Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 1627
Better than thou.
Den evige krigen av de som liker Opera, Mozilla og IE begynner kanskje å bli litt gammel her på forumet, men jeg fortsetter min propaganda jeg! Copy & Paste fra http://webstandards.org/act/campaign/buc/

What can I do?

You might consider upgrading to any of the following browsers. Doing so will improve your web experience, enabling you to use and view sites as their creators intended.
Vis hele sitatet...
Mozilla

Mozilla 1.0 is the browser built by the people who build Gecko, the rendering core of modern Netscape browsers, the IBM Web Browser mentioned below, and several others. No browser does a better job of standards compliance, and Mozilla also includes all the usual add-ons like mail, news and chat.
Vis hele sitatet...
....
Opera 6

Opera supports many key web standards and a variety of computing platforms. Opera 6 for Windows, released 13 November 2001, is the company ’s flagship (and most advanced) browser. Its lead designer was the inventor and co-author of the CSS1 standard. The browser, which works well even on older PCs with limited power, is available free of charge. A pay version is also available. Opera supports Windows, Linux (beta, but works very well), and Mac OS (Version 5.0), and will soon support the OS/2, EPOC, and BeOS platforms.

Important: Unlike the Mozilla, IE and Netscape browsers mentioned above, Opera does not yet offer full support for the W3C DOM. Without getting too technical, what that means is that some standards-based web page behaviors that work well in Mozilla, IE, and Netscape, may not work at all in Opera. We have every reason to believe that Opera Software is working hard to improve its browser’s DOM support. Until they succeed, however, the browser is an excellent choice for reading news and informational sites, but may not be the best choice for viewing advanced transactional sites that make use of the W3C DOM.
Vis hele sitatet...
Alle her har nok mer enn nok kraft til å kjøre Mozillla. Eneste gangen jeg noensine har merka at Mozilla gikk litt tregt var igår når jeg rippa et album til mp3.
Synes Mozilla 1.0 er utrolig treg. Har prøvd mail-klienten i et par uker nå, men man må virkelig ha god tid når man bruker den.
Nå skal det sies at jeg kompilerte den selv til Linux uten noen prefixer til configure-scriptet, så det kan ha noe med det å gjøre.
Men bortsett fra tregheten er den utrolig stabilog ser ut til å fungere bra.

Men som browser bruker jeg Opera, den synes jeg er helt klart best.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Mozilla er bra, men Opera ruler. Dessuten finnes den på landsmål (nynorsk)
NetCaptor all the way!
Opera har mange flotte funksjoner, og jeg merker ikke stort til hva det nå er den ikke har. Og den er norsk.
Better than thou.
Trådstarter
Det som er litt irriterende er hvis man har laget en side som funker fint i Mozilla, og ikke i Opera, så klikker Operafolk helt og sier at man ikke følger standarer.
Vil si at mozilla er det beste browseren, etter å ha configurert den vel å merke. Lagt til noen addons osv.. og selvfølgelig pinball skinnen som gjør alt herlig
Opera er min helt klare favoritt. Mouse gestures er bare en av de geniale tingene med Opera.
Men herregud da. Skal man lage en webside så må/bør man følge standarden i den webbrowseren som blir mest brukt. Altså MSIE 5.5/6. Det er sikkert fint med open source og alt det der, men det spiller ingen rolle for folk flest...

Kompabilitet (skrev jeg det riktig for en gangs skyld? ) er nøkkelordet. Men uansett så er det opptil hver enkelt.

Det er ihvertfall ikke tvil hvilken browser som er størst:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
http://www.webreference.com/stats/browser.html

Men så er det sikkerheten... MSIE trenger som kjent den ene security patchen etter den andre. Men hvem har størst sjanse for å gjøre sin web browser den sikreste? Et internasjonalt multi-milliard firma eller noen pionerer som vil utfordre overmakten?

Time will tell, krigen er ikke over

Edit: En liten sak fra W3 schools :

Browser Joke
Support: "What browser do you use?"
Customer: "Microsoft Netscape"

hahaha den var hysterisk morsom
Sist endret av kermit-; 20. juni 2002 kl. 21:03.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Opprinnelig postet av Xector
NetCaptor all the way!
Vis hele sitatet...
netcaptor er jo bare påbygg til IE..
Opera suger! Ikke holder den tritt med standarden (som overivrige tilhengere påstår) I tillegg koster den penger, identifiserer seg default som explorer, og har en irriterendes reklamebanner for gratisbrukere (i teorien ihvertfall)... bruker den kun for å se hvordan websider ser ut i den. operabrukere er jo trossalt mennesker dem også.

ellers bruker jeg explorer 6, og er storfornøyd med det! (bruker opera m/disablet popup & javascript & bilder etc... når jeg skal søke etter serials/cracks)

bør vel gjerne prøve mozillaen snart jeg også da....
jeg la inn opera i går faktisk, og er storfornøyd med den, men har merket at den ikke viser alle sider så bra som jeg skulle ønsket. men det veier hastigheten opp for, ie blir jo en gedigen sinke i forhold. reklamebanneret er ikke plagsomt i det hele tatt, og det med at den identifiserer seg som ie som default er jo ikke noe negativt? da kommer du hvertfall inn på www.xbox.com :P
jeg har og vært av den oppfatningen at opera er ikke helt greia. har testet det ut og jeg er storfornøyd med visse ting. men det skjer minst en 5 ganger daglig at jeg må booste opp IE for å gjøre det jeg skal. så jeg vet ikke helt
opera er harry.
opera er kjedelig... bruker heller Space Bison.

mozilla var uansett en trist sak, jeg lastet ned filen og innstallerte på 5 mins, deinnstallerte og slettet innstallfilen på 2 min... gud jeg er glad for det, for et så treigt monster skal ikke inn på min maskin..

mm
mozilla er best, men den er så tung og jævlig at jeg bruker opera.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Opprinnelig postet av wiz
Men herregud da. Skal man lage en webside så må/bør man følge standarden i den webbrowseren som blir mest brukt. Altså MSIE 5.5/6.
Vis hele sitatet...
Feil. Man må/bør følge standarden til W3C.

Opprinnelig postet av cavey
Opera suger! Ikke holder den tritt med standarden (som overivrige tilhengere påstår) I tillegg koster den penger, identifiserer seg default som explorer, og har en irriterendes reklamebanner for gratisbrukere (i teorien ihvertfall)...
Vis hele sitatet...
Mener du at IE følger standarden da? Den identifiserer seg som IE. Hva så? Trykk på F12, og velg hva den skal identifiseres som. Det kan umulig være så vanskelig... Hvis man registrerer seg, forsvinner reklamebanneret. Neida, man må ikke betale penger. Første gang jeg prøvde Opera, brukte jeg ca 2 minutter på å finne en serial som funka.

Opprinnelig postet av meitemark
opera er kjedelig... bruker heller Space Bison.
Vis hele sitatet...
Ja, Opera er litt kjedlig. Men, som sagt: Den er på nynorsk, og det avgjør saken for meg.
Sist endret av aybara; 22. juni 2002 kl. 17:01.
Jeg er så n00b at jeg har det godt med IE....
IE og Mozilla er de browserene som faktisk følger W3C standard både på HTML og CSS. Men IE har sine egne "standarder" eller "addons" som er primært utviklet av MS. Og enkelte av de er usaklig geniale, som f.eks. contentEditable. Selv bruker jeg IE og har prøvd både Mozilla og Opera men liker ikke noen av de. Mozilla er for minimalistiskt og tregt(ja, det går faktisk ann) og Opera er bare "blah".
Better than thou.
Trådstarter
Opera er veldig blah! Ser heller at man ikke liker Mozilla enn at man liker Opera. ;P
Mener du at IE følger standarden da? Den identifiserer seg som IE. Hva så? Trykk på F12, og velg hva den skal identifiseres som. Det kan umulig være så vanskelig... Hvis man registrerer seg, forsvinner reklamebanneret. Neida, man må ikke betale penger. Første gang jeg prøvde Opera, brukte jeg ca 2 minutter på å finne en serial som funka.
Vis hele sitatet...
har aldri sagt at IE følger standarden... i motsetning til enkelte Opera tilhengere... (akkurat det var vel mer negativt ment mot tilhengerne enn selve programmet).

ja, jeg vet at man lett kan forandre identify-dingsen, men det er mange som ikke tenker over det i det hele tatt... og det er litt plagsomt.

vet at man kan hive inn serial på opera, det var det første jeg gjorde etter installeringen.. var bare prinsippet liksom....

ellers synes jeg selvsagt at alle browserene / hjemmeside-mekkere bør følge w3 standarden...

men jeg liker fremdeles ikke Opera men det er jo en smakssak!

ps. aybara, trodde du var mye eldre
enda en dag med opera, og jeg blir mere og mere fornøyd. satte inn en serial i dag seff, og nå går det så det griner. har bare vært på en side som opera ikke kunne vise, og det bare en bildeside som brukte javascripts. kjekt å ha ie i bakhånd av og til...
kunne ikke sagt d bedre veggis!
Det eneste jeg sliter med i opera er e-donkey linkene, det er litt kjedelig. Har dere problemer kan dere jo sende inn problemet til opera folka, så kansje de retter det til neste verson
Har brukt Opera nnå i snart 4 uker, funker helt greit...fjerner pop-ups...
rekylvinyl.no
har faktisk nå i det siste gått over til å bruke Opera hele tiden.
det er deilig å kunne kjenne at man virkelig har kabelinternett.

men uansett, hvor eller hvilke inet-sider utnytter W3C DOM?
Better than thou.
Trådstarter
Se vedlegg.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Opprinnelig postet av cavey

ps. aybara, trodde du var mye eldre
Vis hele sitatet...
Hehe.. Hvorfor det?
Opprinnelig postet av aybara

Feil. Man må/bør følge standarden til W3C.
Vis hele sitatet...
Ja absolutt, men når Netscape og Explorer går hver sin vei når det gjelder f.eks javascript så er W3C standarden uten verdi. Tanken er god men så lenge de to store ikke bryr seg får webutviklere heller drite i W3C.
Javascript er Netscapes hjertebarn, og er vel ikke standarisert av W3C?
Brukte Opera, har stortsett konvertert til Mozilla...
Valgmuligheten mellom New Window (Ctrl+N) og New Tab (Ctrl+T) i Mozilla gjør den overlegen i forhold til Opera, som igjen er sinnssykt mye bedre enn MS Internet Explorer.
Better than thou.
Trådstarter
Opprinnelig postet av morbuz
Javascript er Netscapes hjertebarn, og er vel ikke standarisert av W3C?
Vis hele sitatet...
Korrekt, det er standarisert av Netscape. Var ihvertfall. MS sin ganske like scripting motor het JScript. Jscript er fortsatt støttet av IE, men ingen av de andre browserene. JavaScript er det derimot støtte for på de fleste browsere, men det funker ikke fullt så bra i Opera. MS har også vidreutviklet det litt, men det er hvertfall bedre da all standar JavaScript funker i IE. Ting de har lagt til er bl.a. scrollehjul funksjoner i IE 6.
opera er genialt med sin supreme hastighet, ingen forsinkelse naar man trykker back alt er helt topp med den browsern, sier som ikke vises korrekt eller som ikke vises at all driter jeg i aa se paa... gj0r alt for aa unngaa aa starte IE :P. Bytta faktisk bank bare for aa faa en bank som var greit st0tta i Opera.

Og ja jeg er en fanatisk tillhenger av opera og det er absolutt ingenting dere kan si som kan forandre meningen min!
Better than thou.
Trådstarter
Hva om jeg sier Opera er spyware?
det er IE også. som om det kom som noen stor overraskelse, btw
alle browsere legger igjen spor...ergo spyware...
Opprinnelig postet av r33l
Har brukt Opera nnå i snart 4 uker, funker helt greit...fjerner pop-ups...
Vis hele sitatet...
For de som er på pr0n sider ja
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg er egentlig ingen stor Opera-tilhenger, men det er den browseren jeg er mest fornøyd med hittil.
IE, Netscape, Mozilla er hele gjengen TREG så det SUSER i forhold til Opera. I allefall de versjonene jeg har prøvd, Opera 5 var ikke helt kompatibel med alle sidene, men når Opera 6 kom ut har jeg ikke hatt ett eneste problem med noen sider.. UNNTATT de som er lagd KUN for IE (som www.microsoft.com ..)

IE fungerte fint for meg også helt til jeg prøvde Opera; dvs. prøvde de forskjellige funksjonene som Mouse Gestures (som EIER bestemora di), og andre hurtigtaster som speedet opp surfingen min.. Andre browsere er liksom klossete i forhold til Opera.

Selv om Opera identifier seg som IE eller Mozilla puttes Opera <versjon> på slutten av den User agent stringen, hvis jeg ikke husker helt feil..så det så
IE fungerte fint for meg også helt til jeg prøvde Opera; dvs. prøvde de forskjellige funksjonene som Mouse Gestures (som EIER bestemora di), og andre hurtigtaster som speedet opp surfingen min.. Andre browsere er liksom klossete i forhold til Opera.
Vis hele sitatet...
ja anbefaler alle å lære seg mouse gestures og hurtigtaster! det er helt sinnsykt hvor lett det blir å surfe da
Speeden er også kjempegod, er digg å kjenne at man surfer på 2mbit!