Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2862
Hei så en litt spennende sak på teknikkmagasinet her om dag som ble solgt under navnet "TV-B-GONE". Dette er da en liten duppeditt som sender ut mange forskjellige IR signaler som ber divs TVer å skru seg av.

Men mitt spørsmål er om det egentlig er lovlig å skru av andres TVer sånn rent juridisk?
Når jeg stiller dette spørsmålet tenker jeg på sånne plasser som Ekspert og Elkjøp.

Takker for alle svar
Altså, du krenker ikke noen med å fly rundt å skru av TVer, og det ville blitt en latterlig straffesak av det, så rent praktisk tror jeg du er på det rene. Er det ulovlig kan jeg ikke tenke meg Politiet gidder å bruke ressurser på dette.
Trådstarter
5 1
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Altså, du krenker ikke noen med å fly rundt å skru av TVer, og det ville blitt en latterlig straffesak av det, så rent praktisk tror jeg du er på det rene. Er det ulovlig kan jeg ikke tenke meg Politiet gidder å bruke ressurser på dette.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor er det ulovlig å jamme WIFI signal da?
Kan ikke akuratt tenke meg at det skulle krenke noen heller
Sist endret av Insta3kill; 18. april 2014 kl. 01:18.
Sitat av Insta3kill Vis innlegg
Så hvorfor er det ulovlig å jamme WIFI signal da?
Kan ikke akuratt tenke meg at det skulle krenke noen heller
Vis hele sitatet...
Enklest mulig forklart:

TV-er bruker lys som kontrollsignal, mens WiFi er radiosignaler. Siden det er lite andre viktige funksjoner som bruker lys som kontrollsignal skal det mye til før du lager problemer for andre. Radio derimot brukes til det aller meste. Mobiltelefoner feks er radiosignal.
Trådstarter
5 1
Sitat av meitemark Vis innlegg
Enklest mulig forklart:

TV-er bruker lys som kontrollsignal, mens WiFi er radiosignaler. Siden det er lite andre viktige funksjoner som bruker lys som kontrollsignal skal det mye til før du lager problemer for andre. Radio derimot brukes til det aller meste. Mobiltelefoner feks er radiosignal.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det med for eksempel peacemakere osv...
Ja men vist man skrur av alle TVene på en stor Elkjøp butikk kan jo Elkjøp beklage deg for at du gjorde slik at de fikk salgstap.
Sitat av Insta3kill Vis innlegg
Du har rett i det med for eksempel peacemakere osv...
Ja men vist man skrur av alle TVene på en stor Elkjøp butikk kan jo Elkjøp beklage deg for at du gjorde slik at de fikk salgstap.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anta at dersom du løper inn på elkjøp og begynner å skru av tv'er, så blir du bare kasta ut av personalet/sikkerhetsvaktene.

Hvorfor skal du det?
Trådstarter
5 1
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg vil anta at dersom du løper inn på elkjøp og begynner å skru av tv'er, så blir du bare kasta ut av personalet/sikkerhetsvaktene.

Hvorfor skal du det?
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at jeg skulle det?

Dette er bare et rent hypotetisk spørsmål siden det står nesten som om dette var lovlig i produkt beskrivelsen til teknikmagasinet:

"Lei av partneren som akkurat har klart å hjelpe deg å slutte med dokusåper, men selv har blitt sitcom-narkoman? Vil du herse med eldre søsken som smygitter på "naturfilm" på familiens TV sent på nettene? Begynner ungene å bli firkantede i øynene etter en langhelg med Teletubbies? TV-B-Gone er det du trenger! En fjernkontroll med bare EN knapp – av-knappen. Den fungerer på nesten alle TV-apparater og er så liten at du lett kan ha den med deg overalt når du skal ut og herje. Kanongøy å ha på sportsbarer (holder feil lag på å få målsjanse? slå av!), flyplasser m.m. Leveres med batterier."
Sitat av Insta3kill Vis innlegg
Ja men vist man skrur av alle TVene på en stor Elkjøp butikk kan jo Elkjøp beklage deg for at du gjorde slik at de fikk salgstap.
Vis hele sitatet...
Gjør du det der på Elkjøp, er det kun for å være drittsekk. De vil neppe engang skjønne hva som skjedde.
Dette har har jeg selv brukt på elkøp og smartklubb (for 5-6 år siden)
Funker greit, men er ingen vits i å gjøre det.

Det er mye mer morro hjemme hos en kompis, eller hos svigers
Har selv en app på telefonen som kan gjøre dette. Har S4, vet at det ikke funker på iPhones.
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Har selv en app på telefonen som kan gjøre dette. Har S4, vet at det ikke funker på iPhones.
Vis hele sitatet...
Hva heter den appen?
Sitat av snail Vis innlegg
Hva heter den appen?
Vis hele sitatet...
Du må ha en telefon som har IR interface samt at den kjører android. Søk på "Universal remote" elns på Google Play.
Har en 5W IR-LED (940nm) jeg kjøpte på eBay for et par år siden, i den hensikt å lage en über-TV-b-gone. Må bare finne en grei måte å drive LED'en på. Jeg trenger en LED-driver som kan moduleres med en frekvens på 38kHz.
Sist endret av hieronymus; 18. april 2014 kl. 22:02.
sikkert morro å stå utenfor ett bingo senter og skru av alle tv skjermene..