Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 844

Kode

<?php 

$dato = date("d.j.Y  h:i:s");

echo("$dato");

?>
Hvordan får jeg dette til å oppdatere seg automatisk uten F5 ?
Hvis det er komplisert så gidder jeg ikke. Har et skole prosjekt som skal leveres snart.
Tenkte jeg kunne imponere lærern med litt php (hun kan såvidt html:P)
Sist endret av tSig; 14. mars 2006 kl. 10:57.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dette burde være basiskunnskaper - php er server-sidesom ikke vil kunne gjøre det uten hjelp fra andre scriptspråk som f.eks javascript.

Hadde du skrevet dette i (asp).net så ville du selvfølgelig kunne gjort dette.

Sjekk opp javascript du.
det du vil gjøre er meningsløst fordi det er klokkeslettet fra brukerens datamaskin som vil være kilde for hva som vises på siden din, og hvis vedkommende ønsker å finne ut hva klokken er, så er det bare å se på klokken i et av skjermens hjørner. imponert er altså noe av det siste folk vil bli.
tSig's Avatar
Trådstarter
Sitat av frittjaaff
det du vil gjøre er meningsløst fordi det er klokkeslettet fra brukerens datamaskin som vil være kilde for hva som vises på siden din, og hvis vedkommende ønsker å finne ut hva klokken er, så er det bare å se på klokken i et av skjermens hjørner. imponert er altså noe av det siste folk vil bli.
Vis hele sitatet...
Det var et ganske godt argument frittjaaff
Tror jeg setter opp en liten dato der fordi.. jeg er ikke sikker på hva jeg skal fylle inn på den lille plassen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frittjaaff
det du vil gjøre er meningsløst fordi det er klokkeslettet fra brukerens datamaskin som vil være kilde for hva som vises på siden din, og hvis vedkommende ønsker å finne ut hva klokken er, så er det bare å se på klokken i et av skjermens hjørner. imponert er altså noe av det siste folk vil bli.
Vis hele sitatet...
Eg som alltid har trudd PHP var tenarside, og at date() produserte et 32-bits tal...Har eg tatt heilt feil eller evit ikkje du kva du svarer på?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Som slashdot sier, frittjaaff - er du klar over hva i alle dager det er du sier?
tSig's Avatar
Trådstarter
har sier vel at klokken mest sannsynlig vil synkronisere med pc klokka :S
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://no2.php.net/date
Ok, eg forveksla time() og date(), så du får nok ikkje 32bits int som svar. Men dog - tenarside.

Og nei tSig, den vil ikkje synkronisere med noko som helst. I så fall hadde det vore Alle Tiders(TM) sikkerhetshol!
tSig's Avatar
Trådstarter
*very very confused* :S
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tSig
*very very confused* :S
Vis hele sitatet...
Kva som er problemet? date() er ein funksjon for å formatere ein unix-timestamp, som er eit 32-bits tall (målt i sekund sidan 1.1.1970) slik at det er meir leseleg for menneske.
Date tar diverse opsjonar for korleis dette skal visast fram, m.a om sekund skal visast etc etc.
date() nyttar den verdien du gir den, men det vanlege er å anten hente tid frå database, eller bruke date() til å formatere utputt frå time().

Om du vil ha noko som du kan nytte for å gå frå unix-timestamp til Human-Readable utan å måtte nytte date() kan du enkelt og greit berre kjøre:

Kode

python -c "import time; print time.localtime(input())"
(gadd ikkje prøve, men meiner den skal knekke det over i noko ala 1-1-1970 01 00 00
Sitat av slashdot
Eg som alltid har trudd PHP var tenarside, og at date() produserte et 32-bits tal...Har eg tatt heilt feil eller evit ikkje du kva du svarer på?
Vis hele sitatet...
Sitat av |d13m0b
Som slashdot sier, frittjaaff - er du klar over hva i alle dager det er du sier?
Vis hele sitatet...
ehh, ja, jeg snakker om javascript. ser nå at det kanskje ikke kom godt nok fram, men |d13m0b utelukket serverside i posten over, og så tenkte jeg å utelukke clientside for ham også. for å få klokken til å gå må man bruke javascript, og javascript bruker systemklokkeslettet.