Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 22674
Hei, bor med flere studenter å mitt rom er ved siden av stua, å stua brukes jo mye for å se på tv / snakking / drikking.

Er ikke så mye bråk at det rister i rommet, men blir rimelig høyt til tider spesielt når folk ler å snakker i munnene på hverandre, da jeg må opp tidlig så skulle jeg gjerne fått fjerna litt av desibelen

Er det noen easy-fix, kan ikke gjøre noe så drastisk som å bytte ut hele døra osv, men å kjøpe inn litt for. eks isolasjon å lime på døra er ting som jeg kunne gjort

Har bedt de være stille, men varer ikke så veldig lenge før støynivået er tilbake der det var før jeg sa ifra.

Takk
Du kan jo prøve med Armaflex. Har aldri isolert en dør med det, men har brukt det mye på jobben til å isolere/lydisolere andre ting. Er rimelig lett å sette på, da det allerede er lim på det. Kan være et helvette å få det av igjen da.

Kan nevne at det er ganske dyrt også.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Du kan jo prøve med Armaflex. Har aldri isolert en dør med det, men har brukt det mye på jobben til å isolere/lydisolere andre ting. Er rimelig lett å sette på, da det allerede er lim på det. Kan være et helvette å få det av igjen da.

Kan nevne at det er ganske dyrt også.
Vis hele sitatet...
Hva koster det for si 2 kvadratmeter med det?
Sitat av random_kid Vis innlegg
Hva koster det for si 2 kvadratmeter med det?
Vis hele sitatet...
Er litt usikker, du får nesten se på nett. Eller eventuelt dra innom et firma som driver med ventilasjon å høre om du kan kjøpe der.

Fant denne linken(Den var bare 16mm tjukk da): http://vvskomplett.no/armaflex-isolasjonsplate-16mm

Men det ser ikke ut som den kommer med ferdig lim på, så er ikke samme type som jeg har brukt før.
Sist endret av EyesWideShut; 11. mars 2014 kl. 01:29.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Er litt usikker, du får nesten se på nett. Eller eventuelt dra innom et firma som driver med ventilasjon å høre om du kan kjøpe der.

Fant denne linken(Den var bare 16mm tjukk da): http://vvskomplett.no/armaflex-isolasjonsplate-16mm

Men det ser ikke ut som den kommer med ferdig lim på, så er ikke samme type som jeg har brukt før.
Vis hele sitatet...
2000 nok var en del d da
Sitat av random_kid Vis innlegg
2000 nok var en del d da
Vis hele sitatet...
Er garantert mulig å få tak i det billigere, f.eks fra ebay eller noe. Men anbefaler deg å dra innom et ventilasjons firma, de kan sikkert fikse deg en matte for en rimelig pris.
Sist endret av EyesWideShut; 11. mars 2014 kl. 01:36.
I slike tilfeller er det nok lettere å tette dine egne ører framfor en dør. Da gjerne veggen også slipper igjennom en del lyd.


Enkleste vil nok være å få tak i en tykk gardin eller teppe og henge den opp framfor døren.

Sjekk også mulighetene til å montere pakning på døren/dørkarmen, slik at det ikke blir noen sprekker når døren er lukket.

Utover det, så er det fint få løsninger som er fullgod uten å måtte bytte dør eller gjøre permanente endringer.


Armaflex er mer vibrasjonsdempende enn lyddempende. Så om man vil ha noen god virkning av det, er jeg skeptisk til.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
I slike tilfeller er det nok lettere å tette dine egne ører framfor en dør. Da gjerne veggen også slipper igjennom en del lyd.


Enkleste vil nok være å få tak i en tykk gardin eller teppe og henge den opp framfor døren.

Sjekk også mulighetene til å montere pakning på døren/dørkarmen, slik at det ikke blir noen sprekker når døren er lukket.

Utover det, så er det fint få løsninger som er fullgod uten å måtte bytte dør eller gjøre permanente endringer.


Armaflex er mer vibrasjonsdempende enn lyddempende. Så om man vil ha noen god virkning av det, er jeg skeptisk til.
Vis hele sitatet...
Tror nok du har rett angående Armaflexen, er nok jeg som surrer litt
For ordens skyld, lyd er vibrasjoner.
http://www.clasohlson.com/no/Tetningslister/40-8854-1

Bruk disse til å tette sprekker i dørene, vil tro det hjelper en del.
Tetningslister og fugeskum burde gjøre susen. Ta av listverk rundt døra. Kan godt hende det ligger gammel isolasjon rundt døra som ikke isolerer særlig godt. Meget mulig mye av lyden går gjennom veggene. Lett tiltak er at du tar av gulvlister, så legger fugemasse mellom gips/treverk ned mot gulv.
Sist endret av shittrønder; 11. mars 2014 kl. 13:23.
http://m.ebay.com/itm/310885536629?nav=SEARCH skaff deg slike og stift de opp etter veggen. Quick fix til en hyggelig pris
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du ikke har en eldgammel spinkel tynn dør, så hjelper faktisk gummilist VELDIG mye på lyd.

Spørsmålet her, er jo hvor mye lyd som går igjennom veggene, et litt drastisk(men billig) tiltak her er å kle veggene med eggekartonger, fungerer ypperlig! Mange "lydstudioer" som er bygget i mammas kjeller er slik.
Eventuelt bytt ut "pappdøra" med en komapkt innerdør (koster vel rundt 1-1.5k) på alle trevarehandler i landet. Det i tilegg til å legge gummlist i karmen vil hjelpe betraktelig på lydnivået. Dette har forøvrig lite virkning, om det ikke alerede ligger isolasjon i veggen som også går mot stuen. Isåfall burde det gjøres noe med det og!
Gummilist mellom døren og karmen og ta av geriktene/listene forsiktig og fug med akryl og mer isolasjon hvis det trengs. dra spikerene igjennom listene med en tang og ikke bank de ut for at det skal bli penest mulig, spar litt akryl for å dekke over evt sprekker/dykkert på listene tilslutt
Sist endret av mr_james; 11. mars 2014 kl. 18:58.
Teppe eller en tykk gardin over døra (eller helst hele veggen) er vel det beste "all around" man kan gjøre når man muligens har mange lyd-lekkasjer
Har litt samme problemet, men har en veldig tynn tredør. Tror det er veldig dårlig isolert. Hører nesten alt. Når det er sagt: bruker du ørepropper? Jeg fikk tak i noen 3M signalgule ørepropper ("engangs") som fungerer veldig bra! Fikk de på en jazzkonsert, og de utvider seg og tetter godt i ørene. Forrige sted jeg bodde irriterte jeg meg veldig over bråk i stua, men i dette kollektivet bruker alle ørepropper. Det fungerer overraskende bra, og noe jeg bare har blitt vant til. Anbefales!
Det spørs veldig på døren. Jo mer massiv den er, jo mer vil den motstå vibrasjonene, og jo mindre lyd vil komme gjennom. Er det tynn trespon-dør vil du kunne få stor effekt ved å kjøpe dempematter. Dette, samt list, vil hjelpe en del, men også koste en del. Det mest kostnadseffektive er nok øreplugger. Du kan få kjøpt formstøpte med 25dB demping til en brøkdel av det det vil koste å lydisolere døren.
Hei, takk for svar. Er snakk om betong eller murvegg, å kan faktisk høre at mesteparten av lyden kommer fra døra, selv om jeg sitter helt inntil veggen. Hører liksom at all lyden kommer fra venstre sia.. :P

Ørepropper har jeg liggende å de brukes når lyden er på sitt værste, men hører jo gjennom de da :P

Legger ved noen bilder av døren:

http://postimg.org/image/5htxschi7/full/



http://postimg.org/image/442ax1i8v/full/



Bildelinkene funka seff ikke så:

http://postimg.org/image/5htxschi7/full/


http://postimg.org/image/442ax1i8v/full/


Er forresten en ~3cm stor sprekk under døren, men er for mørkt på rommet til å ta bilde av den
Sist endret av random_kid; 11. mars 2014 kl. 22:01.
Kjøp en T-list hos Biltema. Er enkelt å skjære den med kniv. Lim den under døren med tec7.
Ørepropper har det problemet at dem også demper alarmer og telefoner (jeg prøvde dette en stund for og se om det hjalp meg å sove bedre... Fikk bare følelsen av at telefonen eller noe sånt hele tiden ringte, siden jeg visste at jeg ikke ville hørt den)
Får du tettet den sprekken under døra, så blir du kvitt minst 60% av lyden inn til rommet ditt.

Så tror det er lurest å starte der =)
Som tidligere sakt, lim ei gummilist rundt døra/i karmen. Hvis planen var og lime på vanlig isolasjon, så tenk litt på at det ikke er spesielt begagelig og ha åpen isolasjon inne i huset.
Sist endret av Anonym41264; 12. mars 2014 kl. 22:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Løsninga ble å kaste masse klær, jakker, en dyne osv forran døra hver gang jeg legger meg, + har en 3 meter lang gardin foran døra i tillegg. Ble mindre støy. Så har jeg på en film eller noe sånt når jeg legger meg, så hører jeg heller lyden fra den istedenfor masse bullshit og latter fra stua. Bofelleskap med studenter når jeg selv jobber, never again.
Vurdert å flytte?