Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 20702
Anonym bruker
"Identisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har noe erfaring med det? Hva burde jeg være mest obs på vist du skjønner
Hva er vitsen? Gjøre billettene enda dyrere?
Anonym bruker
"Identisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fordi jeg har lyst
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva burde jeg være mest obs på vist du skjønner
Vis hele sitatet...
Du bør være oppmerksom på avstanden mellom tog og plattform.
Du må være obs på klokka først og fremst. Du har kort tid på deg fra vitner eller kamera ser deg og reagerer.
En del vanlige folk driter litt i å handle raskt om de sitter på en bane på endestoppet og vogna plutselig blir bomba, men kondoktøren ringer rett til politiet så fort han ser deg. Skal du bryte deg inn i hall/stall og male på natta med bedre tid så ha kartlagt på forhånd hvor strømmen går og hvor forskjellige dører leder til.

Gjør deg kjent i området og ha fluktruter klar, bruk maskering fra du entrer til du forlater området, ha mulighet til rask tøyskift for å unngå å bli tatt av politiet på vei hjem fordi du matcher innmeldt signalement og sørg for at du ikke legger igjen cans med fingeravtrykk på gjerningsstedet. Ha glidelåslommer så ikke personlige eiendeler spretter ut av lomma i hopp og store bevegelser.

Enjoy!
Sist endret av celtseus; 16. juni 2021 kl. 01:49.
Hva du skal passe deg for? Strømmen. Strømskinner og strømskoene. De er strømførende døgnet rundt. Du kan dø av det. Just sayin'....
Anonym bruker
"Oppblåst Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bør du ikke øve deg litt hjemme først? Det er jo litt flaut hvis du skal gjøre dette også blir det bare dritt det du lager. Folk drar opp mobilen å filmer også er du å kunstverket ditt plutselig på YouTube.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Og husk å ta bilde av mesterverket ditt. De setter vognene i hall omtrent med en gang og vasker dem nettopp for å gjøre det mindre attraktivt å tagge.

Aaaah, rundt millenniumskiftet da vi holdt på. Ingenting var som det rushet av å «bombe» banen eller endelig malt en wholecar man hadde planlagt. Og concept, hvis noen husker dem. En torpedovektergjeng under falken mener jeg å huske. Historiene gikk rundt om brukne armer og bein på de som ble tatt. Jeg slapp heldigvis unna uten noen gang å ha blitt tatt, men det var mange jeg kjente som måtte vaske eller gå med avisa i titalls timer samfunnstjeneste. En annen bekjent fikk også «crewet» sitt planta utover forsiden av A-magasinet. De fikk over hundre tusen i bot hver.

Jeg må innrømme jeg liker tagging jeg. Og graffiti. Alt er bedre enn grå vegger. Bare hold deg unna privat eiendom, og med privat mener jeg mannen i gata, ikke firmaer.

Fuck Oslo sporveier
Altså. Det spørs jo hva du skal gjøre. Skal du bombe banen med tagging, bør du gjøre det rett før du går av - i en del av vogna der det ikke er mye folk. De fleste er redde for taggere i disse situasjonene, så de holder seg unna stort sett - om det er ikke er noen kranglevorne jævler, da. I så fall kan du regne med en konfrontasjon der du enten blir holdt fast eller at noen blir helt hysteriske og skriker og bærer seg.

Om du derimot har tenkt å lage graffiti på banen bør du ha med deg flere. Dette gjøres på endestasjoner når t-banen skal snu og kjøre videre. Du har da typisk et vindu på fem minutter du kan benytte deg av. Du må derfor ha en plan for hva du skal lage. God cankontroll er helt nødvendig om resultatet skal bli vellykket. Det er også mulig å lage i yarden, men der er vaktholdet prima og det er nok lettere å lage bane ute i det fri. Da er også sjansen større for at banen ruller en stund før den blir tatt ut av drift.

Det viktigste er allikevel at du har folk som holder øye med deg og kan signalisere om det er fare. Om så er tilfelle er det bare å ta beina fatt og benytte deg av en planlagt exitrute.

Sjåførene er i disse dager instruert til å holde seg unna og bare melde ifra til politiet. Før var det ikke uvanlig at taggere endte i konfrontasjon med dem, og Sporveien erklærte faktisk krig mot graffitimiljøet. De leide blant annet inn eksmilitære vektere gjennom selskapet Security consept.

Å lage baner er noe av det sykeste rushet du kan oppleve, og jeg har fortsatt noen av mine beste minner fra min tid i graffitimiljøet i Oslo og Bærum rundt år 2000.

Geir Spanien (f. 1961, d. 2012)[17]) var offiser utdannet ved Krigsskolen på Linderud. På 1990-tallet sentral i vaktselskapet Security Concept AS som ble beryktet for sine metoder i bekjempelse av tagging.[18][19][20] Etterlyst av politiet som delaktig i voldsutøvelsen mot Jan Kvalen i september 2000. Dømt til 13 måneders fengsel i 2002 for torpedovirksomhet. Arrestert oktober 2002 etter å ha vært etterlyst av svensk politi i ni måneder, mistenkt for å ha forsøkt drepe en av Sveriges antatt største gangstere i et oppdrag som leiemorder.[21][22] Dømt til tre måneders fengsel for voldsutøvelsen som ble foranledningen til drapet på William Ellingsen i 2004.[23] Spanien var ekspert i brasiliansk jiu-jitsu, og konkurrerte på høyt nivå i internasjonale mesterskap.[24]
Vis hele sitatet...
At jævla Geir Spanien var en skikkelig kuk er ikke noe nytt for meg, men at han var mistenkt for drap er det. Denne jævlen sendte altså Oslo sporveier etter oss 14-15-16-17-år gamle guttene. Fuck Oslo sporveier, word.
Sist endret av voktern; 16. juni 2021 kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva du skal passe deg for? Strømmen. Strømskinner og strømskoene. De er strømførende døgnet rundt. Du kan dø av det. Just sayin'....
Vis hele sitatet...
Du får da ikke strøm av skinner vel???????

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva er vitsen? Gjøre billettene enda dyrere?
Vis hele sitatet...
Kunst, hiphop, adrealin
Sist endret av Speedfrik; 16. juni 2021 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å lage panels er litt som å ta psykedelika. De første gangene er det best å ha med seg noen som har erfaring og peiling. Anbefaler å bli kjent med noen som er rutinert på å spraye vogner og enten få en god run-down av hvordan du bør utføre missions eller aller helst få dem til å ta deg med på action de første gangene. Kan være vanskelig da ikke alle er så gira på å dele kunnskap om forskjellige spots da det kan være en tidskrevende greie å sette seg inn i, men er du kul nok og villig til å putte inn litt arbeid sjæl så burde det være mulig
Sitat av carttown Vis innlegg
Du får da ikke strøm av skinner vel???????
Vis hele sitatet...
Han skrev strømskinner. T-banen kjører på vanlige jernbaneskinner, men den får strøm fra strømskinner. Togene til NSB har en strømledning hengende over seg og en pantograf som fungerer som strømavtaker. T-banen har derimot ei strømskinne. Dette er de gule plastsakene som står en halvmeter opp av bakken ved siden av skinnene. Under den gule plasten ligger det en metallskinne. Den er strømførende. Stikker du hånda oppunder der får du støt. Det er farlig. T-banen har også strømsko. Dette er en liten fjærbelasta skinnebit som kommer opp under strømskinnene og kobler toget til strømnettet. Så vidt jeg vet er alle strømskoene strømførende så lenge minst én av de har kontakt med ei strømskinne, og det er alltid tilfelle. Det er eksponert metall opp langs siden, så hele greia er farlig å komme borti.

Mange taggere har gått på en smell ved at de har hatt konsentrasjonen på arbeidet, og f.eks skallet oppi strømledningene når de jobber på taket av et tog. Eller kommet borti en strømsko med beina når de går rundt nede på bakken.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. juni 2021 kl. 16:14.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du må være obs på klokka først og fremst. Du har kort tid på deg fra vitner eller kamera ser deg og reagerer.
En del vanlige folk driter litt i å handle raskt om de sitter på en bane på endestoppet og vogna plutselig blir bomba, men kondoktøren ringer rett til politiet så fort han ser deg. Skal du bryte deg inn i hall/stall og male på natta med bedre tid så ha kartlagt på forhånd hvor strømmen går og hvor forskjellige dører leder til.

Gjør deg kjent i området og ha fluktruter klar, bruk maskering fra du entrer til du forlater området, ha mulighet til rask tøyskift for å unngå å bli tatt av politiet på vei hjem fordi du matcher innmeldt signalement og sørg for at du ikke legger igjen cans med fingeravtrykk på gjerningsstedet. Ha glidelåslommer så ikke personlige eiendeler spretter ut av lomma i hopp og store bevegelser.

Enjoy!
Vis hele sitatet...
Respekt! Hør på han her
Anonym bruker
"Selvforsynt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pass deg for concept!!!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva burde jeg være mest obs på vist du skjønner
Vis hele sitatet...
T-banen.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På 90 tallet, så fikk folk grisejuling av concept (husker ikke om de het det da også), deriblant 3 kompiser av meg. På en måte mener jeg de fortjente det, for det går utover alle som tar kollektivt.

Jeg husker grafittibladene var fulle av sykt fete pieces som var gjort på div tog og metro’s rundt omkring på jorda.

Vanket på Hausmania sent på 90-tallet, både for fest/konsert, men også for å få spraya siste design.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg husker grafittibladene var fulle av sykt fete pieces
som var gjort på div tog og metro’s rundt omkring på jorda.
Vis hele sitatet...
Var ikke Tommy Tee sitt magasin FatCap ett av verdens ledende grafittiblader på den tiden?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva du skal passe deg for? Strømmen. Strømskinner og strømskoene. De er strømførende døgnet rundt. Du kan dø av det. Just sayin'....
Vis hele sitatet...
Strømmen er forøvrig den "metallplaten" som det ligger gul beskyttelse over.
Men det er jo kun hvis du skal ned i skinnene.

For å forsikre seg å komme seg unna ville jeg heller ikke gjort det alene, men tatt med fler og gjort det der det er minst folk og lett å komme unna.
Sist endret av Roaccu; 16. juni 2021 kl. 22:24.
vil bare legge til at T-banen ikke kjører vanlig 230V, men et sted i mellom 750-1000V, så det napper litt bedre en i stikken hjemme, Toget kjører på 15000v
Anonym bruker
"Identisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pass deg for concept!!!
Vis hele sitatet...
Holder concept fortsatt på?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Holder concept fortsatt på?
Vis hele sitatet...
Hva er concept?
Anonym bruker
"Identisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Politietsuger Vis innlegg
Hva er concept?
Vis hele sitatet...
https://www.dagbladet.no/kultur/vekt...ggere/65884491
Vær så snill å hold dere unna sporet, ikke nok med at dere som tagger på jernbanen gjør jobben til oss som jobber der enda mer slit den dagen - fordi togene dere tagger ned blir kjørt vekk og vasket med en gang. Dette fjerner pausene våre som vi må kaste bort på at dere tagger unødvendig.

Det andre er hvor ofte vi som kjører er borti nestenpåkjørsler av folk som roter rundt i sporet uten å ha oversikt, dere tror dere vet når det er 100% trygt men det gjør dere ikke.

Det går på psyken til de som jobber med dette, ingen av oss som jobber med dette vil kjøre på noen eller finne en av dere som har fått strøm fordi dere tror det ikke er strøm i skinnene på jernbanen, det går returstrøm fra 16500v i kjøreledning og signalstrøm i den andre. Det er folk her inne som tror de har peiling men hold dere vekk fra sporet.
Anonym bruker
"Selvforsynt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Holder concept fortsatt på?
Vis hele sitatet...
Jepp, noen er faen meg undercover også!!!(har jeg hørt)
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Var ikke Tommy Tee sitt magasin FatCap ett av verdens ledende grafittiblader på den tiden?
Vis hele sitatet...
Mener å huske at det og Bomber Megazine var to av de største ja. I hvert fall her i Europa.

Gode tider det ass. Mye territoriell slåssing både her og der. Vi sto som regel i bakgrunn, med sigg og en bjørnunge, så litt på, før vi vare fortsatte med vårt

Musikken var jo også heeeelt rå. Norsk hiphop kommer ALDRI opp på nivået der igjen
Mye t-bane i "Grovt skadeverk" nr. 1 og 2. Best blir det når flere i crew samarbeider og tar hele vogna.
https://www.youtube.com/watch?v=H65fYEjINC0
https://www.youtube.com/watch?v=RluEc0pHp1E

Syns både mengden samt nivået på det som ble laget generelt var ganske bra helt fram til 10-12 år siden. En del steder i Oslo er det de samme piecene som står nå - som eksempelvis også sto i 2014. Syns godt ungdommen kunne tatt seg litt sammen her.
Sitat av Cargotog Vis innlegg
Det går på psyken til de som jobber med dette, ingen av oss som jobber med dette vil kjøre på noen eller finne en av dere som har fått strøm fordi dere tror det ikke er strøm i skinnene på jernbanen, det går returstrøm fra 16500v i kjøreledning og signalstrøm i den andre. Det er folk her inne som tror de har peiling men hold dere vekk fra sporet.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette litt? Jeg trodde det var slik at kjørestrømmen går fra kjøreledning via pantograf til trafo og motor ombord, og deretter ledes ned til en kjøreskinne. Men er ikke denne veldig godt jorda? Hvis den ikke er det har du vel ikke en slutta krets, og da skulle togets fremdrift bli heller dårlig? Eller har jeg misforstått fullstendig her? Hvis jeg har en ok oppfatning av saken: Hvordan får du da strømgjennomgang av å stå på ei jorda skinne, selv om høyspenten ledes ned til den? Jeg betviler ikke at du har rett: Jeg er såvisst ingen ekspert på jernbane, men jeg vil gjerne lære hvordan det funker.

Det andre er dette med signalstrøm - det er en potensialforskjell mellom skinnene, og kretsen kortsluttes når det står et tog på de. Sånn sett skjønner jeg at du kan få strømgjennomgang av å holde på begge skinnene samtidig. Men er ikke dette bare noen få volt og svært lav strømstyrke? Er signalstrømmen virkelig farlig? Igjen: Jeg kan lite om dette og spør av genuin nysgjerrighet.

Jeg vil forøvrig bemerke at jeg er intelligent nok til å ikke kødde med systemer som har energi i megawattregimet, enten det er snakk om elektrisk potensiale eller kinetisk energi, så jernbanen ligger jeg langt unna.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du forklare dette litt? Jeg trodde det var slik at kjørestrømmen går fra kjøreledning via pantograf til trafo og motor ombord, og deretter ledes ned til en kjøreskinne. Men er ikke denne veldig godt jorda? Hvis den ikke er det har du vel ikke en slutta krets, og da skulle togets fremdrift bli heller dårlig? Eller har jeg misforstått fullstendig her? Hvis jeg har en ok oppfatning av saken: Hvordan får du da strømgjennomgang av å stå på ei jorda skinne, selv om høyspenten ledes ned til den? Jeg betviler ikke at du har rett: Jeg er såvisst ingen ekspert på jernbane, men jeg vil gjerne lære hvordan det funker.

Det andre er dette med signalstrøm - det er en potensialforskjell mellom skinnene, og kretsen kortsluttes når det står et tog på de. Sånn sett skjønner jeg at du kan få strømgjennomgang av å holde på begge skinnene samtidig. Men er ikke dette bare noen få volt og svært lav strømstyrke? Er signalstrømmen virkelig farlig? Igjen: Jeg kan lite om dette og spør av genuin nysgjerrighet.

Jeg vil forøvrig bemerke at jeg er intelligent nok til å ikke kødde med systemer som har energi i megawattregimet, enten det er snakk om elektrisk potensiale eller kinetisk energi, så jernbanen ligger jeg langt unna.
Vis hele sitatet...
Her er en artikkel du kan lese litt om dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Railwa...ication_system

Hadde det vært (høy) spenning på skinnene, kunne vi ikke hatt planoverganger.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du forklare dette litt? Jeg trodde det var slik at kjørestrømmen går fra kjøreledning via pantograf til trafo og motor ombord, og deretter ledes ned til en kjøreskinne. Men er ikke denne veldig godt jorda? Hvis den ikke er det har du vel ikke en slutta krets, og da skulle togets fremdrift bli heller dårlig? Eller har jeg misforstått fullstendig her? Hvis jeg har en ok oppfatning av saken: Hvordan får du da strømgjennomgang av å stå på ei jorda skinne, selv om høyspenten ledes ned til den? Jeg betviler ikke at du har rett: Jeg er såvisst ingen ekspert på jernbane, men jeg vil gjerne lære hvordan det funker.

Det andre er dette med signalstrøm - det er en potensialforskjell mellom skinnene, og kretsen kortsluttes når det står et tog på de. Sånn sett skjønner jeg at du kan få strømgjennomgang av å holde på begge skinnene samtidig. Men er ikke dette bare noen få volt og svært lav strømstyrke? Er signalstrømmen virkelig farlig? Igjen: Jeg kan lite om dette og spør av genuin nysgjerrighet.

Jeg vil forøvrig bemerke at jeg er intelligent nok til å ikke kødde med systemer som har energi i megawattregimet, enten det er snakk om elektrisk potensiale eller kinetisk energi, så jernbanen ligger jeg langt unna.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at strømmen går fra strømavtager via trafo/motor men på jernbanen (ikke tbanen) er det kun to skinner. Den ene danner kretsen til strømmen toget bruker med hjelp av sugetrafoer langs jernbanen. En skinne i seg selv er ikke strømførende, ei heller om du tråkker på begge samtidig, men skulle det være et brudd på en skinne og dette ikke er lasket så vil det være mulig for et menneske å bli spenningssatt i en sånn situasjon. Dette er ikke akkurat hverdagskost, problemet er at en sprekk i en skinne er ikke et ukjent fenomen og det er potensielt farlig når taggere/andre som tror de har forstått det beveger seg rundt på områder som dette. Ulykken på Filipstad for ikke lenge siden viser hvor fort det går galt, når man ikke respekterer lukkede områder.

Signalstrømmen er så vidt jeg vet lavspenning, og ikke nødvendigvis farlig, men om man ikke vil stikke en gaffel i stikkontakta så burde man respektere den strømmen på samme grunnlag.

Hovedsaklig så var poenget mitt med innlegget at sånn det foregår nå så kjører ikke togene med tagging, det er bortkastet tid og energi når det er så mye andre kule objekter som kan brukes til grafitti, murals eller hva det heter står det mer respekt av.

Ønsker bare at de av dere som tagger tog skjønner hvor belastende det er for oss som jobber med dette å nesten eller faktisk kjøre på noen. Vi kan ikke stoppe om vi ser dere.
Sitat av Cargotog Vis innlegg
Det stemmer at strømmen går fra strømavtager via trafo/motor men på jernbanen (ikke tbanen) er det kun to skinner. Den ene danner kretsen til strømmen toget bruker med hjelp av sugetrafoer langs jernbanen. En skinne i seg selv er ikke strømførende, ei heller om du tråkker på begge samtidig, men skulle det være et brudd på en skinne og dette ikke er lasket så vil det være mulig for et menneske å bli spenningssatt i en sånn situasjon.
Vis hele sitatet...
Aaaah, det gir selvsagt mening, takk!

Sitat av Cargotog Vis innlegg
Ulykken på Filipstad for ikke lenge siden viser hvor fort det går galt, når man ikke respekterer lukkede områder.
Vis hele sitatet...
Veldig enig, det er gjerne en grunn til at slike områder er avstengt. Men de her klatra vel opp på toget og kom borti kjøreledningen, gjorde de ikke? Ikke at det endrer noe, så klart.

Sitat av Cargotog Vis innlegg
Ønsker bare at de av dere som tagger tog skjønner hvor belastende det er for oss som jobber med dette å nesten eller faktisk kjøre på noen. Vi kan ikke stoppe om vi ser dere.
Vis hele sitatet...
Ja, og siden du skriver cargonet: Jeg har hørt at med godstog er bremsesystemet basert på trykkluft og at bremsene går på når trykket synker. Det gir jo mening at vognene bremser av seg selv hvis de rives av, men konsekvensen var visstnok også at dersom føreren utløser nødbremsen kunne det ta inntil et halv minutt før bremsene hadde begynt å virke på de bakerste vognene fordi trykket skal tappes fra hele systemet. Stemmer virkelig dette? Jeg tenker at selv om man har systemer fra femtitallet, så burde det være mulig å installere elektronisk styrte ventiler på hver vogn, slik at i det minste alle begynte å bremse samtidig ved hjelp av et elektrisk signal.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. juni 2021 kl. 08:18.
Mal litt vegger og øv deg på papir før du begynner å tenke på T-banen. Bli kjent med andre som maler, plukk opp tips og triks av noen som har holdt på lenger enn deg. Lykke til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bør du ikke øve deg litt hjemme først? Det er jo litt flaut hvis du skal gjøre dette også blir det bare dritt det du lager. Folk drar opp mobilen å filmer også er du å kunstverket ditt plutselig på YouTube.
Vis hele sitatet...
En kjip piece på en T-banevogn er fortsatt tusen ganger fetere enn ingen piece på en t-banevogn.
Anonym bruker
"Identisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av slependen Vis innlegg
Mal litt vegger og øv deg på papir før du begynner å tenke på T-banen. Bli kjent med andre som maler, plukk opp tips og triks av noen som har holdt på lenger enn deg. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Har malt ganske mye på vegger allerede men har begynt å tenke på t-baner osv i det siste, vil bare ikke dø helt enda.
Anonym bruker
"Oppblåst Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tbanevogn med print på er bedre enn no print, det er jeg enig i til deg som skrev det.

Skulle ønske de kunne komme til enighet. Få inn noen litt frisinna folk i sporveiene og hiv ut de gamle grinebiterne og så møt taggerne og si greit, dere skal få utfolde dere. Men lag noe bra. Hvis dere skal gjøre dette så lag noe bra. Slutt med de sprutende kukkene som er malt overalt
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tbanevogn med print på er bedre enn no print, det er jeg enig i til deg som skrev det.

Skulle ønske de kunne komme til enighet. Få inn noen litt frisinna folk i sporveiene og hiv ut de gamle grinebiterne og så møt taggerne og si greit, dere skal få utfolde dere. Men lag noe bra. Hvis dere skal gjøre dette så lag noe bra. Slutt med de sprutende kukkene som er malt overalt
Vis hele sitatet...
Svaret ditt ga meg plutselig en ide som kunne ha blitt brukt dersom det var jeg som bestemte over t-banen og sånne ting:

Det skal være en fast tid regelmessig (hver uke for eksempel) hvor t-banevognene står et sted tilgjengelig for taggere, og taggere skal få lov til å lage noe bra som dekker hele vognen. Kunstverket må være ferdig innen vogna skal brukes, og ingen sikkerhets-elementer eller vinduer skal påvirkes.

Neste periode (uken etterpå for eksempel) skal andre taggere få lov til å slippe til og lage noe annet. Rullere rundt på hvem som skal få tagge når.

Dette kan jo uansett sette et kunstnerisk perspektiv på t-banen, noe som burde være greit. Variasjon skader aldri. Det er alltid kjedelig når den hvite vogna kommer inn fra tunnelen.

Hmm.. Melder meg som politiker umiddelbart..
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle ønske de kunne komme til enighet. Få inn noen litt frisinna folk i sporveiene og hiv ut de gamle grinebiterne og så møt taggerne og si greit, dere skal få utfolde dere. Men lag noe bra. Hvis dere skal gjøre dette så lag noe bra. Slutt med de sprutende kukkene som er malt overalt
Vis hele sitatet...
Sånn som det her mener du?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Svaret ditt ga meg plutselig en ide som kunne ha blitt brukt dersom det var jeg som bestemte over t-banen og sånne ting:

Det skal være en fast tid regelmessig (hver uke for eksempel) hvor t-banevognene står et sted tilgjengelig for taggere, og taggere skal få lov til å lage noe bra som dekker hele vognen. Kunstverket må være ferdig innen vogna skal brukes, og ingen sikkerhets-elementer eller vinduer skal påvirkes.

Neste periode (uken etterpå for eksempel) skal andre taggere få lov til å slippe til og lage noe annet. Rullere rundt på hvem som skal få tagge når.

Dette kan jo uansett sette et kunstnerisk perspektiv på t-banen, noe som burde være greit. Variasjon skader aldri. Det er alltid kjedelig når den hvite vogna kommer inn fra tunnelen.

Hmm.. Melder meg som politiker umiddelbart..
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke noe du kunne bestemt. Værken som politiker eller sjef for T-banen/Ruter/Oslo Sporveier.

Det vil overraske meg stort om ikke Porsche har lagt inn krav om at designet deres ikke skal tukles med, og at de ikke skal kjøres med grafitti/tagging på seg.
NZB's everywhere
crf21's Avatar
18 7
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Og husk å ta bilde av mesterverket ditt. De setter vognene i hall omtrent med en gang og vasker dem nettopp for å gjøre det mindre attraktivt å tagge.

Aaaah, rundt millenniumskiftet da vi holdt på. Ingenting var som det rushet av å «bombe» banen eller endelig malt en wholecar man hadde planlagt. Og concept, hvis noen husker dem. En torpedovektergjeng under falken mener jeg å huske. Historiene gikk rundt om brukne armer og bein på de som ble tatt. Jeg slapp heldigvis unna uten noen gang å ha blitt tatt, men det var mange jeg kjente som måtte vaske eller gå med avisa i titalls timer samfunnstjeneste. En annen bekjent fikk også «crewet» sitt planta utover forsiden av A-magasinet. De fikk over hundre tusen i bot hver.

Jeg må innrømme jeg liker tagging jeg. Og graffiti. Alt er bedre enn grå vegger. Bare hold deg unna privat eiendom, og med privat mener jeg mannen i gata, ikke firmaer.

Fuck Oslo sporveier
Vis hele sitatet...
All Living Legends <3

Ville satt opp noen finer plater ett egnet sted å fått øvd in litt can-control først. Man kan være flink med pen&papir, .. men helt udugelig med sprayboks. Så sørg for at du er god nok til at du ikke angrer på hvor støgg piecen ble etterpå. Åja, ta bildet. Og ta med en kompis
Sist endret av crf21; 19. juni 2021 kl. 20:20.
Hvorfor ikke begynne med trikken? Da er det mindre sjanse for at du skader deg. Bare hold deg unna taket.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg holdt meg til vegger.
Sist endret av øyvind95; 20. juni 2021 kl. 01:58.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Aaaah, det gir selvsagt mening, takk!

Veldig enig, det er gjerne en grunn til at slike områder er avstengt. Men de her klatra vel opp på toget og kom borti kjøreledningen, gjorde de ikke? Ikke at det endrer noe, så klart.


Ja, og siden du skriver cargonet: Jeg har hørt at med godstog er bremsesystemet basert på trykkluft og at bremsene går på når trykket synker. Det gir jo mening at vognene bremser av seg selv hvis de rives av, men konsekvensen var visstnok også at dersom føreren utløser nødbremsen kunne det ta inntil et halv minutt før bremsene hadde begynt å virke på de bakerste vognene fordi trykket skal tappes fra hele systemet. Stemmer virkelig dette? Jeg tenker at selv om man har systemer fra femtitallet, så burde det være mulig å installere elektronisk styrte ventiler på hver vogn, slik at i det minste alle begynte å bremse samtidig ved hjelp av et elektrisk signal.
Vis hele sitatet...
Ja de klatret på taket av toget, men det har også noen andre taggere gjort tidligere så det virker ikke som intelligensen øker med alderen hos alle.

Angående bremsene så går all jernbane på trykkluft, noen persontog har elektriskstyrte ventiler som øker hvor fort bremsene tilsetter, men tiden det tar før toget stopper er ikke lite uansett. Et godstog vil bruke ca 1.5km å stoppe fra 100 kmt mens et persontog vil bruke kanskje 300 meter fra 100. Litt mindre dersom det er nødbrems. Men i noen settinger så kan det ta opp til 30 sekunder før man har full bremseeffekt bakerst i et langt godstog, men andre vogner har begynt å bremse allerede så det er ikke 30 sekunder med full fart før det skjer noe.
Husker jeg traff en svensk writer som hadde krav fra norske staten på flere hundre tusen mot seg da hans signaturer var fotografert og samlet opp i perm. Hardt for en svensk student i tyveåra det der.

Husker også en som ble kalt malr som døde etter å ha kommet i kontakt med strøm på taket av ett tog..

Spytter bare inn ettpar anekdoter
Sitat av Cargotog Vis innlegg
Ja de klatret på taket av toget, men det har også noen andre taggere gjort tidligere så det virker ikke som intelligensen øker med alderen hos alle.

Angående bremsene så går all jernbane på trykkluft, noen persontog har elektriskstyrte ventiler som øker hvor fort bremsene tilsetter, men tiden det tar før toget stopper er ikke lite uansett. Et godstog vil bruke ca 1.5km å stoppe fra 100 kmt mens et persontog vil bruke kanskje 300 meter fra 100. Litt mindre dersom det er nødbrems. Men i noen settinger så kan det ta opp til 30 sekunder før man har full bremseeffekt bakerst i et langt godstog, men andre vogner har begynt å bremse allerede så det er ikke 30 sekunder med full fart før det skjer noe.
Vis hele sitatet...
Da kan en jo gjøre seg tanker om amerikanske godstog som ofte er flere kilometer lange.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da kan en jo gjøre seg tanker om amerikanske godstog som ofte er flere kilometer lange.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet så har amerikanske godstog elektriske ventiler, men til gjengjeld litt mer tonnasje så ikke sikkert det utgjør store forskjellen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Noen med dagbladet+ som kan ta printscreen eller kan copy paste? Utrolig lyst til å lese denne artikkelen
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av HanDuVet Vis innlegg
Noen med dagbladet+ som kan ta printscreen eller kan copy paste? Utrolig lyst til å lese denne artikkelen
Vis hele sitatet...
Sure
Her: http://imgur.com/a/yIyKWLS
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Cargotog Vis innlegg
Vær så snill å hold dere unna sporet, ikke nok med at dere som tagger på jernbanen gjør jobben til oss som jobber der enda mer slit den dagen - fordi togene dere tagger ned blir kjørt vekk og vasket med en gang. Dette fjerner pausene våre som vi må kaste bort på at dere tagger unødvendig.
Vis hele sitatet...
Er det ikke ledelsen deres sin feil at dette går ut over deres lovpålagte pauser, og ikke har et ordentlig system på dette? At det er «unødvendig» er bare din mening
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Og husk å ta bilde av mesterverket ditt. De setter vognene i hall omtrent med en gang og vasker dem nettopp for å gjøre det mindre attraktivt å tagge.

Aaaah, rundt millenniumskiftet da vi holdt på. Ingenting var som det rushet av å «bombe» banen eller endelig malt en wholecar man hadde planlagt. Og concept, hvis noen husker dem. En torpedovektergjeng under falken mener jeg å huske. Historiene gikk rundt om brukne armer og bein på de som ble tatt. Jeg slapp heldigvis unna uten noen gang å ha blitt tatt, men det var mange jeg kjente som måtte vaske eller gå med avisa i titalls timer samfunnstjeneste. En annen bekjent fikk også «crewet» sitt planta utover forsiden av A-magasinet. De fikk over hundre tusen i bot hver.

Jeg må innrømme jeg liker tagging jeg. Og graffiti. Alt er bedre enn grå vegger. Bare hold deg unna privat eiendom, og med privat mener jeg mannen i gata, ikke firmaer.

Fuck Oslo sporveier
Vis hele sitatet...
Hvilket år er den a-amagasinet artikkelen fra, vet du det?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Identisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Driver falken fortsatt på med vektertjenester? Og hvem er det som overvåker tbane linjene i oslo nå til dags?
Sitat av Cargotog Vis innlegg
Dette fjerner pausene våre som vi må kaste bort på at dere tagger unødvendig..
Vis hele sitatet...

Dummeste jeg har hørt på lenge. Vi er i Norge. Ingen, absolutt ingen har lov å kødde med pausene dine. Gjør du det av egen vilje får du ta deg den biten av bollen og svelge den.

Men ikke kom med falske påstander.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt på lenge. Vi er i Norge. Ingen, absolutt ingen har lov å kødde med pausene dine. Gjør du det av egen vilje får du ta deg den biten av bollen og svelge den.

Men ikke kom med falske påstander.
Vis hele sitatet...
Er i utgangspunktet enig, men det handler muligens om at de må holde timeplanen?
Sist endret av hala; 21. februar 2022 kl. 20:04.