Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1499
Lager en ny tråd siden søk ikke ga meg noen treff.

Her på jobben har vi blitt lovpålagt til å ha oppdatert antivirus på maskiner i sikker sone. (Sikker sone her er en sone som kan treffe helsenett men ikke internett)
Vi bruker Sophos som standard AV på de fleste maskiner. Men siden det trenger internett til å holde seg oppdatert, så kunne vi ikke bruke det på de maskinene i den sonen.

Vet vi kan sette opp en egen server med nettilgang som Sophos kan hente oppdateringer ifra. Men det er langt fra den rimligste løsningen.

Jeg lurte da på om dere kjenner til noen bra Offline antivirus?

Skal helst ikke være for mye jobb med å holde de oppdatert. Det jeg ser for meg er at vi må laste ned oppdaterte pakker en gang iblandt og installere på hver enkelt maksin.

Takker på forhånd
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
AVG free tror jeg du kan sette opp mot en spesifik server, hvor fra du kan evt. sette opp til å laste ned signaturfilene for å oppdatere. Vet ikke om dette vil fungere, men det eneste jeg kan tenke meg som er gratis.

Desverre så er denne type løsning ikke like lett, og etter min erfaring, trenger du et AV som er laget for bedrift, med en AV server.

Dette gjelder for helsenetter sier du? Hvor da?
I Kaspersky AV kan du bestemme sjølv kor oppdateringene skal hentes frå. Så då er det bare å hente ned oppdateringen, leggja den i ei mappe som alle pcene har tillgang til og gi pcen beskjed om kvar den finn oppdateringa.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
AVG free tror jeg du kan sette opp mot en spesifik server, hvor fra du kan evt. sette opp til å laste ned signaturfilene for å oppdatere
Vis hele sitatet...
Jepp det kan man. Men er ikke interesert i å sette opp en ny server. Blir for dyrt og for mye jobb. Skal ha en enkel og billig løsning

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Dette gjelder for helsenetter sier du? Hvor da?
Vis hele sitatet...
Det er en liten Kommune. som har legekontor, helsestasjon og sosialkontor som rekker Helsenett

Sitat av FuzzT Vis innlegg
I Kaspersky AV kan du bestemme sjølv kor oppdateringene skal hentes frå. Så då er det bare å hente ned oppdateringen, leggja den i ei mappe som alle pcene har tillgang til og gi pcen beskjed om kvar den finn oppdateringa.
Vis hele sitatet...
Flott! Det hørtes ut som en løsning for oss ^^

Takker :P
Kaspersky er ikkje gratis då.
hvilken kommune er det snakk om her egentlig?

OT: Sophos virker selv om det ikke har nyeste oppdatering. anyways så har kommunen sannsynligvis en sophos-server som sender ut oppdateringer til alle datamaskiner på nettet.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
hvilken kommune er det snakk om her egentlig?
Vis hele sitatet...
Tihi

Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
anyways så har kommunen sannsynligvis en sophos-server som sender ut oppdateringer til alle datamaskiner på nettet.
Vis hele sitatet...
Jepp, det har vi. Men den kan ikke sende til sikker sone pga ingen internett tilgang der. Så om vi skal bruke Sophos må vi sette opp en egen server i sikker sone som de kan hente oppdateringer ifra.
internett er ikke det samme som lokalt nett.

er du helt sikker på at Sophos ikke oppdaterer seg?
hvis du er 100% sikker kan du jo eventuelt ta kontakt med helpdesk og finne ut hvorfor den ikke blir oppdatert.
Jeg tror det er noe feil med dine sophos innstillinger som gjør at den ikke får kontakt med sophos update serveren deres.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Dere må nok ha en server i sikker sone. Hvorfor ikke bare sette opp sophos der?
Det IT-avdelingen deres kan gjøre er å åpne en port i brannmuren slik at dere får koblet til sophos-serveren.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
I helsenett så går nok ikke det desverre slurpe.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
internett er ikke det samme som lokalt nett.
Vis hele sitatet...
Sier du det du

Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
er du helt sikker på at Sophos ikke oppdaterer seg?.
Vis hele sitatet...
Jepp, får ikke kontakt med serveren siden den ikke er i det lokale nettet.

Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
hvis du er 100% sikker kan du jo eventuelt ta kontakt med helpdesk og finne ut hvorfor den ikke blir oppdatert.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvorfor den ikke bli oppdatert. Det er fordi den ikke får kontakt med oppgraderings serveren.

Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
Jeg tror det er noe feil med dine sophos innstillinger som gjør at den ikke får kontakt med sophos update serveren deres.
Vis hele sitatet...
Nope, alle andre maskiner får updates. Så er ikke noe galt med oppsettet våres.
fortsatt, det skader ikke å ringe IT-avdelingen og spørre

sticky; Jeg har ingen anelse om hvordan nettverket hans er satt opp, jeg bare gir ut litt info om hva jeg vet om sophos (har det på jobben). Jeg prøver bare å hjelpe ;>

Sitat av Thewoodman Vis innlegg
Nope, alle andre maskiner får updates. Så er ikke noe galt med oppsettet våres.
Vis hele sitatet...
jaha? Så da er det ikke mulig at dine innstillinger er feil?
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Dere må nok ha en server i sikker sone. Hvorfor ikke bare sette opp sophos der?
Vis hele sitatet...
Ser ut som det er det vi må gjøre. Men det er dyrt og tidkrevende! Jeg laget denne tråden i håp om å finne en enkelt lite programm som ikke trenger internett for å holde seg oppdatert.

Ser ut som det blir serverinstall og AV roting på meg de nærmeste dagene
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Utdyper det bittelitt. Dette er fordi helsenett kjører et intranett som ikke er koblet opp mot nettet. Jeg ville nok tro at de kjører en citrix løsning eller lignende slik at de får kontakt med internettet. Dette er grunnen til at de ikke får kontakt med serveren som de allerede har. Eneste måten å løse dette på er å sette opp en server internt som de kan motta oppdateringene fra.

Jobbet selv i IT i helse øst, og der var de ganske strenge på dette. Når laptopen ikke ble oppdatert med AV på x antall dager, ville den ikke koble seg opp imot nettet vårt, og de måtte komme til IT for å få dette fikset. Virus i helsenettet er en veldig dyr affere, og kan plutselig koste langt mer enn det et ordentlig oppsett gjør.
Sist endret av Stickyshift; 11. november 2009 kl. 09:54.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
jaha? Så da er det ikke mulig at dine innstillinger er feil?
Vis hele sitatet...
Joa, kan være. Men jeg tviler sterkt. Tipper om vi hadde gitt de maskinene internett og valgt "Update Now" så hadde de fått updates.

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Utdyper det bittelitt. Dette er fordi helsenett kjører et intranett som ikke er koblet opp mot nettet. Jeg ville nok tro at de kjører en citrix løsning eller lignende slik at de får kontakt med internettet. Dette er grunnen til at de ikke får kontakt med serveren som de allerede har. Eneste måten å løse dette på er å sette opp en server internt som de kan motta oppdateringene fra.
Vis hele sitatet...
Takk, akkurat det vi gjør!

Er ikke annet å gjøre ser det ut som
Har du tenkt til å sette opp en sophos-server på ditt lokale nettverk?
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
Har du tenkt til å sette opp en sophos-server på ditt lokale nettverk?
Vis hele sitatet...
Ser ut som det er beste løsningen ja.
Og hvor skal den serveren få sine oppdateringer fra slik at den kan oppdatere PCen din?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Citrix *titegn*
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
Og hvor skal den serveren få sine oppdateringer fra slik at den kan oppdatere PCen din?
Vis hele sitatet...
Godt spm

Regner med at vi kan sperre alt utenom updates å sette den på nett slik at vi når lokal sone og internett. Uten at maskiner i sikker sone får internett tilgang. Og at ingen uvedkommende kommer inn heller.
Hvorfor er det ikke da mulig å bare ta bort sophos update sperringen i brannmuren slik at PCen DIN kan koble seg til Sophos update på internett? altså, alt annet enn sophos update er sperret.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
Hvorfor er det ikke da mulig å bare ta bort sophos update sperringen i brannmuren slik at PCen DIN kan koble seg til Sophos update på internett? altså, alt annet enn sophos update er sperret.
Vis hele sitatet...
Fordi det er andre programmer som kjøres der borte også. Må ha en egen dedikert server for sophos om det jeg sa skal fungere.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hvordan AV kjører helsenettet da? Og hvordan løsning har de rundt dette?
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Hvordan AV kjører helsenettet da?
Vis hele sitatet...
Aner ikke hva de kjører utenfor her jeg jobber.


Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Og hvordan løsning har de rundt dette?
Vis hele sitatet...
Tror de har løst det ved å sette en egen server i det lokale nettet som bare jobber med å oppdatere AV.

Er dette vi må gjøre å ser det ut som. Ikke noen enkel vei utenom =(
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Da ville jeg tatt kontakt med IT-avd, og sjekke opp mulighetene. Kan hende det er mulighet for dere å evt. bruke denne til enten å legge inn det dere trenger, eller rett og slett bruke AVet deres.
Takker for alle svar hvertfall