Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3385
Jeg har et lite dilemma; min far røyker hasj, og han vet at jeg røyker, men hver gang jeg merker at han røyker(han røyker stort sett i huset under kjøkkenviften) så tenker jeg at jeg bare skal la det ligge. Han vet at jeg røyker relativt ofte og ifjor endte det med politisak fordi jeg var dum og ikke tenkte meg om.

Vi er begge veldig "forsiktig" med å la hverandre vite at vi røyker i huset/utenfor og det har på en sær måte blitt utrolig kleint mellom oss.

Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg få han med på å prate åpent om det med meg uten at det ender opp mer "kleint" eller at vi blir sinte på hverandre?
Min far har fast jobb og etter det jeg vet så klarer han fint å balansere røyking og livet sitt ellers, om du ikke har noe mer innsikt i hvordan jeg kan "ordne dette", hadde det vært greit om du kunne gått et annet sted og være negativ, no offense.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bare å sett deg ved siden av han og fyr på ei bønne å send den til
venstre, etterpå kan dere jo dra sammen til Nav
Vis hele sitatet...
Hva er det du vil oppnå med slike kommentarer? KP? Spar deg.

Kjenner flere oppegående voksene mennesker som røyker seg en rev, er i full jobb. Ikke alle foretrekker ei halv flaske vodka hver helg.
Sist endret av shittrønder; 17. februar 2013 kl. 16:22.
nav delen av kommentaren kunne han spart seg.
men hvorfor ikke dele en joint med han? det burde jo egentlig ikke være noe værre enn å dele en øl med sin far?
Sitat av technot Vis innlegg
nav delen av kommentaren kunne han spart seg.
men hvorfor ikke dele en joint med han? det burde jo egentlig ikke være noe værre enn å dele en øl med sin far?
Vis hele sitatet...
Nav kommentaren var en spøk, ser ikke vitsen i at dem smug røyker for hverandre. dem kan like godt røyke sammen
Hva med å flette inn noen ord om røykinga inn i en annen samtale, bare nevne det som noe helt dagligdags, uten at du forventer en respons? Da blir det ikke så direkte, og du lar han få vite at du vet. Kan fort bli enda mer kleint om han ikke er forberedt, blir konfrontert og ikke har noen respons klar. Har dessverre ingen gode eksempler på hvordan det kan gjøres.
Sist endret av KultNick; 17. februar 2013 kl. 16:29.
Sitat av skorstein123 Vis innlegg

Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg få han med på å prate åpent om det med meg uten at det ender opp mer "kleint" eller at vi blir sinte på hverandre?
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig som er problemet mellom dere to?
Driver dere på og smugrøyker for hverandre mens dere plystrer en liten trall for å virke uskyldige og sniker dere rundt?

Hvis det er vanskelig å starte en prat om dette kan du prøve å tvinge samtalen i gang ved å legge ut agn.
F.eks. legge fra deg cones og filtertips på opplagte steder slik at din far garantert kommer til å finne dem, f.eks. ved kjøkkenviften.
Om han konfronterer deg med dette kan du bare si noe sånt som "Åh.. Er det der de var, ja!", før du legger dem i lomma og sier "Trenger du noen?".

Blir han defensiv kan du bare bringe klarhet i at du er fullstendig klar over at han røyker, og derfor ikke ser poenget i at han later som han ikke gjør det.
Greien er at han vet at jeg vet at han røyker, men det er fortsatt veldig "tabu"-ish for oss å snakke om det, mest fordi hasj-røykingen min førte til et alt for stort fravær sist skoleår og jeg endte opp på urin-prøver gjennom politiet.
Takker for forslag anyways!

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva er det egentlig som er problemet mellom dere to?
Driver dere på og smugrøyker for hverandre mens dere plystrer en liten trall for å virke uskyldige og sniker dere rundt?

Hvis det er vanskelig å starte en prat om dette kan du prøve å tvinge samtalen i gang ved å legge ut agn.
F.eks. legge fra deg cones og filtertips på opplagte steder slik at din far garantert kommer til å finne dem, f.eks. ved kjøkkenviften.
Om han konfronterer deg med dette kan du bare si noe sånt som "Åh.. Er det der de var, ja!", før du legger dem i lomma og sier "Trenger du noen?".

Blir han defensiv kan du bare bringe klarhet i at du er fullstendig klar over at han røyker, og derfor ikke ser poenget i at han later som han ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Hmm, kan prøves ut, var faktisk ikke så veldig dumt. Takker for tips!
Syns faren gjør det eneste riktige og at du skal respektere han for det. La det ligge, han bryter mange barrierer med å forandre dette sånn du ønsker det. Selvom begge kjenner til hverandres røyking har han fortsatt ett ansvar for å beskytte og oppdra avkommet sitt. Jeg kjenner folk som er vokst opp med å røyke hjemme, det er ikke sunt å gå ut i voksenverden med foreldrenes velsignelse om at det er det naturligste i verden.
''Pappa, røyker du hasj?''

Kan du spør.
Det er ikke alle ting det føles komfortabelt å snakke med barna sine om. Han prøver nok så godt han kan å innbille seg at du ikke vet at han røyker. Det kan godt hende det ikke fører til noe godt å informere ham om at du vet det.
Sitat av happy violence Vis innlegg
''Pappa, røyker du hasj?''
Kan du spør.
Vis hele sitatet...
Got blunt?
"Fattern, hvordan ville du reagert om jeg fant ut at jeg røyket bønne?"
"Pappa, det lukter bønne av deg (funker best rett etter du har hørt vifta blei slått på"

Er ikke alle fedre som liker at barna blir som dem, så selvom han røyker er det ikke sikkert han synes det er ok at du gjør det.
Du kan jo også dra det ut, og røyke i skjul til han finner det ut og ta det litt på sparket. Du har jo et kort eller to i ermet siden du allerede vet at han røyker!
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av skorstein123 Vis innlegg
Greien er at han vet at jeg vet at han røyker, men det er fortsatt veldig "tabu"-ish for oss å snakke om det, mest fordi hasj-røykingen min førte til et alt for stort fravær sist skoleår og jeg endte opp på urin-prøver gjennom politiet.
Takker for forslag anyways!
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan få noen tips om å ikke bli en døgenikt bare fordi du røyker bønne?
dette går ikke... du må slutte selv får å kunne kjefte på faren din.
Sitat av cheetos Vis innlegg
dette går ikke... du må slutte selv får å kunne kjefte på faren din.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt å kjefte på han, bare la han vite at jeg finner meg i at han røyker såpass mye som han gjør (2-4 ganger daglig), og at han burde finne seg i at jeg røyker 4-5 ganger i måneden, er ikke noe py med det.
Sitat av skorstein123 Vis innlegg
Har ikke tenkt å kjefte på han, bare la han vite at jeg finner meg i at han røyker såpass mye som han gjør (2-4 ganger daglig), og at han burde finne seg i at jeg røyker 4-5 ganger i måneden, er ikke noe py med det.
Vis hele sitatet...
Vel, bare så det er sagt.. jeg er ikke enig i at han burde det. Det gjelder andre normer for voksne og ikke-helt-voksne-enda.

Hasj-bruk har ingen umiddelbare konsekvenser når man røyker, men man blir markant sløvere over tid.. så man trenger innsikt i en psyke som kun kommer med alder og erfaring for å regulere hasj-bruk skikkelig. Altfor mange ender opp med å røyke altfor mye og droppe ut av skolen, imens de som drikker altfor mye i stor grad klarer å holde seg på skolen; og ikke fucke opp framtida si.

... så på samme måte som at jeg synes generelt det er akseptabelt å begynne med alkohol når man er mellom 16-18 år, så tror jeg 20-22 er alderen hvor det er greit å starte med hasj om man ønsker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg foreslår at du venter på det rette tidspunktet, og når du føler at det er på tide så kan du starte en samtale innenfor temaet (rus).

Jeg har fast jobb selv og røyker en god del, og ingen av mine familiemedlemmer vet at jeg gjør det, har heller ingen intensjoner med og rope det ut. Men hvis for eksempel min tante, bror, bestemor, mor eller far hadde spurt meg er jeg ganske sikker på at jeg hadde vært ærlig hele veien. Kanskje din far har et lignende syn på saken, men som jeg nevnte kanskje ikke vil trå fram men derimot være ærlig hvis spørsmål oppstår. Nøkkelord: vent på rett tidspunkt
Spør han om han vil bli med deg og røyke en joint en kveld dere er sammen. Han venter sikkert på at du skal spørre siden han kanskje tror du ikke vil røyke med han siden du ikke allerede har spurt.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Legg fra deg mekkeutstyr synlig, og la han selv ta opp samtalen som knask sier.
Du kan også plukke opp sneipene fra askebegeret under vifta og si "hm, det ser ut som ut som en joint.. Røyker du og eller?".
DU kan spørre om du og kan røyke en joint under kjøkkenvifta.
Du kan straigth up bare spørre han, eller innlede en samtale hvor du sier at du mistenker han røyker hasj, eller om han synes det er OK at du røyker litt innimellom.
Du kan spørre om han vil røyke med deg.

osv osv
lykke til mann! Hilsen en grønnsak fra bergen jeg tror du vet at vet hvem du er
En kompis av meg og faren hans tar seg en kveld iblant der de kjøper god mat, setter på film og kanskje hører på litt musikk. Litt far og sønn tid. Om du noen gang setter deg ned med faren din for å gjøre noe hyggelig med han, kan du kanskje bringe opp emnet? Etter dere har blitt trygge på hverandre om emnet, og kanskje røyka sammen et par ganger, kan dere kanskje prate sammen om at han røyker for mye, hvis det er det du føler da? Men selvsagt er det vanskelig å bringe opp en slik samtale med faren sin. Sånt kommer etter hvert. Lykke til!

Kobber