Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2810
Hei. For noen år siden har jeg tatt et kompetansebevis i et yrkesfag, men har ikke jobbet med faget etter kompetansebevis og nå skal jeg begynne å jobbe som hjelpearbeider i faget. Spørsmålet mitt er at jeg ønsker å ta fagbrev, men lurer på hvor lenge må jeg være lærling/hjelpearbeider før jeg kan ta fagprøve?
Hva var kravene for og få kompetanse bevis? Hva slags jobb er det?
Er kompetansebevis bevis fra vg2? Læra varer i to år vanligvis, med noen unntak som er treårs. Hvilket faghar du bevis for?
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Er kompetansebevis bevis fra vg2? Læra varer i to år vanligvis, med noen unntak som er treårs. Hvilket faghar du bevis for?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg var ferdig med Vg2, så startet jeg som lærekandidat i et firma og jobbet der 2 år før jeg tok kompetanseprøve. Det vil si at jeg har fullført videregående skole. Ang fag ønsker jeg ikke å si.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hva var kravene for og få kompetanse bevis? Hva slags jobb er det?
Vis hele sitatet...
Lærekandidat kan være et alternativ for deg som vet det kan bli vanskelig å fullføre et fag- eller svennebrev. Lærekandidat er en grunnkompetanse, som kan bygges videre til yrkeskompetanse.

Som lærekandidat inngår du en opplæringskontrakt med en lærebedrift. Det er ikke krav om at du må ha bestått fag på videregående skole. Det er mulig å få opplæringskontrakt rett etter ungdomsskolen, og det er heller ingen øvre aldersgrense.

Læretiden varierer fra 1-4 år, og planen for opplæringen lages etter hva du kan og hva du ønsker å lære.

Hentet fra utdanning.no
Sist endret av Tokis; 27. februar 2020 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har fullført læretiden er det kun fagprøve som må bestås for fagbrevet. Det er vanlig å ta dette rett etter lærlingtiden er ferdig.
Det er vel yrket som bestemmer læretiden, og du må jo ha dokumentasjon på at du har fullført og "bestått" læretiden.
F.eks. elektrikere og andre fagarbeidere er det 2 år skole, så 2,5 års læretid(med noe skole), så fagprøve.

Anbefaler at du tar direkte kontakt med utdanningskontoret hvis du ikke har fulgt en A4-plan.
Sist endret av Roaccu; 28. februar 2020 kl. 01:54.
Er det å gå opp til fagprøve som privatist du mener?

I såfall får du godskrevet både skolegang og tidligere praksis. Må tilsvare 5 år praksistid. Du må selv hente inn dokumentasjon og melde deg opp.

https://fagbladet.no/nyheter/ti-ting...417.0f10e41f7e