Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 23286
Er det noen her som har fulgt litt med og fått med seg hvor lite sammenhengende Joe Biden har blitt når han snakker? Han virker rett og slett som om han ikke henger med.

For meg ser dette ut som en eldre herremann som viser tegn på svekkede kognitive funksjoner og som i alle fall ikke er 100% kapabel til å være i posisjon som president for en av de mektigste nasjonene i verden.

Han snubler over ord og glemmer tilsynelatende hva det er han prater om midt i setningene.

Er du enig eller uenig i at han virker til å ha svekkede kognitive evner?
Tror du han vil sitte som president til 2024?
Hva vil konsekvensene bli internasjonalt og innad i USA om det viser seg at en mann med betydelig svekkede evner ikke har blitt fjernet fra en utrolig viktig posisjon med enormt mye makt?
Hvorfor lar menneskene rundt ham dette fortsette hvis dette viser seg å være tilfellet? Det vil jo bli enda tydeligere i løpet av presidentskapet hans i så fall.
Sist endret av krystallkongen; 14. november 2021 kl. 15:02.
gammelt nytt.
fyren er helt senil.
han vet ikke at han er i live engang.
Tja... hvor ligger egentlig listen for amerikanske presidenter mentale funksjonsnivå?
Jeg tror den som benekter denne påstanden er i fornektelse selv. Jeg tror helt ærlig at de aller fleste kan innrømme for seg selv at han definitivt ikke er egnet som president, men polariseringen som utspilte seg med Trump som motstander gjorde at vi dessverre endte opp her.

Jeg tror Biden sin rolle som president i hovedsak dreier seg om å fremstå som en fasade, i all hovedsak basert på input fra de rundt seg. Styrken til USA er imidlertid ikke kun det politiske aspektet, den består også av hvordan USA fremstår som nasjon - og det inkluderer folket. Jeg tror ikke Joe Biden vil være den direkte konsekvensen av et eventuelt skrekkscenario som kan utspille seg, men han vil være symbolet på symptomet som skapte problemet. Symptomet er polariseringen som man har latt eskalere til skremmende høyder, folk er ekstremt splittet.

Den nåværende tilstanden i USA bør gjøre at vi alle kan klare innrømme våre egne feil, fordi begge sider av den politiske konflikten som foregår har vært mer opptatt av å krige enn å prøve å forstå hverandre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det jeg lurer på er om noen har noe konkret som tyder på at fyren er senil. Man kan sitte og pirke på taler osv, men jeg opplever at den pirkingen kun er noe enkelte folk driver med. Folk som sjelden er eksperter på demens, merkelig nok, og som uansett beviselig ikke hadde noe problem med verken senilitet eller mental uegnethet mellom 2015 til 2020. Hvor alvorlig skal man ta dem?

Om han så blir kognitivt ubrukelig på Trump-nivå over natta, er han fortsatt mindre bekymringsverdig enn Trump var. Personligheten og temperamentet hans er rett og slett slik at det er mindre fare for at han gjør noe akutt idiotisk. Jeg stoler også noe mer på folkene rundt ham, enn på de Trump omga seg med.

Jeg greier rett og slett ikke å bekymre meg alt for mye.
Sitat av robhol Vis innlegg
Om han så blir kognitivt ubrukelig på Trump-nivå over natta, er han fortsatt mindre bekymringsverdig enn Trump var. Personligheten og temperamentet hans er rett og slett slik at det er mindre fare for at han gjør noe akutt idiotisk. Jeg stoler også noe mer på folkene rundt ham, enn på de Trump omga seg med.

Jeg greier rett og slett ikke å bekymre meg alt for mye.
Vis hele sitatet...
Dette er akkurat det jeg mente ved at folk er villige til både å akseptere og faktisk forsvare konsekvensene som har utspilt seg, kun for å vinne over den andre siden.

Trump representerer høyresiden, Biden representerer venstresiden. De aller fleste på venstresiden omtaler seg selv som empatiske og forståelsesfulle, men alt jeg har sett over de siste årene er at begge sider oppfører seg elending (i forhold til å være løsningsorientert fremfor å krige). Jeg føler nesten at arrogansen til venstresiden har gjort at høyresiden har brukt Trump til å få ut frustrasjon.
Sist endret av stepry; 14. november 2021 kl. 15:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjå t.d. https://www.youtube.com/watch?v=5aLGddJ793I

Kva er det som tyder på at han er senil? Samanlikna med Trump som gjerne bytta tema halvvegs i ei setning?
Han er en bedre president enn Trump. Og det holder for meg så lange han holder Trump unna.
Høres ut som Biden har knaska litt mye Rivotril
Tviler på at verken Joe eller Donald er senile eller at det i det hele tatt er forenlig med en såpass krevende jobb.

Trump sin veldig spesielle måte å prate og formulere seg på tror jeg har mer med personlighet enn med senilitet.
Han har jo snakket sånn i alle år. Han hopper frem og tilbake både mellom tema, virkelighet og åpenbare løgner.
Både med psykopatisk, men kanskje først og fremst sosiopatiske trekk. Han vet det er løgn, han vet at vi vet, men han viser
ingen tegn til å bry seg om det. Som om han tenker at hvis man juger lenge nok så blir det sant, eller at han ser seg selv
så allmektig/opphøyet/spesiell at vi må rette oss etter hans sannhet.
Sist endret av vindaloo; 14. november 2021 kl. 16:28.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det jeg lurer på er om noen har noe konkret som tyder på at fyren er senil. Man kan sitte og pirke på taler osv, men jeg opplever at den pirkingen kun er noe enkelte folk driver med. Folk som sjelden er eksperter på demens, merkelig nok, og som uansett beviselig ikke hadde noe problem med verken senilitet eller mental uegnethet mellom 2015 til 2020. Hvor alvorlig skal man ta dem?
Vis hele sitatet...
Jobbet lenge på demensavdeling, tro det eller ei men gjennomsnittet av demente er klarere i toppen enn det jeg har fått med meg av talene hans.
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Høres ut som Biden har knaska litt mye Rivotril
Vis hele sitatet...
Her er du skarp og god Palumboism. Bra analyse!
Sender en kake du knaske på
Sitat av robhol Vis innlegg
Om han så blir kognitivt ubrukelig på Trump-nivå over natta, er han fortsatt mindre bekymringsverdig enn Trump var. Personligheten og temperamentet hans er rett og slett slik at det er mindre fare for at han gjør noe akutt idiotisk. Jeg stoler også noe mer på folkene rundt ham, enn på de Trump omga seg med.

Jeg greier rett og slett ikke å bekymre meg alt for mye.
Vis hele sitatet...
Om USAs president er senil er ikke dette bekymringsverdig og det er i grunnen greit fordi "Trump var verre"? Lol.

Spør du meg er jeg fristet til å tro at noen med hensikt og over lang tid senker vanlige borgere sin terskel for hvor inkompetente politiske ledere de kan akseptere #tinfoilhat
At splittelsen mellom sidene i USA blir større og verre er det i hvertfall ingen tvil om. Sprøtt å være vitne til.

Sitat av stepry Vis innlegg
Trump representerer høyresiden, Biden representerer venstresiden. De aller fleste på venstresiden omtaler seg selv som empatiske og forståelsesfulle, men alt jeg har sett over de siste årene er at begge sider oppfører seg elending (i forhold til å være løsningsorientert fremfor å krige). Jeg føler nesten at arrogansen til venstresiden har gjort at høyresiden har brukt Trump til å få ut frustrasjon.
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle sagt det selv, hadde jeg vært flink nok til å formulere tanker! Enig.
Kanskje like greit å ha en dement president.
Er jo synd at mannen snart er 90 år og driter på seg på statsbesøk, men er tross alt bedre enn en som oppfordrer til borgerkrig.
Sist endret av ID-Brikke; 14. november 2021 kl. 18:48.
Som om det er noe nytt, Reagan var vel dement på slutten han også.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Om USAs president er senil er ikke dette bekymringsverdig og det er i grunnen greit fordi "Trump var verre"? Lol.

Spør du meg er jeg fristet til å tro at noen med hensikt og over lang tid senker vanlige borgere sin terskel for hvor inkompetente politiske ledere de kan akseptere #tinfoilhat
At splittelsen mellom sidene i USA blir større og verre er det i hvertfall ingen tvil om. Sprøtt å være vitne til.



Som om jeg skulle sagt det selv, hadde jeg vært flink nok til å formulere tanker! Enig.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Selvfølgelig er det ikke uproblematisk hvis presidenten er senil. Det jeg sier er at ingen har postet noe overbevisende, kun synsing.

Men la oss si at han er, eller blir, senil. Biden er omgitt av tryggere typer, og er en tryggere type. Biden kommer høyst sannsynlig til å gå av eller fjernes lenge før han utviser noe i nærheten av oppførsel som var helt normalt for Trump.

Standardremsa om at Trump er venstresidens "feil" på en eller annen måte er vel knapt nok verdt å kommentere.
Som en amerikansk komiker sa det, snittalderen for amerikanske presidenter er DØD. Men selv dement er nok Biden mer stabil og et godt hakk smartere en Trumpler noengang har vært.

Men ja, Trump er like mye venstresidens feil som høyresiden. Begge sider har kjørt landet dit det er nå, og ingen av de har noen løsning. Trump er bare det siste av mange symptom på noe mye mer alvorlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Altså. MEH!

Eg er midt i tredveåra. Eg er ganske garantert ikkje dement eller senil. Eg har gjort grovare bommerter enn det der i munnlege fora. Heck, sikkert skriftlege og. Men det er ingen som har gått gjennom det eg har sagt og aktivt leita etter forsnakkelser.

I tillegg er det tatt så ut av kontekst at det kan vere sagt ironisk. Og det er ikkje som forgjengaren mangla forsnakkelser heller.

Sånn seriøst så vil det forundre meg om du ikkje kan finne denslags idiotiske uttalelser hos samtlige mennesker. Det unike er at Trump (og Biden) er så profilerte at folk aktivt leiter opp forsnakkelser.
https://eu.desmoinesregister.com/sto...on/5505152001/

https://www.businessinsider.com/bide...21-2?r=US&IR=T

https://www.thetimes.co.uk/article/j...ters-gzlmtcqlm

Jeg sier ikke at dette er en mann som helt klart er dement, jeg bare observerer det andre tydeligvis også legger godt merke til.

I Norge hadde Biden nå vært pensjonist i over 10 år..!

Noen mener tydeligvis at det ikke er innafor å mene eller antyde noe før han har blitt grundig undersøkt.

Jeg mener derimot at det ikke er innafor å blindt stole på at en nesten 80 år gammel mann med åpenbare svingninger i kognitiv klarhet er skikket til ruge på en av de mest stressende og viktige posisjonene i vestlig politikk uten at man i det hele tatt adresserer bekymringene folk har.

https://m.washingtontimes.com/news/2...s-front-and-c/

https://www.dailymail.co.uk/news/art...ms-age-78.html

https://www.sandiegouniontribune.com...-ronald-reagan

Det nytter ikke å trekke konklusjoner uten å vite noe sikkert. Men det nytter da virkelig ikke heller å lage som ingenting og fnyse av noe veldig mange mennesker uttrykker bekymring over. Litt sånn som Vidarlo over gjør.

Hvis alt er bra med Biden kan vel det Hvite Hus ganske enkelt bevise det. Noen vil naturligvis alltid være skeptiske til eventuelle beviser ettersom USA ikke akkurat er kjent for ærlighet og åpenhet, men om han er ved sine fulle fem bør man kunne berolige majoriteten av dem som stiller spørsmål på en eller annen måte.

Og det er ikke sånn at han ikke har hatt problemer med nettopp hjernen tidligere.

A neurosurgeon friend noted Biden's two intracerebral bleeds and a 1988 surgery for brain aneurysms and said "it takes a toll and can show up later.” You’d expect some decline over a period of time, but coupled with changes in his gait, with little normal arm motion, I am seeing a dramatic change from when we had lunch together or even when he was vice president.

But it’s not just gaffes and occasional confusion that should be focused on. He had surgery because of aneurysms in his brain twice in three months in 1988. At 78, Biden is the oldest president ever. “Above the age of 65, a person’s risk of Alzheimer’s disease or vascular dementia doubles about every five years,” WebMD notes. “Dementia affects one in 14 people over 65 and one in six people over 80.”

Jeg vil kjapt legge til at jeg er kjent med mediene sin vane for å lage storm i vannglass, spekulere i alt mellom himmel og jord osv, men det er ikke bare mediene som lurer på om alle de mentale fakultetene til Biden er intakte.
Det er spekulasjoner, men ikke uten grunn.
Sist endret av krystallkongen; 14. november 2021 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min far er nesten ti år eldre enn Biden, men fremdeles uforskammet kvikk i toppen. Så at ol'Joe skulle være senil bare fordi han er gammel og klusser med ord en gang i blant er bare piss. Selv om fyren er langt over toppen, tipper jeg at han fremdeles er smartere enn de fleste som deltar nå (meg inkludert). Men om han har arbeidskapasitet til en slik jobb, det kan man nok lure på.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Min far er nesten ti år eldre enn Biden, men fremdeles uforskammet kvikk i toppen. Så at ol'Joe skulle være senil bare fordi han er gammel og klusser med ord en gang i blant er bare piss. Selv om fyren er langt over toppen, tipper jeg at han fremdeles er smartere enn de fleste som deltar nå (meg inkludert). Men om han har arbeidskapasitet til en slik jobb, det kan man nok lure på.
Vis hele sitatet...
Anekdotisk bevisføring. Selv om din far er nesten 90 betyr det på ingen måte at eldre i gjennomsnitt er like skarpe som da de var yngre ei heller at de ikke lider av diverse sykdommer og lidelser i større grad en den yngre delen av befolkningen. Tvert i mot; desto eldre man blir, desto større blir risikoen for spesielt lidelser som Alzheimers.
Sist endret av krystallkongen; 14. november 2021 kl. 21:26.
For å se hvordan alderen har påvirket Biden er det vel bare å sammenligne hvordan han var tidligere, og hvordan han er nå? Se dette klippet fra 80-tallet: https://www.youtube.com/watch?v=0_v00iGJCLY Og sammelign det med hvordan han snakker i dag: https://www.youtube.com/watch?v=foMAlEIChxY

For meg fremstår dette som en svært stor endring i kognitive egenskaper, som er vanskelig å forklare med noe annet enn alderdom som tærer på. Ordforråd, kvikkhet, stamming og hvor godt språket generelt flyter er bare noen av faktorene som er drastisk værre enn de var tidligere.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Min far er nesten ti år eldre enn Biden, men fremdeles uforskammet kvikk i toppen. Så at ol'Joe skulle være senil bare fordi han er gammel og klusser med ord en gang i blant er bare piss. Selv om fyren er langt over toppen, tipper jeg at han fremdeles er smartere enn de fleste som deltar nå (meg inkludert). Men om han har arbeidskapasitet til en slik jobb, det kan man nok lure på.
Vis hele sitatet...
Hyggelig for deg og ikke minst faren din, men det sier jo ikke noen om Bidens helse.
Hvis det med senil i denne tråden refereres til demens eller Alzheimers så kan man utvikle dette halvparten så ung som Joe.
Fra Store Norske Leksikon:
"Senil betyr alderdomssvekket, som vil si en svekkelse knyttet til aldring.

I dagligspråket brukes betegnelsen oftest i betydningen senil demens, det vil si demens som opptrer på grunn av alderdom.
Denne bruken er feil fordi demens skyldes ulike kroniske hjernesykdommer, som for eksempel Alzheimers sykdom.
Aldring er en risikofaktor for demens, ikke årsak til demens.

Senile forandringer er forandringer i ulik organer som skyldes aldring.
Som oftest fører aldersforandringer til svekket funksjonsevne."
@krystallkongen : Nå misbruker du statistikk for å sannsynliggjøre at han er dement, men faktum er at noen bare holder seg jeskla godt. Jeg vil snu bevisbyrden og si at Joe har bevist det ved å komme så langt som han har gjort. Men jeg er selvfølgelig enig i at fyren (og alle andre i den alderen) er godt forbi "Best-før" datoen.
må huske at de klarer å plukke ut de verste sitatene hans og fremstille det som om det er den eneste måten han er på.
hadde noen tatt opp alt jeg har sagt så hadde sikkert jeg hørtes mentalt tilbakestående ut og
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Flere refererer til at han snubler i ordene. Dere er klar over at han har talefeil (han stammer) som han aktivt må kjempe mot hver gang han snakker? Da blir det av og til litt kluss.
Sitat av nso Vis innlegg
Flere refererer til at han snubler i ordene. Dere er klar over at han har talefeil (han stammer) som han aktivt må kjempe mot hver gang han snakker? Da blir det av og til litt kluss.
Vis hele sitatet...
Se på klippet jeg la ut fra 80-tallet, her gjør han da ikke det? Dette er et nytt fenomen som er en konsekvens av at han har blitt eldre.
Sitat av nso Vis innlegg
Flere refererer til at han snubler i ordene. Dere er klar over at han har talefeil (han stammer) som han aktivt må kjempe mot hver gang han snakker? Da blir det av og til litt kluss.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du er i fornektelse om du faktisk har sett alle eksemplene, og fortsatt trivialiserer det. Tid vil vise, men jeg synes det er litt flaut å se folk bagatellisere og i enkelte tilfeller forsvare atferden hans.
Sitat av En deling Vis innlegg
Se på klippet jeg la ut fra 80-tallet, her gjør han da ikke det? Dette er et nytt fenomen som er en konsekvens av at han har blitt eldre.
Vis hele sitatet...
Jeg har kjent folk som stammer. I det ene øyeblikket snakker de helt "normalt" i det neste får de nesten
ikke frem ett ord. Det kan varere veldig.
Sist endret av vindaloo; 14. november 2021 kl. 22:30.
Har vært fascinert over denne gamle gubben i mange år. "My butt's been wiped" we favoritten min, så langt. Sorry om den er blitt posta før i tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=A1veW1s24Xo

Karen er fette dement
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Har vært fascinert over denne gamle gubben i mange år. "My butt's been wiped" we favoritten min, så langt. Sorry om den er blitt posta før i tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=A1veW1s24Xo

Karen er fette dement
Vis hele sitatet...
https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL1N2P912V

Sånn seriøst så er tråden et forbanna trainwreck. Hundre nye videoer av biden er ikkje så forbanna interessant. Kan de ikkje heller lese det som er av seriøse innlegg i tråden, t.d. robhol, mine og nso sitt, som faktisk forsøker å diskutere saka? Så langt har dei vorte møtt med... vel. Ingenting?
Sist endret av vidarlo; 14. november 2021 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL1N2P912V

Sånn seriøst så er tråden et forbanna trainwreck. Hundre nye videoer av biden er ikkje så forbanna interessant. Kan de ikkje heller lese det som er av seriøse innlegg i tråden, t.d. robhol, mine og nso sitt, som faktisk forsøker å diskutere saka? Så langt har dei vorte møtt med... vel. Ingenting?
Vis hele sitatet...
Jeg har lagt frem relativt tydelige eksempler som viser hvordan hans kognitive egenskaper har endret seg negativt gjennom årene. Hvis du ønsker en seriøs diskusjon kan du jo komme med alternative forklaringer til hvorfor vi kan se denne negative trenden, istedenfor å ignorere eksempler som peker på at du kanskje tar feil.
Sist endret av En deling; 14. november 2021 kl. 23:07.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL1N2P912V

Sånn seriøst så er tråden et forbanna trainwreck. Hundre nye videoer av biden er ikkje så forbanna interessant. Kan de ikkje heller lese det som er av seriøse innlegg i tråden, t.d. robhol, mine og nso sitt, som faktisk forsøker å diskutere saka? Så langt har dei vorte møtt med... vel. Ingenting?
Vis hele sitatet...
Det er nesten som om denne tråden føyer seg pent inn i det vanlige mønsteret der verken OP eller meningsfellene deres faktisk er interessert i å diskutere noe som helst. Sånn kan det gå.
Sitat av stepry Vis innlegg
Dette er akkurat det jeg mente ved at folk er villige til både å akseptere og faktisk forsvare konsekvensene som har utspilt seg, kun for å vinne over den andre siden.
Vis hele sitatet...
Det er litt vanskelig å forsvare "konsekvensene som har utspilt seg" når ingen gidder å si hva disse konsekvensene er eller dokumentere at de faktisk har utspilt seg. Hva snakker du om, egentlig?

At alderen påvirker folk er knapt en kontroversiell påstand, og jeg synes heller ikke en president på 80 er ideelt. Klart han har litt dårligere odds for å sitte to fulle perioder enn en femtiåring. Men alle åttiåringer er ikke demente. Det er en påstand som må begrunnes med noe litt mer enn en håndplukket samling tilfeller der han snubler i ordene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL1N2P912V

Sånn seriøst så er tråden et forbanna trainwreck. Hundre nye videoer av biden er ikkje så forbanna interessant. Kan de ikkje heller lese det som er av seriøse innlegg i tråden, t.d. robhol, mine og nso sitt, som faktisk forsøker å diskutere saka? Så langt har dei vorte møtt med... vel. Ingenting?
Vis hele sitatet...
Det begynner omsider å bli åpenbart for flere at du (og noen av de andre "influencerne" her) ikke alltid er de oraklene som dere forsøker å fremstå som. Når du selv i en tråd som dette hevder at "dere prøver å diskutere", uten noen som helst anerkjennelse om at Bidens kognitive helse mildt sagt er et legitimt spørsmål, gjør det ganske åpenbart at en faktisk diskusjon er noe dere selv absolutt ikke er interessert i! Gratulerer med reuters-linken, nå burde alle forstå at alt står bra til med Biden


Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt vanskelig å forsvare "konsekvensene som har utspilt seg" når ingen gidder å si hva disse konsekvensene er eller dokumentere at de faktisk har utspilt seg. Hva snakker du om, egentlig?
Vis hele sitatet...
Tuller du? Jeg sier jo at konsekvensene har vært ekstrem polarisering og splittelse i folket, hva snakker du om egentlig? Jeg blir virkelig nysgjerrig på grunnen til å poste et så tankeløst innlegg, har du i det hele tatt fått med deg hva som har foregått over de siste åtte årene?



Vidarlo var blant enkelte andre her inne folk jeg anså som velreflekterte, beleste, rasjonelle og løsningsorienterte bidragsytere på et forum som dette. Dette har over tid endret seg til å fremstå som en illusjon, avslørt av ubristelige forutsigbarheter. Det er mange å ta av, men èn betydningsfull gjenganger er at dere ikke evner å innrømme feil eller endre mening, samtidig som dere forventer at det burde være en selvfølge at andre burde høre på dere. For all del, dere har masse bra å komme med fordi dere har mye kunnskap, men der dere bidrar best er ved å besvare spørsmål om teknologi osv. Politikk handler imidlertid om mer enn hva du kan, det handler også om i hvilken grad du er i stand til å relatere med andre mennesker! En diskusjon er verdiløs med mindre den er konstruktiv for begge parter.

Grunnen til at jeg peker dette innlegget såpass krast i retning til enkelte her, er at dette forumet har brukere som har en så stor "sway" at dere praktisk talt kan gi folk meninger bare ved å si noe. Dette privilegiet kommer faktisk også med et ansvar! Selv om dette innlegget neppe har trengt igjennom rustningen egoene deres har tilegnet seg, så har jeg faktisk trampet dere ganske kraftig på tærne - men det er ikke fordi jeg prøver å være "slem". Denne taktikken er intet annet enn ett forsøk på å nå igjennom til dere, fordi jeg genuint ønsker at dere bruker den påvirkningskraften dere har mer konstruktivt.


Med mindre jeg kan se et snev av selvkritikk fra de som føler seg truffet av det jeg sier, så kommer jeg neppe til å underholde defleksjonstaktikkene jeg forventer i retur.
Sitat av stepry Vis innlegg
Tuller du? Jeg sier jo at konsekvensene har vært ekstrem polarisering og splittelse i folket, hva snakker du om egentlig? Jeg blir virkelig nysgjerrig på grunnen til å poste et så tankeløst innlegg, har du i det hele tatt fått med deg hva som har foregått over de siste åtte årene?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tuller ikke. Jeg forstår ikke hva du mener. Så da kan du velge å oppklare det for meg, eller så kan du rante litt om hvor tankeløs jeg er, alt etter hva du ønsker å oppnå med denne diskusjonen.

Mener du at den ekstreme splittelsen i befolkningen er en konsekvens av Bidens sviktende kognitive evner?

Jeg holder det helt åpent at det er jeg som er mindre med og ikke du som er utydelig, men sånne setninger som dette forstår jeg rett og slett ikke:

Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg tror ikke Joe Biden vil være den direkte konsekvensen av et eventuelt skrekkscenario som kan utspille seg, men han vil være symbolet på symptomet som skapte problemet.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke Biden er konsekvensen av et skrekkscenario? Mener du grunnen til? Og hvilket skrekkscenario ser du for deg? Hva innebærer det å være et symbol på et symptom på et problem?

Sorry, jeg skjønner ikke hva du snakker om. Kan godt hende det er jeg som kommer til kort men... en diskusjon er jo bare verdifull hvis begge parter henger med.

Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg føler nesten at arrogansen til venstresiden har gjort at høyresiden har brukt Trump til å få ut frustrasjon.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette mener jeg er et legitimt poeng, og det kunne vi godt diskutert. Jeg ser imidlertid ikke hvordan dette er relevant for Bidens helsesituasjon. Det er fullt mulig å være enig i dette og likevel etterspørre ordentlige begrunnelser for å diagnostisere Biden med demens.
Sist endret av *pi; 15. november 2021 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Vidarlo var blant enkelte andre her inne folk jeg anså som velreflekterte, beleste, rasjonelle og løsningsorienterte bidragsytere på et forum som dette.
Vis hele sitatet...
Har du vurdert alternativet - at det er du som har fjerna deg frå rasjonalitet? Det er ei mogelegheit.
Sitat av stepry Vis innlegg
Det er mange å ta av, men èn betydningsfull gjenganger er at dere ikke evner å innrømme feil eller endre mening, samtidig som dere forventer at det burde være en selvfølge at andre burde høre på dere.
Vis hele sitatet...
Eg har stortsett ytra at det som er presentert så langt i tråden ikkje er overbevisande for fem flate øre; vesentleg del av det er altright-angrep på Biden, som må tolkast inn i kontekst.

Eg krev heller ikkje at nokon høyrer på meg; eg deltek her på linje med alle andre. Eg er veldig åpen for motargumentasjon - men det har så langt vore jævla lite av i tråden. Det har stortsett vore lenker til ymse youtubeklipp med kommentarer om at Biden åpenbart er dement e.l.
Sitat av stepry Vis innlegg
En diskusjon er verdiløs med mindre den er konstruktiv for begge parter.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Og å gjenta påstanden om at Biden er dement er ... ikkje konstruktiv når den er repetert for fjortande gang.
Skjønner egentlig ikke hvorfor dette er en diskusjon engang? Viss kisen hadde vært dement, hadde vel noe ordentlig helsepersonell tatt en vurdering av dette.Og sitte å spekulere om noen er demente ifh til hva de sier i en tale, eller i ett intervju føler jeg er ett mere person angrep tipper halve jordkloden hadde vært demente, viss man skulle gå for den konklusjonen. Jeg på 30 år hadde isåfall vært super dement, viss det er sånn man skulle klassifisert demens.

Og sorry for og si det, men Amerika var like polariserende før Biden ble valgt inn, som det har vært de siste 5-6 årene.

Og nei jeg sier ikke dette fordi Vidarlo, nso, eller andre her på forumet sier det samme.

Men jeg tenker heller, hvem i helvete hadde latt en dement mann stille til valg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Skjønner egentlig ikke hvorfor dette er en diskusjon engang?
Vis hele sitatet...
Det er eit tema fordi Trump gjennom heile valkampen snakka om Sleepy Joe, Slow Joe, Stupid Joe også viare, og hinta til at Biden var dement.

Kort sagt har altrightere i USA funne det opportunt å bedrive personangrep framfor politikk.

https://www.independent.co.uk/voices...-a9398316.html oppsummerer det.
La meg gjenta kjernen av diskusjonen:
"Er du enig eller uenig i at han virker til å ha svekkede kognitive evner?

Spørsmålet er ikke om han er dement eller ikke.

Sitat av robhol Vis innlegg
verken OP eller meningsfellene deres faktisk er interessert i å diskutere noe som helst. Sånn kan det gå.
Vis hele sitatet...
For en nedlatende kommentar. Hvorfor sier du det? Det er jo du/dere som tilsynelatende blir fornærmet over at jeg og andre prøver å diskutere dette her fordi det i følge dere ikke er noe å diskutere. Alt er bra med Biden. Case closed.

Jeg klarer ikke å være enig med dere i at dette er å forvente av en eldre kar og ikke bekymringsverdig.
Dere er uenige i at det er bekymringsverdig, og dere mener at dette er å forvente fra en eldre kar.
Er det noe å begynne å rakke ned på hverandre for?

Det virker rett og slett som om noen har vært så i mot Trump at de overkompenserer i sin støtte for Biden og demokratene.
Dette synes jeg er litt rart når begge partiene er ansvarlige for hvor direkte jævlig det ser ut til å være å bo og leve i USA når man titter på fra vårt priviligerte ståsted.

La meg presisere at vanlige mennesker i USA blir rævkjørt når det kommer til lønn, rettigheter i forhold til arbeid, barselpermisjon, helsetilbud og generell velferd vi her i Norge tar for gitt. De blir rævkjørt uansett om det er demokrater eller republikanerne i det Hvite Hus.
Sist endret av krystallkongen; 15. november 2021 kl. 12:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
La meg gjenta kjernen av diskusjonen:
"Er du enig eller uenig i at han virker til å ha svekkede kognitive evner?
Vis hele sitatet...
For det første er det meiningslaust spørsmål. Folk som nærmer seg 80 vil nærsagt utan unntak ha svekka evner samanlikna med det dei hadde når dei var 40. Men kor mykje? Det er veldig individuelt. Enkelte hugsar ikkje kva dei drakk for fire sekund sidan; andre er fullt ut oppegåande, men ting går saktere.

For det andre så underslår du t.d. andre innlegg i tråden, som konstanterte at han var senil - og eigne svar i tråden. Det er ikkje utelukkande åpningsinnlegget som vert diskutert; debatter er ofte dynamiske, og i meir formelle fora ville ein hatt betegnelser som replikk, svarreplikk også viare på dei innlegga.

Så ikkje prøv å ro deg vekk no.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det andre så underslår du t.d. andre innlegg i tråden, som konstanterte at han var senil - og eigne svar i tråden. Det er ikkje utelukkande åpningsinnlegget som vert diskutert; debatter er ofte dynamiske, og i meir formelle fora ville ein hatt betegnelser som replikk, svarreplikk også viare på dei innlegga.

Så ikkje prøv å ro deg vekk no.
Vis hele sitatet...
Å anerkjenne at risikoen for demens øker med alder og å konkludere med demens er to forskjellige ting.

Jeg er enig i at det ikke går an å gi Biden en definitiv demens/Alzheimers-diagnose bare ut i fra å observere oppførsel og tale.

Men på samme måte som man kan mistenke og avsløre rusmisbruk kan man mistenke at noe ikke er som det skal være ifht. hans kognitive evner og avsløre dette.

Jeg synes også det er en uting å vise til enkelte videoklipp og konkludere med noe ut i fra dette.

Jeg er dog ikke overbevist om at "Sleepy Joe" bare er noe altrighterne i USA fant på, men det gjenstår å se.
Jeg syntes det er rimelig oppsiktsvekkende at de fleste som drar frem Bidens' helse stort sett er de samme som støttet Trump i alt han sa og gjorde. De støtter påstandene om at valget er stjålet fra han. Denne persondyrkelsen inkluderer å spre dritt om alle Trump sine motstandere og kritikere. De har ingen egne argumenter, men gjengir bare Trump sine påstander i tillegg til å spre konspirasjonsteorier. For øvrig påstander som man ville trodd var en sak for psykiatrien. Dette handler egentlig ikke om Biden (fordi Trump er best - ingen protest!), for man kan si hans navn, og rope ut om diagnoser, men "alle" vet jo at det egentlig handler om å snakke han ned. Jeg skjønner ikke denne persondyrkelsen. Det handler ikke lenger om politikk og nasjonens beste, men om å til enhver pris ikke la motstanderen vinne. IMO.
Sist endret av caperno; 15. november 2021 kl. 13:34.
Sitat av *pi Vis innlegg
Sitat av stepry Vis innlegg
Tuller du? Jeg sier jo at konsekvensene har vært ekstrem polarisering og splittelse i folket, hva snakker du om egentlig? Jeg blir virkelig nysgjerrig på grunnen til å poste et så tankeløst innlegg, har du i det hele tatt fått med deg hva som har foregått over de siste åtte årene?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tuller ikke. Jeg forstår ikke hva du mener. Så da kan du velge å oppklare det for meg, eller så kan du rante litt om hvor tankeløs jeg er, alt etter hva du ønsker å oppnå med denne diskusjonen.

Mener du at den ekstreme splittelsen i befolkningen er en konsekvens av Bidens sviktende kognitive evner?
Vis hele sitatet...
Men jeg vet jo ikke hva du ikke forstår? Mener du at du ikke har sett noen tegn til drastisk økende polarisering? Fordi det er det som har skjedd, og det som er poenget er at vi må bevisstgjøre hverandre om nettopp dette. Grunnen til det, er at fordi jo lenger trenden mot økende polarisering fortsetter, jo flere og potensielt drastiske negative effekter vil kunne utspille seg som et direkte resultat av dette.

Jeg mener at spørsmålet om Biden sin mentale helse kun illustrerer et poeng, og det er at den ekstreme splittelsen i folket er et resultat av polarisering. Herregud, bare se på denne tråden i seg selv, hvor folk neglisjerer bekymringsmeldingene i forhold til Biden utelukkende fordi Trump har påpekt det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg holder det helt åpent at det er jeg som er mindre med og ikke du som er utydelig, men sånne setninger som dette forstår jeg rett og slett ikke:
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg tror ikke Joe Biden vil være den direkte konsekvensen av et eventuelt skrekkscenario som kan utspille seg, men han vil være symbolet på symptomet som skapte problemet.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Det jeg forsøkte å formidle henger litt sammen med det jeg skrev ovenfor, men la meg prøve å utdype. Uavhengig graden av svekkelse ved Bidens mentale helse, så kommer han neppe til å gjøre noen spesielt kontroversielle eller problematiske handlinger i sin periode som president. Men, i og med at man har kommet til det stadiet at personen som sitter i verdens mektigste posisjon gjør en så dårlig figur av seg - så representerer han et symptom, som gjør han til et symbol på resultatet av polariseringen. Vi har vært villige til å akseptere en åpenbart uegnet person som president, utelukkende fordi han er på den motsatte politiske siden av den siden man hater.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du tror ikke Biden er konsekvensen av et skrekkscenario? Mener du grunnen til? Og hvilket skrekkscenario ser du for deg?
Vis hele sitatet...
Biden kommer ikke til å være en direkte konsekvens av et skrekkscenario fordi han neppe kommer til å gjøre så mye ut av seg som president. Skrekkscenarioene som kan utspille seg som et resultat av polariseringen er utallige, men bør google litt etter potensielle konsekvenser av den økende polariseringen.

Sitat av *pi Vis innlegg
Sorry, jeg skjønner ikke hva du snakker om. Kan godt hende det er jeg som kommer til kort men... en diskusjon er jo bare verdifull hvis begge parter henger med.
Vis hele sitatet...
Helt enig, og be meg gjerne utdype om jeg ikke har klart å formidle meg på en måte du forstår


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du vurdert alternativet - at det er du som har fjerna deg frå rasjonalitet? Det er ei mogelegheit.
Vis hele sitatet...
Ethvert perspektiv er midlertidig, vi forandrer oss fra dag til dag. Alt vi eksponeres for og alle tanker vi gjør oss er med på å forme oss. Jeg er en person som har blitt mindre og mindre skråsikker for hvert år som går, og mer og mer nyansert. Jeg har gått igjennom perioder av livet hvor jeg har gjort alle feilene jeg ser andre gjøre nå - og det er nettopp erfaringen med egne feil som gjør at jeg gjenkjenner de hos andre. Rasjonalitet er en verdi jeg verdsatt høyt helt fra jeg var ung, og som har vært en av mine sterkere personlige sider i livet. Dersom det skulle vise seg at jeg selv er virkelighetsfjern, så har jeg enda til gode å observere noen tegn til det selv. Jeg har heller ingen konflikter med verken venner eller familie, noe jeg tror hadde vært særdeles vanskelig dersom ditt inntrykk av meg skulle ha vært korrekt.

Har du vurdert alternativet - at det er du som kanskje overvurderer din egen selvinnsikt, og at du kanskje ikke er så konsekvent i tankemønsteret ditt som du tror? Er du åpen for at du til enhver tid umulig kan ha oversikt over alle mulige synsvinkler, og at dette kan gjøre at til tross for at du selv er overbevist om at noe er riktig - faktisk kan vise seg å være feil? Føler du at du er flink til å forstå mennesker? Er du en person som får folk til å føle seg bedre etter å ha snakket med deg?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg har stortsett ytra at det som er presentert så langt i tråden ikkje er overbevisande for fem flate øre; vesentleg del av det er altright-angrep på Biden, som må tolkast inn i kontekst.
Vis hele sitatet...
Jo men selv om du ikke har bevis verken i den ene eller den andre retningen, så tar du alltid et standpunkt. Vi hadde en lignende diskusjon når temaet var om Covid-viruset kunne stamme fra et laboratorie, i den diskusjonen så ga du et inntrykk av at alle som trodde på var konspirasjonsteoretikere. I denne tråden så virker det som at du mener det samme. Eventuelle mangel på bevis i èn retning, er ikke bevis for at sannheten ligger i den andre retningen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg krev heller ikkje at nokon høyrer på meg; eg deltek her på linje med alle andre. Eg er veldig åpen for motargumentasjon - men det har så langt vore jævla lite av i tråden. Det har stortsett vore lenker til ymse youtubeklipp med kommentarer om at Biden åpenbart er dement e.l.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke stiller noen krav til å bli hørt, så er du en person med ekstremt sterk innflytelse her på forumet - dette faktum gjør at du i det minste burde stille høyere krav til deg selv. Hva er det forøvrig som er feil ved å bruke youtube-klipp for å illustrere tegn til bekymring for Biden?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og å gjenta påstanden om at Biden er dement er ... ikkje konstruktiv når den er repetert for fjortande gang.
Vis hele sitatet...
I likhet med å fornekte at han er det.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er eit tema fordi Trump gjennom heile valkampen snakka om Sleepy Joe, Slow Joe, Stupid Joe også viare, og hinta til at Biden var dement.
Vis hele sitatet...
Dette er utsagn som gjør at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til deg. Det virker som at du baserer deg på at Biden er ved sine fulle fem, utelukkende fordi Trump sa at han ikke var det? Hvis du virkelig mener at dette er "fake news", så er det nær sagt umulig å ikke trekke paralleller fra deg til de på den virkelighetsfjerne siden av høyresiden. Mener du virkelig at alle bekymringsmeldingene i forhold til Biden er bullshit?




Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes det er rimelig oppsiktsvekkende at de fleste som drar frem Bidens' helse stort sett er de samme som støttet Trump i alt han sa og gjorde.
Vis hele sitatet...
Klarer altså å finne din egen synsing for oppsiktsvekkende? Vel, du illustrerer imidlertid et poeng, og det er at en slik generalisering basert på et subjektivt inntrykk, er en direkte konsekvens av polarisering.



Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det virker rett og slett som om noen har vært så i mot Trump at de overkompenserer i sin støtte for Biden og demokratene.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter med nøyaktig den samme oppfatningen.
Sist endret av stepry; 15. november 2021 kl. 13:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes det er rimelig oppsiktsvekkende at de fleste som drar frem Bidens' helse stort sett er de samme som støttet Trump i alt han sa og gjorde. De støtter påstandene om at valget er stjålet fra han. Denne persondyrkelsen inkluderer å spre dritt om alle Trump sine motstandere og kritikere. De har ingen egne argumenter, men gjengir bare Trump sine påstander i tillegg til å spre konspirasjonsteorier. For øvrig påstander som man ville trodd var en sak for psykiatrien. Dette handler egentlig ikke om Biden (fordi Trump er best - ingen protest!), for man kan si hans navn, og rope ut om diagnoser, men "alle" vet jo at det egentlig handler om å snakke han ned. Jeg skjønner ikke denne persondyrkelsen. Det handler ikke lenger om politikk og nasjonens beste, men om å til enhver pris ikke la motstanderen vinne. IMO.
Vis hele sitatet...
Jeg håpet inderlig at Bernie Sanders skulle nomineres og vinne.
Sist endret av krystallkongen; 15. november 2021 kl. 13:59.
Sitat av stepry Vis innlegg
I likhet med å fornekte at han er det.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest gjennom tråden og så vidt jeg ser har ingen nektet for at han kan være dement, de har bare påstått at videoklipp er for dårlig grunnlag til å konkludere om det.

Jeg syns du derimot gir folk meninger de ikke har ved å påpeke at om de ikke tror Biden er dement må de hate Trump.
Sitat av stepry Vis innlegg
Men jeg vet jo ikke hva du ikke forstår? Mener du at du ikke har sett noen tegn til drastisk økende polarisering? Fordi det er det som har skjedd, og det som er poenget er at vi må bevisstgjøre hverandre om nettopp dette. Grunnen til det, er at fordi jo lenger trenden mot økende polarisering fortsetter, jo flere og potensielt drastiske negative effekter vil kunne utspille seg som et direkte resultat av dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett en polarisering ganske lenge, og ser ikke at Bidens oppførsel nå er vesentlig for det. Det er en annen diskusjon. Jeg er enig i at fenomenet Trump er et resultat av en polarisering som har foregått lenge, der USAs lavere middelklasse har blitt marginalisert og sviktet, samt en høyrepopulistisk trend som vi også har sett her i Europa i mange år. Jeg ser ikke hvordan Biden bidrar nevneverdig til det, i alle fall ikke sammenliknet med forgjengeren.



Det jeg forsøkte å formidle henger litt sammen med det jeg skrev ovenfor, men la meg prøve å utdype. Uavhengig graden av svekkelse ved Bidens mentale helse, så kommer han neppe til å gjøre noen spesielt kontroversielle eller problematiske handlinger i sin periode som president. Men, i og med at man har kommet til det stadiet at personen som sitter i verdens mektigste posisjon gjør en så dårlig figur av seg - så representerer han et symptom, som gjør han til et symbol på resultatet av polariseringen. Vi har vært villige til å akseptere en åpenbart uegnet person som president, utelukkende fordi han er på den motsatte politiske siden av den siden man hater.
Vis hele sitatet...
Eller fordi han, utrolig nok, var det beste alternativet av de to. Kan det tenkes at dette sier mest om motkandidaten?

Biden kommer ikke til å være en direkte konsekvens av et skrekkscenario fordi han neppe kommer til å gjøre så mye ut av seg som president.
Vis hele sitatet...
Igjen, mener du årsak når du sier konsekvens? Konsekvensene kommer typisk etter årsaken. Skjønner du at det er litt vanskelig å følge ressonnementene dine?


Skrekkscenarioene som kan utspille seg som et resultat av polariseringen er utallige, men bør google litt etter potensielle konsekvenser av den økende polariseringen.
Vis hele sitatet...
Jeg synes jeg skal slippe å google dette. Når du bringer utallige potensielle skrekkscenarier til torgs, så synes jeg du kan nevne i alle fall noen av dem.

Tråden handler om hvorvidt Biden er kognitivt svekket, underforstått i en sånn grad at han er uskikket til vervet sitt. Du mener alle som er uenig i det er i fornektelse. Hva er argumentet ditt for det?
Sist endret av *pi; 15. november 2021 kl. 14:26.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Nå har jeg lest gjennom tråden og så vidt jeg ser har ingen nektet for at han kan være dement, de har bare påstått at videoklipp er for dårlig grunnlag til å konkludere om det.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva som fikk deg til å lese igjennom hele tråden med ett enkelt mål, som var å finne et stråmannsargument? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Trykket du på noen av linkene? F.eks. denne?

La meg presisere utgangspunktet for denne tråden:
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Er det noen her som har fulgt litt med og fått med seg hvor lite sammenhengende Joe Biden har blitt når han snakker? Han virker rett og slett som om han ikke henger med.

For meg ser dette ut som en eldre herremann som viser tegn på svekkede kognitive funksjoner og som i alle fall ikke er 100% kapabel til å være i posisjon som president for en av de mektigste nasjonene i verden.
Vis hele sitatet...
Dette er det vi snakker om, og det er faktisk et viktig tema som ikke bør forkludres av impulsive eller tankeløse meninger.


Sitat av Yochi Vis innlegg
Jeg syns du derimot gir folk meninger de ikke har ved å påpeke at om de ikke tror Biden er dement må de hate Trump.
Vis hele sitatet...
Du har altså lest igjennom hele tråden uten å finne noen benekte at han kan være dement, ironien er at du ikke fikk med deg at jeg heller aldri har hevdet det du påstår.


Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har sett en polarisering ganske lenge, og ser ikke at Bidens oppførsel nå er vesentlig for det. Det er en annen diskusjon. Jeg er enig i at fenomenet Trump er et resultat av en polarisering som har foregått lenge, der USAs lavere middelklasse har blitt marginalisert og sviktet, samt en høyrepopulistisk trend som vi også har sett her i Europa i mange år. Jeg ser ikke hvordan Biden bidrar nevneverdig til det, i alle fall ikke sammenliknet med forgjengeren.
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi rundt hverandre. La meg bare prøve å komme til essensen av dette, hva er grunnen til at du og vidarlo trivialiserer påstandene om Bidens mentale helse, til tross for bekymringsmeldinger som dette?


Sitat av *pi Vis innlegg
Eller fordi han, utrolig nok, var det beste alternativet av de to. Kan det tenkes at dette sier mest om motkandidaten?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri benektet at han var det beste alternativet, men "hvordan i all verden" kunne vi ende opp med to såpass dårlige alternativer tror du?


Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes jeg skal slippe å google dette. Når du bringer utallige potensielle skrekkscenarier til torgs, så synes jeg du kan nevne i alle fall noen av dem.
Vis hele sitatet...
Du er uenig med meg, men du krever altså at jeg skal gjøre jobben for deg - selv om det er mildt sagt er rimelig mye lesestoff om dette om du faktisk hadde gjort et søk. Men ok, fordi dette faktisk er noe jeg bryr meg om, så er jeg villig til å gjøre et ærlig forsøk på å opplyse deg fra mitt perspektiv. La meg prøve meg på et resonement med deg istedenfor å sende deg en haug med linker som du neppe kommer til å lese igjennom.

Jeg kunne ha skrevet 100 sider om dette, men jeg skal prøve å være så konsis som mulig. La meg først presisere ett viktig poeng, og det er at så å si alt du kan tenke deg av meninger som omhandler etikk og moral, baserer seg på et ledd av hypoteser med uendelig mange utgreninger. Alt du kan tenke deg har dypere aspekter ved seg enn de fleste er klar over. Et annet poeng er også at absolutt alle mennesker (uansett hvor dumme de fremstår) har perspektiver som baserer seg på utallige faktorer, og alle meningene du tilegner deg filtreres igjennom perspektivet du har tilegnet deg.

Så, når man snakker om polarisering i forhold til politikk og samfunn, så handler det i bunn og grunn om at debatten har tilspisset seg i en så stor grad at nyansene ikke lenger representeres. Når nyansene forsvinner, så vil det bli umulig å faktisk forstå hverandre - fordi når man nesten utelukkende eksponeres for artikler, kronikker og debattinnlegg hvor man ikke snakker om nyansene, så vet vi egentlig ikke hva folk faktisk mener. Allerede her begynner dette å utgrene seg i svært mange forskjellige retninger, og jeg har dessverre ikke svaret på hvordan jeg kan formidle strømmen av potensielle konsekvenser best mulig - men jeg gjør mitt beste.

Èn av tingene som skjer når nyansene forsvinner fra det du eksponeres for, er at man ikke føler seg representert (fordi de fleste av oss faktisk har dypere resonementer enn det som representeres på nettet). Når man ikke føler seg representert, så føler man seg heller ikke forstått - og når man ikke føler seg forstått, så blir man frustrert. Når man kombinerer denne frustrasjonen med en debatt som er så tilspisset at det kan virke som at "den andre siden" er onde, så faller det seg faktisk ganske naturlig å gjør alt man kan for å undergrave denne siden. Det blir mer fristende å gå til angrep enn å prøve å stille spørsmål for å finne ut hvorfor de mener det de mener.

Når denne polariseringen fortsetter så skapes det splittelse i folket, og når splittelsen er så stor som nå - så er det egentlig tilnærmet tilfeldig hvem som er den "vinnende" siden. Uansett hvilken side som vinner, så vil den andre siden fortsette å eskalere. Dersom den andre siden vinner, så skjer det samme. Man skaper rett og slett en krig blandt befolkningen som først og fremst starter over nettet, men som etterhvert utvikler seg til opptøyer. Det har allerede gått uskyldige liv tapt som et resultat av slike opptøyer som har skjedd i USA de siste årene, vi har til og med sett okkupasjon og innføring av anarki i en bydelene i Washington.

Når folk er så splittet så utgjør det ikke bare en umiddelbare fare for konflikt generelt, det er faktisk en direkte trussel mot demokratiet! Både høyre og venstresiden vokser frem mer og mer ekstreme versjoner av seg selv. Her er det egentlig bare å la fantasien forestille seg forskjellige versjoner av konsekvenser som kan utspille seg.


Men det er også et annet aspekt ved dette, og det er at vi lever i en verden bestående av flere supermakter. USA fremstår nå som en svak og splittet nasjon, og både Kina, Russland og Nord-Korea har eskalert provokasjoner.

Sitat av *pi Vis innlegg
Tråden handler om hvorvidt Biden er kognitivt svekket, underforstått i en sånn grad at han er uskikket til vervet sitt. Du mener alle som er uenig i det er i fornektelse. Hva er argumentet ditt for det?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg forklart litt om polarisering for deg, kan du ikke prøve å søke litt rundt selv? Les noen artikler, se noen videoer, gjør deg et inntrykk som om du ikke var investert i utfallet du skulle komme frem til.


Jeg må innrømme at jeg ble litt frustrert over at du ba om å "slippe å google", når du er villig til å gå inn i en diskusjon om et tema på et forum - hvorfor i all verden kan du ikke ta bruke den samme energien til å sjekke opp i det jeg sier på egenhånd? Dersom jeg ikke kan anta at folk faktisk er villige til å lese seg opp på ting de ikke allerede hadde kunnskap om, så har jeg ingen mulighet til å påvirke noen.
Sitat av stepry Vis innlegg
Nå snakker vi rundt hverandre.
Vis hele sitatet...
Ja, og det tror jeg er fordi du blander sentrale begreper som konsekvens og årsak, som ganske nøyaktig betyr det motsatte av hverandre. Hva med å kommentere det og prøve å oppklare? Hvis det faktisk er et mål å oppklare?

La meg bare prøve å komme til essensen av dette, hva er grunnen til at du og vidarlo trivialiserer påstandene om Bidens mentale helse, til tross for bekymringsmeldinger som dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker vidarlo er i stand til å svare for seg selv. Jeg for min del påstår hverken det ene eller det andre om Bidens kognitive evner, men jeg synes det lukter en smule altright-kampanje av demenspåstandene. Jeg holder det for sannsynlig at man ved nærmere 80 er noe redusert på en del områder, det går treigere. På den andre siden kan man ha klokskap og andre egenskaper som er nyttige i embetet. Biden er ikke min drømmekandidat, og jeg legger ingen personlig prestisje i å støtte ham - selv om jeg ville foretrukket ganske langt fremskreden senil demens foran malign narsissisme, sånn rent hypotetisk.

Du er uenig med meg, men du krever altså at jeg skal gjøre jobben for deg
Vis hele sitatet...
Nei vettuva. Når du slenger ut påstander om "utallige potensielle skrekkscenarier" så er det faen ikke min jobb å google meg frem til hva du mener med det. Det er ikke sånn det fungerer.

- selv om det er mildt sagt er rimelig mye lesestoff om dette om du faktisk hadde gjort et søk. Men ok, fordi dette faktisk er noe jeg bryr meg om, så er jeg villig til å gjøre et ærlig forsøk på å opplyse deg fra mitt perspektiv. La meg prøve meg på et resonement med deg istedenfor å sende deg en haug med linker som du neppe kommer til å lese igjennom.

Jeg kunne ha skrevet 100 sider om dette, men jeg skal prøve å være så konsis som mulig. La meg først presisere ett viktig poeng, og det er at så å si alt du kan tenke deg av meninger som omhandler etikk og moral, baserer seg på et ledd av hypoteser med uendelig mange utgreninger. Alt du kan tenke deg har dypere aspekter ved seg enn de fleste er klar over. Et annet poeng er også at absolutt alle mennesker (uansett hvor dumme de fremstår) har perspektiver som baserer seg på utallige faktorer, og alle meningene du tilegner deg filtreres igjennom perspektivet du har tilegnet deg.

Så, når man snakker om polarisering i forhold til politikk og samfunn, så handler det i bunn og grunn om at debatten har tilspisset seg i en så stor grad at nyansene ikke lenger representeres. Når nyansene forsvinner, så vil det bli umulig å faktisk forstå hverandre - fordi når man nesten utelukkende eksponeres for artikler, kronikker og debattinnlegg hvor man ikke snakker om nyansene, så vet vi egentlig ikke hva folk faktisk mener. Allerede her begynner dette å utgrene seg i svært mange forskjellige retninger, og jeg har dessverre ikke svaret på hvordan jeg kan formidle strømmen av potensielle konsekvenser best mulig - men jeg gjør mitt beste.

Èn av tingene som skjer når nyansene forsvinner fra det du eksponeres for, er at man ikke føler seg representert (fordi de fleste av oss faktisk har dypere resonementer enn det som representeres på nettet). Når man ikke føler seg representert, så føler man seg heller ikke forstått - og når man ikke føler seg forstått, så blir man frustrert. Når man kombinerer denne frustrasjonen med en debatt som er så tilspisset at det kan virke som at "den andre siden" er onde, så faller det seg faktisk ganske naturlig å gjør alt man kan for å undergrave denne siden. Det blir mer fristende å gå til angrep enn å prøve å stille spørsmål for å finne ut hvorfor de mener det de mener.

Når denne polariseringen fortsetter så skapes det splittelse i folket, og når splittelsen er så stor som nå - så er det egentlig tilnærmet tilfeldig hvem som er den "vinnende" siden. Uansett hvilken side som vinner, så vil den andre siden fortsette å eskalere. Dersom den andre siden vinner, så skjer det samme. Man skaper rett og slett en krig blandt befolkningen som først og fremst starter over nettet, men som etterhvert utvikler seg til opptøyer. Det har allerede gått uskyldige liv tapt som et resultat av slike opptøyer som har skjedd i USA de siste årene, vi har til og med sett okkupasjon og innføring av anarki i en bydelene i Washington.

Når folk er så splittet så utgjør det ikke bare en umiddelbare fare for konflikt generelt, det er faktisk en direkte trussel mot demokratiet! Både høyre og venstresiden vokser frem mer og mer ekstreme versjoner av seg selv. Her er det egentlig bare å la fantasien forestille seg forskjellige versjoner av konsekvenser som kan utspille seg.


Men det er også et annet aspekt ved dette, og det er at vi lever i en verden bestående av flere supermakter. USA fremstår nå som en svak og splittet nasjon, og både Kina, Russland og Nord-Korea har eskalert provokasjoner.


Nå har jeg forklart litt om polarisering for deg, kan du ikke prøve å søke litt rundt selv? Les noen artikler, se noen videoer, gjør deg et inntrykk som om du ikke var investert i utfallet du skulle komme frem til.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke forklare meg hva polarisering er eller hvorfor det er negativt. Jeg forstod bare ikke hvordan dette er et argument for at Biden er dement, eller hvordan hans presidentskap så langt har bidratt til denne polariseringen. Jeg forstår fortsatt ikke det, hovedsaklig fordi du ikke gidder å oppklare begrepsbruken din. Tror ikke vi kommer lenger.

Jeg må innrømme at jeg ble litt frustrert over at du ba om å "slippe å google", når du er villig til å gå inn i en diskusjon om et tema på et forum - hvorfor i all verden kan du ikke ta bruke den samme energien til å sjekke opp i det jeg sier på egenhånd? Dersom jeg ikke kan anta at folk faktisk er villige til å lese seg opp på ting de ikke allerede hadde kunnskap om, så har jeg ingen mulighet til å påvirke noen.
Vis hele sitatet...
Jeg googler gjerne for å dokumentere mine egne påstander. Jeg gidder ikke google "utallige potensielle skrekkscenarier som er en konsekvens av og/eller årsak til Biden og/eller omvendt" hvis ikke du gidder å si hva det egentlig er du påstår. Din påstand - ditt ansvar å argumentere og belegge. Sånn funker det.
Sist endret av *pi; 15. november 2021 kl. 17:08.
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Du er dum du kan skrive så mye urelevant dritt du vil men så lenge du ikke tar opp hoved problemet. Som er at selv om vi vet hvordan vi kan gjøre ting bedre så er det mange som tjener jævlig godt på at det ikke blir det. Så simpelt er det faktisk og de som gjør det de blir fortalt uten å stille spørsmål de tjener også på det ved å få lov til å beholde stillingen sin. Makten ligger ikke hos de som vil gjøre ting bedre og demokratene og republikkanerne er bare et misvisende skuespill som mesteparten av politikk. Du har vell hørt om splitt og hersk? Og ja joe biden er ganske senil kjenner igjen det fjerne blikket i øynene hans som jeg kan se med mine 2 øyne kan flere ting enn bare å lese 'fakta'
Vis hele sitatet...
Det kan hende du synes jeg bare er en dum, naiv idealist, men jeg tror det er håp for forbedring i verden selv om det alltid er grunner til at ting er som de er.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, og det tror jeg er fordi du blander sentrale begreper som konsekvens og årsak, som ganske nøyaktig betyr det motsatte av hverandre. Hva med å kommentere det og prøve å oppklare? Hvis det faktisk er et mål å oppklare?
Vis hele sitatet...
Hvor er det jeg har blandet disse begrepene?

Sitat av *pi Vis innlegg
Nei vettuva. Når du slenger ut påstander om "utallige potensielle skrekkscenarier" så er det faen ikke min jobb å google meg frem til hva du mener med det. Det er ikke sånn det fungerer.
Vis hele sitatet...
Men herregud, det er jo totalt åpenbart at polarisering vil medføre utallige potensielle skrekkscenarier, hvordan i all verden skal jeg vite at jeg faktisk må gi deg eksempler på dette?

Sitat av *pi Vis innlegg
Du trenger ikke forklare meg hva polarisering er eller hvorfor det er negativt. Jeg forstod bare ikke hvordan dette er et argument for at Biden er dement, eller hvordan hans presidentskap så langt har bidratt til denne polariseringen. Jeg forstår fortsatt ikke det, hovedsaklig fordi du ikke gidder å oppklare begrepsbruken din. Tror ikke vi kommer lenger.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med det faktum at Biden kanskje er dement! Det som er hele poenget mitt er at det er veldig mye som peker i retning av at han ikke er ved sine fulle fem, og at dere ikke er i stand til å innrømme det. Vi sporet inn på polarisering fordi jeg mener polariseringen som har utviklet seg er grunnen til at dere kvier dere for å si noe negativt om "deres" side.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg googler gjerne for å dokumentere mine egne påstander. Jeg gidder ikke google "utallige potensielle skrekkscenarier som er en konsekvens av og/eller årsak til Biden og/eller omvendt" hvis ikke du gidder å si hva det egentlig er du påstår. Din påstand - ditt ansvar å argumentere og belegge. Sånn funker det.
Vis hele sitatet...
Hallo? Det blir seriøst som å si at lett tilgang til skytevåpen kan skape ufattelig mange farlige situasjoner, så forventes det at man redegjører for hvorfor og hvordan?!