Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3794
Som sikkert mange andre har tenkt sitter jeg nå og undrer på om det er mulig og manipulere fotlenken slik at man kan gå ut av huset på tidspunkter som ikke er avtalt. Da systemet begynner å bli gammelt kan jeg ikke tro annet enn at dette burde være mulig.
Kan fortelle litt om det jeg har funnet ut om systemet da informasjon rundt er svært begrenset:
"Telefonen" som mottar signaler fra selve lenka går på mobilnettet men kan også plugges inn i fasttelefonlinjen men det kreves da at denne ikke brukes.
Inni reimen på fotlenka ligger en ganske tjukk fiberkabel for å hindre at den ikke kuttes. Det sendes et rødt blink gjennom denne med noen sekunders mellomrom.

Jeg ser for meg at det er 3 muligheter for å få dette til.
1 Kopiere det trådløse signalet fra fotlenken og sende det ut igjen fra en annen enhet men jeg vet ikke hvilke signaler som sendes ut eller om fotlenken må isoleres i et faraday bur/aluminiumsfolie så telefonen ikke får 2 signaler.
2 Hindre at telefonen varsler det manglende signalet fra fotlenka på en elleranen måte.
3 Kutte reima på fotlenka og skjøte fiberkabelen, hvis det i det hele tatt er mulig å gjøre fort nok. man vil også muligens få problemer ved en kontroll hvis lenka er fysisk av.

Dette er rent hypotetisk og jeg sitter ikke med fotlenke.
Angående nr 3, så er det vel omtrent like gjennomførbart å kappe av foten og skjøte den på igjen. Da har du ikke det samme tidspresset heller.

At systemet er gammelt betyr ikke at det er trivielt å lure det.
Fin måte og få seg noen mnd i buret på spør du meg. Noe som de med fotlenke er heldig og slipper unna.

Er man så notorisk kriminell at man ikke kan sone straffen i egen stue engang?

Høres rimelig luksus ut å kunne sone med fotlenke så håper ingen prøver å kuke til den muligheten.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Fin måte og få seg noen mnd i buret på spør du meg. Noe som de med fotlenke er heldig og slipper unna.

Er man så notorisk kriminell at man ikke kan sone straffen i egen stue engang?

Høres rimelig luksus ut å kunne sone med fotlenke så håper ingen prøver å kuke til den muligheten.
Vis hele sitatet...
La han få drite seg ut viss han vil, mest sannsynlig kommer det ikke til og gå utover de andre som er heldige å få sone med lenke. Eneste det mest sannsynlig kommer til å gå utover er han selv.

For å prøve og komme med svar til deg, så er det vanskelig og si noe, da jeg ikke er noe teknisk begavet. Tenker det pinger bare man rører noe som ikke skal røres der, og tipper flere folk som deg har prøvd lignende metoder, men fotlenken er fortsatt her, uten at teknologien har blitt endret etter det jeg har fått med meg.
Du er heldig som for sone straffen din hjemme. Ikke Tull det til Nå med slike tanker om å manipulere fot lenka di. Har selv sonet med den ordningen og det var supert ble mye TV serier og koste meg ganske mye, fikk besøk av noen pene damer som kikket innom meg hjemme 🙂. Husk at en tanke blir fort en handling . Ikke kødd det til for deg nå ...
Trådstarter skriver klart og tydelig:

Dette er rent hypotetisk og jeg sitter ikke med fotlenke.
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
"

Jeg ser for meg at det er 3 muligheter for å få dette til.
1 Kopiere det trådløse signalet fra fotlenken og sende det ut igjen fra en annen enhet men jeg vet ikke hvilke signaler som sendes ut eller om fotlenken må isoleres i et faraday bur/aluminiumsfolie så telefonen ikke får 2 signaler.
2 Hindre at telefonen varsler det manglende signalet fra fotlenka på en elleranen måte.
3 Kutte reima på fotlenka og skjøte fiberkabelen, hvis det i det hele tatt er mulig å gjøre fort nok. man vil også muligens få problemer ved en kontroll hvis lenka er fysisk av.

Dette er rent hypotetisk og jeg sitter ikke med fotlenke.
Vis hele sitatet...
Du kan jo teste og lytte på det trådløse signalet med en rtlsdr-enhet.Det er enkelt å kopiere signaler som dørklokker, garasjeåpnere o.l men i dette tilfellet er vel signalet helt kryptert. Men som sagt først teste med en rtl-sdr-usb enhet og "recorde" signalet. Så prøve å analysere det i gnu-radio. Med tanke på pre-amble og andre signaturer det måtte ha. Men er vel kryptert så ikke så enkelt som dørklokke-eksempelet som det finnes massevis av tutorials på youtube om. Det hade vel forresten vert en skandale om det var tilfelle.
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Sitat av villniss Vis innlegg
Du kan jo teste og lytte på det trådløse signalet med en rtlsdr-enhet.Det er enkelt å kopiere signaler som dørklokker, garasjeåpnere o.l men i dette tilfellet er vel signalet helt kryptert. Men som sagt først teste med en rtl-sdr-usb enhet og "recorde" signalet. Så prøve å analysere det i gnu-radio. Med tanke på pre-amble og andre signaturer det måtte ha. Men er vel kryptert så ikke så enkelt som dørklokke-eksempelet som det finnes massevis av tutorials på youtube om. Det hade vel forresten vert en skandale om det var tilfelle.
Vis hele sitatet...
Har sett litt på HackRF one hadde denne fungert greit? Har ikke noe peilling på kryptering men burde det være noe problem så lenge man sender ut det eksagt samme signalet man leser av eller misforstår jeg noe nå?

Og som sagt så sitter jeg ikke med fotlenke og det er fortsatt kun rent hypotetisk.
Sist endret av Hårskumm; 4. februar 2020 kl. 20:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
R.i.p 23.04.2021
Man kan kappe ledningen ved å først få tilgang og separere ledninger ,for så og avisolere vær kabel og sette på aligatorklemmer så kretsen ikke blir brutt.så kan man kappe for så og lodde på en lit lenger bit så du kan dra av fotlenke ved behov. Ikke prøv dette da det bare er rabel..
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Man kan kappe ledningen ved å først få tilgang og separere ledninger ,for så og avisolere vær kabel og sette på aligatorklemmer så kretsen ikke blir brutt.så kan man kappe for så og lodde på en lit lenger bit så du kan dra av fotlenke ved behov. Ikke prøv dette da det bare er rabel..
Vis hele sitatet...
Ledningen inni reima er en fiberkabel og leder lys ikke strøm så det fungerer nok ikke så enkelt
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Har sett litt på HackRF one hadde denne fungert greit? Har ikke noe peilling på kryptering men burde det være noe problem så lenge man sender ut det eksagt samme signalet man leser av eller misforstår jeg noe nå?

Og som sagt så sitter jeg ikke med fotlenke og det er fortsatt kun rent hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Problemet er krypteringen-du får ikke avlest innholdet i datapakken som du har oppfanget med din rtlsdr-enhet. Den er kryptert.Replay-angrep mpt dørklokker/billåser o.l gjøres jo som nevnt ved å innfange et ukryptert signal og så sende eksakt samme datapakken på nytt. Her finnes tom ferdige program (universal radio hacker) som gjør at du slipper å rekonstruere signalet selv. Men dette funker bare uten kryptering.

Og når det gjelder selve fotlenken så er jo mobiltelefoni(GPRS? ) også involvert og det gjør jo det å gjøre et replay-angrep særdeles vanskelig gjetter jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Har sett litt på HackRF one hadde denne fungert greit? Har ikke noe peilling på kryptering men burde det være noe problem så lenge man sender ut det eksagt samme signalet man leser av eller misforstår jeg noe nå?
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at replay attacks var på moten for tjue år sidan. I dag kan vi å beskytte oss mot replay attacks, med bruk av eingangsverdier.

Moderne kryptografi er stortsett på det nivået at du leitar etter sidekanalsangrep, t.d. lekkasje av nøkkelmateriell, og ikkje problem med kryptografien.
Sitat av villniss Vis innlegg
Problemet er krypteringen-du får ikke avlest innholdet i datapakken som du har oppfanget med din rtlsdr-enhet. Den er kryptert.Replay-angrep mpt dørklokker/billåser o.l gjøres jo som nevnt ved å innfange et ukryptert signal og så sende eksakt samme datapakken på nytt. Her finnes tom ferdige program (universal radio hacker) som gjør at du slipper å rekonstruere signalet selv. Men dette funker bare uten kryptering.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke et relayangrep fungere på en kryptert melding? Det er jo, som du korrekt påpeker, bare å blindt videreformidle det som mottas. Hvis lenka sender GPS-koordinater eller noe vil det selvsagt ikke funke, for da vil den avsløre at den er utenfor huset - og du kan ikke sende et signal som forteller at du er inni huset som mottakeren vil tro er autentisk. Men hva hvis fotlenka bare sender et ping av noe slag, og det store spørsmålet er hvordan de ulike mottakerne triangulerer posisjonen? Da skulle et relayangrep fungere aldeles utmerket, uavhengig av hvordan signalet er kryptert. Det er selvsagt mulig å sikre seg mot dette - jeg nevnte GPS-koordinater, og pingetid kunne antakelig også brukes til å avslure fusk. Så ganske lett å unngå! Men jeg ville ikke kategorisk avvise relayangrep bare fordi signalet er kryptert. Det har fungert for biltyver.

Edit: Jeg kan ikke lese og relay er ikke det samme som replay.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. februar 2020 kl. 23:14.
koker dette ned til at man prøver å finne noe som kan mimikere fot lenke signalet, og som blir vernende igjen i huset, mens man er ute å går med "originalen"?
Eller blir det 2 signaler?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor kan ikke et relayangrep fungere på en kryptert melding? Det er jo, som du korrekt påpeker, bare å blindt videreformidle det som mottas. Hvis lenka sender GPS-koordinater eller noe vil det selvsagt ikke funke, for da vil den avsløre at den er utenfor huset - og du kan ikke sende et signal som forteller at du er inni huset som mottakeren vil tro er autentisk. Men hva hvis fotlenka bare sender et ping av noe slag, og det store spørsmålet er hvordan de ulike mottakerne triangulerer posisjonen? Da skulle et relayangrep fungere aldeles utmerket, uavhengig av hvordan signalet er kryptert. Det er selvsagt mulig å sikre seg mot dette - jeg nevnte GPS-koordinater, og pingetid kunne antakelig også brukes til å avslure fusk. Så ganske lett å unngå! Men jeg ville ikke kategorisk avvise relayangrep bare fordi signalet er kryptert. Det har fungert for biltyver.

Edit: Jeg kan ikke lese og relay er ikke det samme som replay.
Vis hele sitatet...
Ble litt usikker nå- men ville ikke tatt sjansen på å blindt videreformidle den innfangede signalet uten å vite hva dets innhold er.
Sitat av villniss Vis innlegg
Ble litt usikker nå- men ville ikke tatt sjansen på å blindt videreformidle den innfangede signalet uten å vite hva dets innhold er.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt greit nok, men en må kunne regne med at signalet er, selv om det er kryptert, nøyaktig det 'sentralen' forventer.

Det hadde sikkert vært betryggende å vite hva signalet inneholder, men for meg høres det safe ut å forvente at det krypterte signalet fotlenken sender er nøyaktig det som trengs å videreformidles.

Problemet er vel mye heller hvordan en skal gjøre det på en måte som tillater å forslytte seg nevneverdig utenfor ytterdøra.

Eller kan det tenkes at signalet endres om det er innom en proxy?
Sist endret av i_et_nøtteskall; 4. februar 2020 kl. 23:36.
Sitat av Knask Vis innlegg
Trådstarter skriver klart og tydelig:

Dette er rent hypotetisk og jeg sitter ikke med fotlenke.
Vis hele sitatet...

Hm ok da så. Ja da stemmer det nok. Akkurat som alle som skriver "spør for en venn".

En kan vel splice fiber kabler manuelt? Om det er greit med tid mellom hvert signal så er det kanskje mulig å forlenge den fiberkabelen, sammen med de andre kablene der de andre forlenges med krokodillekjeft også kan fotlenken bli hjemme mens husarrestanten er på frit fot?
Sist endret av _abc_; 5. februar 2020 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sett at man klarer å få dette til å fungere så vil problemene dukke opp når den evt skal klippes av. Da vil friomsorgen se at den er tullet med og vedkommende vil nok få straff som fortjent. Skal sies at friomsorgen flere ganger sjekket fotlenke for merker og tegne etter fikling da en gikk med en slik sak.

Det beste er bare å gjøre det beste ut av situasjonen og være glad for at en faktisk kan sone på den måten, hvor enn kjedelig det måtte være.
If you can’t do the time, don’t do the crime.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Akkurat det problemet kan kanskje løses. Falsk kidnapping med en liten blåveis og merker etter strips og tau før soningen er ferdig? Da kan det være plausibelt at noen andre har kappet fotlenken for å ramme fangen eller for å fjerne posisjonssignalet.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Det er forsåvidt greit nok, men en må kunne regne med at signalet er, selv om det er kryptert, nøyaktig det 'sentralen' forventer.

Det hadde sikkert vært betryggende å vite hva signalet inneholder, men for meg høres det safe ut å forvente at det krypterte signalet fotlenken sender er nøyaktig det som trengs å videreformidles.

Problemet er vel mye heller hvordan en skal gjøre det på en måte som tillater å forslytte seg nevneverdig utenfor ytterdøra.

Eller kan det tenkes at signalet endres om det er innom en proxy?
Vis hele sitatet...
Siiden vi snakker om mobiltelefoni/gprs så er det ikke lett å finne det rette signalet å recorde. Har man kikket på f eks gsm i 900 Mhz båndet med en rtlsdr-enhet så ser man till sin forferdelse en maurtue av peaker i spektrum. Iblandet peaker fra en haug med andre duppedingser i nærområdet, strømmålere o.l som også kontinuerlig sender.
Modemet i din fotlenke har en temporary-imsi-nummer som bør være synlig om gprs benyttes. Her bruke wireshark sammen med
en rtlsdr-enhet.
Sammenligner man med det gamle klassiske eksempelet med en dørklokke så vil man se en relevant pen og pyntelig peak i spektrum hver gang man trykker på ringeklokken. Dvs en peak som enkelt lar seg recorde og benytte i et replay-angrep.
Anonym bruker
"God Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da sentralen står i huset og man skal kalibrere denne ved å gå inn i alle hjørnene på huset du skal sone i, så går jeg ut i fra lenken måler avstand til sentralen og ikke GPS.
Uansett om det brukes GPS eller ikke er det nyttig å vite innholdet i radiopakkene som modem sender ut.Om ikke annet for å avgjøre at dette var umulig å bruke videre. Ikke løp å kjøp hackrf-trenger bare en billig ebay rtlsdr for 20 dollar elns. Er det eldre GPRS protokollet ibruk kan det være et lite håp om å kunne grave videre. Det er forresten ikke mer ulovlig enn å lytte på NRK sine vanlige radiosendinger, så slapp av med eventuelle moralprekener.
Til dere som ønsker å gjøre fysisk inngrep på selve fotlenka: Tenk på at det en eller annen gang kommer en dag hvor du blir satt fri. Da skal noen ta av deg fotlenken. Hva tror du skjer om dem ser at du har tuklet med den? Selv tror jeg du får straffen en gaang til, i fengsel, pluss litt ekstra. Men hva vet vel jeg? Men tar du risikoen? Er det verdt det?

Uansett, lykke til.