og spill da? Dette kunne jo kanskje vært en litt mer stabil jobbsituasjon for deg.

Selv har jeg en tanke om å lære meg nettverk, så planen var å høre om jeg kunne få jobbe ulønnet hos noen innenfor det feltet mot opplæring på forskjellig utstyr. Jeg husker da jeg tok MikroTik sertifisering så pratet jeg med noen av gutta som jobbet der, og han ene sa at han lærte utrolig mye mer av litt tid der enn mange år i studier. Dette prinsippet kan du jo sikkert ta til deg og bruke til hva som helst, men du må belage deg på å ha lite penger en periode.

Jeg følte dette var en OK måte å starte med noe på, for da slapp jeg presset av å måtte levere for å få lønn samtidig som jeg fikk praksis, og gjerne når man begynner å bli litt dyktig så skal du ikke se bort fra at det kan komme tilbud om fast jobb etter hvert.

Dette er vel kanskje ikke for alle, men det er nå ett tips til en alternativ måte å skaffe seg kunnskap på.
Tror det er store forskjeller mellom arbeidsgivere hvordan man ser på utdannelse.
Vet om flere som ser på det som svært lite relevant IT-faglig, men som positivt for det sosiale, evnen til å gjennomføre osv.
Hvis du bygger opp en portefølje med prosjekter og lærer deg javascript bør det være mulig å lande jobber relativt enkelt med den lønna du nevner. Nå er det dog et stykke å gå fra HTML til.js.
Tror man skal legge fra seg tanken om at man kan få jobb innen koding uten mer formell utdannelse om dagen om man ikke sitter på solid erfaring. Så klart er det noen utskudd og wunderkids som får det til, men markedet har blitt ganske mer raffinert de siste 10-15åra og det er ikke bare å vandre inn i utvikling lenger. Selve systemene har blitt svært mye mer komplekse også; å kunne javascript(alle bruker biblioteker), html(ingen skriver ren html) eller php(tilnærmet ingen bruker det lenger) er ikke nok når det er hele økosystemer i spill.
Man kan kanskje finne et eller annet inhouse, om man er heldig på svært spesifikk kompetanse, men selv dette blir vanskeligere for hver dag. De aller fleste bedrifter har nå en ganske oppegående it-avdeling og er innarbeidet med alt som hører til; selv "ingridloiusesinteriørbutikk.no" har fort et helt team. I mange prosjekter er det et regelrett krav om utdannelse og hvis du ikke kan vise til 15år med erfaring for å kompansere når du ikke opp.
Hvis du ikke skal gå skole så er i hvert fall sertifiseringer et must, men det er ikke noe man tar på privaten uten solid innsats og solid lommebok.

Ikke for å knuse noen drømmer, men det er greit å være obs på realiteten som eksisterer i bransjen.
Og for de som tror det er enkelt å lande utvikler-jobb uten utdannelse/kompetanse vil jeg gjerne høre deres erfaringer med å hyre folk eller søke jobber om dagen.

Har ingen formening om GetAcademy, men både dette og lignende opplegg ser egentlig helt kurrant ut. Men uten å høre erfaringer fra de som har gått der tør jeg ikke si noe om mulighetene etterpå.
Sist endret av moret; 17. juni 2022 kl. 14:06.
En liten tilleggskommentar til 'moret' til TS.

Se for deg at du ikke har noe formell utendannelse eller noe å vise til. Hvordan skal du da utkonkurrere de 15 andre som kommer til et førstegangsintervju? Arbeidsgiver vil jo selvfølgelig ansette det som er mest betryggende for seg.

Det du kan redde deg inn på er å vise til prosjekter eller koder du selv har utført. Da får jo arbeidsgiver et lite innsyk på din kompetanse. Noen ganger kan dette trumfe formell utdannelse, da skolekarakterer ikke nødvendigvis sier hvor flink man er til å utføre akkurat den jobben.

Her er noen ting som er viktig, uten at jeg kan prioritere de i riktig rekkefølge.
- Formell utdannelse
- Prosjekter/kode du kan vise til
- Være oppdatert på teknologien

Jeg vil også nevne til slutt at hvis utvikling ikke er tingen for deg, så er IT drift mye enklere. Startlønna mi i den jobben jeg jobber i nå er 500 000 (staten), og jeg øker nå lønna mi med 100 000 den 1. juli fordi jeg får litt mer ansvar (ikke personalansvar). Jeg har en bachelor i IT.
Sist endret av Superspurv; 17. juni 2022 kl. 15:41.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
En liten tilleggskommentar til 'moret' til TS.

Se for deg at du ikke har noe formell utendannelse eller noe å vise til. Hvordan skal du da utkonkurrere de 15 andre som kommer til et førstegangsintervju? Arbeidsgiver vil jo selvfølgelig ansette det som er mest betryggende for seg.

Det du kan redde deg inn på er å vise til prosjekter eller koder du selv har utført. Da får jo arbeidsgiver et lite innsyk på din kompetanse. Noen ganger kan dette trumfe formell utdannelse, da skolekarakterer ikke nødvendigvis sier hvor flink man er til å utføre akkurat den jobben.

Her er noen ting som er viktig, uten at jeg kan prioritere de i riktig rekkefølge.
- Formell utdannelse
- Prosjekter/kode du kan vise til
- Være oppdatert på teknologien

Jeg vil også nevne til slutt at hvis utvikling ikke er tingen for deg, så er IT drift mye enklere. Startlønna mi i den jobben jeg jobber i nå er 500 000 (staten), og jeg øker nå lønna mi med 100 000 den 1. juli fordi jeg får litt mer ansvar (ikke personalansvar). Jeg har en bachelor i IT.
Vis hele sitatet...
Bachelor i IT? Mener du datateknologi (Ingeniør) eller informatikk? å hvor lett er det å få seg jobb med bachelor i informatikk?
Sitat av Naturen Vis innlegg
Bachelor i IT? Mener du datateknologi (Ingeniør) eller informatikk? å hvor lett er det å få seg jobb med bachelor i informatikk?
Vis hele sitatet...
Dataingeniør, men i 2022 er det 80% overlapp i fagene på alle IT studiene.

Problemet med informatikk er at det kun er utviklingsrettet. Dataingeniør- utdannelsen er vel det som gir deg fleste muligheter fordi du lærer litt om alt, men spesifiserer deg som ingenting (eller man har jo noen valgfag da).

Hvor lett kommer ann på hvor man bor. I oslo tror jeg det er veldig lett å få seg jobb, gjerne gjennom et trainee program. Utenfor hovedstaden er det værre.
Sitat av moret Vis innlegg
Ikke for å knuse noen drømmer, men det er greit å være obs på realiteten som eksisterer i bransjen.
Og for de som tror det er enkelt å lande utvikler-jobb uten utdannelse/kompetanse vil jeg gjerne høre deres erfaringer med å hyre folk eller søke jobber om dagen.
Vis hele sitatet...
Er det én ting jeg er lei av, så er det utdannelseshysteriet i bransjen. Jeg jobber nesten utelukkende med folk som har master eller høyere innen data og/eller matematikk, og kan si at de gradene er moderat mer verdt mer enn sin lengde i Lambi tørkerull.

Benekter på ingen måte at det fungerer som du beskriver, men satan så mye bedre kvalifiserte personer som blir forbigått fordi de ikke har riktig grad pga. HR-kjøret.

Sitat av tyttebærkjekk Vis innlegg
IT virker lokkende! Lønna må gjerne være minst det samme som en fast orkesterstilling (ca 550k).
Vis hele sitatet...
Hva lokker med det? Det kan være greit å huske at samme lidenskap som du har for musikk, har mange for IT, og det er de du vil konkurrere med. Enten må du være over snittet interessert i penger for å bruke alle de timene til å lære deg ting på fritiden, eller så må du faktisk like å feilsøke, optimere, rive deg i håret og på slutten av dagen - kanskje få det til å funke.

Sitat av tyttebærkjekk Vis innlegg
Er mine grader i musikk noe som betyr noe i ansettelsesprosessen?
Vis hele sitatet...
Hvis du blir ansatt i en bedrift der domenekunnskapen er relevant, ja. Hvis ikke, nei. Mulig det spiller inn på startlønn noen steder, men for det meste er ting relativt merittbasert.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Jeg har ved flere anledninger ansatt omskolerte utviklere, som enten har lært opp seg selv eller tatt videreutdanning. Hver gang jeg har ansatt en 30+ år gammel juniorutvikler har det vært en suksess. Det er fordi de har en helt annen livserfaring og trygghet over seg, enn en fersking på 22 år som akkurat har tatt seg en bachelor.

Det har ikke tatt lang tid før mine "eldre juniorer" gjør en god figur i møter. Langt raskere enn den jevne junior.

Når det kommer til det å være web- og mobilutvikler, så er det ikke sånn at en utdanning på et universitet er nødvendig. Du finner alt du behøver online. Det finnes masse bra betalingskurs der ute. Men husk på at hvis du lærer opp deg selv, så må du ha prosjekter og/eller kunder å vise til. Dette vil være ditt alternativ til et vitnemål.
Sist endret av Gusto; 17. juni 2022 kl. 22:07.
Sitat av Superspurv Vis innlegg

Hvor lett kommer ann på hvor man bor. I oslo tror jeg det er veldig lett å få seg jobb, gjerne gjennom et trainee program. Utenfor hovedstaden er det værre.
Vis hele sitatet...
Litt trist visst det er slik, jeg kunne gjerne tenke meg å studere informatikk/programmering men har ikke hode til ingeniør studie. Derfor tenkte jeg kanskje at informatikk kunne vært et bedre valg. Men om jobbmuligheten er små etterpå så blir de jo litt vanskelig?
Sitat av Naturen Vis innlegg
Litt trist visst det er slik, jeg kunne gjerne tenke meg å studere informatikk/programmering men har ikke hode til ingeniør studie. Derfor tenkte jeg kanskje at informatikk kunne vært et bedre valg. Men om jobbmuligheten er små etterpå så blir de jo litt vanskelig?
Vis hele sitatet...
For å ta et veldig generelt eksempel. Jeg bor i en av østfoldbyene.

Går jeg inn på finn og filtrer på "IT utvikling" så ligger om lag halvparten av landets utlyste stillinger i Oslo som tilsvarer 323 stillinger.

Ellers er det 7 utlyste stillinger i moss, 14 i fredrikstad, 1 i sarpsborg og 2 i halden (totalt 24). Hvis du er helt uten nettverk så er jo finn en pekepinne på hvor mange stillinger som er ute.

Dette kan jo såklart variere utifra sesong osv, men mange jeg gikk i klasse med, pendler nå til oslo, mens et fåtall klarte å få seg noe i sin by, mens andre har byttet yrke helt.

Merk også at de aller fleste ønsker utviklere som har 3-5 års erfaring ++
Sist endret av Superspurv; 19. juni 2022 kl. 20:21.