Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 53750
Hei, har lurt litt på dette. Ofte på filmer jeg og serier jeg har sett hvor selvmord er med i handlingen, er det ofte sovepiller og alkohol som har skylden. Er dette en metode som er vanelig for suicidale folk å bruke?

Hva skjer egentlig med kroppen hvis du tar en stor dose med sovepiller og alkohol? Sovner du uten å våkne igjen? Dør du, eller havner du i en koma du aldri våkener opp igjen fra?
Så vidt jeg forstår vil overdosen bedøve kroppen til den stopper. Slike medisiner virker ovenifra og ned, altså at bevisstheten forsvinner, deretter faller blodtrykket fordi hjertemuskelen bedøves og mindre blod pumpes rundt, pusterefleksen overkjøres av bedøvelsen og til slutt hjertestans og pustestans. Det er f. eks slike barbituater (sovemedisiner/angstmedisiner) som brukes til avlivning av dyr.

Andre igjen fører til leversvikt og inn i koma, senere multiorgansvikt og død. Ofte vil en slik komatøs tilstand preges av oksygendeprivasjon over lang tid (tar som oftest litt tid før noen finner deg), noe som hjernen tar skade av i form av at den enten slutter å fungere fullstendig (død), eller at en blir grønnsak.
Sovepiller som ofte blir brukt er jo værtfall den selvmordsmetoden som er minst smertefull, HVIS du klarer det. Om du overlever overdosen vil kroppen din være ødelagt, og du vil kunne oppleve sterke smerter. Orker ikke skrive hvorfor nå, over og ut.
Edit: Du har vel egentlig hele forklaringen over
Sist endret av Mongotryne; 30. desember 2010 kl. 03:31.
Hei, takk for svarene deres. Er det sånn at de mister bevistheten først og så svikter organene, betyr det at man ikke merker det. Er det liskom helt smertefritt. Og avhenger det av hvor mye alkohol og piller, og hvilken type piller man stapper i seg?

Godt nyttår btw
Sitat av TheNarsissist Vis innlegg
Hei, takk for svarene deres. Er det sånn at de mister bevistheten først og så svikter organene, betyr det at man ikke merker det. Er det liskom helt smertefritt. Og avhenger det av hvor mye alkohol og piller, og hvilken type piller man stapper i seg?

Godt nyttår btw
Vis hele sitatet...
Med sånne spørsmål som du stiller, fremstår du som suicidal for meg i hvertfall.
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Med sånne spørsmål som du stiller, fremstår du som suicidal for meg i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Var akuratt det jeg også tenkte.
Til TS vil tro du besvimer først så svikter organene litt etter litt.
Så tror ikke man merker mye til det.

Hvorfor tenke så mye på dette ?
Bare lurer
Okai.
Går ikke å forspørre seg :P
Merker at jeg blir litt redd og bekymret her, og håper både for din skyld (og andres!) at du ikke tenker på å prøve ut dette.
Har nok ingen planer om å prøve nei. Er ikke så desperat for øyeblikket. Har allrede prøvd å gjøre det slutt en gang. Men ja, naive lille meg trodde en flaske vin skulle klare det.

Slapp av, har det helt greit etter omstendighetene nå så har ingen planer. Er selvføgelig endel tanker om det, men tror aldri jeg kommer til og tørre å utrette dem.
OK, du er ikke suicidal for øyebliket, however går du på nett og spør om detaljer rundt forskjellige metoder for å ta selvmord?
Sist endret av nikons; 1. januar 2011 kl. 03:41.
Ønsker deg det beste for 2011, TheNarsissist.
Sitat av TheNarsissist Vis innlegg
Har nok ingen planer om å prøve nei. Er ikke så desperat for øyeblikket. Har allrede prøvd å gjøre det slutt en gang. Men ja, naive lille meg trodde en flaske vin skulle klare det.

Slapp av, har det helt greit etter omstendighetene nå så har ingen planer. Er selvføgelig endel tanker om det, men tror aldri jeg kommer til og tørre å utrette dem.
Vis hele sitatet...
Jeg råder deg til å oppsøke hjelp, og ringe 113 hvis du skulle komme til skade av å gjøre noe/holde på å gjøre noe dumt.
Oppsøke hjelp? Får nok ikke noe mer hjelp enn jeg får nå. Går jo hos BUP og greier så.
Sitat av TheNarsissist Vis innlegg
Oppsøke hjelp? Får nok ikke noe mer hjelp enn jeg får nå. Går jo hos BUP og greier så.
Vis hele sitatet...
Håper ting ordner seg for deg.
Hehe, takk. Jeg og, selvom det ser rimelig mørkt ut.
Sitat av TheNarsissist Vis innlegg
Hehe, takk. Jeg og, selvom det ser rimelig mørkt ut.
Vis hele sitatet...
Men den innstillingen der så kommer du ingen vei! Men skjønner deg godt, uten at jeg skal utdype noe videre om hvorfor.

Du får prøve å finne noen lyspunkt og mål i livet, kan gjøre hverdagen enklere for deg.
Kl er snart 4, jeg har sittet hjemme alene hele nyttårsaften, de samme jævlig mageproblemene mine som har ødelagt livet mitt dukka opp så jeg gikk hjem fra selvskapet, jeg har drukket et par øl, og noen slurker akkevitt. Trenger jeg å si mer. Nå går jeg og legger meg, god natt og godt nyttår til dere alle.
Godt Nytt År, TheNarsissist! Håper du klarer å finne lys i mørket, og at 2011 blir et bedre år for deg (og oss alle!)
▼ ... over et år senere ... ▼
Så du og andre vet det:
Det går ikke Ann å dø eller ta selvmord av sovetabletter. Så sant man ikke har en hjertefeil/sykdom. Har god kjennskap til det her, og for at det skal kunne være farlig må man ta mellom 80-100 tabletter og du vil sluken leeeenge før det. Enkelt og greit.
Det går fint an å dø av overdose på sovepiller. Det kommer helt an på hvilke piller det er snakk om. En av grunnene til at barbiturater er så lite brukt i dag (er vel stort sett kun til dødelig injeksjon og som anestesi før operasjon det brukes) er nettopp hvor liten forskjellen mellom effektiv og dødelig dose er. Men nå spurte nå trådstarter om kombinasjonen alkohol og sovepiller, og med denne komboen trenger du ikke hive i deg hundre tabletter før det begynner å bli farlig. Det å kombinere flere CNS-deprimerende stoffer er ikke noe til å spøke med.


Nå er dette en gammel tråd, og trådstarter ser ikke ut til å ha postet noe siden 1. januar 2011, så jeg håper han ikke kom hit for råd om hvordan å ta livet av seg, og at alt gikk bra til slutt.
Personlig syns jeg man skal spare seg selv for ydmykelsen og heller bare sett et gigantisk skudd heroin, hvis man først skal ta selvmord.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Personlig syns jeg man skal spare seg selv for ydmykelsen og heller bare sett et gigantisk skudd heroin, hvis man først skal ta selvmord.
Vis hele sitatet...
+1
Ligger tilfeldigvis våken nå og tenker på hvor ydmyket jeg har vært alle de andre gangene hvor jeg mislyktes.... med familien som vitne ""
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Daniboy246 Vis innlegg
Så du og andre vet det:
Det går ikke Ann å dø eller ta selvmord av sovetabletter. Så sant man ikke har en hjertefeil/sykdom. Har god kjennskap til det her, og for at det skal kunne være farlig må man ta mellom 80-100 tabletter og du vil sluken leeeenge før det. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
This is the truth. Sovetabletter er virkelig en helt elendig måte å ta livet sitt på. Det er ikke noe problem å få i seg 100-1000 tabletter, men selv med alkohol vil det sannsynligvis bare føre til en vanvittig blackout, liggesår fordi du blir liggende helt stille og en forvirrende oppvåkning på sykehus etter 2-3 dager (om du blir funnet).

For all del; om du er ute etter oppmerksomhet får du sannsynligvis nok av det (pluss et par-tre uker innesperret på psykiatrisk) men du vil sannsynligvis komme helskinnet fra det og kun slite med "fylleangst" fra helvete.

Sitat av Legevakten Vis innlegg
+1
Ligger tilfeldigvis våken nå og tenker på hvor ydmyket jeg har vært alle de andre gangene hvor jeg mislyktes.... med familien som vitne ""
Vis hele sitatet...
Akkurat Det er en tap-tap-situasjon for alle! Med mindre man liker å påføre sine nærmeste frykt og vonde følelser og seg selv ydmykelse og skam, bør man holde seg langt unna store mengder sovepiller (og eventuelt alkohol).

Jeg skal ikke vifte med noen pekefingre her, men benzo i store mengder fører sjelden/aldri til noe godt...

Sitat av panopticon Vis innlegg
Men nå spurte nå trådstarter om kombinasjonen alkohol og sovepiller, og med denne komboen trenger du ikke hive i deg hundre tabletter før det begynner å bli farlig. Det å kombinere flere CNS-deprimerende stoffer er ikke noe til å spøke med.
Vis hele sitatet...
For all del, det er ikke til å spøke med, men dersom målet er å ta livet sitt er det en fantastisk dårlig idé. Jeg prøver ikke å hjelpe noen til å ta livet sitt her, men å få dem bort fra å prøve å ta overdose av benzodiazepiner ( + evt. alkohol). Det fungerer rett og slett utrolig dårlig til annet enn å lage dårlig stemning og tidenes fylleangst.

Benzodiazepiner er faktisk skummelt lite dødelig, og om du skulle dø er det trolig fordi du gjør noe helt fantastisk idiotisk i en slags drømmerus.
Sitat av phish Vis innlegg
For all del, det er ikke til å spøke med, men dersom målet er å ta livet sitt er det en fantastisk dårlig idé. Jeg prøver ikke å hjelpe noen til å ta livet sitt her, men å få dem bort fra å prøve å ta overdose av benzodiazepiner ( + evt. alkohol). Det fungerer rett og slett utrolig dårlig til annet enn å lage dårlig stemning og tidenes fylleangst.

Benzodiazepiner er faktisk skummelt lite dødelig, og om du skulle dø er det trolig fordi du gjør noe helt fantastisk idiotisk i en slags drømmerus.
Vis hele sitatet...


Benzodiazepiner er vel absolutt ikke dødelige, pga mengden man må ha i seg? Hvis jeg husker riktig måtte man ha i seg 1500 15mg sobril for at det var risiko for død. Jeg vil jo tro at de første 100 pillene begynner å virke før du får spist resten, og da har man vel enten sovnet eller blitt så likeglad at man ikke spiser resten. Det er jo mange andre Benzodiazepiner der ute, men det blir vel noe tilsvarende?

Med sovepiller så skriver vel lege/psykiater ut medisiner de vet pasienter ikke kan ta livet sitt med, når de vet diagnosen passer inn i en suicidal
risiko. Stilnoct og zopiclon er vel gode eksempler på det, men det finnes vel sovemedisiner som kunne fått en elefant til å dø, regner jeg med?
Spørsmålet er, lever denne freaken enda?
"Siste aktivitet: 25. februar 2011 17:24"
Sitat av phish Vis innlegg
For all del, det er ikke til å spøke med, men dersom målet er å ta livet sitt er det en fantastisk dårlig idé. Jeg prøver ikke å hjelpe noen til å ta livet sitt her, men å få dem bort fra å prøve å ta overdose av benzodiazepiner ( + evt. alkohol). Det fungerer rett og slett utrolig dårlig til annet enn å lage dårlig stemning og tidenes fylleangst.

Benzodiazepiner er faktisk skummelt lite dødelig, og om du skulle dø er det trolig fordi du gjør noe helt fantastisk idiotisk i en slags drømmerus.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på. Benzoer med hovedsaklig hypnotisk virkning (f.eks. temazepam, nitrazepam, flunitrazepam) er mer dødelige enn andre. Her er en studie som tok for seg 800 dødelige overdoser av alkohol eller alkohol + benzo. Her viser det seg at diazepam ikke hadde noen merkbar effekt (median blodalkohol-prosent var faktisk høyere hos de som hadde tatt valium + alkohol enn hos de som bare hadde drukket), mens temazepam (sovemiddel, ikke markedsført i Norge) hadde en klar effekt. I terapeutiske doser var promillen 2,7, og i høyere doser (sannsynlig om du går inn for å ta livet av deg) kun 2,2. 2,2 i promille tar ikke livet av deg vanligvis, men om du hiver i deg masse søvndyssende benzoer kan det være dødelig. Med forbehold om at dette er post mortem blodkonsentrasjon og at maksimal promille antageligvis var høyere. (3,3‰ hos folk som kun hadde drukket. Mange ville nok overlevd 3,3 i promille, selv om det er i grenseland, men de hadde nok enda høyere alkoholprosent på det meste.)

Hva er så poenget med alle disse tallene? Jo, at benzoer, spesielt de med mer søvndyssende virkning, kan gjøre en skikkelig fyllekule om til en dødelig overdose. Ikke alle som drikker seg fulle og så hiver i seg masse sovepiller kommer til å dø, men det gjør sjansen mye større. Og om du faktisk er suicidal går du nok "skikkelig til verks" og hiver i deg store mengder av både alkohol og piller.

Med andre ord synes jeg ikke du skal nedvurdere den potensielle faren i å ta store mengder benzo sammen med alkohol bare fordi benzo alene er relativt "trygt" i den forstand at du sjelden dør av det alene, men heller blir håpløst beruset eller går i koma for noen dager. Selvsagt er det en dårlig måte å ta livet av seg på, det er det ingen som protesterer på.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Kommer helt an på. Benzoer med hovedsaklig hypnotisk virkning (f.eks. temazepam, nitrazepam, flunitrazepam) er mer dødelige enn andre. Her er en studie som tok for seg 800 dødelige overdoser av alkohol eller alkohol + benzo. Her viser det seg at diazepam ikke hadde noen merkbar effekt (median blodalkohol-prosent var faktisk høyere hos de som hadde tatt valium + alkohol enn hos de som bare hadde drukket), mens temazepam (sovemiddel, ikke markedsført i Norge) hadde en klar effekt. I terapeutiske doser var promillen 2,7, og i høyere doser (sannsynlig om du går inn for å ta livet av deg) kun 2,2. 2,2 i promille tar ikke livet av deg vanligvis, men om du hiver i deg masse søvndyssende benzoer kan det være dødelig. Med forbehold om at dette er post mortem blodkonsentrasjon og at maksimal promille antageligvis var høyere. (3,3‰ hos folk som kun hadde drukket. Mange ville nok overlevd 3,3 i promille, selv om det er i grenseland, men de hadde nok enda høyere alkoholprosent på det meste.)

Hva er så poenget med alle disse tallene? Jo, at benzoer, spesielt de med mer søvndyssende virkning, kan gjøre en skikkelig fyllekule om til en dødelig overdose. Ikke alle som drikker seg fulle og så hiver i seg masse sovepiller kommer til å dø, men det gjør sjansen mye større. Og om du faktisk er suicidal går du nok "skikkelig til verks" og hiver i deg store mengder av både alkohol og piller.

Med andre ord synes jeg ikke du skal nedvurdere den potensielle faren i å ta store mengder benzo sammen med alkohol bare fordi benzo alene er relativt "trygt" i den forstand at du sjelden dør av det alene, men heller blir håpløst beruset eller går i koma for noen dager. Selvsagt er det en dårlig måte å ta livet av seg på, det er det ingen som protesterer på.
Vis hele sitatet...
Som sagt; poenget mitt er å advare mot dette som en metode for å ta livet sitt Det er utrolig lite konsekvent, og har en skremmende lav "suksessrate", samt at du sannsynligvis kommer til å påføre dine nærmeste langvarige mentale sår. Skal du først ta ditt eget liv, gjør det på en annen måte enn sovepiller og alkohol, for det fungerer svært dårlig. Spesielt gjelder dette friske mennesker, som tåler ganske kraftig demping i CNS før man vil oppleve respirasjonssvikt eller lignende.

Du kan være "heldig" og bli kvalt av din egen tunge som hovner opp, eller få ditt eget oppkast i lungene om du drikker nok, men som det sies over her; en kraftig smell med heroin er en MYE sikrere løsning om man først skal ta "the final step". Som metode for selvmord er sovepiller (annet enn barituater) utrolig dårlig, og frarådes!

Hvis man ønsker oppmerksomhet og hjelp er det mye bedre å faktisk fortelle noen om hvilke tanker man har, enn å la de nærmeste gå gjennom en slik opplevelse. GABAa blir mettet relativt tidlig, så det har ikke noe å si om du tar 150 eller 1500 tabletter.

Dette er et forum for skadereduksjon, og jeg vil tro det er såpass kjipt å våkne på sykehus etter 2-3 dager med venefloner og ledninger over alt + lukket avdeling i etterkant + skremme vannet av alle du kjenner at de færreste vil ønske å gjøre dette. Hvis man virkelig vil ta livet av seg bør man finne en bedre metode

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Benzodiazepiner er vel absolutt ikke dødelige, pga mengden man må ha i seg? Hvis jeg husker riktig måtte man ha i seg 1500 15mg sobril for at det var risiko for død. Jeg vil jo tro at de første 100 pillene begynner å virke før du får spist resten, og da har man vel enten sovnet eller blitt så likeglad at man ikke spiser resten. Det er jo mange andre Benzodiazepiner der ute, men det blir vel noe tilsvarende?

Med sovepiller så skriver vel lege/psykiater ut medisiner de vet pasienter ikke kan ta livet sitt med, når de vet diagnosen passer inn i en suicidal
risiko. Stilnoct og zopiclon er vel gode eksempler på det, men det finnes vel sovemedisiner som kunne fått en elefant til å dø, regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Det tar ikke lang tid å hive i seg 1000 tabletter om man bestemmer seg for det, hvis du har sett f.eks 1000 blåvalium i en kopp ser du at det ikke er store volumet det er snakk om. Selv med maksimal "uflaks" har du i alle fall 3-5 minutter før du sovner/oppnår noe effekt. Man tar selvsagt ikke én og én tablett.

Barbituater kunne fått en elefant til å dø, samt alle opiater (brukes ikke som sovemedisin, men brukes i narkose) i store nok mengder, men benzodiazepiner; neppe.
I skadereduksjonens navn bør du ikke undervurdere det som faktisk er reelle farer. Det skumle er ikke hvor lite dødelige benzodiazepiner er, men at du umulig kan vite hvor mye du tåler før det er for sent (forutsatt at du blander med andre risikofaktorer som alkohol).

Og det blir dumt å snakke om skadereduksjon om du bare skal "anbefale" sterkere, mer dødelige piller. Jeg vil påstå at det "å våkne på sykehus etter 2-3 dager med venefloner og ledninger over alt + lukket avdeling i etterkant + skremme vannet av alle du kjenner" er bedre enn ikke å våkne opp i det hele tatt.
Sitat av panopticon Vis innlegg
I skadereduksjonens navn bør du ikke undervurdere det som faktisk er reelle farer. Det skumle er ikke hvor lite dødelige benzodiazepiner er, men at du umulig kan vite hvor mye du tåler før det er for sent (forutsatt at du blander med andre risikofaktorer som alkohol).

Og det blir dumt å snakke om skadereduksjon om du bare skal "anbefale" sterkere, mer dødelige piller. Jeg vil påstå at det "å våkne på sykehus etter 2-3 dager med venefloner og ledninger over alt + lukket avdeling i etterkant + skremme vannet av alle du kjenner" er bedre enn ikke å våkne opp i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Nå tar jeg utgangspunkt i at noen ønsker å ta sitt eget liv (som jeg personlig mener er legitimt). I så fall kommer en overdose med benzodiazpiner ikke til å føre med seg annet enn dritt for deg og alle rundt deg.

Moralismen får andre ta seg av; jeg bare forteller HVA som kommer til å skje om man tar overdose og hvorfor det ALDRI er lurt, uansett formål.

Du får tolke ting som du vil; men jeg mener dette som en STERK advarsel mot å ta for mange "sovepiller" av denne typen, fordi du rett og slett blir delirisk og i en slags mellomfase mellom drømmende og våken. Jeg tror ikke mange som har våknet opp etter en "tredagers" på benzo er særlig høy i hatten når de finner ut hva de har gjort...
Fair enough. Vil bare påpeke at du kan daue av det, friske folk har dødd av det før. Men sannsynligheten er som du sier stor for at du overlever, men opplever diverse kjipe ting som koma eller mer eller mindre psykotiske blackout-tilstander.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Fair enough. Vil bare påpeke at du kan daue av det, friske folk har dødd av det før. Men sannsynligheten er som du sier stor for at du overlever, men opplever diverse kjipe ting som koma eller mer eller mindre psykotiske blackout-tilstander.
Vis hele sitatet...
Jo, for all del, man man KAN dø under helt spesielle omstendigheter, men det soleklart mest trolige utfallet er at du våkner etter 3-4 dager og ikke husker NOE av alt det idiotiske du har gjort. Så finner du ut at du har sår både her og der og at du har skremt vettet av alle som er gladi deg. Det er rett og slett en tap-tap situasjon uansett hvordan man vrir og vender på det, og uavhengig av hva målet er

Uansett hva målet ditt er, så er løsningen IKKE å overdosere på sovemedisin...

Hvis man tror man har hatt fylleangst før har man en overraskelse i vente! Det er helt utrolig hva man gjør når kroppen er våken mens hjernen "sover". Det kunne kanskje vært noe for noen om man hadde husket noe som helst i etterkant, men her snakker vi tidenes blackout, og muligens noen historier som du får fortalt av andre om hvor idiotisk du har oppført deg