Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 10299
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det her startet som en liten klage i hodet mitt, men så begynte jeg å skrive, og så endte jeg til slutt med en tråd her på freak.

– Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om!

Norge er et ganske godt land å bo i, men det er selvfølgelig mye å hente angående aksept for nye landsmenn og andre kulturer: F.eks saker om at folk med fremmede navn sliter med å få jobb. Det meste bunner i fremmedfrykt i individer i samfunnet.

Jeg må innrømme at jeg bryr meg like mye om hva kjendiser sier som hva Trump hadde til middag, med andre ord: fint fuckings lite.
Jeg er også hvit og mann, og derfor har jeg kanskje særdeles lite innsyn i hva Ida Emilie opplever i dagliglivet.
Om jeg hadde overhørt noen kalle flettene til noen stygge så er jeg ganske sikker på at jeg hadde reagert, fordi jeg har dreads selv: Forskjellen er at ingen har turt å si noe til meg, jeg vet ikke om det er fordi jeg er mann eller om jeg ser skummel ut, men alle negative reaksjoner har jeg fått videreformidlet av de rundt meg (de pekte å lo, hu der tok på håret ditt på bussen og fnisa til veninnene etc), og jeg er ikke typen til å ta meg nær av slikt. De som tør ta kontakt har bare positive kommentarer eller nøytrale spørsmål: spesielt med alkohol innabords, er folk veldig positive, noen spør til og med om de kan få ta på/kjenne på det, noe jeg ikke har noe i mot, så lenge de spør først.

Så, jeg er kanskje del av problemet? Jeg mener ikke det, for hovedargumentet hennes virker å hvile på:
Problemet blir når hvite mennesker blir hyllet for flettene sine, mens svarte blir straffet.
Vis hele sitatet...
Som sagt, så må jeg nesten bare ta henne på ordet, for jeg har aldri observert noe slikt, og jeg tviler ikke på at det er noen kuker der ute som ikke eier skam og faktisk sier stygge ting om flettene hun har brukt mye tid på å lage og stelle. Men, er det ikke feil ende å jobbe med?

Jeg personlig mener kjendisnytt og skjønnhetsmagasiner er noe av det mer toksiske oppgulpet man kan konsumere i den moderne verden.
Noe av det som står i disse blekkene/nettstedene er direkte skadelig for unge å lese. Sammen med noen mannsjåvinister spredt rundt i samfunnet vårt og disse magasinene er det mange kvinner (og menn) som faktisk tror at kroppen deres må se sånn og sånn ut, og de må ha de og de klærne.
Og det er her jeg og Ida kanskje finner en felles slagmark: For jeg blir direkte forbannet over slikt piss: En industri som lever av å skape dårlige selvbilder av folk med intensjonen av å kjøpe mer kosmetikk/klær men som ofte ender i redusert mental velvære, spiseforstyrrelser og som vi er inne på her: Rasisme.

Jeg synes det blir helt feil å peke på enkeltindivider i samfunnet, og be de velge hårstiler med omhu. Jeg peker heller på de som formidler intoleranse, rasisme og umulige skjønnhetsidealer. Visse av idealene har sneket seg inn i skolen vår også, slik som vektidealer og hvordan man skal telle kalorier på hvert jævla måltid.

Jeg føler virkelig med Ida Emilie, for jeg blir sint når jeg hører om at folk presterer å fortelle henne at flettene hennes er stygge, altså hva faens drittoppvekst har du om du presterer å lire av deg noe så forbanna usaklig?
Men, vanlige folk kan ikke bebreides for at de vil prøve noe nytt og eksotisk. Pek heller ut rasistene og fortell skjønnhetsbransjen at de kan ta seg en bolle, for de toksiske svina der fortjener all pes de kan få.
Sist endret av Dodecha; 2. mai 2022 kl. 14:32.
Noen folk har alt for mye tid til overs i tillegg til at det blir mer og mer akseptert å bli fornærmet over hva som helst. Klaging, syting og offerrolle har blitt skikkelig trendy. Flaut altså.

Flett hva faen du vil, ja til og med kjønnshåret ditt
Latterlig av hun forfatteren. Fint om hun slutter å bruke Internet, medisiner og alt mulig annet som hvite folk har lagd. Jeg blir krenket.
Kulturell appropriasjon møter gjerne seg selv i døra ganske fort. Det er vanskelig å angripe en påstand som kun baserer seg på anekdoter, uten at det fremstår som et angrep på en trolig helt reell opplevelser personen har. Jeg tror ikke svaret på manglende tilhørlighet er enda flere ekslusive båser. Men det er selvsagt lett for meg, en hvit og heterofil mann, å si.

Jeg syntes Ida Emilie ganske godt oppsummerer problemet, uten at det nødvendigvis var intensjonen hennes, ved å si at du må gjerne ha fletter, men ikke disse flettene. Når intensjon eller mangel på kunnskap om at noe kan være problematisk for andre ikke er en del av regnestykket så blir det vanskelig å ha en ærlig diskusjon.

Min opplevelse av kulturell appropriasjon og identitetspolitikk er at det eksisterer for det meste i en veldig høylytt gruppe mennesker som søker å finne sin plass i samfunnet. Og med fare for å bare avfeie det som unge mennesker som bare ønsker å bli sett så tror jeg løsningen ofte er å ikke engasjere seg så veldig. Gi det tid og plass så vil gjerne folk se kompleksiteten av det de forfekter som selvfølgeligheter og roe ned retorikken betydelig.

Alt det sagt, jeg gjetter at denne tråden kommer til å bli fylt opp med ekstremt unyansert oppgulp.
Tar du deg nær av andres fletter pga deres hudfarge er det du som er problemet. Skal man nekte svarte i Norge å gå med bunad fORdI KuLtUrELL aPpRoPrIaSjOn? Nei, nettopp.
Sist endret av bruisepristine; 2. mai 2022 kl. 15:13.
Burde være mulig å få til en avtale av noen sort, hvor hvite lar være å gå med sånne fletter, og svarte lar være å bruke teknologi. I hvertfall helt uproblematisk for min del om vi lar hverandres greier være i fred, noe som selvfølgelig også inkluderer det å oppholde seg permanent i hverandres land. "Kulturell appropriasjon", jeg liker begrepet. La os ta denne helt ut
Sist endret av Rupert_S; 2. mai 2022 kl. 17:49.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Min opplevelse av kulturell appropriasjon og identitetspolitikk er at det eksisterer for det meste i en veldig høylytt gruppe mennesker som søker å finne sin plass i samfunnet. Og med fare for å bare avfeie det som unge mennesker som bare ønsker å bli sett så tror jeg løsningen ofte er å ikke engasjere seg så veldig. Gi det tid og plass så vil gjerne folk se kompleksiteten av det de forfekter som selvfølgeligheter og roe ned retorikken betydelig.
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Det virker som internett har noen uheldige bieffekter, som her hvor plutselig "folk med krøller" blir definert som en egen gruppe. Splitt og hersk? Kulturutveksling har da funnet sted siden tidenes morgen. Jeg ser på dette hovedsakelig som et internett-problem, gjerne med opprinnelse i virkelige problemer tilbake i tid. En kombinasjon av stort ytringsrom med lav terskel og en haug med økonomisk motiverte aktører (NRK her) i bakkant som skaper kunstige konflikter og skillelinjer bidrar ikke positivt for økt toleranse. Dette reflekterer også Dodechas erfaringer i virkeligheten, som har vært positive. Folk med sterke meninger på nettet er en jævlig irriterende, høylytt minoritet som ofte sparker bein på sin egen sak ved å være ekstremt binære og idealistiske. Må være kjipt å være så lettkrenka at dette blir noe man baserer hele identiteten sin på.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Tar du deg nær av andres fletter pga deres hudfarge er det du som er problemet. Skal man nekte svarte i Norge å gå med bunad fORdI KuLtUrELL aPpRoPrIaSjOn? Nei, nettopp.
Vis hele sitatet...
Veldig dårlig sammenligning, noe som også viser at du ikke har lest artikkelen? Dette er et minefelt, men jeg prøver...

Tror det er vanskelig for privilegerte, hvite nordmenn å være reflektert rundt dette temaet. De fleste av oss har gjerne lite kunnskap og null erfaring sammenlignet med opplevelsene Ida Emilie besitter. I tillegg ser det ut til at vi ikke liker at våres verdisyn og holdninger blir konfrontert, og det er så lett å avskrive andre som snakker høyt om urettferdighet og dårlige følelser som "krenket". Mitt inntrykk er ikke at folk er mer krenket enn tidligere, jeg syns heller at åpenheten i samfunnet er større, vi snakker høyt om mye, konfronterer mange. Dette resulterer da i påfølgende "krenking" og det blir en eneste stor "krenkefest". Ida Emilie føler seg krenket, de som leser det føler seg krenket fordi andre blir krenket. Altså... Jeg er så lei av ordet "krenket".

Svarene her, og artikkelen, fikk meg av en eller annen grunn til å tenke på hun som fikk spesialsydd en bunad med hijab: https://www.dagbladet.no/nyheter/sah...sisme/60245126. Jeg begynte å tenke at det kanskje kan defineres som kulturell appropriasjon(?), men så leser jeg definisjonen av det:

"Det innebærer at noe tas fra en kultur og settes inn i en annen. Begrepet brukes gjerne når det er en ubalanse i maktforholdet mellom majoriteten og minoriteten i et samfunn, og majoriteten stjeler eller misbruker kulturelle utrykk fra minoriteten."

Husker veldig godt hvordan det klikket for nordmenn i media når denne saken var oppe. Så mange sinte nordmenn! Til helvete med islam, til helvete med muslimer etc. Hun fikk mange stygge kommentarer på bildet sitt på Facebook. Tenk å ta vårt plagg og gjøre det til sitt eget! Islamisering på høyt nivå (eller bare en kultur som møter en annen og tilpasser seg?). Det er vel kanskje denne følelsen Ida Emilie sitter med, når hvite nordmenn kan gå med box braids og corn rows uten å hetses for det - mens hennes folk har blitt hetset for det gjennom hele historien. Jeg og du har kanskje ikke sett noe til det (personlig kan jeg ikke huske at det har falt meg inn å hetse noen, verken hvit eller svart, for hvordan håret deres er stelt), men det er ikke våre opplevelser det er snakk om.

Angående kjendisnytt, skjønnhetsmagasiner (som var 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallets "instagram og sosiale medier"), influencere og hele den pakka der... Svineri for samfunnet og så utrolig skadelig for unge mennesker (og voksne for den saks skyld). Det skaper så uheldige ringvirkninger i samfunnet og blant unge, samtidig som det ser ut til at mange er bevisst på den uheldige påvirkningen så virker det som om ikke alle faktisk tar det innover seg. Det er ikke rart mange begynner å slite psykisk, tenker jeg...
Sist endret av Medusa; 2. mai 2022 kl. 18:38.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Tar du deg nær av andres fletter pga deres hudfarge er det du som er problemet. Skal man nekte svarte i Norge å gå med bunad fORdI KuLtUrELL aPpRoPrIaSjOn? Nei, nettopp.
Vis hele sitatet...
Du ville blitt overrasket over hvor mange Nordmenn som legit har problemer med det.
Sist endret av Juicekongen; 2. mai 2022 kl. 18:42.
Jeg skjønner at hun gjerne skulle sett at de som bruker disse flettene gjerne hadde visst hvor det kommer fra og at det har en rik kulturell historie, men..

Er det den som bærer håret sitt ansvar å si "btw, det er ikke jeg som oppfant denne fletten. Den kommer fra et eldgammelt afrikansk stammesamfunn!"

Eller er det mote-media sin oppgave å understreke at "dette ikke oppstod i hvite vestlige samfunn"?

Kanskje det er hver enkelt som føler eierskap til kulturen og dens opphav sin oppgave å dele historisk informasjon om frisyren til den som bærer den eller andre som ønsker å lære?

Er det rasjonelt å forvente at noen enkeltperson skal ta på seg noen av disse oppgavene? Og hadde det ikke uansett vært bedre for både kunskap og kulturspredning å hjelpe med flettene samtidig som du forteller historien om fletten opprinnelse?

Nå har ikke jeg en kultur jeg føler trenger å beskyttes eller som er så integrert i meg at det er vondt å se andre ta på "min drakt", men jeg kan ikke skjønne hvor "kulturell apropriasjon" kommer fra eller hvordan noen som helst er tjent med konseptet. Tvert imot tror jeg vi taper både kulturutveksling, mangfold og forståelse.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 2. mai 2022 kl. 21:03.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Det her blir kanskje ikke tatt helt seriøst og jeg mener ikke noe annet enn å nevne hva jeg selv synes jeg observerer i nyhetene, og sosiale medier.
Og som vi vet blir feeden i sosiale medier skreddersydd til hver enkelt.

Er det jævlig mye enkelt sagt angrep på spesielt hvite menn om dagen, de siste årene? «Vi» har skylden for alt og skal helst bare holde kjeft om alt som handler om sosiale problemer og hvis det er rase involvert er vi automatisk ekskludert og ingen vil høre meningen?
Skal ting bli bedre i samfunnet kan man ikke trøkke ned andre. Man må investere i å få andre opp fra kjipe situasjoner, men drt virker som mye handler om å bare skylde på hvite for alle problemer og det er lissom blitt politisk korrekt.
Interessant spørsmål. Jeg synes innlegget du linker til sauser sammen noen rare ting. Litt (forsåvidt interessant) historie om fletter, litt tørt hår-problematikk (som jeg ikke tror er helt forbeholdt afrohår), og...trakassering? Mener hun at hun blir utsatt for mer hets for håret sitt fordi hvite folk går med fletter? Eller at det å stjele flettelooken er likestilt med å kalle flettene hennes ekle? Skribentens utenforskap er helt sikkert reelt, men sammenhengene gir ikke helt mening for meg. Men hvis vi holder trakasseringen utenfor, så kan vi snakke om kulturell appropriasjon.

Først: Hvis man tror folk med innvandrerbakgrunn i bunad er det samme fenomenet som når minoritetskultur blir redusert til eksotisk pynt for de priviligerte, så mangler man totalt evne til å anvende kontekst. Enten er man litt dum, ellers er man bare overhodet ikke interessert i å ta inn over seg andres virkelighetsopplevelse. Jeg tipper på det siste.

Det er reduserende når andre bruker kulturen din som overfladisk, eksotisk krydder, uten noen reell i interesse for hverken kulturen eller menneskene den tilhører. Også når dette ikke er gjort ondsinnet, men fordi man synes det er vakkert og spennende. Det er åpenbart problematisk når det er den undertrykkende gruppen som bruker uttrykk fra kulturen til dem de undertrykker, eller har en lang historie med å undertrykke, på den måten. Et eksempel jeg personlig har reagert på er amerikanere som bruker tøffe "indianer"-referanser for å navngi alt fra sportslag til militært materiell, mens den faktiske urbefolkningskulturen har mildt sagt stusselige kår.

Vi som har vokst opp med indianere og hottentotter som artige innslag i barnekulturen kan synes det er vanskelig å se akkurat de elementene på en ny måte, men det sier egentlig seg selv at det er ukult å få kulturen og identiteten sin redusert til en karikatur. Det trenger ikke å være ondsinnet rasisme for å være problematisk.

Akkurat hvor grensene går kan sikkert diskuteres. Det må finnes en mellomting mellom å avfeie alt som krenkehysteri, og å problematisere helt naturlig (og ønskelig) kulturell utveksling. Jeg synes flette-eksempelet havner i sistnevnte grøft. Jeg er åpen for at disse flettene har en dypere betydning som gjør det problematisk å bruke dem, men synes ikke det ble argumentert overbevisende for i det innlegget.

Er det egentlig noen andre enn fremmedfiendtlige ekstremister som mener at minoriteter kun skal påvirkes av vår kultur og ikke omvendt? De som bruker "berikelsen" ironisk? De fleste av oss mener vel at det er en reell berikelse at kulturer påvirker hverandre. Det ville i alle fall vært helt nytt om de sluttet å gjøre det.
Sist endret av *pi; 2. mai 2022 kl. 21:46.
Oi oi her må jeg svare altså! Jeg er ny her så det er første innlegget mitt. DETTE har irritert meg så innmari mye! Jeg er selv utenlandsk dog ikke fra ett afrikansk land. Det som irriterer meg er at det er en selvfølge at alle kulturer skal
få etterligne de «hvites» tradisjoner, slik som feks å rette ut håret, gå med «vestlige» klær, mat altså listen er veldig lang. HVORFOR regnes ikke det som kulturell appropriasjon???? Hvorfor regnes kun nasjonaliteter med annen»hudfarge» som kulturell appropriasjon? Jeg forstår undertrykkelse da spesielt i usa men det finnes da undertrykkelse i vår egen verden. Feks samene, tatere, jøder osv. i andre land ble egne folk holdt i fangeleir og brukt som slaver. Det er da ikke kun de fra Afrika som ble brukt i slave arbeid. Ikke fortell meg at fordi du har flettet hår her i Norge så har du opplevd smerte og undertrykkelse pga håret ditt. DET tror jeg ingenting på. Som sagt utlending selv men dette krenke greiene har gått altfor langt.
Sitat av lillemy01 Vis innlegg
Oi oi her må jeg svare altså! Jeg er ny her så det er første innlegget mitt. DETTE har irritert meg så innmari mye! Jeg er selv utenlandsk dog ikke fra ett afrikansk land. Det som irriterer meg er at det er en selvfølge at alle kulturer skal
få etterligne de «hvites» tradisjoner, slik som feks å rette ut håret, gå med «vestlige» klær, mat altså listen er veldig lang. HVORFOR regnes ikke det som kulturell appropriasjon???? Hvorfor regnes kun nasjonaliteter med annen»hudfarge» som kulturell appropriasjon?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke samme fenomen når minoriteten prøver å passe inn i storsamfunnet, noe de blir fortalt hele tiden at de må, som når majoriteten pynter seg (eller produktene sine) med eksotisk dill fra kulturer de ellers ikke interesserer seg en døyt for. Du må jo se at det ikke er det samme?

Jeg forstår undertrykkelse da spesielt i usa men det finnes da undertrykkelse i vår egen verden. Feks samene, tatere, jøder osv. i andre land ble egne folk holdt i fangeleir og brukt som slaver. Det er da ikke kun de fra Afrika som ble brukt i slave arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er da heller ikke bare afrikanere som reagerer på kulturell appropriasjon. Vi har for eksempel nylig hatt oppgjør med bruken av en karikert samegutt i kofte for å selge et farseprodukt som ikke har noenting med samisk matkultur å gjøre. En kultur som det norske storsamfunnet altså har gjort ganske mye for å utradere over flere generasjoner og inntil ganske nylig. Fetisjisering av mystiske sigøynerjenter som danser forførerisk med sølvbjeller rundt anklene er vel også en smule umusukalsk nå til dags.

Ikke fortell meg at fordi du har flettet hår her i Norge så har du opplevd smerte og undertrykkelse pga håret ditt. DET tror jeg ingenting på. Som sagt utlending selv men dette krenke greiene har gått altfor langt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg tilbøyelig til å være enig i, men du går i motsatt grøft og fornekter hele problemet.
Jeg fortrenger ikke problemet. Dette har blitt ett irritasjonsmoment etter en del samtaler på amerikanske fora. Der går det ikke an å diskutere dette i det hele tatt. Jeg har prøvd å forklare at mange europeiske land har ikke samme problemstillingene som de i usa. De mener at alle som er hvitveis huden er privilegerte. Født privilegert faktisk. Noe som absolutt ikke stemmer. Jeg støtter absolutt black lives matter og har full forståelse for at man ikke lager karikaturer av andre sine nasjoner/ urbefolkning. Men det at dette ikke går an å diskutere i det hele tatt uten at det tar helt av med skittkasting osv. og jeg er fortsatt der at du kan ikke samenligne afrikanske ætede innbyggere i Norge vs det som foregår i usa. Vi kan virkelig ikke adoptere absolutt alt som foregår i usa. Det gjenspeiler ikke det som skjer i Norge i det hele tatt.
Det er feil ende å begynne i spør du meg.

det er ikke det at man har en sveis ifra en annen kultur eller pynter seg med ting som har opprinnelse i et annet land som er problemet, problemet er at minoriteter føler at de får mer dritt og unødvendige kommentarer enn oss vaniljepuddinger. Ingen liker å føle at man blir hakket på.

Om det faktisk stemmer eller ikke, DET hadde vært interessant å vite. Først når man vet om problemet bunner i fremmedfiendtlighet eller tvil rundt identiteten/seg selv som minoritet, da kan man begynne å ta tak i problemet. For nå, så famler folk bare rundt i mørket og prøver å angripe problemet ifra feil vinkler.
Sitat av lillemy01 Vis innlegg
Jeg fortrenger ikke problemet. Dette har blitt ett irritasjonsmoment etter en del samtaler på amerikanske fora. Der går det ikke an å diskutere dette i det hele tatt. Jeg har prøvd å forklare at mange europeiske land har ikke samme problemstillingene som de i usa. De mener at alle som er hvitveis huden er privilegerte. Født privilegert faktisk. Noe som absolutt ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er priviligert på akkurat det punktet. Jeg har et utseende som gjør at jeg sklir lettere inn og får mindre motstand og dritt i mange sammenhenger. Det er klart det er et privilegium. Så er jeg mindre priviligert på noen andre områder. Det kan godt hende du er mer priviligert enn meg i sum, tross annen etnisk opprinnelse (hvis det var det du mente med at du var utenlandsk). White privilige handler ikke om at alle hvite er bortskjemte overklassefolk og alle andre er undertrykte ofre. Men det å være hvit i et vestlig samfunn gir noen privilegier, en del ting blir lettere da. Det må være mulig å anerkjenne det uten å nødvendigvis bli en andregradskrenket selvpisker av den grunn.

Jeg støtter absolutt black lives matter og har full forståelse for at man ikke lager karikaturer av andre sine nasjoner/ urbefolkning. Men det at dette ikke går an å diskutere i det hele tatt uten at det tar helt av med skittkasting osv. og jeg er fortsatt der at du kan ikke samenligne afrikanske ætede innbyggere i Norge vs det som foregår i usa. Vi kan virkelig ikke adoptere absolutt alt som foregår i usa. Det gjenspeiler ikke det som skjer i Norge i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er store forskjeller, og at vi har en tendens til å importere konflikter som strengt tatt ikke er så relevante her. Det er et problem. I USA har privilegiene en tendens til å klumpe seg mer sammen enn i vårt mer egalitære samfunn. Men betyr jo ikke at problemet ikke finnes her. Du fremstilte det som om det at minoriteter etterligner "hvit" kultur var det samme som den kulturelle appropriasjonen vi diskuterer her, og det er det ikke. Det forutsetter en symmetri som ikke er reell. Majoritetskultur og minoritetskultur stiller ikke likt.
Sist endret av *pi; 3. mai 2022 kl. 01:21.
Utlendinger og afrikanere er ikke en monolitt; vi er alle ulike og har ulike perspektiver og erfaringer. Personlig har jeg ingen problemer med at hvite (og andre) låner fra min kultur da det oftest kommer fra et godt sted. Dilemmaet skribenten tar opp er aktuelt, men separat fra det faktumet hvorvidt andre folkegrupper bør få "lov" til å ta i bruk våre skikker, hår stiler, folkedrakter osv. Vi blir ikke diskriminert mindre av at Olav på 17 ikke får "lov" til å ha cornrows.

Vi lever i en globalisert verden og det er på tide at vi lærer å leve sammen. Å oppfordre til respekt for religiøse eller kulturelle artefakter er en ting. Å nekte andre i å ha box braids fordi samfunnet ikke godtar deg når du har box braids er en annen. Jo fler med disse hår stilene, jo mer akseptert blir det. Tenker jeg da.
Jeg tror at vi visker ut forskjellene i samfunnet ved å benytte oss av skikker og tradisjoner på kryss av kulturer.
Hvis målet er å bli kvitt rasisme tror jeg dette er en god måte å redusere fremmedfrykten vi mennesker har.

Kan forstå frustrasjonen rundt at hvite mottar mindre hets fra samme hårstil. Men ved at stilen blir mer normal på tvers av kulturer vil dette redusere over tid. Mulig jeg bommer totalt da jeg selv er en hvit mann.
Sitat av Zimzimba Vis innlegg
.
Kan forstå frustrasjonen rundt at hvite mottar mindre hets fra samme hårstil. Men ved at stilen blir mer normal på tvers av kulturer vil dette redusere over tid.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg dessverre ikke. Hun blir ikke hetset fordi hun har fletter, hun blir hetset fordi hun er mørkhudet. Hadde hun ikke hatt fletter, hadde de sagt noe annet. Det er ikke noe annet enn rasisme, og det har ingenting å gjøre med hvem som går med hvilken frisyre.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Veldig dårlig sammenligning, noe som også viser at du ikke har lest artikkelen? Dette er et minefelt, men jeg prøver...

Tror det er vanskelig for privilegerte, hvite nordmenn å være reflektert rundt dette temaet. De fleste av oss har gjerne lite kunnskap og null erfaring sammenlignet med opplevelsene Ida Emilie besitter. I tillegg ser det ut til at vi ikke liker at våres verdisyn og holdninger blir konfrontert, og det er så lett å avskrive andre som snakker høyt om urettferdighet og dårlige følelser som "krenket". Mitt inntrykk er ikke at folk er mer krenket enn tidligere, jeg syns heller at åpenheten i samfunnet er større, vi snakker høyt om mye, konfronterer mange. Dette resulterer da i påfølgende "krenking" og det blir en eneste stor "krenkefest". Ida Emilie føler seg krenket, de som leser det føler seg krenket fordi andre blir krenket. Altså... Jeg er så lei av ordet "krenket".

Svarene her, og artikkelen, fikk meg av en eller annen grunn til å tenke på hun som fikk spesialsydd en bunad med hijab: https://www.dagbladet.no/nyheter/sah...sisme/60245126. Jeg begynte å tenke at det kanskje kan defineres som kulturell appropriasjon(?), men så leser jeg definisjonen av det:

"Det innebærer at noe tas fra en kultur og settes inn i en annen. Begrepet brukes gjerne når det er en ubalanse i maktforholdet mellom majoriteten og minoriteten i et samfunn, og majoriteten stjeler eller misbruker kulturelle utrykk fra minoriteten."

Husker veldig godt hvordan det klikket for nordmenn i media når denne saken var oppe. Så mange sinte nordmenn! Til helvete med islam, til helvete med muslimer etc. Hun fikk mange stygge kommentarer på bildet sitt på Facebook. Tenk å ta vårt plagg og gjøre det til sitt eget! Islamisering på høyt nivå (eller bare en kultur som møter en annen og tilpasser seg?). Det er vel kanskje denne følelsen Ida Emilie sitter med, når hvite nordmenn kan gå med box braids og corn rows uten å hetses for det - mens hennes folk har blitt hetset for det gjennom hele historien. Jeg og du har kanskje ikke sett noe til det (personlig kan jeg ikke huske at det har falt meg inn å hetse noen, verken hvit eller svart, for hvordan håret deres er stelt), men det er ikke våre opplevelser det er snakk om.

Angående kjendisnytt, skjønnhetsmagasiner (som var 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallets "instagram og sosiale medier"), influencere og hele den pakka der... Svineri for samfunnet og så utrolig skadelig for unge mennesker (og voksne for den saks skyld). Det skaper så uheldige ringvirkninger i samfunnet og blant unge, samtidig som det ser ut til at mange er bevisst på den uheldige påvirkningen så virker det som om ikke alle faktisk tar det innover seg. Det er ikke rart mange begynner å slite psykisk, tenker jeg...
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner at jeg begynner å bli sykt lei av at bare fordi jeg er hvit og "priviligert" så har jeg tydeligvis null selvinnsikt, null empati, null sympati og mangler totalt evne til å se ting fra andres perspektiv.

Kan vi slutte å bruke "siden du er hvit priviligert så forstår du ikke" som et argument?

Det er ingenting annet enn en hersketeknikk for å kneble meningsmotstanderen, og er det samme som å si at din mening teller mindre pga din hudfarge/livserfaring osv.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg kjenner at jeg begynner å bli sykt lei av at bare fordi jeg er hvit og "priviligert" så har jeg tydeligvis null selvinnsikt, null empati, null sympati og mangler totalt evne til å se ting fra andres perspektiv.
Vis hele sitatet...
Siden du er hvit, er det vanskelig for deg å forstå hvordan det er å ikke være hvit. Det er vel ikke så kontroversielt å si? Det er vanskelig for meg som fysisk funksjonsfrisk å se hvor ekskluderende samfunnet er for rullestolbrukere. Jeg kan forstå at det er frustrerende å møte på stengte dører, men det er vanskelig fra mitt priviligerte ståsted å ta inn over meg hvordan det er å leve hver dag i et samfunn som ikke er tilrettelagt for deg. Det er ikke det samme som å si at funksjonsfriske har lite empati og selvinnsikt. Det krever ganske mye åpen lytting å kunne leve seg inn i problemer du aldri har følt på kroppen, og det er det hvite nordmenn blir oppfordret til. Jeg synes ikke det er spesielt krenkende.
Sist endret av *pi; 3. mai 2022 kl. 09:33.
Sitat av *pi Vis innlegg
Siden du er hvit, er det vanskelig for deg å forstå hvordan det er å ikke være hvit. Det er vel ikke så kontroversielt å si? Det er vanskelig for meg som fysisk funksjonsfrisk å se hvor ekskluderende samfunnet er for rullestolbrukere. Jeg kan forstå at det er frustrerende å møte på stengte dører, men det er vanskelig fra mitt priviligerte ståsted å ta inn over meg hvordan det er å leve hver dag i et samfunn som ikke er tilrettelagt for deg. Det er ikke det samme som å si at funksjonsfriske har lite empati og selvinnsikt. Det krever ganske mye åpen lytting å kunne leve seg inn i problemer du aldri har følt på kroppen, og det er det hvite nordmenn blir oppfordret til. Jeg synes ikke det er spesielt krenkende.
Vis hele sitatet...
Krenkende er dine ord, jeg synes det er dårlig debattstil.

Nei, det er ikke vanskelig for meg å forstå hvordan andre har det uten å direkte oppleve det selv.
At noen må fortelle om utfordringene kan jeg gå med på, men at jeg ikke har mulighet til å forstå kun basert på at jeg er hvit går jeg ikke med på.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, det er ikke vanskelig for meg å forstå hvordan andre har det uten å direkte oppleve det selv.
At noen må fortelle om utfordringene kan jeg gå med på, men at jeg ikke har mulighet til å forstå kun basert på at jeg er hvit går jeg ikke med på.
Vis hele sitatet...
Du mener seriøst at ved å bli fortalt om rasistiske opplevelser, så kan du oppnå en like god forståelse som om du skulle levd i situasjonen selv? Det er oppsiktsvekkende naivt, og et veldig godt eksempel på hva problemet med privilegier er.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du mener seriøst at ved å bli fortalt om rasistiske opplevelser, så kan du oppnå en like god forståelse som om du skulle levd i situasjonen selv? Det er oppsiktsvekkende naivt, og et veldig godt eksempel på hva problemet med privilegier er.
Vis hele sitatet...
Vedkommende blir jo utsatt for en rasistisk opplevelse her og nå, av deg. Så hvorfor skulle det være så vanskelig for vedkommende å sette seg inn i hvordan det er? Eller mener du oppriktig at det å diskvalifisere noens oppfatning basert på hudfarge ikke er rasistisk?
Sitat av *pi Vis innlegg
Du mener seriøst at ved å bli fortalt om rasistiske opplevelser, så kan du oppnå en like god forståelse som om du skulle levd i situasjonen selv? Det er oppsiktsvekkende naivt, og et veldig godt eksempel på hva problemet med privilegier er.
Vis hele sitatet...
Ja, man vil klare å sette seg inn i andres situasjon godt nok til å kunne være i diskusjonen uten å måtte leve i situasjonen selv.

Husk at ikke alle er like privilegerte selv om vi lever samme land, og det at du ikke forstår det er jo et problem i seg selv egentlig.

Du kan ikke automatisk kneble noen bare fordi de er hvite og norske.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ja, man vil klare å sette seg inn i andres situasjon godt nok til å kunne være i diskusjonen uten å måtte leve i situasjonen selv.

Husk at ikke alle er like privilegerte selv om vi lever samme land, og det at du ikke forstår det er jo et problem i seg selv egentlig.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du leste det jeg skrev lengre oppe, men selvsagt er ikke alle hvite priviligerte på alle områder (eller alle svarte underprivilegerte). Jeg tilhører selv noen kategorier som gjør at jeg har det vanskeligere, men akkurat min hudfarge og kulturelle bakgrunn gjør en del ting lettere for meg. Folk er jo ikke bare én egenskap. Jeg tror at dersom man har erfaring fra andre underprivilegerte grupper (fattig, skeiv, funksjonshemmet, rusavhengig whatever), så kan man bruke de erfaringene til å forstå hvordan ens egne privilegier funker. Det burde man i alle fall prøve på. Diskriminering er til en viss grad different demons, same devil.

Du kan ikke automatisk kneble noen bare fordi de er hvite og norske.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! Jeg tror du misforsto meg, jeg ser hvordan jeg kunne oppfattes sånn. Men du siterte Donaukinder, og hun prøvde så vidt jeg ser ikke å stenge deg ute av debatten. For å presisere: Jeg er ikke tilhenger av kneble folk fordi de er priviligerte, sånn no uterus no opinion -feminisme f eks. Tvert imot, jeg synes folk bør engasjere deg mer på tvers av grupper. Det handler bare om å ha litt ydmykhet for at noe du kan oppfatte som bagatellmessig kanskje kan være problematisk på måter du ikke forstår, fordi det skjer i en kontekst du aldri har levd i.

Når f eks Dodecha sier at "jeg er ikke typen til å ta meg nær av slikt", så overser han kanskje at det ikke er det samme for ham å få kommentert håret sitt som for noen hvis gjennomgående livserfaring helt fra man er liten er å være annerledes, og der håret er et kulturelt symbol på denne annerledesheten. Det har ikke noe å gjøre med at hun er en mer nærtagende type enn ham. Det er en ganske lett felle å gå i, at man bruker sitt eget priviligerte utgangspunkt for å forstå andres opplevelser. Det handler ikke om manglende empati, det er helt naturlig å tenke sånn, men det er noe vi bør prøve å være bevisst på.

Dette var ment som et eksempel, jeg mener overhodet ikke at Dodecha sine dreads har noen skyld i at folk blir utsatt for rasistisk hets, og kan heller ikke se at det er noe problematisk kulturell appropriasjon. Han er åpenbart åpen for å utforske temaet.

Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Vedkommende blir jo utsatt for en rasistisk opplevelse her og nå, av deg. Så hvorfor skulle det være så vanskelig for vedkommende å sette seg inn i hvordan det er? Eller mener du oppriktig at det å diskvalifisere noens oppfatning basert på hudfarge ikke er rasistisk?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at hudfargen til Rosander diskvalifiserer meningen hans. Jeg har samme hudfarge selv. Prøv å lese hva jeg skriver.
Sist endret av *pi; 3. mai 2022 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Absolutt ikke! Jeg tror du misforsto meg, jeg ser hvordan jeg kunne oppfattes sånn. Men du siterte Donaukinder, og hun prøvde så vidt jeg ser ikke å stenge deg ute av debatten. For å presisere: Jeg er ikke tilhenger av kneble folk fordi de er priviligerte, sånn no uterus no opinion -feminisme f eks. Tvert imot, jeg synes folk bør engasjere deg mer på tvers av grupper. Det handler bare om å ha litt ydmykhet for at noe du kan oppfatte som bagatellmessig kanskje kan være problematisk på måter du ikke forstår, fordi det skjer i en kontekst du aldri har levd i

Når f eks Dodecha sier at "jeg er ikke typen til å ta meg nær av slikt", så overser han kanskje at det ikke er det samme for ham å få kommentert håret sitt som for noen hvis gjennomgående livserfaring helt fra man er liten er å være annerledes, og der håret er et kulturelt symbol på denne annerledesheten. Det har ikke noe å gjøre med at hun er en mer nærtagende type enn ham. Det er en ganske lett felle å gå i, at man bruker sitt eget priviligerte utgangspunkt for å forstå andres opplevelser. Det handler ikke om manglende empati, det er helt naturlig å tenke sånn, men det er noe vi bør prøve å være bevisst på.
Vis hele sitatet...
For å ta et litt nærliggende eksempel da, jeg er en del av en minoritet fordi jeg er født med rødt hår. Dette har også medvirket i at jeg har blitt behandlet ulikt enn andre opp igjennom årene, og jeg har kjent på følelsen av utenforskap grunnet dette.
Gir dette meg rett til å si at det er kulturell appropriasjon når andre farger håret sitt rødt, og at de gjør narr av meg og det jeg har gått igjennom i livet mitt som en naturlig rødhåring?
Eller er dette annerledes på noen måte?
Sist endret av Jorg; 3. mai 2022 kl. 15:42.
Sitat av Jorg Vis innlegg
For å ta et litt nærliggende eksempel da, jeg er en del av en minoritet fordi jeg er født med rødt hår. Dette har også medvirket i at jeg har blitt behandlet ulikt enn andre opp igjennom årene, og jeg har kjent på følelsen av utenforskap grunnet dette.
Gir dette meg rett til å si at det er kulturell appropriasjon når andre farger håret sitt rødt, og at de gjør narr av meg og det jeg har gått igjennom i livet mitt som en naturlig rødhåring?
Eller er dette annerledes på noen måte?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg forstår ikke helt hva du argumenterer imot her, jeg tror ikke jeg har skrevet at folk ikke bør gå med fletter.
Lvl 5 Taskenspiller
Det er unektelig fascinerende hvordan unge mennesker, i anti-rasismens navn,
hevder at hudfargen din skal være avgjørende for hvilken frisyre du kan benytte.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei. Jeg forstår ikke helt hva du argumenterer imot her, jeg tror ikke jeg har skrevet at folk ikke bør gå med fletter.
Vis hele sitatet...
Nei men hva med disse spesifikke afrikanske flettene som hun nevner, hvor går grensen til at noe er kulturell appropriasjon mener du. Jeg bare spør deg, forstår ikke dette helt selv
Sitat av Jorg Vis innlegg
Nei men hva med disse spesifikke afrikanske flettene som hun nevner, hvor går grensen til at noe er kulturell appropriasjon mener du. Jeg bare spør deg, forstår ikke dette helt selv
Vis hele sitatet...
Det er som sagt vanskelig å si akkurat hvor grensene går, det er vel derfor man må ha en dialog og lytte åpent til de som sier at det er et problem. Jeg sier ikke at man nødvendigvis må være enig, eller at det ikke er andre hensyn som også har vekt. Men det er i alle fall dumt å avvise det på autopilot som krenkehysteri og nekte for at det er forskjell på majoritet og minoritet.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, det er ikke vanskelig for meg å forstå hvordan andre har det uten å direkte oppleve det selv.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i ordet forstå? Sidestiller du et annet menneskes opplevelse og din oppfatning av det om jeg forstår riktig?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Beklager sent svar, jobb/familie og alt det der, det er jo interessant at vi klarer å ha en noenlunde grei meningsutveksling om noe så betent.

Som Deziree er inne på så kan man ikke forvente at en slik debatt blir så veldig nyansert her inne. Men jeg har absolutt ingenting i mot at de som ikke er etnisk norsk går i bunad, eller lager seg hijab-bunad eller hva det enn måtte være. Tåpelige utsagn som "Ja men da får ikke hun bruke teknologi" er særdeles lite gjennomtenkte, da flere moderne oppfinnelser kommer fra mange forskjellige etnisiteter.

Jeg tar til meg at vi er et samfunn der mange får talerør for klagene sine, og i grunn er det bedre at det klages litt for mye enn for lite, hun er også ganske ung og det er veldig vanlig å bli særdeles engasjert i saker man brenner for; Hun er jo med å drive et nettsted nettopp om hårstiler.
Kronikken bør leses i lys av en slags utblåsning, fra noen som har opplevd endel diskriminering over lang tid: Og da lar jeg endel gli, men jeg synes hovedpoenget er det man kan kritisere: Et "forbud" mot å bruke visse hårstiler blir ganske urimelig.

For, slik jeg tolker det, foruten at hun har blitt fortalt at håret hennes er stygt, er at mye ligger i populærmedia: Hun nevner at hvite blir hyllet for kreativitet angående disse hårstilene mens mørkhudede blir kritisert. I starten av innlegget hennes nevner hun at overraskende mange hvite kjendiser inntar den røde løperen i disse afrikanske flettene og at de har gitt disse hårstilene helt egne navn.

Denne praksisen bør være enklere å få endret på, for det er jo omtrent definisjonen på kulturell appropriasjon, og er noe konkret å vise til, da jeg regner med at det er typen underholdning/skjønnhetsblogger/kanaler e.l. dette blir formidlet.

Jeg ser i ettertid at jeg digrederte litt angående mine opplevelser med uvanlig hårstil: Det jeg forteller er jo omtrent en bekreftelse på hva Ida Emilie har observert: At hvite hylles for disse hårstilene og ikke har den fjerneste anelse hva mørkhudede gjennomgår. En annen ting er jo at hun nevner jo aldri Dreadlocks heller, selv om stilen har tunge assosiasjoner med mørkhudede i form av Rastafari-bevegelsen, så er den ikke en stil man kan knytte til Afrika, ei heller en spesifikk stamme.

Jeg er der at jeg mener det blir tull å si at folk ikke kan ha håret sitt slik og slik. Jeg skjønner også at noen er så drittlei av å ikke bli behandlet som et likeverdig menneske i et moderne samfunn, at man kan komme med et slikt krav.
Jeg synes fremdeles mye ansvar ligger hos media, spesielt disse sjelløse drittgreiene som er underholdnings- og skjønnhetsbransjen.
Sist endret av Dodecha; 4. mai 2022 kl. 15:03.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kronikken bør leses i lys av en slags utblåsning, fra noen som har opplevd endel diskriminering over lang tid:
Vis hele sitatet...
Det er sånn jeg leser det også, en reell frustrasjon som hun ikke helt greier å sortere. Det må jo være vanskelig å finne ut av identiteten sin når man både får kritikk både for å være for afrikansk på håret og for wannabe-norsk med bunad. Samtidig kan nordmenn som tilsynelatende passer perfekt i boksen tillate seg å være spesielle og skille seg ut med eksotisk accesoir, mens hun som faktisk har tilknytning til det betaler en høy pris for å skille seg ut.

Har altså ingen problemer med å forstå frustrasjonen, men tror ikke løsningen her er at du slutter å gå med dreads.
Hvis ulike fletter i ulike fargede hår genuint krenker noen, er det genuint synd i personer med alopecia areata eller dem på cellegift. Føler mennesker generelt, og privilegerte spesielt, leter med lupe etter problemer som de kan klage og syte om. Sett at dette var hennes største såkalte "problem" her i livet, ja, da har hun virkelig ikke å klage over, og burde heller sette pris på hvor godt hun hadde det. No offence, men enkelt burde sitte ned og holde kjeft
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Hva legger du i ordet forstå? Sidestiller du et annet menneskes opplevelse og din oppfatning av det om jeg forstår riktig?
Vis hele sitatet...
Nei, men det kan ikke være et krav om at man skal ha opplevd eksakt det samme for å kunne mene noe om det.

Jeg tipper de fleste har blitt diskriminert på ett eller annet tidspunkt så det burde være lett for de fleste å kunne sette seg inn i en situasjon hvor dette skjer X antall ganger i løpet av en dag, uke, måned etc.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, men det kan ikke være et krav om at man skal ha opplevd eksakt det samme for å kunne mene noe om det.
Vis hele sitatet...
Nå fikk du ganske grundig oppklart at ingen mener det heller, men det er kanskje mindre interessant å ta med seg videre i debatten og verdensbildet?
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå fikk du ganske grundig oppklart at ingen mener det heller, men det er kanskje mindre interessant å ta med seg videre i debatten og verdensbildet?
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt? Jeg svarte på en kommentar som var rettet til meg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg opplever at KA selv om det er riktig kritikk, stjeler oppmerksomheten og tar plassen som mye viktigere og livsnødvendig kritikk kunne ta. Føler det tjener saken til borgerskapet og elitene at folk krangler på det nivået, kontra å demokratisk ta opp de større linjene. Selv om dette er et problem så ser jeg hundrevis av andre som bør komme først i køen.

Diskuterer systematisk rasisme, korrupsjon, ulikhet, forvitring av rettsstat, norsk miljøpolitikk.

Vs - hår og klær?
Sist endret av meaculpaUIO; 10. mai 2022 kl. 15:46.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg opplever at KA selv om det er riktig kritikk, stjeler oppmerksomheten og tar plassen som mye viktigere og livsnødvendig kritikk kunne ta. Føler det tjener saken til borgerskapet og elitene at folk krangler på det nivået, kontra å demokratisk ta opp de større linjene. Selv om dette er et problem så ser jeg hundrevis av andre som bør komme først i køen.

Diskuterer systematisk rasisme, korrupsjon, ulikhet, forvitring av rettsstat, norsk miljøpolitikk.

Vs - hår og klær?
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i i dette tilfellet, der hun etter min mening ikke lyktes i å vise at det er ulike sider av samme problem.

Men generelt er jeg litt uenig i det prinsippet. Tvert imot synes jeg de store, grove enkelttilfellene lett reduserer hele problemet til nettopp enkelttilfeller - noe som selvsagt er mer behagelig for alle. Det er saker vi kan være enige om, vi kan stå sammen om å fordømme de "råtne eplene". Det er mindre hyggelig å innse at disse enkelttilfellene er ekstremutslag av en kultur vi kanskje alle er litt med å opprettholde, gjennom mikroaggresjoner og stilltiende aksept. På den måten mener jeg at også "bagatellene" er viktige å vie plass til, fordi omfanget i seg selv viser at det er et strukturelt problem som vi alle har et ansvar for å snu, og ikke kun et spørsmål om sosiopatiske enkeltindivider. De finnes, for all del, men de opererer ikke i et vakuum, men i et sosialt og kulturelt rom vi skaper for dem. Det rommet har vi ansvar for, og det er der "bagatellene" skjer.

*For the record: Mikroaggresjoner et uttrykk jeg vedder på at blir latterliggjort av enkelte her. Det får stå sin prøve. Nei, det er ikke synonymt med at alle hvite innerst inne er rasister, alle menn er sexister, alle heterofile er homofobe osv. Intensjon og effekt står ikke alltid i et 1:1-forhold. Det betyr heller ikke at krenking alltid skal trumfe ytringsfrihet. Det handler om kulturelle uvaner vi har godt av å bli bevisst på, uten at det trenger å innebære noen personlig moralsk fordømmelse.
Sist endret av *pi; 10. mai 2022 kl. 16:30.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, men det kan ikke være et krav om at man skal ha opplevd eksakt det samme for å kunne mene noe om det.

Jeg tipper de fleste har blitt diskriminert på ett eller annet tidspunkt så det burde være lett for de fleste å kunne sette seg inn i en situasjon hvor dette skjer X antall ganger i løpet av en dag, uke, måned etc.
Vis hele sitatet...
Dette er riktig i seg selv, men bommer litt. Majoriteter blir riktignok diskriminert mot, men veldig sjelden på samme måte, i samme omfang eller med samme konsekvenser som minoriteter. Den diskrimineringen mange slags minoritetsgrupper møter stiller i en helt annen liga.

Poenget er ikke at diskriminering mot "privilegerte" er greit, men at det er et mindre problem. Det blir derfor oversett.