Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1063
BRAND ∞ STRONG
For mange år siden leste jeg om noen (forskere?) som hadde simulert
en modell av hvor mange mennesker som trengs for å kjenne hele verden.
f.eks.
Vi begynner med 30 mennesker. Disse har 30 venner, som har 30 venner Osv.
Helt til man hadde en kjede som dekket hele jordas befolkning.

Poenget var nok ikke bare å gange det opp, for det er jo ikke så avansert.
Det gikk mer på hvor fort dette spredde seg utover landet, over landegrenser og kontinenter.

Noen som vet hva jeg prater om?
Jeg kan ikke gi deg et svar på dette, men vil gjerne spørre om det er begrepet "pyramide" du leter etter?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Matheves Vis innlegg
..men vil gjerne spørre om det er begrepet "pyramide" du leter etter?
Vis hele sitatet...
Nei, men en grafisk fremstilling av dette vil kanskje se ut som en opp ned pyramide.
Var det ikke noen som forsøkte seg på å tjene penger på den samme ideen? At den eller de personene du trenger/søker for å lykkes bare er så og så mange trinn unna deg? Ble vel litt som en linkedin for gold diggers eller daydreamers? Såvidt jeg husker så ble det sagt at det var fem eller ni trinn til alle. Om du forsøker google så finner du sikkert det. Vet ikke om de gjennomførte. Og brydde meg ikke nok til å forsøke å se om det kunne stemme det de påstod, for det virket som de bare forsøkte å få folk til å abonnere.
Høres ut som Six degrees of separation er et fint sted å starte.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Var det ikke noen som forsøkte seg på å tjene penger på den samme ideen? At den eller de personene du trenger/søker for å lykkes bare er så og så mange trinn unna deg? Ble vel litt som en linkedin for gold diggers eller daydreamers? Såvidt jeg husker så ble det sagt at det var fem eller ni trinn til alle. Om du forsøker google så finner du sikkert det. Vet ikke om de gjennomførte. Og brydde meg ikke nok til å forsøke å se om det kunne stemme det de påstod, for det virket som de bare forsøkte å få folk til å abonnere.
Vis hele sitatet...
Jo, pyramide scams har mye av samme oppbygningen.
Der pengene går nedover og de på bunnen tjener fett.
Men det jeg prater om var bare forskning. Ikke business.

@Realist1
Det så riktig ut.
Var det ikke et program på NRK? Som hadde dette som tema. 2stk skulle f.eks starte i Etiopia og ved hjelp av 6? Personer skulle de ende opp med å komme til en gitt kjent person, som Carola eller lignende ?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo, pyramide scams har mye av samme oppbygningen.
Der pengene går nedover og de på bunnen tjener fett.
Men det jeg prater om var bare forskning. Ikke business.

@Realist1
Det så riktig ut.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte på var en app eller sosialt nettverk de forsøkte å sparke liv i for noen år siden, typ like etter at face rulet og alt skulle bli like stort. Tror kanskje den ideen de frontet var basert på det Realist1 nevnte. Kikket bare fort på linken hans men det virket å harmonere med deler av de fragmenterte minnene jeg hadde om appen eller ideen.
Nrk nett TV: Jorden rundt på seks steg

Ganske kult hvordan de kan starte med en random kar på gata i Egypt og ende opp hos Hollywood kjendis i L.A