Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  307 52919
Tenkte dette var rett forum, da det handler om etikk og samfunn.

Hvorfor er det så vanvittig mange folk som er utro? Uten å kunne vise til noe statistikk, så kjenner jeg jo mange folk, og folk opplever eller begår utroskap i hele tida, også folk man minst venter det fra. Nå har det vært en dame som har vært litt etter meg i det siste, sendt signaler, prøvd å kysse meg på fest, stryki meg på leppene og hendene mens jeg sov, etc, det har jo vært veldig smigrende, for hu er en veldig bra og røddig dame. Men nå fant jeg ut at hu er i et forhold! Ikke at jeg hadde følelser for hu, men hu var lissom en person som jeg trodde var veldig ordentlig.. Hvis hu er kapabel til det, hvem er ikke det?

Har selv vært i forhold, men tanken om å være utro har aldri streifa meg en gang, tror aldri jeg kunne hatt samvittighet til det. Hva feiler det folk?

Har det noe med at vi er et såpass sekulært samfunn? Samtidig med at folk gjør opprør mot dårlige moraldoktriner (homofobi, motstand mot abort, aktiv dødshjelp, etc), så forkaster de også det som er fornuftig? At man ikke skal være utro, stjele, lyve, drikke seg fra sans og samling, etc?

Hva er deres erfaringer rundt utroskap, har dere blitt bedratt? Vært utro selv? Hvordan følte dere dere i ettertid? Hvordan har deres venner som har blitt bedratt endret seg?
Frankrikes Solkonge
Fordi mennesket er egentlig ikke skapt for å være monogame. Vi er ment for å spre gener, ergo utroskap.
Folk er ikke rasjonelle, de handler på følelser og impulsive følelser kan være noe dritt. De finner jo noe i en annen person som ikke kjæresten har, og i akkurat det øyeblikket så blir det riktig".
Har vært sammen med kjæresten min i 7 år. Er utro regelmessig med ei annen jente. Dette hemmelige forholdet startet for rundt 2 år siden. Jeg er glad i kjæresten min, men er forelsket i hun jeg er utro med. Ja, jeg er en idiot blablabla.

Greia er at jeg klarer ikke å holde meg unna, samtidig som jeg ikke vil gi slipp på kjæreste. Det hadde mye med sexlivet å gjøre også...det er ikke spennende å ha sex med dama lenger...spenningen med å skjule meg sammen med hun jeg har et hemmelig forhold med gir det hele en ekstra nytelse (samtidig som hun er 4 ganger sprekere i senga). Dama mi er 27 år, hun jeg driver med er 22.

Det kommer vel en dag der jeg blir busted, og da får jeg heller ta konsekvensene.

Hilsen egoisten som kun lever et liv.
Når man bruker ord som "ment" og "skapt" høres det jo nesten religiøst ut, at det ligger en mening bak det hele. Det er vel mer riktig å si at vi har utvikla oss til datten og ditten? Til og med om man er religiøs. Okei, kanskje kverulering.

Uansett, selvfølgelig har vi impulser, men jeg skjønner bare ikke at folk er så primitive at de lar dem styre så mye. Vi er jo mennesker, vi har mye som kontrer impulsene. Samvittighet, moral, eller i det minste frykten for å bli avslørt for de mest kyniske.
Sist endret av Cityofdreams; 17. juni 2012 kl. 19:41.
Man blir lei av samme sexen over tid, så man leter etter noe nytt.
Det er nå min teori.
Frankrikes Solkonge
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Når man bruker ord som "ment" og "skapt" høres det jo nesten religiøst ut, at det ligger en mening bak det hele. Det er vel mer riktig å si at vi har utvikla oss til datten og ditten? Til og med om man er religiøs. Okei, kanskje kverulering.

Uansett, selvfølgelig har vi impulser, men jeg skjønner bare ikke at folk er så primitive at de lar dem styre så mye. Vi er jo mennesker, vi har mye som kontrer impulsene. Samvittighet, moral, eller i det minste frykten for å bli avslørt for de mest kyniske.
Vis hele sitatet...
Beklager feil ordvalg. Bare det første som datt ned på bordet.
Så hvorfor ikke slå opp først da, istedenfor å bare forkaste alt av samvittighet, respekt, moral, sitt eget rykte?
Min teori at media som tv og internett har påvriket veldig mye. Vet ikke helt hvordan det er hos voksene som er i alder 30+, men hos de yngre vil jeg tro at dette har hatt en del å si. Akkurat som man ser at unger i stadig yngre og yngre alder prøver å være voksen med sminke osv.
Vil også tro at det at "likestilling" og det at kvinner har fått like store rettigheter som menn kan ha påvirket. For om jeg ikke tar feil, så har vell fødetallene gått ned de siste årene?


Ingenting av dette er fakta, men bare noe jeg selv tror og mener.
Hobby Filosof
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Så hvorfor ikke slå opp først da, istedenfor å bare forkaste alt av samvittighet, respekt, moral, sitt eget rykte?
Vis hele sitatet...
Fordi man fortsatt har følelser for personen man er sammen med..
Jeg blir jo ikke sammen med pulevennen min fordi vi har sex om du skjønner, fordi jeg ikke har følelser for henne.
Sist endret av WhyNot!; 17. juni 2012 kl. 19:51.
Sitat av Cats Vis innlegg
Min teori at media som tv og internett har påvriket veldig mye. Vet ikke helt hvordan det er hos voksene som er i alder 30+, men hos de yngre vil jeg tro at dette har hatt en del å si. Akkurat som man ser at unger i stadig yngre og yngre alder prøver å være voksen med sminke osv.
Vil også tro at det at "likestilling" og det at kvinner har fått like store rettigheter som menn kan ha påvirket. For om jeg ikke tar feil, så har vell fødetallene gått ned de siste årene?


Ingenting av dette er fakta, men bare noe jeg selv tror og mener.
Vis hele sitatet...
Tror nok du har rett, media har veldig mye påvirkningskraft, og media og underholdning generelt er også veldig venstrevridd, som, i fare for å generalisere for mye her, kanskje er litt mer moralsk liberalt og sekulært enn høyresiden? Og ja, den såkalte "likestillingen"... I Norge er jeg sikker på at 70-80% av de som er utro er kvinner. Mens i USA er vel flest menn utro, virker det som...

Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Fordi man fortsatt har følelser for personen man er sammen med..
Jeg blir jo ikke sammen med pulevennen min fordi vi har sex om du skjønner, fordi jeg ikke har følelser for henne.
Vis hele sitatet...
Skjønner bare ikke hvordan disse fristelsene kan veie såpass sterkt mot det andre, om du skjønner. I så mange tilfeller. Jeg skjønner jo godt grunnene til at folk er utro, men ikke at de "vinner" så ofte som de gjør...
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Fordi man fortsatt har følelser for personen man er sammen med..
Jeg blir jo ikke sammen med pulevennen min fordi vi har sex om du skjønner, fordi jeg ikke har følelser for henne.
Vis hele sitatet...
Min likevel så kan man tillate seg å knulle en annen dame?
Jeg ser ikke noen logikk i dette, men snarere det paradoksale.
Hobby Filosof
Sitat av Knask Vis innlegg
Min likevel så kan man tillate seg å knulle en annen dame?
Jeg ser ikke noen logikk i dette, men snarere det paradoksale.
Vis hele sitatet...
Jeg ser heller ingen logikk i dette - jeg så og det paradoksale
- men følte fortsatt for og meddele det, når man har skjønt greien rundt, er det lettere og gå i detalj.

EDIT: Tror jeg melder meg ut av denne diskusjonen, glemmer jo va man diskuterer .. Men whiper ikke ut teksten av den grunn.
Sist endret av WhyNot!; 17. juni 2012 kl. 19:58.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Tror nok du har rett, media har veldig mye påvirkningskraft, og media og underholdning generelt er også veldig venstrevridd, som, i fare for å generalisere for mye her, kanskje er litt mer moralsk liberalt og sekulært enn høyresiden? Og ja, den såkalte "likestillingen"... I Norge er jeg sikker på at 70-80% av de som er utro er kvinner. Mens i USA er vel flest menn utro, virker det som...
Vis hele sitatet...

Vil faktisk gå så langt som å si at jeg nærmere begynner å hate sosiale mediaer som facebook, twitter og mobiltelefoner. Det virker som at disse ødeleger så alt for mye av livet til en person.
Sitat av Knask Vis innlegg
Min likevel så kan man tillate seg å knulle en annen dame?
Jeg ser ikke noen logikk i dette, men snarere det paradoksale.
Vis hele sitatet...
Kan du virkelig ikke forstå at man kan ha følelser for flere mennesker på en gang? Jeg holder på med ei jente jeg liker veldig godt om dagen, men merker fremdeles at det er andre jenter jeg er veldig tiltrukket av. Hvis jeg hadde vært "utro" en gang betyr ikke det at jeg "ikke kan ha følelser for dama"
Jeg innbiller meg sjøl at veloppdragne/seriøse/skoleflinke mennesker har såpass med samvittighet at sjansen for å begå utroskap er liten, kontra dem med en ikke fullt så bra oppvekst. Jeg tror mennesker/ungdom med vanskeligheter hjemme/som hopper av skolen tidlig/som havner utenfor miljøet i tenårene etc. har en større gi-faen-holdning/liten samvittighet/mindre empati ovenfor andre mennesker når det kommer til mye, inkludert synet på utroskap.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kan du virkelig ikke forstå at man kan ha følelser for flere mennesker på en gang?
Vis hele sitatet...
Det var ikke det vi diskuterte.
Jeg siterer innlegget jeg svarte på så kan du se selv:

Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Fordi man fortsatt har følelser for personen man er sammen med..
Jeg blir jo ikke sammen med pulevennen min fordi vi har sex om du skjønner, fordi jeg ikke har følelser for henne.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg holder på med ei jente jeg liker veldig godt om dagen, men merker fremdeles at det er andre jenter jeg er veldig tiltrukket av. Hvis jeg hadde vært "utro" en gang betyr ikke det at jeg "ikke kan ha følelser for dama"
Vis hele sitatet...
At man puler rundt før man får fast følge er en ting, men nå var det utroskap vi diskuterte her da.
Jeg tolker eksempelet ditt som en smule forskjellig fra renspikket utroskap.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Når man bruker ord som "ment" og "skapt" høres det jo nesten religiøst ut, at det ligger en mening bak det hele. Det er vel mer riktig å si at vi har utvikla oss til datten og ditten? Til og med om man er religiøs. Okei, kanskje kverulering.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke religiøst, men evolusjonen.
Alt liv er skapt for å lage avkom og føre sine gener videre.
Helt instinktivt og primitivt skal en mann sette barn på så mange damer som mulig. (i grove trekk)
Dette er ett instinkt som er så og si utvasket hos oss menesker.
Når det er sagt, så skal det sies att det finnes monogame arter i naturen. Ting tider vel egentlig på att menesker er monogame i bunn og grunn, men det finnes sikkert unntak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Tror nok du har rett, media har veldig mye påvirkningskraft, og media og underholdning generelt er også veldig venstrevridd, som, i fare for å generalisere for mye her, kanskje er litt mer moralsk liberalt og sekulært enn høyresiden? Og ja, den såkalte "likestillingen"... I Norge er jeg sikker på at 70-80% av de som er utro er kvinner. Mens i USA er vel flest menn utro, virker det som...
Vis hele sitatet...
Kvifor trur du media har påvirkningskraft? Er det eit nytt fenomen? Utruskap er vel kjent frå antikken, og har antakeleg eksistert like lenge som mennesker. Kvifor trur du utruskap har noko med religion å gjere? Det førekjem jo en gross i samtlige religioner. Kvifor trur du det har noko med likestilling å gjere? Kvifor trur du det har noko med politisk ståstad å gjere? Kvifor trur du det er flest kvinner som er utru i Noreg, medan du trur det motsette er tilfellet i USA?

For meg ser det ut som du ser et fenomen du misliker, og du prøver å assosiere det med alt anna du misliker (ateister, liberale, likestilling, venstrevridde etc.)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor trur du media har påvirkningskraft? Er det eit nytt fenomen? Utruskap er vel kjent frå antikken, og har antakeleg eksistert like lenge som mennesker. Kvifor trur du utruskap har noko med religion å gjere? Det førekjem jo en gross i samtlige religioner. Kvifor trur du det har noko med likestilling å gjere? Kvifor trur du det har noko med politisk ståstad å gjere? Kvifor trur du det er flest kvinner som er utru i Noreg, medan du trur det motsette er tilfellet i USA?

For meg ser det ut som du ser et fenomen du misliker, og du prøver å assosiere det med alt anna du misliker (ateister, liberale, likestilling, venstrevridde etc.)
Vis hele sitatet...
Utroskap har alltid vært her, og vil alltid være her. Men ting kan påvirke sånn at det blir mere eller mindre av det. Og jeg personlig mener at media kan påvirke det.
Er så latterlig å bruke definisjonene liberal og konservativ(media etc.) inn i det her, eneste forskjellene er at konservative prøver å skjule skittentøyet sitt/gjør det bedre..
på heltid
iSkurk's Avatar
Blir rett og slett for kjedlig med samme partner til slutt..
Spør du meg virker det som utroskap heller er regelen enn unntaket blant oss alle, i løpet av et langt liv.

Jeg tror det er mange situasjoner som fører til utroskap.
- Fylla/spenning
- At man er lei av et forhold men ikke er real nok til å slå opp
- At man holder sammen pga unger/trygghet/ekteskap men kjærlighetsforholdet er dødt
- At man gjenopplever å bli nyforelska i noen andre, en følelse forsvant innen et års tid etter man møtte den man er gift/sammen med.

Det er enormt mange som har skjeletter i skapet. Mange vet også om motpartens eskapader og velger å leve med det - gjelder i punkt 2 og 3. Ikke ta det opp med foreldrene deres..

Må kunne komme med litt personlige meninger:
Når det gjelder å bedra et menneske som elsker deg har jeg ingenting til overs for det. Det er kun råttent. Jeg tenker at dersom man ikke en gang kan holde fast ved medmenneskelig tillit på det nivået, hva har vi egentlig igjen? Derimot ser jeg hvordan det fort kan oppstå i forhold der kjærligheten/begjæret tar slutt. Da må man enten være real og slå opp, eller bestemme seg for at vi har andre grunner til å holde sammen, så det får gå allikevel (og gjelde for begge parter).

Omfanget/frekvensen av utroskap tror jeg forøvrig er en konstant i menneskets historie.

Edit: Når det gjelder type utroskap som du beskriver i første post, så er vel det et klassisk tilfelle av ungdomsforhold (jeg regner det som forhold i studietid, i ung alder etc) der man egentlig er lei men ikke har slått opp (enda). Er hu fin er det bare å holde kontakten, det forholdet går nok i dass snart.... Har opplevd lignende selv. ;-)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor trur du media har påvirkningskraft? Er det eit nytt fenomen? Utruskap er vel kjent frå antikken, og har antakeleg eksistert like lenge som mennesker. Kvifor trur du utruskap har noko med religion å gjere? Det førekjem jo en gross i samtlige religioner. Kvifor trur du det har noko med likestilling å gjere? Kvifor trur du det har noko med politisk ståstad å gjere? Kvifor trur du det er flest kvinner som er utru i Noreg, medan du trur det motsette er tilfellet i USA?

For meg ser det ut som du ser et fenomen du misliker, og du prøver å assosiere det med alt anna du misliker (ateister, liberale, likestilling, venstrevridde etc.)
Vis hele sitatet...
Please si at du troller?? Som Cats sier, selvfølgelig har jo utroskap vært der til alle tider, men verden er ikke så firkanta at mennesker ikke blir påvirket, at det ikke finnes sammenhenger og mønstre i samfunnet!!!
Det er godt å se det er folk som deg ts. Jeg mener svaret er at mannfolk ikke har æresfølelse lenger. Veldig mange gir faen i stoltheten og gjør det alle andre gjør, noe som er veldig svakt.

De som sier at vi er skapt til å være polygame, vet ingenting om kjærlighet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er godt å se det er folk som deg ts. Jeg mener svaret er at mannfolk ikke har æresfølelse lenger. Veldig mange gir faen i stoltheten og gjør det alle andre gjør, noe som er veldig svakt.

De som sier at vi er skapt til å være polygame, vet ingenting om kjærlighet.
Vis hele sitatet...
Vil heller si at vi er skapt til å være seriemonogame. Dvs flere partnere i løpet av et liv, men ikke samtidig. Tror jeg kan hevde at man kun blir forelsket i en person om gangen.

Forøvrig er det da haugevis av jenter som er utro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Please si at du troller?? Som Cats sier, selvfølgelig har jo utroskap vært der til alle tider, men verden er ikke så firkanta at mennesker ikke blir påvirket, at det ikke finnes sammenhenger og mønstre i samfunnet!!!
Vis hele sitatet...
Å anklage meg for å trolle er rimelig drøyt. Det er alvorlig meinte spørsmål, og eg seier ikkje at media ikkje påverker - men eg spør kva grunnlag du har for å meine det du meiner. Du prøver å skulde på mange faktorer i samfunnet du tilsynelatande ikkje liker, utan å forklare samanhengen.
Sitat av downing Vis innlegg
Forøvrig er det da haugevis av jenter som er utro.
Vis hele sitatet...
Det er greit, men det er fordi mannfolk ikke greier å styre seg. Vi er menn, vi bør styre ting.
Jeg er fascinert over hvordan folk ser på kjærligheten som en ting som blir borte permanent når den først er borte. Det virker som om folk i dag har en bruk-og-kast mentalitet på det meste, og at dette har smittet over på forholdene. Man er bare sammen så lenge forelskelsesfølelsen varer.

I gamle dager fiksa man ting som gikk i stykker og jeg er overbevist om at det fungerer i forhold også. Det er klart at "gnisten" ikke alltid er der, men har man et vennskap i bunnen og tåler trynet på hverandre kommer den alltids tilbake og slikt er verdt å vente på fremfor å ta sjansen på noe helt nytt og sette følelsene til både deg og andre på prøve. Vi har alle hormonelle "bølger" som kan vare lengre enn en måned eller to. Trikset er vel å innse at ting kommer og går litt og ikke overanalysere ting i sitt eget hode når man er i en "kjølig" periode.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er greit, men det er fordi mannfolk ikke greier å styre seg. Vi er menn, vi bør styre ting.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Steinalderen ringte, du uteble fra et møte
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er greit, men det er fordi mannfolk ikke greier å styre seg. Vi er menn, vi bør styre ting.
Vis hele sitatet...
Kvifor har eitt kjønn meir ansvar?
Sitat av downing Vis innlegg
Edit: Når det gjelder type utroskap som du beskriver i første post, så er vel det et klassisk tilfelle av ungdomsforhold (jeg regner det som forhold i studietid, i ung alder etc) der man egentlig er lei men ikke har slått opp (enda). Er hu fin er det bare å holde kontakten, det forholdet går nok i dass snart.... Har opplevd lignende selv. ;-)
Vis hele sitatet...
Hehe, er nok ikke helt sånn, hu er nesten 30... Men hvis forholdet går i dass, så vil jeg uansett ikke prøve meg, jeg vet jo at hu er kapabel til dette nå.. Det er nok kanskje som du sier ja, at utroskap er regelen fremfor unntaket, i løpet av et liv, tragisk men...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å anklage meg for å trolle er rimelig drøyt. Det er alvorlig meinte spørsmål, og eg seier ikkje at media ikkje påverker - men eg spør kva grunnlag du har for å meine det du meiner. Du prøver å skulde på mange faktorer i samfunnet du tilsynelatande ikkje liker, utan å forklare samanhengen.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg regna med det var lett å forstå sammenhengene. Hvis media og underholdning skildrer ting som vanlig og bagatelliserbart, kanskje til og med glorifiserer det, ikke nødvendigvis bare utroskap direkte, men også individualisme, sine egne behov først, så påvirker jo det såklart mennesker. For ikke å nevne sekularisme og hvordan det kan påvirke moral, og også æresfølelse som er nevnt her, eller rettere sagt mangel på det. Hvor vanlig tror du f.eks. utroskap er i Iran eller Italia, kontra Norge?
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Hehe, er nok ikke helt sånn, hu er nesten 30... Men hvis forholdet går i dass, så vil jeg uansett ikke prøve meg, jeg vet jo at hu er kapabel til dette nå.. Det er nok kanskje som du sier ja, at utroskap er regelen fremfor unntaket, i løpet av et liv, tragisk men...
Vis hele sitatet...
Cougar!

Men ja, det du sier der har jeg tenkt en del over også... Man vet jo hvor det bærer dersom det skulle kjølne litt i et eventuelt forhold med hu... Samtidig så tror jeg veldig mange er kapable til å være utro. Alle vil nok kjenne stikk til utroskap en eller flere ganger i livet. Det som skiller folk er nok rett og slett prinsippfasthet/moral/egoisme, for å være ærlig. Jeg har driti meg ut selv, jeg. Vil nok aldri gjøre det igjen, dog. Ikke verdt følelsen etterpå!
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Hvis media og underholdning skildrer ting som vanlig og bagatelliserbart, kanskje til og med glorifiserer det, ikke nødvendigvis bare utroskap direkte, men også individualisme, sine egne behov først, så påvirker jo det såklart mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette er det alt for mange som ikke innser!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
For ikke å nevne sekularisme og hvordan det kan påvirke moral, og også æresfølelse som er nevnt her, eller rettere sagt mangel på det. Hvor vanlig tror du f.eks. utroskap er i Iran eller Italia, kontra Norge?
Vis hele sitatet...
Har du sjekka? Iran er litt spesielt, sidan det er straffbart å vere utru, men i t.d. Italia er det legalt. Er det mindre der? Kva med Brasil? USA? Andre relativt religiøse land?

Er hovudmotivasjonen for å ikkje vere utru religion? Du antar sammenhenger, utan å sjekke dei eller underbygge dei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du sjekka? Iran er litt spesielt, sidan det er straffbart å vere utru, men i t.d. Italia er det legalt. Er det mindre der? Kva med Brasil? USA? Andre relativt religiøse land?

Er hovudmotivasjonen for å ikkje vere utru religion? Du antar sammenhenger, utan å sjekke dei eller underbygge dei.
Vis hele sitatet...
Jeg antar de ja, fordi det virker veldig åpenbart, har ikke sjekka det enda nei, men underbygd de har jeg jo så absolutt. Med mindre du må ha absolutt alt inn med teskje.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er stort sett alltid en veldig enkel grunn til at folk er utro, lav selvtillitt. De føler at når andre mennesker "vil ha de" så er de verdt noe, og det er grunnen til at de er utro med partneren sin. Det er svæært sjeldent at folk er utro av andre grunner enn det, og hvis du spør de som faktisk har vært utro så vil de såklart nekte for dette.

Det er forsåvidt samme årsak som at mange gutter prøver å ha sex med så mange jenter som mulig for så å skryte om det til andre. En som ikke hadde hatt lav selvtillit hadde ikke trengt å si det til folk da han ikke hadde trengt deres "godkjennelse".
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det er stort sett alltid en veldig enkel grunn til at folk er utro, lav selvtillitt. De føler at når andre mennesker "vil ha de" så er de verdt noe, og det er grunnen til at de er utro med partneren sin. Det er svæært sjeldent at folk er utro av andre grunner enn det, og hvis du spør de som faktisk har vært utro så vil de såklart nekte for dette.

Det er forsåvidt samme årsak som at mange gutter prøver å ha sex med så mange jenter som mulig for så å skryte om det til andre. En som ikke hadde hatt lav selvtillit hadde ikke trengt å si det til folk da han ikke hadde trengt deres "godkjennelse".
Vis hele sitatet...
Litt uenig. Faktisk mener jeg at det er sunt for et forhold at man til tider får bekreftelse fra andre (uskyldig flørt på byen etc). At noen velger å gå videre på disse signalene skyldes ikke lav selvtillit, men dårlige prinsipper/holdninger ovenfor den man er sammen med. Dette er min mening/innspill.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg antar de ja, fordi det virker veldig åpenbart, har ikke sjekka det enda nei, men underbygd de har jeg jo så absolutt. Med mindre du må ha absolutt alt inn med teskje.
Vis hele sitatet...
Nei, du har påstått at det er slik. Det er ikkje å underbygge påstanden akkurat.
Aldri vært utro selv men har hatt kjæreste som har vært utro. Utifra egne erfaringer så vet jeg at man tar et valg om utroskap. Har vært på fest uten å ha med kjæreste hvor andre damer har forsøkt seg på hanky-panky. Selvsagt frister det akkurat da å være utro for det er jo en real bekreftelse på at man er digg men da har jeg sagt at jeg har dame fordi jeg ikke ønsket å være en utro person. Så da tenker jeg at alle kan velge å ikke være utro.


Om en ser stort på utroskap så kan det være mange grunner til utroskapen. Alt fra baggasje og issues som ikke er løst til en egoistisk personlighet eller manglende evne til å tenke konsekvenser når fristelser oppstår.

Hva som er årsaken er vanskelig å si. Det kan være at vi i større eller mindre grad er programmert til å ligge rundt men at vår kollektive og felles forståelse av rett og galt sier det motsatte. Det er vel ikke direkte sosialt akseptert å være utro, men det er jo heller ikke slik at det eksister indre justis rundt utroskap eller at utroskap gir andre negative reaksjoner. Stort sett de eneste reaksjonen utro mennesker får er om nære venner av den bedratte sier noe eller når den bedratte kaster ut den som har vært utro.

Historisk sett så har vel ikke troskap stått veldig sterkt? Vi skal ikke mange år tilbake i tid før det var vanlig at tjenestejenter på gardene også var "gledespiker" for husbonden.


Det er jo fokus på sex hele tiden i media og overalt men det blir for billig å si at det er en unnskyldning eller en forklaring på utroskap.

Men er utroskap nødvendigvis en dealbreaker? Kanskje vi overreagerer på utroskap? Det har jo eksistert i tusenvis av år og det er først etter krigen at det ble tatt ut skilsmisser grunnet utroskap.
Sist endret av ompapa; 17. juni 2012 kl. 21:14.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av downing Vis innlegg
Litt uenig. Faktisk mener jeg at det er sunt for et forhold at man til tider får bekreftelse fra andre (uskyldig flørt på byen etc). At noen velger å gå videre på disse signalene skyldes ikke lav selvtillit, men dårlige prinsipper/holdninger ovenfor den man er sammen med. Dette er min mening/innspill.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår absolutt meningen din, selv om jeg enda holder meg fast til mitt synspunkt.

Jeg er forsåvidt enig i at en uskyldig flørt på byen og "bekreftelse fra andre" kan være bra for forholdet, men sånn som jeg ser det så er dette også pga man da får mettet egoet sitt litt og får en liten selvtillitsboost, altså gjør man det pga lav selvtillit.

Jeg har selv opplevd at jenter med lav selvtillit elsker denne oppmerksomheten de kan få feks på byen (eller hvor som helst egentlig), og noen ender også opp med å være utro. Mens de "sterkere" jentene som har selvtillit ofte sier at de har kjæreste, og gir ikke karen seg da så får han seg ofte en på trynet.
Veldig enig med deg Skeetonez, har fått de samme inntrykkene selv.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg forstår absolutt meningen din, selv om jeg enda holder meg fast til mitt synspunkt.

Jeg er forsåvidt enig i at en uskyldig flørt på byen og "bekreftelse fra andre" kan være bra for forholdet, men sånn som jeg ser det så er dette også pga man da får mettet egoet sitt litt og får en liten selvtillitsboost, altså gjør man det pga lav selvtillit.

Jeg har selv opplevd at jenter med lav selvtillit elsker denne oppmerksomheten de kan få feks på byen (eller hvor som helst egentlig), og noen ender også opp med å være utro. Mens de "sterkere" jentene som har selvtillit ofte sier at de har kjæreste, og gir ikke karen seg da så får han seg ofte en på trynet.
Vis hele sitatet...
Jada, det er jo to sider av samme sak egentlig, men man gjør jo ikke noe aktivt av å motta positive signaler tenker jeg. Vi har vel alle våre usikre sider, tror nok de fleste ville satt pris på "bekreftelse" uansett. Har også opplevd det du sier (og dratt nytte av det? ) men tenker at det bare er et signal om at det forholdet muligens burde vært slutt uansett, dersom man aktivt går inn for mer enn flørt når man er ute (dette er nok en tankegang som oppstår før man tar kveldens første drink). Det gjelder nok begge kjønn forsåvidt. Trenger ikke være selvtillit, men hvor levedyktig forholdet de er i, er. Og såklart hvor real man er. Slå opp først i stedet.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Så hvorfor ikke slå opp først da, istedenfor å bare forkaste alt av samvittighet, respekt, moral, sitt eget rykte?
Vis hele sitatet...
Folk er irrasjonelle og handler på impulser
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Har det noe med at vi er et såpass sekulært samfunn? Samtidig med at folk gjør opprør mot dårlige moraldoktriner (homofobi, motstand mot abort, aktiv dødshjelp, etc), så forkaster de også det som er fornuftig? At man ikke skal være utro, stjele, lyve, drikke seg fra sans og samling, etc?
Vis hele sitatet...
Statistikk på utroskap og religion finnes det lite av, og den ville uansett ikke være spesielt pålitelig, siden religiøse sannsynligvis også vil ha vanskeligere for å innrømme utroskapet de har begått i en studie. Det finnes imidlertid en del andre statistiske fakta som flyr rett i fleisen på hypotesen om at sekularister og ateister er mindre moralske og verre når det kommer til de tingene du nevner:

– Religiøse har høyere skilsmisserate enn ateister: 1, 2. Jeg ser ingen god grunn til å tro at skilsmisseårsakene til de religiøse er nevneverdig forskjellige fra de ikke-religiøse, og jeg ser det dermed ikke som usannsynlig at utroskapsraten er fordelt omtrent på samme måte.

– Religiøse studenter jukser mer på prøver og eksamener enn ateister: 1

– Sekulære samfunn har lavere mordrate og mindre voldskriminalitet: 1, 2

– Ateister er kraftig underrepresentert i amerikanske fengsler i forhold til andel i befolkningen: 1, 2

– Det er en positiv korrelasjon mellom andel religiøse og kriminelle handlinger som tyveri og innbrudd ("property crime") i amerikanske stater: 1

Har du i det hele tatt grunnlag for å tro at utroskap har blitt mer vanlig? Alt du har sagt hittil i tråden har tilsynelatende vært totalt uten grunnlag.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Tror nok du har rett, media har veldig mye påvirkningskraft, og media og underholdning generelt er også veldig venstrevridd, som, i fare for å generalisere for mye her, kanskje er litt mer moralsk liberalt og sekulært enn høyresiden?
Vis hele sitatet...
Ja, som du ser er det ingen republikanere på denne lista...

Og ja, den såkalte "likestillingen"... I Norge er jeg sikker på at 70-80% av de som er utro er kvinner. Mens i USA er vel flest menn utro, virker det som...
Vis hele sitatet...
Du bare dikter opp ting?
De siste tallene fra Norge er uenige med deg.
"I 2002 svarte 29 prosent av mennene og 23 prosent av kvinnene at de har hatt sidesprang en eller annen gang mens de var gift eller samboende.
16 prosent av mennene og 11 prosent av kvinnene har vært utro mot den de er gift eller samboer med." Kilde.

Studier fra resten av Europa kan tyde på at tallene er mer like i dag, men 70-80% er bare vissvass.
Sitat av Provo Vis innlegg
Statistikk på utroskap og religion finnes det lite av, og den ville uansett ikke være spesielt pålitelig, siden religiøse sannsynligvis også vil ha vanskeligere for å innrømme utroskapet de har begått i en studie. Det finnes imidlertid en del andre statistiske fakta som flyr rett i fleisen på hypotesen om at sekularister og ateister er mindre moralske og verre når det kommer til de tingene du nevner:

– Religiøse har høyere skilsmisserate enn ateister: 1, 2. Jeg ser ingen god grunn til å tro at skilsmisseårsakene til de religiøse er nevneverdig forskjellige fra de ikke-religiøse, og jeg ser det dermed ikke som usannsynlig at utroskapsraten er fordelt omtrent på samme måte.

– Religiøse studenter jukser mer på prøver og eksamener enn ateister: 1

– Sekulære samfunn har lavere mordrate og mindre voldskriminalitet: 1, 2

– Ateister er kraftig underrepresentert i amerikanske fengsler i forhold til andel i befolkningen: 1, 2

– Det er en positiv korrelasjon mellom andel religiøse og kriminelle handlinger som tyveri og innbrudd ("property crime") i amerikanske stater: 1

Har du i det hele tatt grunnlag for å tro at utroskap har blitt mer vanlig? Alt du har sagt hittil i tråden har tilsynelatende vært totalt uten grunnlag.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at utroskap har blitt mer vanlig, jeg slenger bare ut spørsmål om hva som kan være årsakene til at så mange er det, når det for meg er veldig uforståelig. Og nei, ingenting jeg har sagt i denne tråden har vært uten grunnlag. Når det gjelder statistikkene du linker til kan det godt hende de stemmer (samtidig kan det finnes undersøkelser som beviser det motsatte, sånn er det med statistikk), har ikke sagt noe imot det de konkluderer med, men det er viktig å ikke skli ut her, dette er ikke en debatt om hvem som er mest moralske av religiøse eller ikke, denne tråden handler kun om utroskap.


For det første, så har jeg aldri sagt at republikanere er perfekte mennesker? Selvfølgelig er de ikke det. Derimot er det bedre å ha høye idealer enn å ikke ha dem, uansett hvor god man er til å leve etter dem personlig. Jeg har ikke giddi å sjekket hver og en på denne lista for å se om det er flest republikanere eller ikke, men om det er det, trenger ikke det ha noenting å si heller. Kanskje demokratene er mer glad i svertingskampanjer enn andre? Og til enkelte folk som ikke forstår forskjellen på retoriske spørsmål og påstander, det var ikke en påstand. Jeg prøver bare å få i gang tanker og vide perspektiver her.


Du bare dikter opp ting?
De siste tallene fra Norge er uenige med deg.
"I 2002 svarte 29 prosent av mennene og 23 prosent av kvinnene at de har hatt sidesprang en eller annen gang mens de var gift eller samboende.
16 prosent av mennene og 11 prosent av kvinnene har vært utro mot den de er gift eller samboer med." Kilde.

Studier fra resten av Europa kan tyde på at tallene er mer like i dag, men 70-80% er bare vissvass.
Vis hele sitatet...
Vel, da er hvertfall menn mye nøyere på å holde det skjult. Etter mine egne erfaringer, hører jeg mye mye oftere om kvinnre som er utro.
Sist endret av Cityofdreams; 17. juni 2012 kl. 22:23.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at utroskap har blitt mer vanlig, jeg slenger bare ut spørsmål om hva som kan være årsakene til at så mange er det, når det for meg er veldig uforståelig.
Vis hele sitatet...
Du har tydelig implisert det når du sier at du tror det skyldes media. Hvis media er årsaken så må det nødvendigvis ha vært en økning ettersom mediene har blitt mindre formelle og fisefine.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Når det gjelder statistikkene du linker til kan det godt hende de stemmer (samtidig kan det finnes undersøkelser som beviser det motsatte, sånn er det med statistikk), har ikke sagt noe imot det de konkluderer med, men det er viktig å ikke skli ut her, dette er ikke en debatt om hvem som er mest moralske av religiøse eller ikke, denne tråden handler kun om utroskap.
Vis hele sitatet...
Jo du har sagt noe i mot det de konkluderer med, fordi du har eksplisitt sagt at du tror venstrevridd media og et sekulært samfunn har skylden for utroskapen. Dessuten handler ikke tråden kun om utroskap i seg selv, men årsakene til utroskap – dette gir seg rimelig godt til syne i tittelen og dine egne argumenter – og dette var motargumenter til dine argumenter, men i motsetning til dine argumenter var mine forankret i virkelige data. De beviser ikke at ateister og sekulære er mer moralske enn religiøse – til det er de ikke solide og omfattende nok – men de viser tydelig at det ikke uten videre er hold i din antagelse om det motsatte.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Derimot er det bedre å ha høye idealer enn å ikke ha dem, uansett hvor god man er til å leve etter dem personlig.
Vis hele sitatet...
Hva om de høye idealene direkte eller indirekte fører til dårligere atferd fordi de er praktisk talt uoppnåelige og kontraproduktive? Mange vil mene de katolske prestenes sølibat er en kraftig medvirkende årsak til deres omfattende misbruk og voldtekter av små guttebarn. Det er altså ikke en antagelse du kan ta for gitt.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Vel, da er hvertfall menn mye nøyere på å holde det skjult. Etter mine egne erfaringer, hører jeg mye mye oftere om kvinnre som er utro.
Vis hele sitatet...
Men kanskje omfattende statistiske undersøkelser er mer troverdige enn dine egne personlige erfaringer?
Sist endret av Provo; 17. juni 2012 kl. 22:40.
Jeg har sagt at det KAN skyldes media. Som nevnt flere ganger, det er en veldig stor forskjell på påstander og å stille spørsmål ment som tankevekkere. Og ja, jeg tror også utroskap har blitt mer vanlig, selvom jeg ikke kan bevise det her og nå.

De statistikkene du linket til handlet ikke om religion og utroskap. Det er masse ting jeg kunne sagt om mange av de andre temaene, men jeg vil ikke avspore diskusjonen her. Igjen må jeg påpeke at det er en stor forskjell på påstand og å stille spørsmål.

Og ja, høye idealer kan kanskje noen ganger virke mot sin hensikt, men på hvilken måte kan det føre til mer utroskap? I motsetning til sølibat, kan man jo ha sex med den man er sammen med eller gift med, så det blir vel ikke en like voldsom trang til å gjøre det man ikke skal.

Ja, selvfølgelig er de det. Jeg har da aldri påstått noe annet?
Leste om en norsk studie om utroskap i vinter eller var det sist vinter og der konkluderte de med at det var flest utro kvinner idag. Mener det var en sak på det i en av hovedstadsavisene. Dere får google selv om dere ønsker det.
Men det var nesten helt jevnt fordelt med utroskap mellom kjønnene.

Men hvorfor er det slik at utroskap er det det verst tenkelige som skjer egentlig?
Finnes det kanskje annen utroskap som er verre enn seksuell utroskap? Hva om din kjære er nærmere en annen person enn deg? Selv tror jeg følelsesmessig utroskap kan være ennå verre.

Vi kan alle bare snakke utifra det livet vi har levd sålangt, men de fleste av oss vil jo bli langt over 80 år og kanskje tilbringe størsteparten av disse årene med en og samme partner. Er det da så skrekkelig om en eller begge tester vannet litt diskre om det er en tung periode i forholdet? Kanskje kan utroskap faktisk være det som gjør at alt det andre av verdi i et forhold består, som vennskap og nærhet?

Det er lett idag og fordømme utroskap eller se ned på andre mennesker som har gjort ting vi er uenige i. Men vi har ikke gått i deres sko og om vi hadde så kanskje vi også hadde valgt annerledes.