Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2618
Jeg lurte litt på hvordan det var å ta inn kosttilskudd som ikke finnes i Norge fra før av (har i alle fall ikke sett det).
Tenker da på og ta inn for salg, ikke til eget bruk.

Produktene jeg først og fremst tenkte på var:
Arnold Schwarzenegger Series
"Marked"

Først og fremst vil jeg prøve disse selv, men har også lyst til å selge dem.
Hvordan finner jeg ut om disse er "godkjent" og lovlig å importere?

Takker for seriøse svar
Du trenger godkjenning av Mattilsynet.
Dette er litt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg må jo si jeg er overrasket over det du har funnet. Høres jo veldig fritt ut. Pass likevel på at mange stoffer er ulovlige, både i og utenfor konkurranse. Jeg er ikke helt sikker på hvor du finner en komplett liste, men Antidoping Norge har i hvertfall noe. Pass også på at mye av stoffene som er tilsatt i utenlandske kosttilskudd rammes av den norske legemiddelloven (lovdata), for eksempel den berømte Jack3d (metylheksanamin).

Pass i alle fall på at du forsikrer deg om at du har alt helt på stell. Kan være kjipt å tråkke feil her. Du kan for eksempel kontakt eksisterende importører av kosttilskudd og spørre om de kan fortelle deg hva som trengs.

Edit: Eller Legemiddelverket. Eller Mattilsynet. Eller Antidoping Norge.
Sist endret av Realist1; 5. februar 2014 kl. 20:34.
Sendte en mail til tollen.
Spurte om hvor jeg eventuelt kan sende en "innholdsfortegnelse" til "undersøkelse"

Men ja, virker utrolig mye "lettere" enn jeg hadde trodd.
Må bare få bekreftet fra alle sider at jeg faktisk kjøper noe som IKKE er ulovlig.. Greit om man bestiller en boks til seg selv, men kjedelig når man bestiller for og selge.
Det som du og må huske på er å få snakket direkte med dem som mekker produktene. Da får du kjøpt for den berømte innkjøpsprisen.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det som du og må huske på er å få snakket direkte med dem som mekker produktene. Da får du kjøpt for den berømte innkjøpsprisen.
Vis hele sitatet...
Ja, Tenkte jeg skulle prøve ut litt først, for og se hvordan alt dette med innføring, kjøp og salg fungerer.. (litt sånn hobby greier)
Så kanskje øke litt og dermed få til noen avtaler rundt innkjøps priser ol.

Takker for flotte svar hittil !
Dette blir mer og mer spennende
hei,

Har en venn som mistet en konteiner med kosttilskudd.
Dette var kosttilskudd som var planlagt videresolgt via nettfirma.

Uansett, du må ha innholdsliste og få dette godkjent av mattilsynet og tollvesenet.

I min venns tilfelle hadde han godkjennelse fra tollvesenet, men mattilsynet beslagla varene, og senere destruerte de dem.

i min kompis tilfelle var det snaut 300.000 rett i dass.
Sist endret av feltrasjon; 5. februar 2014 kl. 22:32.
Hva var grunnen til at det ble godkjent av tollvesenet og ikke mattilsynet?
Trodde tollen sjekket med mattilsynet?
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Hva var grunnen til at det ble godkjent av tollvesenet og ikke mattilsynet?
Trodde tollen sjekket med mattilsynet?
Vis hele sitatet...
Tollen sjekker vel for ulovlige substanser, altså stoffer som ikke er tillatt å innføre i Norge. Mattilsynet bryr seg vel mer om det helsemessige, og om det er forsvarlig å selge som kost. Mattilsynet kan nekte deg å selge varer som mat/næringsstoffer selv om stoffene i seg selv ikke er forbudte å oppbevare i Norge.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Tollen sjekker vel for ulovlige substanser, altså stoffer som ikke er tillatt å innføre i Norge. Mattilsynet bryr seg vel mer om det helsemessige, og om det er forsvarlig å selge som kost. Mattilsynet kan nekte deg å selge varer som mat/næringsstoffer selv om stoffene i seg selv ikke er forbudte å oppbevare i Norge.
Vis hele sitatet...
what he said...
Skjønner, så jeg burde absolutt få tak i en kontakt hos mattilsynet og en hos tollen.. (for og få ting godkjent FØR jeg bestiller)
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Skjønner, så jeg burde absolutt få tak i en kontakt hos mattilsynet og en hos tollen.. (for og få ting godkjent FØR jeg bestiller)
Vis hele sitatet...
Absolutt, og ha all kommunikasjon skriftelig!
Be også produsenten gi deg en liste med stoffer som kan finnes spor av i produktene.

OBS!
Ryktene skal ha det til at det var en fyr for noen år tilbake som startet virksomhet på Ryen i Oslo, og solgte kosttilskudd til en del lavere pris enn andre populære merker i Norge. Ryktene forteller videre at han fikk besøk av noen som ga han valget mellom å legge ned virksomheten eller øke prisen på produktene sine. Dette kan være greit å vite om du skal starte butikk på dette.
Sist endret av feltrasjon; 6. februar 2014 kl. 00:02.
Takker !

Jeg fikk svar fra Tollvesenet i dag.
Jeg må kontakte mattilsynet og legemiddelverket !
Har produktet for mye av ett eller annet (vitaminer ol.) blir det klassifisert av EU som legemiddel og kan IKKE tas inn i EØS land !
Hei,

For en god stund siden gjorde jeg mye research på det å innføre kosttilskudd fra utlandet, det jeg kom fram til var at du kunne importere det uten problemer så lenge det selges over disk i EU. Jeg importerer nå kun fra land i EU, England er veldig greit selv om de ikke har mange av produktene som selges i USA.

Her er en link jeg fikk hos legemiddelverket når jeg kontaktet dem:

Inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk

Klipp og lim fra mail jeg fikk:

"som det fremgår i rundskriv:

Forsendelse fra land innenfor EØS-området
Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.

Forsendelse fra land utenfor EØS-området:
Innførsel av postpakker og andre forsendelser som er legemidler i henhold til norsk lov, er ikke tillatt.

Med personlig bruk av legemidler menes: En persons medisinske bruk av legemidlet til seg selv, her kan tollvesenet be om dokumentasjon ved for eksempel en legeerklæring."
Vis hele sitatet...
Håper dette hjelper.
Sist endret av ejay8400; 6. februar 2014 kl. 19:24.
Sitat av ejay8400 Vis innlegg
For en god stund siden gjorde jeg mye research på det å innføre kosttilskudd fra utlandet, det jeg kom fram til var at du kunne importere det uten problemer så lenge det selges over disk i EU. Jeg importerer nå kun fra land i EU, England er veldig greit selv om de ikke har mange av produktene som selges i USA.
Vis hele sitatet...
Men i mailen du fikk står det jo klart og tydelig "til eget bruk". Det pleier å være forskjellige regler på ting man tar inn til eget bruk, og ting man importerer for å drive business med.
Pre-workout-produktet til "Marked" inneholder ihvertfall Yohimbe, som du nok ikke får godkjent i Norge. Har ikke sett på noen av de andre produktene, men bare pass på at det ikke inneholder Yohimbe/Yohimbine eller DMAA, da får du nok ikke importert det.