Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 5435
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva som blir moralsk riktig her. Mye forskjellige meninger om dette, og jeg vil gjerne høre hva dere tenker.

Er det greit å røyke en liten joint 1 gang i uka etter leggetid når man har småbarn?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du alene med barnet, eller er en edru partner til stede? Hvis det skulle oppstå noe er det jo viktig at noen kan kjøre.

Det som bekymrer meg mest er om du skulle bli tatt i trafikken og miste lappen. Det kan få store konsekvenser for barna på mange måter. Plutselig kan du ikke kjøre til barnehage osv.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg svarer anonymt på denne.

Jeg røyker iblandt før jeg legger meg. Jeg har en sønn på under 1 år. Ungen er selvfølgelig i seng før jeg i det hele tatt vurderer det. Dama synes det er delvis ok så lenge jeg holder dette for meg selv.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du alene med barnet, eller er en edru partner til stede? Hvis det skulle oppstå noe er det jo viktig at noen kan kjøre.

Det som bekymrer meg mest er om du skulle bli tatt i trafikken og miste lappen. Det kan få store konsekvenser for barna på mange måter. Plutselig kan du ikke kjøre til barnehage osv.
Vis hele sitatet...
Nå røyker ikke jeg lenger, men har en moralsk diskusjon her med barnefar som mener det er innafor å røyke når barna har lagt seg. Røykinga må forutsette at man har en edru partner hjemme. Nyskjerrig på om det er jeg som er for prippen eller han som ser for lite konsekvenser.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan bli ganske store konsekvenser av noe så uskyldig om myndighetene blir innblandet. Kjenner flere som har slitt med barneværn i årevis etter å blitt tatt for røyking.
Ja. Jeg ser ikke hvordan det påvirker barnet negativt, så lenge det er en edru person tilstede hvis det skulle skje noe.

Blir man tatt er delen annen sak, det er den eneste grunnen jeg ser til at man bør droppe det.
Sist endret av Mekkern; 2. november 2020 kl. 10:05.
Anonym bruker
"Umulig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså etter barnet har lagt seg så ser jeg ikke noe problem med det.
Mange foreldre som tar seg ett glass vin eller en øl til maten/etter unga har lagt seg uten å tenke ett sekund over det og i bunn og grunn så blir det faktisk det samme som å ta seg en joint.
Ja og nei. Man kan godt argumentere for begge sider av saken, at man har et forsvarlig forhold til cannabis å at selve bruken ikke går utover barnet på noen måte. Så kommer lovligheten av dette inn i bildet å konsekvenser av at dette skulle bli oppdaget. Jeg heller kansje mest mot at det ikke er helt innafor men det er som sagt en gårsone, det aller beste og tryggeste er jo at det ikke skjer. Forøvrig synes jeg det er et intressant tema.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du alene med barnet, eller er en edru partner til stede? Hvis det skulle oppstå noe er det jo viktig at noen kan kjøre.

Det som bekymrer meg mest er om du skulle bli tatt i trafikken og miste lappen. Det kan få store konsekvenser for barna på mange måter. Plutselig kan du ikke kjøre til barnehage osv.
Vis hele sitatet...
Dette virker litt hysterisk. Jeg og dama drikker ofte 2-3 enheter alkohol etter at barna har lagt seg. Om "noe" skulle skje så er det ingen av oss som kan kjøre. Er det moralskt galt? Hvor lenge må vi holde oss edre i tilfelle "noe" skal skje? Til barna har flyttet ut?

Videre så virker det som om du overdriver viktigheten av bil. De aller fleste bor i gangavstand fra barnehagen. Legger du til sykkel så bor omtrent alle i sykkelavstand.

Sitat av Passiv Vis innlegg
Ja og nei. Man kan godt argumentere for begge sider av saken, at man har et forsvarlig forhold til cannabis å at selve bruken ikke går utover barnet på noen måte. Så kommer lovligheten av dette inn i bildet å konsekvenser av at dette skulle bli oppdaget. Jeg heller kansje mest mot at det ikke er helt innafor men det er som sagt en gårsone, det aller beste og tryggeste er jo at det ikke skjer. Forøvrig synes jeg det er et intressant tema.
Vis hele sitatet...
Konsekvensene om det blir oppdata er for de fleste bare et forelegg. Det påvirker ikke barna.
Sist endret av commie; 2. november 2020 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om man holder røykinga unna barna ser jeg ikke problemet. Det største problemet er at det er ulovlig og at det kan bli styr med politi og barnevern.

Men det er ikke sånn at man blir fratatt barna for å ha røyka..

Tror du de som var på woodstock og hadde me barna dit holdt røykinga unna de ?

Skal ett annet menneske avgjøre over din egen magefølelse?

Bunnlinja burde være: barna først, ego behov senere
En av de beste karene jeg kjenner er akkurat blitt 50. Han var på kjøret i min alder, han så seg selv i meg, så han gadd å bruke tiden på å lære meg ting.

Han skjerpa seg som alderen kom, og rørte ikke hardere drugs enn det legen ga han, men jonasen har alltid vært der, og vi røyka som to lokomotiv hver eneste dag, og for det om så lærte han meg noe nytt hver ENESTE dag, den karen leverte virkelig hver dag. Leverer fortsatt selv om vi har gått hver vår vei.

Selv om vi var SKÆKK pissefjerne out of this world så lærte jeg noe nytt av han hver eneste dag.

Han er fortsatt den dag i dag en stor inspirasjon for meg og det var først etter jeg møtte han og fikk lære fra han, jeg virkelig fikk forstå linjen "Ingenting slår å komme hjem etter en hardt dags arbeid".

Hvis du har kontroll på deg selv, så fyrer du opp. Ikke hør på barnevern preikerne eller homoene som mener det er feil fordi du har barn.
Hvis du er en stoner til blods, så er du det.

Han er forresten, en familiefar, hardtarbeidende og en du kan stole på. Selv om han røyker som snop dog.
-Do you, vær mannen du er og gjør "deg" stolt.
Sist endret av colakork; 2. november 2020 kl. 11:00.
Jeg ville vært redd for å miste lappen, noe som hadde fucka opp småbarnslivet ganske kraftig her i huset. Kjørbarhet hadde jeg ikke tenkt så mye på, jeg drikker av og til alkohol etter leggetid. Men: du skal være tilgjengelig for barnet når hvis det våkner og trenger deg, det betyr at du ikke skal være så ruset at barnet synes du er rar og blir urolig. Dette skjer lenge før du selv synes du er rar, uansett rusmiddel.

Sitat av colakork Vis innlegg
blablablahomoene blablabla
Vis hele sitatet...
Seriøst?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det verste med det er at det er ulovlig å alt det kan medfølge.

Nå går vi heldigvis inn i lysere tider, der hvor det å røyke i ny og ned blir litt mer sidestilt med å ta seg noen pils eller noen glass på kveldstid.
Så lenge det ikke går utover din holdning dagen derpå rundt ungen osv ser jeg ingen problem med noen trekk enkelte kvelder da du er alene.

Blir som en god knert i ny og ne det


Mange som kommer med mye usaklig som ikke kan kjøre? Så dere mener personer som ikke har førekort er fuckd når ungen demmes har ett tilfelle? Som 60% av barnefamilier i Oslo? Mye kort-tenkte personer her inne ja..
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg

Mange som kommer med mye usaklig som ikke kan kjøre? Så dere mener personer som ikke har førekort er fuckd når ungen demmes har ett tilfelle? Som 60% av barnefamilier i Oslo? Mye kort-tenkte personer her inne ja..
Vis hele sitatet...
Du er ikke så skarp selv. De fleste foreldre i landet bor utenfor Oslo, du skjønner det? Mange steder er det så og si umulig å ha barn uten bil, sånn er det bare. Deal with it.
Sitat av commie Vis innlegg
Konsekvensene om det blir oppdata er for de fleste bare et forelegg. Det påvirker ikke barna.
Vis hele sitatet...
Tenker mer på om barnevern blir koblet inn. Det er forbudet og stigma rundt Cannabis som først og fremst gjør dette til en moralsk gråsone. Ikke selve bruken men konsekvensene dette potensielt kan ha for barnet.
Nå sier jeg ikke at det er noe som kommer til å sje, eller at det er sannsynlig, men når man har et barn man har ansvar for bør man veie alle mulige problemer som kan oppstå.

Nå vil jeg presisere at jeg ikke mener noen er dårlige foreldre fordi de nyter en joint i ny og ne, eller at jeg sitter på noen fasit hva som er rett og galt. Selv er jeg glad jeg ikke står i den problemstillingen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er ikke så skarp selv. De fleste foreldre i landet bor utenfor Oslo, du skjønner det? Mange steder er det så og si umulig å ha barn uten bil, sånn er det bare. Deal with it.
Vis hele sitatet...

Skarp selv som må ha anonymitet på ett innlegg som det der.

Ja 15% +- av barnefamilier bor i Oslo. Der flertallet ikke disponerer bil.

Ja mange steder er umulig å bo uten bil, men en ambulanse tilbyr hjelp fortere en du tilbyr med din bil uansett hvor du er.
Greit nok vis man trenger en kjapp tur på legevakt, men da har man venner og bekjente vis du ikke kan kjøre selv ( kanskje ikke du da.. )
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg synes det blir urettferdig å utsette barnet for problemene som kan komme ved å bli tatt for slikt.
Anonym bruker
"Umulig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er ikke så skarp selv. De fleste foreldre i landet bor utenfor Oslo, du skjønner det? Mange steder er det så og si umulig å ha barn uten bil, sånn er det bare. Deal with it.
Vis hele sitatet...
Nå er det også mange andre store byer det bor barnefamilier i så trenger ikke nødvendigvis å gjelde bare Oslo, det var nok mere ett eksempel.

Selv langt ute på landet har de det som idag kalles for kollektivtrafikk nå om du ikke har fått det med deg, til og med egne skolebusser for barna som går på skolen.
Barnehager finnes det også, selvfølgelig litt mer spredd på landet enn i byene, men det går alltids en buss eller ett tog man kan ta til nærhet av barnehagen eller en taxi i verste-fall.
Så nei, det er faktisk ikke så umulig som du skal ha det til, deal with that!
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han ser for lite konsekvenser. Det er lett å si at hasj er mildt og blabla men så lenge røyking kan føre til innblanding av barnevernet og kamp om samværsrett sånn som loven er i dag så er det egoistisk og bak mål å røyke og utsette barnet for den risikoen! Russisk rulett med barnet som ofres..
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Skarp selv som må ha anonymitet på ett innlegg som det der.

Ja 15% +- av barnefamilier bor i Oslo. Der flertallet ikke disponerer bil.

Ja mange steder er umulig å bo uten bil, men en ambulanse tilbyr hjelp fortere en du tilbyr med din bil uansett hvor du er.
Greit nok vis man trenger en kjapp tur på legevakt, men da har man venner og bekjente vis du ikke kan kjøre selv ( kanskje ikke du da.. )
Vis hele sitatet...
Ah ja.. man kan jo bare kjøre ambulanse til barnehagen hver dag, det tenkte jeg ikke på. Fotballtrening? Ingen problem, brannvesenet fikser det, ikke sant? Du har åpenbart ingen formening om hva det vil si å ha barn.
Det er litt feil ja. Men jeg mener fremdeles at det er greit. Det er en dag i uka, og jeg regner med at du tar situasjonen i betraktning og ikke røyker hvis det passer dårlig.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Du må ha en klar prioritering her, barna må alltid komme først. Som sagt, konsekvenser av at det er ulovlig er for store. Dersom det er en edru voksen til stedet som har ansvar kan du heller ta et glass vin eller noe.
Det er sånn at foreldre som bruker alkohol kan gjøre det på lang vei i vårt samfunn, med stor patos og et "det er vel greit?" Smil. Særlig hvis vi tenker sosialt. Og ovenfor helse og skole.

Forskjellsbehandlingen er enorm.

Da klapper man og smiler "you go Girl" av "wine mom" som skal ta seg et glass eller tre "fordi hun fortjener det", #yolofredag.

Hvordan blir "weed pappa" behandlet til sammenligning?
Er de to karakterene forskjellige egentlig?


Uten at erkjennelsen av likhet mellom de to, blir til de virkemidlene mange syns det er greit å bruke mot mer subversiv rusbruk. Såklart, deler av dette er alko normen

Jeg sier nei til å sidestille påvirkning med kvalifisert negativ påvirkning.

Jeg går heller ikke med på den politisererte forståelsen at barn opplever det negativt uansett at foreldre er påvirket, det må slås fast i hvert tilfelle, ikke være en generell regel, håndhevet med alkoholbrukere på toppen av den sosiale rangstigen, mens andre er på bunnen.

Så lenge systemet og forståelsen på samfunnsnivå er som dette, så gir jeg faen i å ha dårlig samvittighet
Sist endret av meaculpaUIO; 2. november 2020 kl. 12:26.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Passiv Vis innlegg
Ikke selve bruken men konsekvensene dette potensielt kan ha for barnet.
Vis hele sitatet...
Hyppig bruk kan helt klart være skadelig. Det reduserer reaksjonsevnen, kan gi aggresjonsproblemer og kortere tolmodighet, kan føre til angst, depresjon og utløse psykoser og schizofreni. Ingen av disse er veldig heldig for et barn og noen av de er direkte farlig for et barn. Men bruk en gang i uka er naturligvis mer forsvarlig sånn sett enn røyking hver dag, men ikke en gitt regel at ikke skal være skadelig for hjernen i lengden.

Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Ja mange steder er umulig å bo uten bil, men en ambulanse tilbyr hjelp fortere en du tilbyr med din bil uansett hvor du er.
Greit nok vis man trenger en kjapp tur på legevakt, men da har man venner og bekjente vis du ikke kan kjøre selv ( kanskje ikke du da.. )
Vis hele sitatet...
Hæ hva prater du om? Skal man kjøre ambulanse til butikken og skolen da? Bestekameraten min døde fordi han bodde ute på landet så det tok tid for ambulansen å komme frem når han fikk hjerteproblemer så ikke tro at alle distriktene har ambulansestasjoner i hver krok! Og nei ikke alle har venner og bekjente som kan stille opp med kjøring når det trengs, folk har sitt eget liv også og når man er småbarnsfamilie er de bekjentskapene man har gjerne andre småbarnsfamilier som har nok med seg selv om de kan ikke skulle vært privatsjåfør for andre også.

Forresten teit hersketeknikk å rakke ned på svaret hans fordi han er anonym. Hva så? Skal du komme å banke han? Haha voks opp a

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selv langt ute på landet har de det som idag kalles for kollektivtrafikk nå om du ikke har fått det med deg, til og med egne skolebusser for barna som går på skolen.
Barnehager finnes det også, selvfølgelig litt mer spredd på landet enn i byene, men det går alltids en buss eller ett tog man kan ta til nærhet av barnehagen eller en taxi i verste-fall.
Så nei, det er faktisk ikke så umulig som du skal ha det til, deal with that!
Vis hele sitatet...
Nei det går ikke "alltids en buss eller tog". Det er vanlig med buss en gang i timen på enkelte strekninger, og det er om man er heldig. Noen steder har buss to ganger om dagen og enkelte ruter som bare går noen ganger i uka. Man får ikke tatt tog til butikken eller barnehagen og du kan ikke være så useriøs at du på ekte mener at taxi til og fra barnehage eller skole hver dag (kanskje begge deler om man har flere barn), til og fra dagligvarebutikk, til og fra senter, til og fra fritidsaktivitet, til og fra hobbygruppe, til og fra barnas venner og egne venner, til og fra familie utenbys osv er et alternativ for vanlige småbarnsfamilier? Har du Olav Thon som far? En vanlig arbeiderklasse familie hadde ikke hatt råd til de taxiutgiftene en gang i uka engang, og flere hundretusen barnefamilier ligger under fattigdomsgrensen i dag pga den sittende regjeringen.

Bir man på landet, som mange barnefamilier er tvunget til pga økonomi, så MÅ man faktisk ha bil og førerkort for å få hverdagen til å gå rundt. Det er en helt annen livsstil enn en enslig sliten ufør kar som ikke har hverdagsplikter eller ting han må rekke til gitt klokkeslett hver dag som ikke matcher med klokkeslettet bussen går, og som har tid til å gå 30 min til bussholdeplassen, kan ta hvilken buss han vil og handle og gjøre ærend en gang i uka fordi han kan sitte hjemme å spille PS resten av uka og ikke har noen plikter, og har andre enslige single bekjente med like lite å gjøre så de har mulighet til å stille opp med bil og kjøring når det trengs.
Anonym bruker
"Fortrolig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har ett noe ambivalent forhold til spørsmålet ditt, tenker at en joint i ny og ne ikke er være enn de som tar seg en pils til helga eller akevitt på julaften. Samtidig så er det jo ulovlig og røyke ræv, du risikerer faktisk i aller verste fall og miste omsorgsretten for ungen din og det kan jeg ikke si er forsvarlig. Det er jo i en ekstrem det da, men du vet aldri om noe skulle skje som gjør at du blir tatt og barnevernet bestemmer seg for å gripe inn.

Det er ikke noe fasit på hvor barnevernet trår inn og ikke, det er vel mest avgjørende hvem som blir satt på saken og i hvilken kommune du bor i.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ah ja.. man kan jo bare kjøre ambulanse til barnehagen hver dag, det tenkte jeg ikke på. Fotballtrening? Ingen problem, brannvesenet fikser det, ikke sant? Du har åpenbart ingen formening om hva det vil si å ha barn.
Vis hele sitatet...
Haha! Du har åpenbart ikke mye hjerne.

Vi snakket om en joint til kvelds etter ungen har lagt seg. Ikke på dagen da du skal være der for barna dine.

Haha, så du sier at barnefamilier uten bil ikke får ungene sine til barnehage, fotballtrening dvs? Hvor faen bor du i Riket siden du ikke har kollektiv? Er vel ingen plass i Norge det ikke går buss. ( Bor du mer en 6km fra skolen har ungen din krav på taxi forresten)

Før du angriper noen ha litt syn og hjerne

Du er åpenbart et barn enda .
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det er sånn at foreldre som bruker alkohol kan gjøre det på lang vei i vårt samfunn, med stor patos og et "det er vel greit?" Smil. Særlig hvis vi tenker sosialt. Og ovenfor helse og skole.

Forskjellsbehandlingen er enorm.

Da klapper man og smiler "you go Girl" av "wine mom" som skal ta seg et glass eller tre "fordi hun fortjener det", #yolofredag.

Hvordan blir "weed pappa" behandlet til sammenligning?
Er de to karakterene forskjellige egentlig?


Uten at erkjennelsen av likhet mellom de to, blir til de virkemidlene mange syns det er greit å bruke mot mer subversiv rusbruk. Såklart, deler av dette er alko normen

Jeg sier nei til å sidestille påvirkning med kvalifisert negativ påvirkning.

Jeg går heller ikke med på den politisererte forståelsen at barn opplever det negativt uansett at foreldre er påvirket, det må slås fast i hvert tilfelle, ikke være en generell regel, håndhevet med alkoholbrukere på toppen av den sosiale rangstigen, mens andre er på bunnen.

Så lenge systemet og forståelsen på samfunnsnivå er som dette, så gir jeg faen i å ha dårlig samvittighet
Vis hele sitatet...
Du overser det vesentlige aspektet med at hasj er ulovlig. Da har det å trekke parallell til rusnivå forhold til alkohol ingenting for seg. Har forøvrig aldri høre noen ha holdningen "You go girl" eller "yay wine mom" til mødre som drikker alkohol når de er hjemme med barnet, det er ikke normalt å støtte eller rose. Skjønner heller ikke hvorfor du skal dele det opp i kjønn, i det minste gjenspeil det med realiteten. Det er 2/3 flere menn enn kvinner som drikker alkohol, flere menn som drikker seg beruset når de drikker, og flest menn som drikker hjemme.
Alkohol er ikke uproblematisk og bare et fåtall av mennesker jeg kjenner mener det, mens oss andre vet at det er like kjipt for ungen med en gladfull og skremmende forelder som en sløv forelder med røykstank, og alkohol er også utløser til vold i mange hjem.
Det er lett å måle rusen av hasj opp mot alkohol og legitimere bruken av hasj som forelder fordi det på alle måter er en mildere rus om vi skal se på bare rusen men man skal ha dårlig samvittighet når man spiller poker med staten og bruker ungen sin som chips. Så lenge hasj er ulovlig kan bruken få fatale konsekvenser for barnets oppvekst. Kjenner personlig til en sak hvor mor mistet to barn fordi det kom ut at hun røyka på kvelden, og mange saker hvor far har mistet samværsrett pga røykings og måttet stå mange år på pisseprøver for å få ha rettigheter med barna igjen. Det er jævlig dårlig gjort ovenfor barna å sette de i en situasjon hvor de i værste fall blir satt i fosterhjem eller i bestefall må på bekymringsmøter med barnevernet som også er en psykisk belastning og traume.

Fadern min puffa når jeg var barn og jeg må si det ikke var så fett og ha en pappa som alltid sovna når vi så film, alltid snek seg lengre bort fra utendørsarrangementer med andre barn og familier fordi han skulle ta seg en blås og alle andre så på han som rar og ikke en del av miljøet og jeg ble heller ikke like inkludert da sammen med de andre barna og foreldrene, og en pappa som couldnt care less når jeg våkna av mareritt når han satt oppe å så på x-files og bare halvhjerta trøsta og ville få meg fortest mulig i seng igjen fordi han ville sitte fjern i fred. På det som skulle være en koselig Sverige tur ble bilen stoppa i tilfeldig kontroll med hund og jeg var 10 år der jeg så pappa ble tatt inn av tollere eller politi og måtte sitte alene på venterom med tollere eller politi redd og uten å skjønne hvorfor. Han hadde ikke noe på seg men bikkja hadde lukta noe som visstnok satt på rullepapirpakka hans som han også brukte til rullings. Jeg måtte på samtaler hos barnevernet i et halvt år etter det.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Haha! Du har åpenbart ikke mye hjerne.

Vi snakket om en joint til kvelds etter ungen har lagt seg. Ikke på dagen da du skal være der for barna dine.

Haha, så du sier at barnefamilier uten bil ikke får ungene sine til barnehage, fotballtrening dvs? Hvor faen bor du i Riket siden du ikke har kollektiv? Er vel ingen plass i Norge det ikke går buss. ( Bor du mer en 6km fra skolen har ungen din krav på taxi forresten)

Før du angriper noen ha litt syn og hjerne

Du er åpenbart et barn enda .
Vis hele sitatet...
Sukk.. er du helt hjernedød? Vi snakker om å miste lappen her, som kan skje når man røyker en gang i uka ved at man er uheldig å blir tatt i en tilfeldig kontroll.

Vi bor 30 meter unna trikk og buss med avganger hvert femte minutt, men hverdagen hadde fortsatt ikke gått rundt uten bil. Det hadde vært krise for meg å miste lappen.

Selvfølgelig kunne vi lagt opp hverdagen helt annerledes, byttet jobb og droppet fritidsaktivitetene barna er med på, men det ville vært egoistisk å gjøre det bare for at jeg skulle kunne røyke cannabis en gang i uka. Derfor synes jeg det er en stor risk å ta.

Hvem var det som begynte med angrep her? Føler jeg diskuterer med en fjortenåring. Du finner nok ut av dette når du en dag vokser opp.
Man bør være forsiktig fordi man fort kan bli en Kafka sak som forelder som i det hele tatt bruker noe tabu, ulovlig eller annerledes.



Så ja jeg overser ulovligheten, for hvilke argumenter for at det er greit finnes det? Ser bare masse sære grensetilfeller i så fall. Det er jo åpenlyst, hvorfor i det hele tatt behandle?

De rike kan jo uansett kjøpe seg en resept i dag, uten noe problemer


Men moral og etikk, hva som innerst inne er greit eller godt nok, det er for de fleste en mye dypere kontekst enn hva som er forbudt i en enkel tidsperiode i et land, det er høyst personlig og individuelt.

Så jeg tenker at for meg, og kanskje for faren din, så er vår emosjonelle, menneskelige virkelighet, en der vi kan gjøres til rettighetsløse byttedyr, på mange områder

Kanskje han var så uenig i legitimiteten til konsekvensene at han ga blaffen?

Ikke er det lett å skulle forsvare dette synet heller, blottlegge seg selv, sin familie, sikkert derfor en samtale om dette er preget av at folk kommenterer anonymt
Sist endret av meaculpaUIO; 2. november 2020 kl. 14:04.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Haha! Du har åpenbart ikke mye hjerne.

Vi snakket om en joint til kvelds etter ungen har lagt seg. Ikke på dagen da du skal være der for barna dine.

Haha, så du sier at barnefamilier uten bil ikke får ungene sine til barnehage, fotballtrening dvs? Hvor faen bor du i Riket siden du ikke har kollektiv? Er vel ingen plass i Norge det ikke går buss. ( Bor du mer en 6km fra skolen har ungen din krav på taxi forresten)

Før du angriper noen ha litt syn og hjerne

Du er åpenbart et barn enda .
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke meg du snakker til, men for alle oss andre som leser utenifra her så er det bare du som oppfører seg barnslig. Det er faktisk sjeldent jeg ser så barnslig og syrlig holdning, til tross for at jeg ser mange hundre forskjellige kommentarer på Internett hver dag! Klapp klapp, grattis for månedens klovnenese a!

Det er MANGE steder i Norge med svært begrenset kollektiv tilbud. Buss en gang i timen på landet er normalt om man er heldig og den går ikke engang til alle steder, men er ei rute som går til og fra "sentrum" av bygda. Du høres ærlig talt ut som en jævlig trangsynt og rappkjefta 20 åring som ikke har vært andre steder i Norge enn Oslo, Trondheim og Nittedal og tror du er voksen og smart.

Her er noen få av mange eksempler:

En av tre i distriktene får 90 minutter lengre reisetid hvis de reiser kollektivt, viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF. – Dette viser en uholdbar lang reisetid ved å bytte til kollektivtransport og at det ikke er et alternativ for mange i distriktene. Det går rett og slett ingen buss.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressem...aseId=15815373

buss to ganger i uka og lange avstander til holdeplass https://www.an.no/debatt/samferdsel/.../o/5-4-1017938


buss en gang i uka, tog to ganger om dagen. https://www.tronderdebatt.no/hvilke-...r/o/5-122-9511

"et busstilbud som gjør det helt umulig for oss i distriktene å reise kollektivt", "går hardt utover dem som ikke har tilgang på bil og bor i distriktene."

"Jeg ta buss 06:33 for å så være på skolen 07:13, da er jeg nødt til å måtte sitte på skolen nesten en time før skolestart hver dag."
https://www.f-b.no/debatt/skolebusse...o/5-59-1190640

"Så dårlig tilbud at folk tvinges til å ta bilen" https://www.f-b.no/nyheter/ostfold-k...s/5-59-1190486


Kun skolebuss halv ni og retur kvart på tre tilgjengelig. Skal du til eller fra jobb til andre tidspunkter må du ta bil.

Gjennomsnittlig busstid i Buskerud er halvannen time hver dag, i Hordaland opp til fire timer hver dag.
https://www.nrk.no/osloogviken/buske...uss-1.12026174

Fire bussavganger, og ingen bussavganger enkelte strekninger https://www.midtnorskdebatt.no/menin...e-18801639.ece

Passasjernedgang på 75% pga dårlig tilbud så folk må ta bil
https://www.nationen.no/kronikk/dist...er-kollektivt/

Få bussavganger og samsvarer ikke med hurtigbåten https://ung.fagforbundet.no/nyheter/?article_id=134310

". Økte billettpriser og dårligere busstilbud. Den går meget sjeldent, er kostbar og har få avganger på kveldstid, samt ingen på søndagene.
I tillegg så er det kostbart å benytte bussen for en familie. De syv kilometerene ville for meg, min fru og våre to tvillinger koste 158 kroner en enkel vei, eller 316 kroner tur retur hver dag. 6636 kroner hver måned med kun tur/retur skole og jobb reise i hverdagene" https://bussmagasinet.no/bruk-av-pri...i-distriktene/
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sukk.. er du helt hjernedød? Vi snakker om å miste lappen her, som kan skje når man røyker en gang i uka ved at man er uheldig å blir tatt i en tilfeldig kontroll.

Vi bor 30 meter unna trikk og buss med avganger hvert femte minutt, men hverdagen hadde fortsatt ikke gått rundt uten bil. Det hadde vært krise for meg å miste lappen.

Selvfølgelig kunne vi lagt opp hverdagen helt annerledes, byttet jobb og droppet fritidsaktivitetene barna er med på, men det ville vært egoistisk å gjøre det bare for at jeg skulle kunne røyke cannabis en gang i uka. Derfor synes jeg det er en stor risk å ta.

Hvem var det som begynte med angrep her? Føler jeg diskuterer med en fjortenåring. Du finner nok ut av dette når du en dag vokser opp.
Vis hele sitatet...
Enig selv i storby med godt kollektiv tilbud er det vanskelig å få dagen til å rundt uten bil med mindre man bor midt i sentrum og har barna på skole rundt kvartalet og egen arbeidsplass hjemme eller rett ved skolen.
Ja, men én gang i uka blir litt for ofte spør du meg. 1 - 2 ganger i måneden synes jeg høres mer fornuftig ut.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det ikke meg du snakker til, men for alle oss andre som leser utenifra her så er det bare du som oppfører seg barnslig. Det er faktisk sjeldent jeg ser så barnslig og syrlig holdning, til tross for at jeg ser mange hundre forskjellige kommentarer på Internett hver dag! Klapp klapp, grattis for månedens klovnenese a!

Det er MANGE steder i Norge med svært begrenset kollektiv tilbud. Buss en gang i timen på landet er normalt om man er heldig og den går ikke engang til alle steder, men er ei rute som går til og fra "sentrum" av bygda. Du høres ærlig talt ut som en jævlig trangsynt og rappkjefta 20 åring som ikke har vært andre steder i Norge enn Oslo, Trondheim og Nittedal og tror du er voksen og smart.

Her er noen få av mange eksempler:

En av tre i distriktene får 90 minutter lengre reisetid hvis de reiser kollektivt, viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF. – Dette viser en uholdbar lang reisetid ved å bytte til kollektivtransport og at det ikke er et alternativ for mange i distriktene. Det går rett og slett ingen buss.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressem...aseId=15815373

buss to ganger i uka og lange avstander til holdeplass https://www.an.no/debatt/samferdsel/.../o/5-4-1017938


buss en gang i uka, tog to ganger om dagen. https://www.tronderdebatt.no/hvilke-...r/o/5-122-9511

"et busstilbud som gjør det helt umulig for oss i distriktene å reise kollektivt", "går hardt utover dem som ikke har tilgang på bil og bor i distriktene."

"Jeg ta buss 06:33 for å så være på skolen 07:13, da er jeg nødt til å måtte sitte på skolen nesten en time før skolestart hver dag."
https://www.f-b.no/debatt/skolebusse...o/5-59-1190640

"Så dårlig tilbud at folk tvinges til å ta bilen" https://www.f-b.no/nyheter/ostfold-k...s/5-59-1190486


Kun skolebuss halv ni og retur kvart på tre tilgjengelig. Skal du til eller fra jobb til andre tidspunkter må du ta bil.

Gjennomsnittlig busstid i Buskerud er halvannen time hver dag, i Hordaland opp til fire timer hver dag.
https://www.nrk.no/osloogviken/buske...uss-1.12026174

Fire bussavganger, og ingen bussavganger enkelte strekninger https://www.midtnorskdebatt.no/menin...e-18801639.ece

Passasjernedgang på 75% pga dårlig tilbud så folk må ta bil
https://www.nationen.no/kronikk/dist...er-kollektivt/

Få bussavganger og samsvarer ikke med hurtigbåten https://ung.fagforbundet.no/nyheter/?article_id=134310

". Økte billettpriser og dårligere busstilbud. Den går meget sjeldent, er kostbar og har få avganger på kveldstid, samt ingen på søndagene.
I tillegg så er det kostbart å benytte bussen for en familie. De syv kilometerene ville for meg, min fru og våre to tvillinger koste 158 kroner en enkel vei, eller 316 kroner tur retur hver dag. 6636 kroner hver måned med kun tur/retur skole og jobb reise i hverdagene" https://bussmagasinet.no/bruk-av-pri...i-distriktene/
Vis hele sitatet...
Stå på Føler det du skriver der høres litt ut som deg selv og h*n andre nevnte

Selvfølgelig er enkelte plasser mer utsatt for mindre kollektive muligheter.
Vis dagene ikke går opp for deg og din familie må du flytte etter muligheten. Nytter ikke klage si jeg får ikke buss fordi jeg bor i skauen og har ikke økonomi Til bil fordi jeg er avhenging av en liten lokal jobb. ( kan du ikke ta lappen av medisinske årsaker får du taxi kort dvs)

JA STATEN SKULLE IKKE GÅTT FOR Å SAMLE ALLE I ØST SOM DE GJØR.

Men må du så må du.


Uansett, vi snakket om en som tok seg en joint i ny og ne. Han har ikke mulighet til å miste lappen da han ikke misbruker det.

Så hva skal du og kompisen din frem til? At dere er trangsynte og mener det er staten sin feil at de ikke tilbyr kollektiv overalt? For det er jo ikke nevnte selv som står ansvarlig for sitt eget liv og få det til å gå rundt vel.

Kanskje en dag er du ikke selv avhenging av staten eller sjefen din dvs for at livet skal gå rundt med god pensjon
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Stå på Føler det du skriver der høres litt ut som deg selv og h*n andre nevnte

Selvfølgelig er enkelte plasser mer utsatt for mindre kollektive muligheter.
Vis dagene ikke går opp for deg og din familie må du flytte etter muligheten. Nytter ikke klage si jeg får ikke buss fordi jeg bor i skauen og har ikke økonomi Til bil fordi jeg er avhenging av en liten lokal jobb. ( kan du ikke ta lappen av medisinske årsaker får du taxi kort dvs)

JA STATEN SKULLE IKKE GÅTT FOR Å SAMLE ALLE I ØST SOM DE GJØR.

Men må du så må du.


Uansett, vi snakket om en som tok seg en joint i ny og ne. Han har ikke mulighet til å miste lappen da han ikke misbruker det.

Så hva skal du og kompisen din frem til? At dere er trangsynte og mener det er staten sin feil at de ikke tilbyr kollektiv overalt? For det er jo ikke nevnte selv som står ansvarlig for sitt eget liv og få det til å gå rundt vel.

Kanskje en dag er du ikke selv avhenging av staten eller sjefen din dvs for at livet skal gå rundt med god pensjon
Vis hele sitatet...
Hva er det du sliter med å forstå? Nå har flere fortalt deg og jeg har vist deg hvordan det er med kollektivtilbud i distriktene. Det er ikke snakk om å bo i skauen, det er snakk om å bo i middel små men populære byer som Fredrikstad, store byer som Tromsø og mindre distrikt rundt om i hele landet. Mange hundre distrikt har elendig kollektiv tilbud, og det er ikke bare å flytte til Oslo hvor boligprisene er syv ganger så dyrt og man ikke får jobb der og dermed ikke har noe inntekt heller. Faen så naiv og happygolucky du fremstår!

Man mister førerkortet om man blir tatt i tilfeldig trafikkontroll. Spor av hasj kan sitte opp til 70 dager i urinen, og vil påvises som promille dagen derpå.
Je tenker dette må være lov gett. Mye verre om det var snakk om crack, smack, crystal meth osv.
Anonym bruker
"Snakkende Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes det er helt innenfor gitt at man har noen edru hjemme.

Men vær så snill å vær edru nok til at det ikke går ut over andre eller at dundriter deg ut foran ungene dine. Finner de ut av det kan du fucke ikke bare ditt eget rykte (som voksne forteller barn hemmeligheter som blir viderefortalt, alltid), å så kommer barnevernet å tar ungene dine.
Akkurat som det er ålreit å ta seg 2 øl etter barna har lagt seg burde det også være lov å ta seg en joint. Bare fordi det er ulovlig betyr ikke det at det er umoralsk.
Det er jo ikke sånn at man ikke kan kjøre bil i dagevis etter en joint. Sporadisk bruk så er som regel alt ute av blodet innen 24timer, vist du da ikke kjører dagen etter du har tatt en joint så skal det godt gjøres å bli tatt om man ellers er forsiktig og det burde ihvertfall la seg gjøre om du har en nykter partner itillegg. Sånn moralsk sett så er loven det eneste som faktisk gjør dette til en alvorlig ting imo. Ett godt eksempel på hvordan rus politikken kan gjøre langt større skade enn det rusmiddelet i seg selv ville gjort. Det er isåfall en risk du må ta og du kan selv vurdere hvor sannsynlig det er for at du blir fersket, tenker du at det er en mulighet for at du kan bli tatt så burde du droppe det og heller bruke det som kos om du skulle være på hyttetur med vennegjengen eller noe sånt.

Sånn for min egen del så hadde jeg vert mye bedre istand til å ta vare på en unge med en joint innabords enn 2 - 4 enheter alkohol. Folk får bare slakte den kommentaren og det utsagnet gjelder nødvendigvis ikke for alle, men for min del så er det 100% sant.
Anonym bruker
"Forbannet Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hater å si det men nei. Ikke få barn om du skal være kriminell og slutt med kriminelle ting når du får barn.

Dårlig forelder å syns det er viktigere å bli fjern enn å være sikret på å få beholde barnet i trygge omgivelser uten skole, barnevern og politi som blander seg!
Moralsk sett ser jeg ikke problemet, folk tar seg et glass vin osv når barna har lagt seg selv om ingen da er edru lengre.
Problemet er om du er uheldig og BV blander seg inn.
Jeg synes det er helt ok. Desverre er lovverket det farligste med bruk av cannabis.
Sitat av commie Vis innlegg
lenge må vi holde oss edre i tilfelle "noe" skal skje? Til barna har flyttet ut?
Vis hele sitatet...
Tja, i mine øyne en stund. Klart blir det enklere når poden er mer moden, men jeg unner ikke småbarn/ungdom i dagens Norge å ta foreldrene sine i å røyke narkotika. Det blir fort mye bekymringer.

Alkohol er nå sosialt akseptert riktig nok, men ville ikke skrytt av alkoholkonsum etter barnet har lagt seg hos helsesøster/på et foreldremøte.
Jeg synes det er helt Ok også.
Etisk og moralsk ser jeg ikke problemet, men det har jo med mitt subjektive syn på hasj. Jeg vil si at 1 gang i uka er forsvarlig bruk, og tenker ikke at det forandrer seg fordi man er forelder.

Rent praktisk finnes det jo flere grunner til at det kan være en dårlig idé. Da tenker jeg på det samme som de fleste andre. Blir du stoppet bak rattet og slår ut positiv på spyttprøve, kan du risikere beslag av førerkortet og innblanding av barnevernet.

Det er en vurdering kun du har nok informasjon til å ta. Om du kan holde deg unna bilkjøring hvertfall 1-2 dager etter bruk vil jo sannsynligheten for at Politiet ser tegn på at du har røyket, og følgende gjennomfører spyttprøve. Om dette ikke er mulig hadde jeg ville vurdert kraftig om det er verdt det.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bare i Norge folk blir hysteriske når de hører ordet cannabis i sammenheng med barn. Cannabis over alkohol værtfall, som så mange småbarnsforeldre er glad i å sippe i seg mens de dømmer de som velger et mildere og bedre middel som ikke forstyrrer empatien på noe som helst måte.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser ikke noe problem i å røyke ett par ganger i uken(kansje tilogmed vær dag), viss du kan beherske cannabis rusen.
Mange foreldre der ute går på sterke medikamenter som opiater, benzodiazepiner som er 100 ganger værre i mine øyne når det gjelder oppdragelse av barn/forståelse av barn, men dette er akseptert av det råtne samfunnet siden de får det av legen.

Mange jeg kjenner i USA, som er foreldre å røyker medisinsk Cannabis, forteller om ett sterkere bånd til ungen, å mer forståelse for hva ungen føler osv.. når de er påvirket av Cannabis. Tror det er lettere å forstå ungen når du er fjern å ikke har 100 tanker i hodet om altslags vanlige bekymringer.

Eneste som ville bekymret meg er barnevernet/politi, eller at noen du kjenner/fiender tyster på deg til barnevernet.
Barnevernet er så korrupt i Norge, de mener jo selvfølgelig det er bedre å sende ungen på instutisjon med pedo ansatte og enda flere "problembarn" som fører til en veldig ond sirkel å knust oppvekst.
2-3 halvlitere? 1 Jonas? Same same but different. Så lenge ikke snuten får snusen. Så går det bra. Men husk: ulovlig.
Nei, nei, nei.