Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3637
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen uføre her som har biinntekt? Lurer litt på veien for å unngå problemer og trenger råd.
Jeg har ingen arbeidsevne men har begynt å tjene penger på nett på noe som krever så å si null arbeid. Jeg har ikke gjort noen endringer i siste selvangivelsen som kom i mars for jeg visste ikke om inntjeningspotensialet på sideinntekten da men ser at det begynner å bli ordentlige penger ut av det nå. Såvidt jeg leser meg frem til på nett skal man melde fra om forventet inntekt når man bekrefter at opplysningene i selvangivelsen er riktige men det har jeg ikke gjort for jeg vet hverken hvor mye jeg kommer til å tjene eller om det er noe jeg kommer til å drive med over lengre tid. Hvis jeg driver med det over lengre tid kommer jeg til å tjene over grensen på 40k i året som er lov å tjene før de begynner å trekke i uføren, men det er her jeg ikke helt skjønner hva jeg må gjøre nå.
Spm 1: Kan jeg tjene inntil 40k i året uten å melde fra om ekstra inntekt til skatteetaten og nav? Vil jeg da få baksmell på skatten neste år eller gir det ingen konsekvenser så lenge jeg tjener under den grensa?

Spm2: Hvis jeg tror jeg kommer til å tjene over grensen så de begynner å trekke i utbetalingen for ufør, er det nav eller skatteetaten jeg melder fra til? Og hvordan blir det når jeg ikke lenger har den sideinntekten? Inntekten kommer fra en midlertidig mulighet og ikke noe jeg kan fortsette med i flere år. Vil de forvente at jeg er frisk nok til å ha en sidejobb eller vil det ikke være noen problemer å få tilbake full ufør utbetaling?

Er det sånn at man må skatte enda høyere % av biinntekt enn hovedinntekt evn hvor mye? Og er den satsen høyere fordi man går på nav eller er det samme % som for friske i vanlig jobb med ekstrajobb?

Vet jeg sikkert kan ringe nav å spørre de men har telefonangst og redd for å bli stilt til veggs! Erfaringer?
Tror ikke de tenker at du har økt arbeidsevne og forøvrig virker de ikke til å bry seg om arbeidsevne uansett. Det de bryr seg om er om du tjener penger eller ei, så det du tjener andre steder trekker de ifra.

Og nei det er vel ikke noe mer skatt på bi-inntekt, men det er vanlig at skattetrekk er noe høyere for å redusere faren for baksmell.

I teorien skal det være så enkelt at du aldri mister uføregraden din selv om du skulle ønske å prøve deg i en 10% stilling, i teorien skal du bare kunne gi beskjed om at du ikke klarte det og må tilbake til 100% uføre. Og du skal ikke måtte søke om uføre på nytt.

Hvordan det fungerer i praksis aner jeg ikke, men jeg stoler ikke på NAV system så jeg ville vært skeptisk, men som sagt aner ikke hvordan det faktisk foregår.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cash and cash only hadde jeg tenkt... NAV har ti tusen fallgruver som kan fucke deg i assen.
Så lenge du tjener under 60k i året skal det gå bra. Over det vil du trekkes ganske mye av trygdepengene basert på det du tjener.

Mulig det er oppjustert fra 60k fra det ble publisert, men hvis du fører 40k på selvangivelsen skal du være godt innenfor
https://www.nav.no/no/person/pensjon...-av-uforetrygd

Beklager, var litt rask der, for 2020 og utover ser det ut til at dette gjelder:

Du kan tjene inntil 0,4 G (grunnbeløpet i folketrygden) i året uten at det får konsekvenser for utbetalingen av uføretrygd.

https://www.nav.no/no/person/pensjon...-av-uforetrygd
Sist endret av Susannne Ufør; 23. april 2021 kl. 02:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Klein Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ingen arbeidsevne men har begynt å tjene penger på nett på noe som krever så å si null arbeid.
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg nysgjerrig, kan du si hva det innebærer eller hva du gjør?
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå ble jeg nysgjerrig, kan du si hva det innebærer eller hva du gjør?
Vis hele sitatet...
Tiktok
Det er først og fremst pensjonsgivende inntekt som kan medføre redusert uføretrygd. Hva tjener du pengene på? Kan evt. opprette et AS og sette pengene på vent der, bare ta ut utbytte tilsvarende at du er under grensen.
Sitat av Katt Vis innlegg
Det er først og fremst pensjonsgivende inntekt som kan medføre redusert uføretrygd. Hva tjener du pengene på? Kan evt. opprette et AS og sette pengene på vent der, bare ta ut utbytte tilsvarende at du er under grensen.
Vis hele sitatet...
Du kan ta ut utbytte over grensen ettersom utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt.

Så i teorien kan du være uføretrygdet å ta ut utbytte på flere hundre tusen

Fullt lovlig med utbytte og Nav-stønad
Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll, sier han kjenner til trenden som tømreren beskriver.

– Vi har ikke grunnlag for å si at det er en trend, men vi kjenner til problemstillingen, sier han.

Han sier videre at utbytte fra et AS i kombinasjon med Nav-stønad er fullt lovlig, ettersom utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt.

Regelbruddet kommer først når man er helt eller delvis sykmeldt, og samtidig jobber utover det sykmeldingen tilsier.
Vis hele sitatet...
https://www.tv2.no/a/8553686/
Sist endret av oslo93; 23. april 2021 kl. 17:12.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Så lenge du tjener under 60k i året skal det gå bra. Over det vil du trekkes ganske mye av trygdepengene basert på det du tjener.

Mulig det er oppjustert fra 60k fra det ble publisert, men hvis du fører 40k på selvangivelsen skal du være godt innenfor
https://www.nav.no/no/person/pensjon...-av-uforetrygd

Beklager, var litt rask der, for 2020 og utover ser det ut til at dette gjelder:

Du kan tjene inntil 0,4 G (grunnbeløpet i folketrygden) i året uten at det får konsekvenser for utbetalingen av uføretrygd.

https://www.nav.no/no/person/pensjon...-av-uforetrygd
Vis hele sitatet...
Ja jeg kan tjene noen å førti lapper uten at de reduserer trygda men spørsmålet mitt er hvordan jeg fører opp de pengene jeg har tjent til nå og antar å komme til å tjene ut året på selvangivelsen? Skjønner ikke bæret om dette er noe jeg må føre opp nå før 30 april, eller om det er noe de selv registrerer til neste års selvangivelse og evn gir opp baksmell da?
Pengene går rett inn på sparekonto så kan tåle baksmellen sånn sett, er bare bekymret for om jeg får straffeskatt fordi jeg ikke meldte fra på forhånd eller om jeg får problemer med nav?

Sitat av Katt Vis innlegg
Det er først og fremst pensjonsgivende inntekt som kan medføre redusert uføretrygd. Hva tjener du pengene på? Kan evt. opprette et AS og sette pengene på vent der, bare ta ut utbytte tilsvarende at du er under grensen.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet man om det er pensjonsgivende inntekt? Er ikke keen på å utdype her. Andre på Google snakker også om AS og Enkeltpersonsforetak og jeg tenker at om jeg fortsetter med dette må jeg opprette noe sånt men akuratt nå har jeg tre dager på meg til å gjøre endringer i skattemeldinga og jeg stresser med om jeg må det eller ikke.

Det står i selvangivelsen at man kan legge til ekstra inntekt fra f eks håndarbeidstjenester men kategorien jeg tjener på står ikke der. Siden jeg heller ikke vet hvor lenge jeg kommer til å tjene penger på det eller hvor mye i året er det vanskelig å fylle ut. Tenkte egentlig å bare drive på et par mnd. Det er ikke en fast jobb sånn sett
Skattemeldingen som har frist nå om noen dager er skattemeldingen for 2020, dvs ifjor. Tjente du noe penger på dette i 2020? Før det opp i skattemeldingen.
Begynte du med dette i år? Sett av penger til en evt skatt, da du må føre opp det på skattemeldingen for 2021, som kommer neste år, og du trolig vil få baksmell da (Med mindre du fører opp korrekt ekstra inntekt i skattekortet, og da betaler litt ekstra skatt av det du får utbetalt av nav).