Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3800
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hei.
Jeg har lenge lurt på hvordan det er mulig at norske statsborgere er hjemløse eller tiggere. Jeg har alltid antatt at velferdsstaten hjelper til med bosted og trygd, slik at hjem-/pengeløshet er umulig; men jeg kan forestille meg at de ikke får hjelp pga. manglende tillit hos staten, grunnet rusmisbruk, kriminalitet, o.l; at de ikke oppfyller kriteriene for hjelp. Er det jeg som er godtroende, eller er dette en situasjon de selv har forårsaket? Evt., hvorfor får de ikke støtte?
For noen er NAV så jævlige å ha med og gjøre at de heller velger å være uteliggere.
En kamerat ble ødelagt i en trafikkulykke og klarte ikke jobben sin lengere på grunn av store smerter. Etter 1 år sykemeldt mistet han jobben og nav nektet å utbetale noe mer.
Legen hans mente han måtte bli ufør, men nav godtok ikke det.
Etter over 1 år uten noen inntekt hadde han tilslutt mistet alt, bolig, bil osv.
Til slutt fikk han en vettug saksbehandler og fikk erstatning, men alt, og mer til, gikk med til nedbetaling av gjeld. Fikk innvilget ufør og har det bra i dag, men fy faen for en kamp det var.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Og hospitsene kan være både farlige, bråkete og generelt stressende samt at vil man holde seg unna rus så ekke hospits stedet å være. Jeg jobbet for Frelsesarmeen på hospits i Oslo, egentlig 18 års grense men vi prøvde så godt vi kunne å holde 18-21 åringer unna siden de var såpass unge og lett påvirkelige samt at de ofte kjører veldig hardt på.

Er du ikke skikkelig narkoman så blir du det av å bo på hospits, det ekke kødd. Ekke akkurat luksusforhold heller men man skulle tro det var bedre enn ute. Noen har jo rett og slett brukt opp sjansene for en stund hvis det har vært mye bråk eller trusler og slikt på hospits. Noen trives jo faktisk bedre når de kan styre selv samt at det ikke koster noe å bo ute. Mange grunner. De færreste er jo hjemløse hundre prosent av tiden. De får låne en sofa av en kompis. Noen dager på avrusning eller sykehus her og der osv.

Men de offentlige tilbudene trenger sårt oppussing og mer bemanning for å kunne gi et ordentlig tilbud. Tre måltider om dagen burde være minimum men hos oss var det bare middag, og frokost i tillegg i helgene
Sist endret av NodSquad; 18. mars 2022 kl. 21:30.
Mange har hund, og NAV gir ikke støtte til hundehold.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Og forresten, du har krav på tak over hodet. Hvis du melder deg på legevakta som hjemløs så skal de finne en plass til deg innen en viss tid. Men du kan risikere å få et rom på feks Prindsen sammen med to andre og tre stoler lissom. Så hvis det er mye trøkk så kan det hende du ikke får eget rom med det første. Var flere ganger vi hadde rom til overs fordi folk takket nei til tilbudet. Selv de tyngste brukerne sa også at Frelsesarmeens tilbud var det beste i byen og ikke Oslo kommune. Vi hadde 22 plasser mens de to andre vanligste stedene, Dalsbergstiens hus og Marcus Thranes hus hadde vel nærmere 40-45 plasser. Det passer ikke for alle. Det er overvåkningskameraer men ikke inne på rommene. Vi visste det foregikk kjøp og salg og seff bruk og det «vakke lov» men hva er vitsen med å prøve å stanse det. Det vakke vår jobb uansett, vi bare ba folk som var overstadig berusa om å gå ut eller holde seg på rommet. Gikk som oftest helt fint uten episoder. Mange har sykkel men det vakke lov å ta med inn, for plutselig stod det hundre sykler i bakgården med 22 beboere. Noe som skurrer da. Anyway, jeg kan forstå hvorfor noen velger å kjøre sitt eget løp. Jeg tror de ble trukket 4500 kr mnd eller noe av hva de nå enn fikk for å bo der. Et av de billigste stedene men for en som trenger mye medisin så er det en formue vett
Vet at de sender folk vekk fra kommunen de bor i og til hospits og brakker. Familier står i bolig kø. Men nå har de plutselig plass til en hel Haug fra Ukraina. Det er forkastelig
New generation
colakork's Avatar
Hvis du ikke er nyttig så er du desverre ikke nyttig

Når du ikke er nyttig kan du gi opp eller finne mulighetene som er rett foran deg.. Desverre er det i vår natur at den spiser den for å overleve, sånn er det bare.
Sist endret av colakork; 18. mars 2022 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange velger å ikke bo eller kan ikke bo på hospits fordi det flyter av elendighet, narko, bråk, tjuveri og overgrep mange steder. Hjemløse har også psykiske og fysiske behov som må ivaretas som gjør sånne steder uegna og at det er verre for en del å bo der.. Og selvom kommunen hjelper med husleie til privat eller kommunal leid bolig så må beboeren overholde sine økonomiske forpliktelser ovenfor utleier. Det resulterer desverre i at mange blir kasta ut pga manglende betalt husleie for penga fra nav går til andre ting, også havner de i en ond sirkel med gjeld, kriminalitet og rus. I tillegg er det mange private utleiere som nekter å leie ut til noen med sosialstønad så det er ikke så enkelt å finne og å beholde bolig når man sliter såpass mye med gjeld, dårlig råd, dårlig psyke og manglende struktur i livet og rusavhengighet.
Sist endret av celtseus; 18. mars 2022 kl. 23:32. Grunn: Skrivefeil
Lol.

Prøv å leve som de menneskene i Brugata, så skjønner du hvorfor.

17-18-19k i uføretrygd holder ikke, resten av pengene til dop, mat, husly osv må tigges.
Sist endret av krystallkongen; 18. mars 2022 kl. 23:39.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Lol.

Prøv å leve som de menneskene i Brugata, så skjønner du hvorfor.

17-18-19k i uføretrygd holder ikke, resten av pengene til dop, mat, husly osv må tigges.
Vis hele sitatet...
Kanskje de burde studere Maslows behovspyramide en gang til. Tak over hode bør prioriteres lenge før dop.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kanskje de burde studere Maslows behovspyramide en gang til. Tak over hode bør prioriteres lenge før dop.
Vis hele sitatet...

Når du skriver dette så lurer jeg på om du forstår at det er sykdom det er snakk om? Narkomani er per definisjon sykdom. En sykdom kan tilsidesette vanlige prioriteringer.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Når du skriver dette så lurer jeg på om du forstår at det er sykdom det er snakk om? Narkomani er per definisjon sykdom. En sykdom kan tilsidesette vanlige prioriteringer.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at man kan bli avhengig av narkotika. Jeg sier bare at hvis man prioriterer narkotika over husly så prioriterer man feil.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg forstår at man kan bli avhengig av narkotika. Jeg sier bare at hvis man prioriterer narkotika over husly så prioriterer man feil.
Vis hele sitatet...
Vel, da slår det meg at du ikke forstår deg så veldig godt på avhengighet.
Sist endret av NoillStress; 19. mars 2022 kl. 11:52.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg forstår at man kan bli avhengig av narkotika. Jeg sier bare at hvis man prioriterer narkotika over husly så prioriterer man feil.
Vis hele sitatet...

Det er ikke ett valg man kan ta lett når man er i den situasjonen. Det er ikke lett å forklare med få ord men det har nok litt med hvordan hjernen fungerer når man er dypt avhengig av noe.

Det er ikke rettferdig å si at det bare er å prioritere annerledes, I mine øyne
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det er ikke rettferdig å si at det bare er å prioritere annerledes, I mine øyne
Vis hele sitatet...
Sitat av ztaale Vis innlegg
Vel, da slår det meg at du ikke forstår deg så veldig godt på avhengighet.
Vis hele sitatet...
Nei vel, men jeg forstår meg på logisk sans. Det burde de gjøre også. Har avhengigheten tatt overhånd, så kan man vel alltid søke hjelp?
Man får ofte tilbud om bolig langt vekke. For mange rusavhengige er det ikke bare å dra til et motell på bygda. Man er avhengig av å være i byen der det er dop og mulighet til å tjene penger på å selge narkotika eller tigge.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nei vel, men jeg forstår meg på logisk sans. Det burde de gjøre også. Har avhengigheten tatt overhånd, så kan man vel alltid søke hjelp?
Vis hele sitatet...
Jeg er rusavhengig, og kan forstå nøyaktig ditt poeng, samtidig som jeg også forstår de andres poeng.

Det å slutte å ruse seg handler om viljen til å slutte, men hvor skal viljestyrken komme fra?

Sykdommen rusavhengighet handler om at denne viljestyrken er vanskelig å finne og begrunne. Samtidig er det vanskelig å forstå logikken bak det at en rusavhengig ønsker å slutte, men ikke klarer det. Det er jo bare å slutte? Dessverre er det ikke så enkelt som man skal ha det til.

Det eneste en rusavhengig trenger for å slutte er å få den viljestyrken og motivasjonen i 1 minutt. I løpet av det ene minuttet må den rusavhengige ta avgjørelsen. Nå eller aldri. Når kommer dette ene minuttet? Ihvertfall ikke i de tidspunktene hvor omgivelsene ikke passer.

Jeg var heldig som fikk det ene minuttet for tre år siden, og jeg tok riktig valg. Det som måtte til var 0 penger, 0 venner, 0 kontakt med familie, 0 av noe som helst annet enn fast og trygg bolig (kommunal + dekket husleie)
Dealere ville ikke selge til meg engang, de var så flaue over meg. Jeg var helt alene.

Da hadde jeg følelsen av at jeg var etablert og selvstendig, men likevel ikke hadde noe som helst av det andre som burde følge med når jeg var så etablert som jeg følte at jeg var. Da fikk jeg den ene synsvinkelen jeg trengte, og da tok jeg valget om å slutte med rusmidler.

Nå er livet mitt supert, jeg har jobb og hele pakka, unntatt dame og barn.
Sist endret av Tysteren; 19. mars 2022 kl. 13:10.
Det er vel det valget mellom frihet eller sikkerhet. Vil du være selvstendig og navigere verden etter din egen rytme eller underlagt en større entitet som eier sjela di? Mange velger førstnevnte. Å være "sikker" under totalitær styre er rett og slett mer jævlig enn å sove på gata.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg er rusavhengig, og kan forstå nøyaktig ditt poeng, samtidig som jeg også forstår de andres poeng.

Det er jo bare å slutte? Dessverre er det ikke så enkelt som man skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Så jeg skal prøve igjen.

Mitt første innlegg var at jeg siterte en som mener at narkotika kommer før husly, selv med 17-19k inn på konto.

Har man relativt lite å rutte med, så må mat og husly komme før narkotika, Basta.

Jeg tror det fortsatt er noen hjerneceller igjen på selv de mest avhengige sprøytenarkomane.

Og grunnen til at jeg gidder å begynne denne diskusjonen er er fordi jeg har vært tidligere rusavhengig, og sprakk nå sist i 2022.

Mat først, husly nummer to, og dop nummer 3. Så kan det sosiale og hobbier komme på nummer 4, 5 osv.
Sist endret av Superspurv; 19. mars 2022 kl. 13:26.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Så jeg skal prøve igjen.

Mitt første innlegg var at jeg siterte en som mener at narkotika kommer før husly, selv med 17-19k inn på konto.

Har man relativt lite å rutte med, så må mat og husly komme før narkotika, Basta.

Jeg tror det fortsatt er noen hjerneceller igjen på selv de mest avhengige sprøytenarkomane.

Og grunnen til at jeg gidder å begynne denne diskusjonen er er fordi jeg har vært tidligere rusavhengig, og sprakk nå sist i 2022.

Mat først, husly nummer to, og dop nummer 3. Så kan det sosiale og hobbier komme på nummer 4, 5 osv.
Vis hele sitatet...
Men poenget er at det er en sykdom. Det fører til at man havner i en spiral med selvdestruktivitet der regninger, personlig helse og hygiene og egentlig alt kommer i andre rekke fordi rusen ramponerer enhver mulighet til rasjonell tenking. Du har vært avhengig selv og det har og forsåvidt er til en viss grad jeg og, og det er fortsatt ganger jeg blir overrasket over hvordan man klarer å rote til ting og lage seg selv grunner til hvorfor man kan gjøre ditt eller datt selv om det egentlig er helt på trynet.

Jeg har vært heldig og ikke havnet i ordentlig økonomisk trøbbel, ikke vært hjemløs og har foreldre som støtter meg og hjelper meg samt en skikkelig streit og utrolig god venninne som er der for meg. LAR har vært ganske flinke og hørt på meg samt at jeg har en veldig ålreit fastlege. Det kunne vært verre og uten det jeg nevnte nå så hadde jeg nok vært død.

På mange måter kan man argumentere for at de som sliter med avhengighet er beinharde hardtarbeidende mennesker som har falt utenfor av ymse grunner. Det finnes ikke mange late junkier foråsiresånn. Alt vi/de trenger er skikkelige hjelpetilbud som forhåpentligvis er på vei nå.

Just say no….så enkelt er det ikke
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Så jeg skal prøve igjen.

Mitt første innlegg var at jeg siterte en som mener at narkotika kommer før husly, selv med 17-19k inn på konto.

Har man relativt lite å rutte med, så må mat og husly komme før narkotika, Basta.

Jeg tror det fortsatt er noen hjerneceller igjen på selv de mest avhengige sprøytenarkomane.

Og grunnen til at jeg gidder å begynne denne diskusjonen er er fordi jeg har vært tidligere rusavhengig, og sprakk nå sist i 2022.

Mat først, husly nummer to, og dop nummer 3. Så kan det sosiale og hobbier komme på nummer 4, 5 osv.
Vis hele sitatet...
Har vært heroinist i 15 år. Jeg har bodd på gata. Og jeg kan si med stor sikkerhet at for de fleste kommer narkotika før både mat og husly og alt. Har man ikke narkotika til å holde seg frisk er ikke mat noe vits i likevel da man ikke får det i seg. Ofte bruker man 1000-2000kr eller mer om dagen. Og med kjapp hoderegning forstår man fort at man ikke har råd til noe annet. Mat stjeler man, husly er noe man må betale for hvis man ikke vil bo på steder man må komme hver kveld så kaaansje det er plass der, ofte er det fullt og da må man finne en annen løsning. Som regel når man kommer til dette punktet er venner ikke noe man lengre har siden man mest sannsynlig har jagd de vekk med å være narkoman.

Det går ganske bra med meg nå. Jeg har kommunal bolig og er relativt rusfri. Det vanskeligste er ikke å slutte. Det er fort gjort å komme seg på en blå kors avgiftningsplass. Problemet er hva man gjør videre. Det vanskeligste ved å avruse seg er å ikke begynne å ruse seg igjen.
Sist endret av Sondre; 19. mars 2022 kl. 15:48.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kanskje de burde studere Maslows behovspyramide en gang til. Tak over hode bør prioriteres lenge før dop.
Vis hele sitatet...
1: Jeg tror nok effektene av å ikke få heroin plasserer det behovet solid nederst i pyramiden, sammen med mat, søvn og grunnleggende trygghet.

2: Maslows teori er enkel og mangler i stor grad empirisk belegg. Videreutviklingen av den teorien viser at folk godt kan operere på ulike nivåer samtidig, og gjerne kompenserer på et behovsområde om de er frustrert på et annet. Å dekke menneskelige behov er ikke som å fylle en bøtte med vann.

Poenget med dette var altså ikke å nitpicke på teori. Det er et problem i behandlingen av mange svake grupper, at behovene deres forenkles voldsomt. Rusmisbrukere har ikke mindre behov for aksept, tilhørighet, verdighet og mening enn andre. De basale behovene eliminerer ikke behovet for å bli behandlet som et helt menneske. Dette er som sagt en manglende innsikt som preger behandlingen av mange grupper, for eksempel eldre. Men jeg tror ikke det er noe område det får styggere utslag enn i ruspolitikken.
Sist endret av *pi; 19. mars 2022 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nei vel, men jeg forstår meg på logisk sans. Det burde de gjøre også. Har avhengigheten tatt overhånd, så kan man vel alltid søke hjelp?
Vis hele sitatet...
Det må være fint å leve i en så enkel verden at man alltid har en lettvint forklaring på ting, selv om mangfoldige forskjellige folk forteller en at det er ting man ikke tenker på.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Det mest irriterende med å lide av ikke synlige plager som psykiske problemer er at folk skal gi deg velmente råd. Problemet er at rådene er så selvfølgelige at man skulle tro vedkommende tror du er fullstendig hjernedød.

«Begynn å trene». Åååå virkelig? Er trening bra for helsa, jeg trodde det var bedre å spise junk og ligge stille hele tiden jeg.

«Tenk positivt». Faaaaen heller, at jeg ikke tenkte på det før. Bare tenkt negativt jeg. Sånn, nå var alt bedre.

Man er ikke dum selv om man sliter, man bare sliter slik at tingene som kan gjøre en bedre blir FOR vanskelig å gjennomføre rett og slett.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nei vel, men jeg forstår meg på logisk sans. Det burde de gjøre også. Har avhengigheten tatt overhånd, så kan man vel alltid søke hjelp?
Vis hele sitatet...
Vel nettopp.. Avhengighet og logikk har egentlig veldig lite med hverandre å gjøre.

Selvsagt er det logiske å søke hjelp, men det fører som regel også til at man må ta tak i seg selv og håndtere problemet sitt. noe som ofte kan være det vanskeligste en avhengig kan gjøre.

Forøvrig må jeg si at du virker så bastant på meningene og holdningene dine at jeg mistenker det trolles hardt her.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Forøvrig må jeg si at du virker så bastant på meningene og holdningene dine at jeg mistenker det trolles hardt her.
Vis hele sitatet...
Jeg vil sette meg selv på motsatt side av spekteret enn den stereotypiske freakeren, så da har jeg sikkert litt mer atypiske svar enn resten. Jeg kommer fra boleforum.

Jeg presiserer igjen at mine bastante meninger kommer fra at JEG mener at hvis man er ufør med 17-19k innkommende per måned så kommer husly før heroin.

Jeg slår en strek her da jeg ikke har noe mer produktivt å komme med i denne tråden.