Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2895
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Arbeidsgiver har initiert en samtale av privat karakter med arbeidstaker i arbeidstiden. I denne samtalen har arbeidsgiver uttrykt at han er bekymret for at arbeidstakers partner ikke er bra for henne.

Arbeidstaker diskuterte denne samtalen med sin partner og partner konfronterte arbeidsgiver med denne samtalen.

Arbeidstaker er underlagt taushetsplikt i følge arbeidskontrakten.

Arbeidsgiver hevder nå at arbeidstaker har brutt taushetsplikten ved å diskutere innhold fra en medarbeidersamtale med sin partner.

Har arbeidstaker brutt taushetsplikten ved å diskutere innholdet fra medarbeidersamtalen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Ikke noe brudd på taushetsplikt.
Selvfølgelig har man rett til å dele innhold i egen medarbeider samtale med andre.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det kan regnes som en medarbeidersamtale men samtalen burde definitivt holdes mellom de to partene som deltok, evn drøfte med f eks krisesenter, lege, og ikke partneren som var tema i samtalen. Det av ren og skjær respekt for arbeidsgivers omsorg og tillitt til medarbeideren.

Hvis en venn av deg hadde ytret bekymring for om partner var dårlig for deg hadde du løpt rett til partner og hengt ut vennen din?
Om bekymringen er uberettiget forteller man den som er bekymret om det, og om bekymringen er riktig så kan det være mer skadelig for både den utsatte partner og omgivelsene å fortelle den mishandlende partner om det.
Det kan føre til mer isolasjon fra venner og arbeidsplass, mer kontroll, mer sjalusi fra mishandlende partner, mer krangling og vold. Handler det om ting som rusavhengighet vil personen bli mer lukket og ruse seg mer i skjul når han vet at alle snakker om og har sett hvor omfattende det er. I mike øyne var det en dårlig idé å fortelle partneren om en bekymringssamtale som bør tatt opp i all fortrolighet, det kan godt hende det går under brudd på taushetsplikten.
Ingen jurist, men min forståelse er at arbeidstakers taushetsplikt dreier seg om forholder som omhandler bedriften. Forhold om seg selv står man selvfølgelig fritt til å dele
Tja min arbeidsavtale sier ikke noe om hva innholdet i smtln er, men hvor den foregår.

Så likegyldig om det r noe om ikke har med arbeidet og gjøre eller ikke så lenge det skjer innenfor arbeidsplassens fire vegger så er det dekt av taushetsplikten.

Men det er jo elvsagt gråsoner her. Alle skjønner jo at pasientinfo er taushetsbelagt, kollegers sykeproblemer er jo og forstålig.

Men en samtale om partner, hmm. Den er trickt altså. Anbefaler og ta kontakt med verneombud, ller tillitsvalgt, eller fagforening, der kan du å hjelp.
New generation
colakork's Avatar
Jeg tror du har gjort det "alle" ville ha gjort.
BRAND ∞ STRONG
Det er alltid greit med ryddighet i arbeidsforhold.

Har jobbet et par steder hvor det ikke har vært slik (Aktivitetsskoler) der bla. ekskjærestene min også har vært ansatt.
Hun var i tillegg venninne med sjefen min. Hendte jeg kom hjem fra jobben og de to satt og snakket sammen om ting som
hadde skjedd på på jobb. Ikke spesielt proft eller hyggelig av noen av de.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Arbeidsgiver har initiert en samtale av privat karakter med arbeidstaker i arbeidstiden. I denne samtalen har arbeidsgiver uttrykt at han er bekymret for at arbeidstakers partner ikke er bra for henne.

Arbeidstaker diskuterte denne samtalen med sin partner og partner konfronterte arbeidsgiver med denne samtalen.

Arbeidstaker er underlagt taushetsplikt i følge arbeidskontrakten.

Arbeidsgiver hevder nå at arbeidstaker har brutt taushetsplikten ved å diskutere innhold fra en medarbeidersamtale med sin partner.

Har arbeidstaker brutt taushetsplikten ved å diskutere innholdet fra medarbeidersamtalen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...

Tror jeg hadde funnet ny arbeidsgiver. Først skal liksom sjefen mene mye om mitt privatliv og partner også bli sur etterpå og begynne å mase om taushetsplikt.

Hva er det for drittsjef? Sjefen har vel ikke noe med hvem jeg spiser middag sammen med? Han kan mene hva han vil, men det burde han holde for seg selv. For sjefen krysser en grense når han begynner å blande seg i privatlivet til sine ansatte.
Sist endret av _abc_; 20. juni 2022 kl. 01:32.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
Jeg tror du har gjort det "alle" ville ha gjort.
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis du blir banka hjemme og arbeidsgiver merker det og ytrer bekymring så hadde du sagt det til partneren din?

Hvis en venn av deg sa noe om partneren din som var for ditt eget beste hadde du løpt rett hjem til partner og sagt det og lagd splid?

Det vanligste når folk snakker fortrolig med en er å holde det seg i mellom og ikke kakle rundt og lage drama
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror jeg hadde funnet ny arbeidsgiver. Først skal liksom sjefen mene mye om mitt privatliv og partner også bli sur etterpå og begynne å mase om taushetsplikt.

Hva er det for drittsjef? Sjefen har vel ikke noe med hvem jeg spiser middag sammen med? Han kan mene hva han vil, men det burde han holde for seg selv. For sjefen krysser en grense når han begynner å blande seg i privatlivet til sine ansatte.
Vis hele sitatet...
Hvor sier ts at det gjelder hvem man spiser middag med?
Å ytre bekymring er ikke det samme som å blande seg i privatlivet til andre. Ved for eksempel mistanke om partnervold har alle en avvergingsplikt og det er mange som har arbeidsplassen som eneste trygge sted uten vold men hvor arbeidsevnen blir dårligere pga helseproblemer av volden, da er det arbeidsgivers ansvar å blande seg.
Anonym bruker
"Full Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med mindre dere har diskutert noe som handle bedriften direkte så kan dette umulig være brudd av taushetsplikt. Fordi dette her er jo en direkte felle

"Jeg hadde sex med dama di"
"Hadde du sex med sjefen min?"
"Nei er du løk i hodet?"
"Hun sar det var vås!"
"Du har brutt taushetsplikten".

Neida. Med mindre det er noe du holder skult for oss her så er det definitivt ikke brudd på taushetsplikt. Hva som skjer i -ditt- privatliv har ingenting med bedriften å gjøre.
Sitat av elou Vis innlegg
Ingen jurist, men min forståelse er at arbeidstakers taushetsplikt dreier seg om forholder som omhandler bedriften. Forhold om seg selv står man selvfølgelig fritt til å dele
Vis hele sitatet...
Du har faktisk ganske mye mer ytringsfrihet også om forhold som gjelder arbeidsplassen, enn det mange arbridsgivere liker å påstå.

Når det gjelder uttalelser om mitt privatliv, så anser jeg lojaliteten til min partner som en god del viktigere enn lojaliteten til arbeidsgiver.

Om det var lurt er en annen ting. Hvis forholdet virkelig ikke er sunt så var det sikkert ikke lurt, men folk er dessverre ikke mindre lojale mot kontrollerende parnere enn mot gode, tvert imot.

Den som er skikkelig drittsekk her, er partneren som konfronterte arbeidsgiveren uten å konferere med den det gjelder. Det kan jo tyde på at arbeidsgiveren hadde et poeng...
Sist endret av *pi; 20. juni 2022 kl. 10:57.
New generation
colakork's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei. Hvis du blir banka hjemme og arbeidsgiver merker det og ytrer bekymring så hadde du sagt det til partneren din?

Hvis en venn av deg sa noe om partneren din som var for ditt eget beste hadde du løpt rett hjem til partner og sagt det og lagd splid?

Det vanligste når folk snakker fortrolig med en er å holde det seg i mellom og ikke kakle rundt og lage drama
Vis hele sitatet...
Nei. Alt blir mye bedre å håndtere om det blir pratet om åpent. Om noen prøver å hysje det ned sånn du sier så blir jeg jævlig mistenksom på sagt person. Sånn er vi alle annerledes?
Sies ingenting om "hvordan" det er fremlagt for arbeidsgivers partner.
La oss si han har 10 ansatte og sier "en av mine ansatte har en situasjon hjemme som bekymrer meg" så har han absolutt ikke brutt taushetsplikt..

Det er først når han kommer med lett identifiserbare opplysninger at man kan begynne å snakke om brudd på personvern innen taushetsplikten.

Samt.. man burde faktisk være glad for en arbeidsgiver som bryr seg nok til å ta saken opp med deg, og heller takke for omsorgen framfor true med følger. Neste gang kan det jo være noen som virkelig trenger at noen bryr seg, men at arbeidsgiver da rett og slett ikke bryr seg pga frykten for følger basert på erfaringene fra sist. :P
Sist endret av ParaTorMal; 21. juni 2022 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Be om et nytt møte med arbeidsgiver, ta opp samtalen på telefonen, og ta opp temaet på nytt (ikke ulovlig).
Skaff advokat.
Sak vunnet.