Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1247
Hei. Skal ta toget på Bergensbanen, til Oslo. Er det slik at konduktøren står utenfor og sjekker billett før man får gå inn, eller går man bare inn også kommer konduktør etter en stund som vanlig?

Toget er utsolgt, så kjøper billett bare for en annen tid og skal bare gå på og «ups» jeg kjøpte feil tid...
Angående dette med billett så har standard prosedyre til nå vært at man skal kjøpe billett på appen i forveien, så kommer konduktøren rundt og ser etter om du har gjort det. Nå som restriksjonene har sluppet litt opp så har jeg merka at de i hvert fall er litt slakkere på betaling med kort, men det virker ikke som om at gjelder deg uansett siden du har kjøpt på forhånd. Jeg har ikke reist langdistanse i det siste selv men det vil ikke overraske meg hvis de er strengere på at du skal kjøpe til rett tid om toget allerede er utsolgt pga corona.
Har du kjøpt for feil tog, KAN du bli kastet av. Og er det fullt, må du stå, selvom bare halvparten av setene er i bruk. Og ja, konduktøren gikk igjennom toget både på Vestfold- og Østfold-banen.
Det blir kontrollert billetter før du får tilgang til plattformen toget går fra, i Bergen.

Har du ikke gyldig billett til gitt tog, får du ikke gå på.

Mange tog Bergen - Oslo har vært utsolgt i det siste, og da er det utsolgt. Ståplasser selges ikke på grunn av smittevernhensyn.

TL;DR, Du får ikke reise med regiontog uten gyldig billett.
Litt kjedelig at det bare går 2 tog om dagen før tiden. Sikkert derfor det er utsolgt.
Konduktøren går igjennom toget og sjekket alle