Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1709
Har nå sett en del tråder hvor Politi radior står sentralt og har hørt mye på dette. det jeg lurer på er om det finnes noen "streaming" servere, eller hva man skal kalle det. (det med at man kjører fila i winamp) for ambulanse/AMK?

Ikke noe 113 channel, det regner jeg med er ulovlig siden det flyter en del personlige info, men mer channelen sykebilene bruker seg immellom og til sentralen.

Hadde vært "Morro" å høre på : " en mann på 42 ved akergate 4b har mistet følelsen i begge beina, vi kjører dit med engang, over".... "den er grei"

Excuse me hvis jeg har forklart det jeg leter etter litt dårlig! vanskelig å forklare atm.
Personlig synes jeg det blir for drøyt å sitte å høre på ambulansepersonell melde om at f.eks 10åring erklært død grunnet something. Rett å slett. Da det stort sett er alvorlig når ambulansen henter folk så blir det bare bah. Synes det er nok med politiradio, selv om det enkelte ganger kan forekomme ting man helst hadde klart seg uten.
Det er respektløst å høre på slikt, og uansett så vil du ikke få med deg mye. Ambulansearbeidere vet at folk avlytter overalt, så innmeldinger og personlige opplysninger skjer over telefon med dobbelsim. Amk vil snart bytte til et helt nytt kryptert nettverk kalt tetra, så det er lite vits i å vende huset for å prøve dette.

Ambulanser, eller "sykebiler" som du kaller det skifter kanaler ettersom hvilket område de er i. Det er ikke noen hovedkanal.

Ps: grunnen til at amk legger om til tetra-nettet er pga. sånne som lytter på kanalene deres. De opplever ofte at f.eks. presse og privatpersoner oppsøker steder og hindrer de i sitt arbeid.
Sist endret av aisLos; 25. mai 2006 kl. 02:36.
ok. er enig med at dte blir litt groteskt ved å høre på dette, men vurderer serisøst å bli ambulansjesjåfør og vil gjerne høre hva slags situasjoner de kommer opp i.
bare til orientering og selvforsvar så er jeg aktivt med i røde kors og har full respekt for slike situasjoner.

siden AMK legger om tetra nettverket sitt, og ambulanser skifter ettersom hvilket områder de er i, så vil jeg anta at saken er avsluttet.

Case closed !
Jammen for faen.. skal du bli ambulansesjoffis så spør du ambulansepersonell, leger, studenter ved ambulanse-linje-tjafs etc. Dessuten, om du er med i røde kors kan du jo spørre ledelsen der. Finnes faktisk _enkle_ måter å gjøre det på. Se litt lengre enn nesetuppen din ^^
Det Heter Ambulansearbeider.
sikker? har alltid hørt ambulanse sjåfør :/
drQ
Egendefinert
Sitat av Silhouette
sikker? har alltid hørt ambulanse sjåfør :/
Vis hele sitatet...
Grov fornærmelse hvis du sier slikt til en ambulansearbeider, selv om det ikke akkurat er lett å vite hva de skal kalle seg. Men ikke sjåfør...

Forøvrig tar det vel et år eller to før tetra kommer i oslo-området, og nærmere fem før de er ferdig i hele landet. Det er i hvert fall planen, og den rekker man vel neppe å overholde, slik at det kan plusses på et år eller to.

Hvis du vil høre på AMK-samband kjøper du deg en radioscanner, enkelt og greit. Som du sikkert har fått med deg er det ganske tynt med streamer av politiet, og da tar det nok en stund før dette dukker opp.

Ellers er jeg til dels enig i at amk ikke er særlig mye å høre på. At det er moralsk gale synes jeg ikke man skal fordømme for mye med, men (om man har tilsvarende i Oslo som i Bergen, og det antar jeg) mye går over data (blant annet hvor og hva et oppdrag går ut på). Mye av aktiviteten går derfor ut på opplesning av data blodtrykk/svette etc. Hvis du leter litt på nettet tror jeg det skal gå an å finne en oversikt over akkurat hva som skal meldes inn.

Men som sagt; vil du lytte - kjøp en scanner.
Når det gjelder frekvenser dere lurer på er det 2 ting å gjøre.
Den ene er å gå hit: http://www.scannernytt.info/

andre er å gå hit: http://www.scannernytt.net/phpBB2/dl...egory&cat_id=3

der finner dere alle kanlene som er kjent i norge. siste fila blir oppdatert regelmessig...
Er heller lite av interesse på AMK kanalene, annet en noen pipetoner av og til, og en sjelden stemme-test.

Og, var det ikke en regel her på nFF ang. moralisering? Det er faen ikke verre å høre på AMK enn det er å høre på politi. Om en 10-åring dør så vil du kansje høre om det på nyhetene eller i lokalavisa. So what om du vet det før alle andre?
Er det ikke noen som i hovedsak kjører og noen som sitter baki og "hjelper" eller hva jeg skal si?
Røde kors har tilgang til amk sitt samband men kun de som sitter i ambulanse suppleringstjenesten!
Og det foregår utrolig lite over AMK sitt nett med mindre de skal ha tak i samtlige biler.
Tetra nettet er ikke utbygd og ikke klart og vil nok ikke bli det på et par år enda. Politiet vil få første prioritet på dette.
Og avlytte amk er ikke særlig bra, gled deg til du hører oppkallslyden til amk for første gang........
Sitat av CoDEmASTeR
Og, var det ikke en regel her på nFF ang. moralisering? Det er faen ikke verre å høre på AMK enn det er å høre på politi. Om en 10-åring dør så vil du kansje høre om det på nyhetene eller i lokalavisa. So what om du vet det før alle andre?
Vis hele sitatet...
For det første var det ikke moralpreiken. Det var min personlige mening. For det andre, tror du virkelig du får høre om samtlige slike dødsfall i media?